Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 19192 besök totalt |
Rullande landsväg / bromsbänk
Funderar på att investera i en bromsbänk. Det måste ju va någon här på rejsa som har lite erfarenheter från olika typer/fabrikat. Har kolla lite snabbt på Dynapack eller Rototest. Men även andra lösningar är intressanta. Nu har jag inga direkta priser på några av dom men misstänker att det kan bli lite dyrare än tänkt. Den funktionen som är viktigast är att man ska kunna låsa den på ett visst varvtal oavsett belastning. Vet ej om det går på den från Vtech. Givetvis ska jag ringa dom men ville kolla lite här vad som rekomenderas och om det finns andra billigare alternativ. http://www.rototest.com/dynamometer/ http://www.dynapack.com/dynapack.htm http://www.vtech.se/products/test-be |
||||
Re: Rullande landsväg / bromsbänk
Jag har jobbat med Dynapack 3000 och varit med och bänkat på Rototest, Dynapack är bra mycket billigare men kikar man på funktion är Rototest mycket bättre. _________________ Anders Hansson |
||||
en tanke jag fick var att det borde gå ganska enkelt att bygga en själv iställe för att köpa en då jag antar att en någerlunda bänk går på 250'kr och uppåt (gissar bara) medan tekniken för att bygga en simpel fungerande bänk är ganska lätt och då är det bara att man ska kunna fåin det i en dator och logga allt (borde gå relativt enkelt ifall man har rätt saker och ett program för det)
eller finns det inte nån elmotor som man kan bromsa och läsa ut effekter antingen genom hur mycke effekt som den utger eller hur mycke effekt som krävs för att bromsa motorn ? (tanken var att fast en sådan sak skulle nog bli ganska dyr så borde det väll bli billigare än en rotortest? det var bara en tanke då det rör sig om ganska så mycke pengar att köpa de olika bromsbänkarna! _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Jo tanken att bygga nåt själv har slagit mig. Särskilt nu när jag vet vad dom kostar.
![]() Antingen bromsar man med el eller olja. Effekten går ju att räkna ut. Det svåra är att få den att visa rätt. Det blir ju förluster lite här och där. Mig spelar det inte så stor roll om den visar rätt. Bara den visar "lika fel" varje gång. |
||||
Kanske inte för dig, men en sådan investering är väl bra för att kunna få in lite kulor och då får du säkerligen fler om resultatet är mer korrekt? Bara en tanke. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Ska man sälja effektmätningar måste den naturligtvis visa rätt. Det är tyvärr inte lite kulor det handlar om. Andrahandsvärdet är ju lite ovisst också. |
||||
Jag brukar läsa en tidning för återförsäljare av racingprylar. En amerikansk sådan. Där brukar det finnas med en hel del bromsbänkar som ligger en del under dom priserna vi snackar om här. Eller är det som vanligt att allt är elakt billigt på andra sidan ?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
om man räknar lite på kostnaden för en bromsbänk så blir det svårt att återhämta investering för en Rototest eller Dynapack om man bara ska göra effektmätningar. Man behöver ganska stor beläggning för att det ska vara lönsamt.
Däremot är de kanon om man sysslar med produktutveckling. _________________ Anders Hansson |
||||
Då får vi börja med det då! ![]() |
||||
För några år sen hade jag kontakt med http://www.land-and-sea.com/ och tyckte inte alla priser var helt galna.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
BSR har väl köpt en av KalleP's skapelser, han har byggt flera och är väl på G och bygga upp något nytt i Torsås (Småland, Kalmra Län). Vet inte vart han sålde den senaste han hade, men har för mig det var en portabel broms bänk. Riktigt klurig gubbe på och räkna ut saker det där!!! |
||||
Det finns två versioner av rullande landsväg.
Den ena sorten är när man sätter en given massa i rotation. Man mäter hur snabt man sätter den givna massan i rotation. Rätt billig att köpa elektroniken till, finns kretskort att köpa på elfa som man kan använda ca 1200:-. Nackdelen är att man behöver rätt så stor massa till en bil, passar bättre till mc eller gokart. Den andra är som skrivits ovan Hydraulik, el eller som för vatten. Man bromsar flödet på vätskan och mäter hur stort trycket blir. El vet ej. Alla sakerna alstrar mycket värme. Har sökt en del om hur folk konstruerat rullane landsväg eller effekttestare och det finns en del men dom flästa håler nog konstruktionen hemlig. Hoppas någon bygger en egen och dear med sig av sina erfarenheter! _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||||
Det här med hembyggd bromsbänk låter alltid intressant! har funderat på det en hel del och räknat en del på det och ingen omöjlighet alls att att bygga en sån som fungerar att man accelerar upp en cylinder med givet tröghetsmoment, men de e klart att cylindern blir rätt stor
![]() här är en liten insperations källa för andra som också funder på dethär! ![]() http://home.swipnet.se/~w-61197/dyno _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||||
Många bromsar är juh konstruerade så att man har hela bromsen, oavsett vilken typ, lagrad, så att den i princip kan rotera runt sin egen axel. Sen hindarar man denna rotation med ett momentstag av känd längd, och kraften ändan på staget ger dig det moment bänken bromsar just för tillfället. Ett enkelt sätt att läsa ut detta är att sätta en hydraulkolv där och mäta trycket. En mer sofistikerad är ett element med trådtöjningsgivare.
Det svåra (förutom loggning, och datahantering) är att hitta en lämplig broms. Jag/vi började på ploj bygga en för att testa FS-motorn i, mest för att se om vi kunde bygga en fungerande bänk. Vi fick en stor vattenpump som tidigare hade försörjt hela M och E-huset på chalmers med värme från en forskningspanna, och lagrade pumphuset i en ram, där oxå motorn satt. Sedan monterade vi kedjedrev på pumpaxeln, och bromsen var färdig. (yes right ![]() Men efter att ha lyckats lura tag på en pumpkurva på den insåg jag att vi skulle behöva varva den 2x specat maxvarv, för att ha en chans att bromsa den effekt vi var intresserade av, samt att enda realistiska sättet att ha tillgång till såpass mycket vatten som behövdes skulle vara att ha den portabel och stå på en brygga vid en sjö. Dock visade pumpkurvan vidare att en halvmeters sughöjd skulle räcka för att kavitera sönder vår pump, och vid det här laget avbröts byggnationen. Den tänkta tekniken var att lasta motorn med en given last, reglera bromsen så att vi nådde ett visst varvtal, och sedan låsa den på den belastningen för att läsa av momentet. Sedan upprepa detta vid önskat antal varvtalspunkter. Ett relativt förlustfritt sätt att mäta. Problemet här, förutom underdimensionerad pump, är repeterbarhet. Vid olika vattentemperaturer och olika övriga förhållanden, beter sig pumpen olika, och samma strypläge ger inte samma last vid två olika tillfällen, med oändliga iterationer som följd. Sen kan man juh tillägga att det vattentryck vi teoretiskt skulle uppnå vid det här varvtalet, gjorde att man blev lite skeptisk till det hela. Minns jag rätt skulle de teoretiskt hamna på 16bar och då vill det till att rören är ordentligt skarvade ![]() |
||||
det var en tanke som slog mig som inte varit uppe och det är G-tech då de senare modellerna kan man mata in allt i datorn och få fram siftor på hk Nm och de ska väll kunna logga hur en bana ser ut i form av alla g-krafter och fart
hörde nån som testat en lite äldre modell och den har jag för mig fela på 2-3% mot en bromsbänk och sen var den lite känslig ifall man körde med sliks eller lågprofildäck men gör man testen på samma väg/bana med liknande däck så bör resultatet inte diffa så mycke mer än vad en bromsbänk borde göra och kollar man så kostar de från 1400kr till ca 2100kr + frakt är det nån här som provat de senare varianterna som man för över loggen till dator och jämfört med en riktig bromsbänk har själv en gammal (den första varijanten av g-tech) och gisningsvis så stämmer den ganska bra då den visar väldigt exakt 0-60mph och 1/4mile och sifrorna för effekt på olika bilar som jag provat den i brukar ligga på ca 15% mindre en paprernas sifror och jag tror att de bara blivit mer exakta så pratar vi om att mäta en ungefärlig effekt och det är förhållande mellan olika instälningar så kan väll detta vara ett förslag som verkar vara betydligt billigare än de flesta alternativen ovan ![]() http://www.gtechpro.com/prod.html _________________ // Mikeal Rylen |
||||
bumpar upp den lite för att höra om det är nån som gjort testning med g-tech och riktig bromsbänk och höra om era åsikter om det kan vara ett alternativ till att bygga en egen rullande landsväg ?
för så mycke billigare än så kan man väll knappas bygga en bänk och ska man köpa allt så lär det bli många ggr dyrare än så! _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Finns en tråd i ämnet "Logga rpm och sedan räkna om till hk"...typ så. Sök lite så finner du. operationen är fullt görbar med ngt eget elelr som du säger med en färdig logger. Finns massor av olika med olika exakthet. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 19192 besök totalt |