Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Växla ner genom varje växel eller gå förbi trean?
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (17138 totalt)
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Det kanske känns lite avlägset att diskutera just nu men jag har gått och funderat på en på en sak som jag tänkte fråga er om. Man får ju inte glömma att drömma.

Efter start och målrakan på Knutstorp ska 175 km/h ner till ca 70 km/h. Jag kör toe-n-heel när jag växlar ner för att åtminstone ha 4000 varv på motorn när jag stoppar i en lägre växel. Ibland går jag direkt från 4an till 2an. Flera gånger så har jag varit nära att övervarva eftersom jag släpper upp kopplingen lite för tidigt. Så för mig känns det säkrast att gå 4an, 3an, 2an. Men egentligen är det en massa toe-n-heelande där jag kanske inte är 100% på att bromsa utan på att få växlarna att gå i rätt och hejda eventuellt släpp på bakhjulen. Så det borde bli effektivare om jag skippar 3an och stoppar i tvåan vid rätt tillfälle.

För er som har varit med förr - vad är tekniken jag ska träna in? Ner genom varje växel eller lära att vänta in rätt ögonblick? och hur gör jag för att vara säker på att inte spränga motorn i ett stressat ögonblick?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Växla varje växel och utnyttja motorbromsen så skonar du de vanliga bromsarna något.... thumbs up

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Bromsa med kopplingen uppe och växla precis innan du är klar.

Nu har jag rätt snabb låda men jag växlar när foten går från broms till gas.
Jag tycker man ska följa genom alla växlar. Minimerar risken att slarva bort sig, får man inte i
växel kan man åka av.

Bilen blir stabilare, mer kontroll på fötterna, inga övervarv (förmodligen ).



om du går från 5:an till 2:an (genom 4:an och 3:an) så kan det behövas en stuts på gasen för att de ska gå i men tar du upp kopplingen mellan också? Rwd?

_________________
Daniel Steiner
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag kör M3-96 med vassare bromsar, chassie och r-däck. Jag släpper upp kopplingarna för varje växel. Kanske jag ska skippa toe-n-heel?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Direkt från den växeln jag kör på innan broms till den växeln jag skall ha in i kurvan, bromsa max och lägg växlingen med varvmatch sist innan du svänger in.
Bromsa med bromsarna och acca med motorn.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



För mig som i bästa fall kan betrakta mig vara normalbegåvad vad gäller att hantera bilen så är mitt råd att inte hoppa över en växel i nerväxlingen, speciellt inte om man kör bakhjulsdrivet!

Varför?
Min erfarenhet är att det är väldigt lätt att bilen blir instabil när kopplingen släps upp om du hoppar över en växel. Att gå genom växlarna ger en jämnare bromsning och du har bättre kontroll på varvtalet när du går på gas. För mig går det snabbare att gå via alla växlarna då jag får bättre kontroll och därmed kan påbörja bromsningen senare men främst kan jag öka kurvhastigheten.

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Frågade en gammal räv en gång ang motorbroms vara och icke vara, speciellt på banträffar då...

fick en fråga som svar då: Hur tror du motorn rivs med att varvas 5000rpm med gasspjäll stängt och därmed luft/soppa blandning anpassad för tomgång?

eftersom jag bara kört lagom masserade gatbilar på banan så har jag inte vågat utmana ödet på en motor som högst säkert tycker livet är ganska jobbigt ändå just då...
det faktum att motorenovering är dyrare än bromsbelägg ligger bakom mitt skippande av motorbroms på bana ;-)
om detta stämmer och fortfarande gäller, eller om det är mest förknasarbilar som lider så vet jag dock inte, men en tanke bör det nog få...

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Brukar föra spaken via 3an av gammal erfarenhet med transaxelalfor utan att släppa upp kopplingen och sedan mjukt dra i tvåan på slutet och möta med gasen alldeles innan kopplingen släpps upp. Men det brukar inte behövas gå ner på tvåan med de bilar jag har.
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Jag går alltid direkt till den växeln jag vill ha i efter bromsningen.
Då kan jag koncentrera mej på broms i stället för att leka med hel&tå.

Enligt min mening miskar detta risken med att klåpa. Man kan ju frvarva sej i varje växling så bättre att ha bara en och göra den perfekt (heelar och tååar ju).

Bromsarna behöver nog inte ynka hjälpen av motorn. Detta var annat på 30 talet förståss. Och inte blir min bil stabilare av att jag växlar 2 extra gånger och riskerar lossa bakdäcken.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Björn skrev:
Brukar föra spaken via 3an av gammal erfarenhet med transaxelalfor utan att släppa upp kopplingen och sedan mjukt dra i tvåan på slutet och möta med gasen alldeles innan kopplingen släpps upp. Men det brukar inte behövas gå ner på tvåan med de bilar jag har.


Det är därför man släpper upp kopplingen mellan växlarna och varvar upp med lådan i neutral, för att få snurr på skrotet. Då kan man dra i växeln lika snabbt som man kan röra handen, dvs inte vänta alls.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Nu är jag fortfarande ingen bromsexpert, men när jag bytte från bil med ABS till bil utan sådan, använde jag motorbromsen, eller egentligen det faktum att jag bromsar motorn (FWD) med bromsen, som "ABS by ear" i brist på känsla för grejerna.

Utan att vara en speciellt bra förare så skulle jag ändå gissa att det egentligen är en smaksak om man vill pilla med toe-heel och mellangasning eller släppa lite på bromsen när kopplingen släpps upp i nedväxlingarna. Den tillgängliga retardationen är hursomhelst densamma vid båda alternativen och jag tror också att båda manövrerna kan övas upp till likvärdig perfektion.

Nu i efterhand märker jag att jag är insnöad på FWD och framtung bil, men låter posta detta ändå, ifall någon känner igen sig.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Många bra kommentarer. Jag är mycket tacksam.

I mitt fall så kan jag konstatera att bromsarna tål mer än mig. Det finns alltså ingen anledning för mig att använda motorbroms för att undvika överhettning på bromsarna. Så det låter som att jag får hitta tekniken för att inte släppa upp kopplingen för tidigt när jag går ner från fyran direkt till tvåan. De gånger som jag har börjat slira på kopplingen i 100+ km/h och drar upp motorn mot rödmarkeringen får tjäna som upplevelser på hur jag inte ska göra. En sekund för tidigt innebär sannolikt motorras. Lite scary...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

MaZ skrev:
Björn skrev:
Brukar föra spaken via 3an av gammal erfarenhet med transaxelalfor utan att släppa upp kopplingen och sedan mjukt dra i tvåan på slutet och möta med gasen alldeles innan kopplingen släpps upp. Men det brukar inte behövas gå ner på tvåan med de bilar jag har.


Det är därför man släpper upp kopplingen mellan växlarna och varvar upp med lådan i neutral, för att få snurr på skrotet. Då kan man dra i växeln lika snabbt som man kan röra handen, dvs inte vänta alls.


Jag är inte alls med på varför man ska växla ner under så lång tid. Säkert olika mellan olika bilar men om jag sitter och tar upp kopplingen mellan växlarna sådär så får jag vad man ska kalla det men rörelse i bilen.
Kopplingen kan väl vara uppe under hela inbromsningen (förutom i slutet )då har man varv på motorn?

Nu har jag kört mycket 4wd men de bilarna var väldigt mycket snällare, rakare och konsekventa när kopplingen var uppe.

Volvon har jag svårt för att växla ner och använda kopplingen över huvudtaget. Blir inte varvtalsmatchningen perfekt så blir det en liten störning där bak. Brukar jag lösa genom att inte använda koppling alls..

_________________
Daniel Steiner
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



En fördel som ingen nämnt (tror jag) med att gå igenom varje växel är att man har känsla för hur fort det går ju närmare man kommer kurvan. Själv har jag alltid haft svårt för att gå från högsta växel ner till 2an direkt. fartblindhet förekommer även på racerbanan!


Ang. skadligt med motorbroms vid höga varv.... Givetvis har man hunnit bromsa ner farten, och lägger i nästa (lägre) växel i rätt läge. Inte lägga i en lägre växel och SEN börja bromsa.
Det har aldrig varit farligt att motorbromsa med vanliga bilmotorer. Snackar vi superkart o dyl. är det en annan femma!

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
ege - Det är just anledningen till jag hittills gått ner genom växlarna.

Scenario som jag hämtat från GPS logg
175 km/h 4an 7000 varv full broms
120 km/h 4an 4500 varv ur 4an
110 km/h i med 3an - 5600 varv
90 km/h 3an 4500 varv ur 3an
80 km/h i med 2an - 6300 varv

Vid 4500 så hör man att det är "ok" att växla ner. Men om jag inte har motorbroms så är jag för orutinerad för att veta hur fort jag kör. Och man vill ju ha tvåan i innan man börjar svänga.

om tricket finns så att jag inte behöver växla via trean så kan jag fokusera på bromsningen. Jag tror jag skulle få stabilare varvtider på det sättet.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Daniel6xQ skrev:
MaZ skrev:
Björn skrev:
Brukar föra spaken via 3an av gammal erfarenhet med transaxelalfor utan att släppa upp kopplingen och sedan mjukt dra i tvåan på slutet och möta med gasen alldeles innan kopplingen släpps upp. Men det brukar inte behövas gå ner på tvåan med de bilar jag har.


Det är därför man släpper upp kopplingen mellan växlarna och varvar upp med lådan i neutral, för att få snurr på skrotet. Då kan man dra i växeln lika snabbt som man kan röra handen, dvs inte vänta alls.


Jag är inte alls med på varför man ska växla ner under så lång tid. Säkert olika mellan olika bilar men om jag sitter och tar upp kopplingen mellan växlarna sådär så får jag vad man ska kalla det men rörelse i bilen.
Kopplingen kan väl vara uppe under hela inbromsningen (förutom i slutet )då har man varv på motorn?

Nu har jag kört mycket 4wd men de bilarna var väldigt mycket snällare, rakare och konsekventa när kopplingen var uppe.

Volvon har jag svårt för att växla ner och använda kopplingen över huvudtaget. Blir inte varvtalsmatchningen perfekt så blir det en liten störning där bak. Brukar jag lösa genom att inte använda koppling alls..


Tror du missuppfattade lite.

full gas - pallnit - vänta - vänta - vänta - koppla ur/lägg i neutral/släpp upp kopplingen/varva upp motorn (fortfarande full broms)/koppling ner/i med rätt växel/uppmed koppling - släpp upp broms samtidigt som man svänger in.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens

Här ser ni en som kan häl-tåa! Men kolla Sennas högerfot! Varför pumpgasar han som besatt mellan turn in och apex - är det för att hålla uppe varvtalet innan han går flat out vid tangeringen och därigenom få med sig mer fart ut på rakorna?

Senna kör gatbil på bana så det ryker

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



MP996 skrev:
Här ser ni en som kan häl-tåa! Men kolla Sennas högerfot! Varför pumpgasar han som besatt mellan turn in och apex - är det för att hålla uppe varvtalet innan han går flat out vid tangeringen och därigenom få med sig mer fart ut på rakorna?

Senna kör gatbil på bana så det ryker

Han har förmodligen spelat för mycket GT5 på playstation och är van vid de digitala av/på-reglagen.

Man slutas aldrig att slås av beundran när man ser Senna köra, vilken hjälte!

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ghoofy skrev:
Frågade en gammal räv en gång ang motorbroms vara och icke vara, speciellt på banträffar då...

fick en fråga som svar då: Hur tror du motorn rivs med att varvas 5000rpm med gasspjäll stängt och därmed luft/soppa blandning anpassad för tomgång?



/ola



Motorn funkar som en broms med stängda spjäll och varv, olje och vattenpumpen jobbar som vanligt alltså kyls och smörjs motorn iom detta, förbränningen uteblir = mindre värme.
Du ligger på rätt varv när du kliver på gasen och slipper varvtalsanpassningen och även rycket som blir annars.
Enda negativa som jag kan komma på är att kopplingen får slita hund.

Motorbroms med en 2-TAKTARE ÄR SKADLIGT, smörjningen uteblir av naturliga orsaker, men det finns väl inte så många bilar med det kvar i bansvängen förutom go/superkarts och Bosse L's djungeltrumma.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

MaZ skrev:
Daniel6xQ skrev:
MaZ skrev:
Björn skrev:
Brukar föra spaken via 3an av gammal erfarenhet med transaxelalfor utan att släppa upp kopplingen och sedan mjukt dra i tvåan på slutet och möta med gasen alldeles innan kopplingen släpps upp. Men det brukar inte behövas gå ner på tvåan med de bilar jag har.


Det är därför man släpper upp kopplingen mellan växlarna och varvar upp med lådan i neutral, för att få snurr på skrotet. Då kan man dra i växeln lika snabbt som man kan röra handen, dvs inte vänta alls.


Jag är inte alls med på varför man ska växla ner under så lång tid. Säkert olika mellan olika bilar men om jag sitter och tar upp kopplingen mellan växlarna sådär så får jag vad man ska kalla det men rörelse i bilen.
Kopplingen kan väl vara uppe under hela inbromsningen (förutom i slutet )då har man varv på motorn?

Nu har jag kört mycket 4wd men de bilarna var väldigt mycket snällare, rakare och konsekventa när kopplingen var uppe.

Volvon har jag svårt för att växla ner och använda kopplingen över huvudtaget. Blir inte varvtalsmatchningen perfekt så blir det en liten störning där bak. Brukar jag lösa genom att inte använda koppling alls..


Tror du missuppfattade lite.

full gas - pallnit - vänta - vänta - vänta - koppla ur/lägg i neutral/släpp upp kopplingen/varva upp motorn (fortfarande full broms)/koppling ner/i med rätt växel/uppmed koppling - släpp upp broms samtidigt som man svänger in.


Missade visst att svara på det där, bara 5 år nåt så är väl lugnt =P
Gör man sådär med en dogbox så hoppar bilen 1 meter upp i luften, kör man synkat så köper jag det då det är svårare att få i växel med högt varv på motorn och lågt på lådan.

_________________
Daniel Steiner
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens

david-o skrev:
Han har förmodligen spelat för mycket GT5 på playstation och är van vid de digitala av/på-reglagen.


Så måste det ju vara! thumbs up

Allvarligt, någon som kan förklara Sennas teknik mellan turn in och apex? Hålla varvet uppe? Värma däcken? Leta grepp? Styra med gasen?

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Växla ner genom varje växel eller gå förbi trean?
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (17138 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande