Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilval (Celica?)
2163 besök totalt
4strokeforce
Jarse
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Bilval (Celica?)

Funderar på att införskaffa mig en bil runt 40000kr som skall efterlikna en rallybil.

Tänkte höra med er vad ni tycker om celica. Vilka modeller är bra och vilka ska man passa sig för?

Jag behöver en relativt billig försäkring och någorlunda bensinförbrukning i bilen jag väljer. Skicka gärna vad försäkring kan kosta på ett år för en 20-åring.

Det stora målet med projektet är att få bilen att efterlikna denna:
http://www.rallycars.info/clas/index.php?ct=fsrc&md=details&id . . . .

Eftersom jag inte har kört så väldigt mycket bil innan behöver jag inte allt för många hästkrafter, tar då hellre en billigare försäkring. Jag tänker köpa en "orginalbil" och sedan modifiera den.

Hässleholm
Här sen Jan 2004

En ST185 GT4 får du för runt 50000 och det är väl den du vill ha.....

http://www.blocket.se/vi/9981774.htm?ca=23_4_s

Vad en sån kostar i försäkring vet jag inte, men troligen blir helförsäkring för dyrt (betala en extra bil på 2 år typ) Den drar ca 0,8 - 1,2 liter / mil

4strokeforce
Jarse
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Japp... det är en sådan jag vill ha mest av allt

Jag är student och vill därefter inte få så stora månadskostnader med försäkring.

Skulle vara jätteschysst om någon kunde ta reda på hur mycket försäkringen kan kosta på ett år. Även spekulationer är bra. Jag är 20 år gammal.

Har GT4 turbo orginal?

Hässleholm
Här sen Jan 2004

Här var en vart du ser reg nummeret, sen är det bara att börja med det och ditt personnummer att fråga de olika f.bolag hos en del kan du göra en förfrågan online.

http://www.blocket.se/vi/10148994.htm?ca=23_4_s

och Ja GT4 har turbo och 4WD original.

ST165 (1989 - 1990) = 185 hk
ST185 (1991 - 1994) = 195/205 hk
ST205 (1995 - ?) = 225 hk

ST205 avlösades av Corolla nångång i slutat av 90 tallet.

Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

4strokeforce skrev:
Japp... det är en sådan jag vill ha mest av allt

Jag är student och vill därefter inte få så stora månadskostnader med försäkring.

Skulle vara jätteschysst om någon kunde ta reda på hur mycket försäkringen kan kosta på ett år. Även spekulationer är bra. Jag är 20 år gammal.

Har GT4 turbo orginal?

För att få fingervisning på vad försäkring kan kösta så brukar jag gå in på försäkringsbolagens hemidor där det brukar finnas "räknare" (Precis som Bo skriver). E.x. http://www.folksam.se/webapp/bilpremie/ så kan du räkna själv om du har regnummret på ett objekt . Man kan givetvis få billigare försäkringar om man jämför olika bolag och dealar lite men detta ger en fingervisning.

Det finns väl en Gti variant av Celican som kanske är billigare att äga. Den kan man nog också ha kul med .

Lycka till

4strokeforce
Jarse
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Tack för alla bra svar thumbs up

Kollade lite olika försäkringar via folksam och fick lite tråkiga nyheter.
En GT4 kostade väldigt mycket (runt 15000kr/år) medans en äldre GTI runt -90 kostar runt 6000kr.

En GT4 kommer jag aldrig att ha råd att försäkra, men en GTI ska nog kunna gå.

Vad tycker ni om Toyota Celica GTI? Har den någon potential? Finns det någon annan bil för samma pengar som ni tycker passar bättre?

Finns det ingen lämplig bil med skaplig försäkring som man kan trimma lite istället, eller ska man undvika det?

Vad bör man ha för försäkring? Räcker det med trafikförsäkring?

Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Tippset är att du ska kolla med alla bolag du kan hitta. Det kan skilja mer än 50% mellan bolagen! Ge inte upp direkt

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004

om du vill ha en rallybil, kan du titta på ST165 modellen också, kostar något mindre och troligtvis också lägre försäkring, men fortfarende 4wd och turbo

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Äldre GT4or verkar läma lite kvar till modbudget samt försäkring (slå på några regnummer så får du prisbilden).
http://www.blocket.se/vi/10218428.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/10148994.htm?ca=15_s

4strokeforce
Jarse
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Har kollat lite olika registreringsnummer med olika företag nu och sett att skillnaden är ganska stor.

Vilka försäkringsbolag bör man kolla?

Älvängen
Här sen Sep 2003

4strokeforce skrev:
Vilka försäkringsbolag bör man kolla?

Alla!

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det kan ofta skilja en hel del i avtalen hos olika bolag också..
Vissa bolag tillåter tex att du kör bilen på bana.

Linköping
Här sen Okt 2004

Ska du verkligen ha en Celica, de verkar inte vara så kul på bana?

A master of going faster!
Citera
MartinSkarin
Värnamo
Här sen Sep 2005

om du inte är helt såld på Celica och vill ha en bil bara för att den ska likna en rallybil men inte behöver gå som en så finns ju t.ex Golf 1,2 och 3, Opel Ascona, Corsa A+B, Kadett, Volvo 240,940, Mazda 323, Nissan Sunny. Många av dessa är mycket billigare än 40000 men skicket kan ju variera... dessutom finns ju många i lite roligare modeller men då åker försäkring upp lite grann såklart.

Kolla på t.ex. www.motorsport4sale.com bland deras reportage och se om du hittar något som du gillar och vill efterlikna.

Tänkte göra min Corsa lite "rallylookalike" men dom andra bilarna tar så mycket tid och pengar men kanske slänger på vita stora stänkskydd och extraljus så den ser lite mer rallybilsaktig ut nån gång när jag orkar

Edit: Glömde nämna en av mina favoritbilar.. Lancia Delta HF Integrale.. En 8v får du för 40k.

Citera
4strokeforce
Jarse
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Här hade det kommit flera svar thumbs up

Har kollat försäkringar nu med flera olika bolag med flera olika bilar.
Nu lutar det åt att jag köper en nissan 200sx. Bakhjulsdrift och turbo

Vad tror ni om den?

Ska kolla de olika modellerna du skrev ner Martin.

Värnamo
Här sen Sep 2005

4strokeforce skrev:

Nu lutar det åt att jag köper en nissan 200sx. Bakhjulsdrift och turbo

Vad tror ni om den?

Det är väl en cool bil som går att få till en vettig peng! Försäkringen är antagligen hög som attan på dom dock.

Vad jag vet så är vevlagrena inte dom bästa så se till att det är en välskött bil du köper, för vevlagerras är inget kul.

Citera
4strokeforce
Jarse
Här sen Okt 2006

Trådstartare
kommer kosta runt 5000kr/år med trafikförsäkring.

är det någon som vet vad en trafikförsäkring täcker respektive halvförsäkring?

Hässleholm
Här sen Jan 2004

trafik = skador på andra, inget på dim egen bil

Halv = trafik + täckning för brand och stöld på din egen bil.

Hel = halv + skador på din egen bil vid krock eller dikeskörning. MEN INTE PÅ BANA

magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Celica är väl en ball bil.

Dock bör det väl påpekas att alla bilar av domma årsmodellerna rostar.... typ.. kolla det extra noga!

När vi ändå pratar försäkringar kan det väl vara värt att näma att det blir nya till till sommaren (tror ja det var).
Trafikförsäkringen kommer då att dubblas. Nåt att tänka på när du ska välja bil.

// Magnus

4strokeforce
Jarse
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Håller med om att den är ball. Det tråkiga med dom är försäkringen, 200sx är billigare.

Jättebra Magnus att du kommer med bra information, annars skulle man stått där med skägget i brevlådan

om försäkringarna kommer att fördubblas kommer jag inte kunna ha någon bil alls som är rolig. Jag är student så priserna som finns idag räcker gott och väl. Kan Sverige göra nått bra undrar man... att dom små möjligheterna man har alltid ska krossas mer eller mindre.

Kommer priserna även höjas för halv och helförsäkring?

Går det frysa en försäkring som en ränta på ett banklån?

Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Det är trafikdelen i försäkringen som kommer att höjas, det går inte att komma undan med andra ord.

Citera
Allmänt banåkaforum
Bilval (Celica?)
2163 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande