Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Civic Type-R Vs. Cooper S?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (15746 totalt)
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Hej,

Jag har tänkt att byta bort min Z3 2.8 Coupé mot en bil med mer än 2 säten och samtidigt vill jag passa på att byta till en nyare bil. Framhjulsdrift har väl aldrig tilltalat mig direkt men alla talar ju väl om dessa 2 bilar så jag tänkte iaf ge det en chans. Jag ska inte köpa helt ny utan ett år gammal med max 2.000 mil på mätaren. Coopern känns mer komplett som bil men hondan mer race. Bilen ska fungera på bana, ringeresor, bruxare året om samt att det är ett + om det går att montera drag så jag kan frakta motarden

Prismässigt ligger en beg. Type-R lite lägre vilket alltid är positivt.

Jag har kört Cooper S men ingen Type-R eftersom det inte finns några handlare i närheten som har ngn sådan hemma

Coopern är en väldigt kul bil enligt mig men saknar lite effekt, hondan har ju ett övertag från början och ska tydligen inte vara svårt att locka ur lite mer ur.

Vad är era erfarenheter av dessa bilar?

_________________
/Per Hylthén
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Vad vill du veta mer? Dragkrok är i stort sett att glömma på Cooper S:en, p.g.a. avgasystemet går ut rakt under bilen, finns en prototyp på dragkrok som löser detta men det är allt jag sett (600kg får coopern dra släpvagnsvikt tror jag ) S:en är lagom trimvänlig också, lockar ut cirka 215hk/250Nm om man drevar om kompressorn samt en uppdaterad mjukvara. Orginaldäcken på 17" är kassa för bankörning/konbana tycker jag, men det är lätt att råda bot på. Annars är jag kalasnöjd (kört vanlig Cooper cirka 2400mil och min S i 400min än så länge) Inga helst problem, ligger på 0,99 för tillfället (rätt mycke stadskörning)... Hondan har jag inte personligen kört så jag håller mej borta från det området...

Två bra miniforum
www.mini2.com
www.minicooperonline.com

CTR vs Mini Cooper S trådar på miniforum
http://www.mini2.com/forum/showthread.php?s=&threadid=30201&highlight= . . . .

http://www.mini2.com/forum/showthread.php?s=&threadid=25553&highlight= . . . .
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Tycker du inte Civicen är lite mer som bil? Coopern saknar i stort sett bagageutrymme och har slutröret monterat i mitten i bak, kanske snyggt men inte så lämpligt för montering av dragkrok.
Coopern var väldigt rolig att busa runt med en stund, möjligen kan den kännas stötig i längden men det kan nog andra svara bättre på.
(Jag tyckte fjädrarna kändes väl hårda i förhållande till dämparna, kanske en smaksak)

Jag har tyvärr inte kört en Civic Type-R än så jag får återkomma med jämförelsen.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Civicen har ju helt klart mer bagage men Minin har mer bekvämligheter som riktig klimatanläggning och annat trevligt.

Den viktigaste frågan är: Vilken är roligast?

_________________
/Per Hylthén
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Man kan fälla båda ryggstöden bak på minin och på så sätt få riktigt hyffsat lastutrymme, men det är ingen laståsna... Skulle vara kul att se Mäkinens syn på saken eftersom han gick i samma tankar, han valde dock Civicen, p.g.a. pris och så ville han inte överge sina principer om sugmotorer vs överladdade motorer
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Per Hylthén skrev:
Den viktigaste frågan är: Vilken är roligast?


Provkör!
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Det värsta är att det inte finns ngn på 20 mil ungefär...kanske får sätta mig i bilen och köra eller stoppa ngn på vägen som har en


johann skrev:
Per Hylthén skrev:
Den viktigaste frågan är: Vilken är roligast?


Provkör!

_________________
/Per Hylthén
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Vad jag läst i lite olika tester så är nog Civicen något snabbare på bana och rakt fram, på en rejält kurvig väg tror jag det blir jämnt lopp men jag tror du har roligare i Minin (om jag ska dömma efter vad folk berättat för mej och vad jag läst i tester). Skulle också gärna provköra en Type R vid tillfälle för att jämföra lite =)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Coopern är så in i h-vete skoj! Men det har du ju redan kommit på...

Civicen är nog inte dum den heller. Men att den ska vara lättrimmad vet i tusan. Har för mig att det rammlat in ganska täta rapporter från USA om rasade ramlager på Type R-bilar. Och det tydligen som standard. Den är nog ganska vässad som standard.

Jag är som sagt svag för Coopern...

Ut och prova som sagt...i väntan på BMW:s nya M2. (Som 1-serien troligen kommer heta som coupe med "riktig motor i".)

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jag var o provade en Cooper S igår! Skoj skoj!. Cool med dubbla soltak var den första (ganska o-rejsiga) reaktionen från mig

Tyvärr tyckte jag motorn storknade en anings aning i de allra högsta registret (jag gillar att det ska varva ohämmat ) och det var inget maffigt bottendrag heller. Men skoj o köra ändå! Små fläckar på solen så att säga....

Vilket underbart chassie! Speciellt styrningen i allmänhet och instyrning i synnerhet! Men jag blev lite förvånad över hur mycket lastväxel det var i den till synes ganska mjuka bakvagnen. Men sen insåg jag att just det kunde man utnyttja för lite "skoj" körning (även om jag inte kom så speciellt långt på min korta provtur med det)

Hursomhelst var det VÄLDIGT trevligt o sätta sig i M3'an efteråt. Vilken skillnad i chassie! och motor osså förstås (notera då att M3'an kostar MINDRE än Cooper-S jag testade )


Nu vill jag prova en Type-R

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Per Hylthén skrev:

...

Coopern är en väldigt kul bil enligt mig men saknar lite effekt, hondan har ju ett övertag från början och ska tydligen inte vara svårt att locka ur lite mer ur.



hondan lätt att locka effekt ur? hur? nee det tror jag inte, andra synpunkter har jag dock inte, båda är tuffa bilar

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Jag var o provade en Cooper S igår! Skoj skoj!. Cool med dubbla soltak var den första (ganska o-rejsiga) reaktionen från mig

Tyvärr tyckte jag motorn storknade en anings aning i de allra högsta registret (jag gillar att det ska varva ohämmat ) och det var inget maffigt bottendrag heller. Men skoj o köra ändå! Små fläckar på solen så att säga....

Vilket underbart chassie! Speciellt styrningen i allmänhet och instyrning i synnerhet! Men jag blev lite förvånad över hur mycket lastväxel det var i den till synes ganska mjuka bakvagnen. Men sen insåg jag att just det kunde man utnyttja för lite "skoj" körning (även om jag inte kom så speciellt långt på min korta provtur med det)

Hursomhelst var det VÄLDIGT trevligt o sätta sig i M3'an efteråt. Vilken skillnad i chassie! och motor osså förstås (notera då att M3'an kostar MINDRE än Cooper-S jag testade )


Nu vill jag prova en Type-R


I det exet jag brummade på i så var det just ATT motorn drog "stumt" in mot 7000rpm som jag var lite förvånad och impad över. Fint register och en väldigt trevlig låda med en stegning som var klockren för bilen.

Lastväxel. Tja, det är ju ganska trevligtatt släppa upp gasen på rätt ställe genom rondellerna...

Fast som farsan sa (oxå M3 E36-ägare.): "Kul, men det är en ganska liten bil...med en ganska liten motor...som är ganska stötig(chassit alltså)...fast ok, den är ju "rätt" kul...men ingen M3:a".

Fast ok, din lite haltande jämförelse med just M3E36 är rätt intressant att göra... Hur hade jag själv valt om jag ville ha skojj men ändå ett uns av praktiskhet... Hmmm

M3E30 med komplement av ngn lämplig laståsna som ger en toptalsumma liknande Copperns? Fast det har du ju redan provat Per.

En bil som ger det du vill för dom pengarna. Inte så lätt. Det finns ju så mkt skoj att välja på. Som "tur är" så är man ju lite märkesnörd, så valet blir ju klart mer inskränkt och vissa bilar faller mao bort...

Fast tja...Coopern ligger ruggigt bra till.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

AL skrev:
I det exet jag brummade på i så var det just ATT motorn drog "stumt" in mot 7000rpm som jag var lite förvånad och impad över.


Kanske inte hade gått tillräckligt långt än...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
AL skrev:
I det exet jag brummade på i så var det just ATT motorn drog "stumt" in mot 7000rpm som jag var lite förvånad och impad över.


Kanske inte hade gått tillräckligt långt än...


Sant! Inkörning får ju saker och ting att lossna lite. Inte ens M3:an varvade sådär "toklätt och ledigt" föränn efter 2-3000 mil. Samma gäller nog lådan oxå.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Vad jag har läst under dagen verkar det rätt dött lopp mellan bilarna i rolighet. Jag ska försöka dra mig iväg och prova en Type-R när möjlighet finns.

När jag menar att Type-R är lätt att plocka ur mer effekt ur menar jag inte extremt mkt utan att den enligt körningar i bänk reagerar väldigt bra på modifiering av byte till öppet filter som är rejält avskärmat samt ett riktigt system.

Eftersom jag älskar varvilliga sugmotorer så ligger ju just Type-R motorn bra till. Även om jag har lite svårt för fronten som ser ut som en snäll nallebjörn.

AL: Tanken om M3E30 och dragbil finns men då blir det 3 bilar och en hoj och det blir så jobbigt att hålla igång allt. Tänkte försöka slå ihop busbil med bruksbil. Visst blir det vissa kompromisser men man sparar nog en del pengar i slutändan som kan läggas på däck och ringenresor

_________________
/Per Hylthén
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Per Hylthén skrev:
Vad jag har läst under dagen verkar det rätt dött lopp mellan bilarna i rolighet. Jag ska försöka dra mig iväg och prova en Type-R när möjlighet finns.

När jag menar att Type-R är lätt att plocka ur mer effekt ur menar jag inte extremt mkt utan att den enligt körningar i bänk reagerar väldigt bra på modifiering av byte till öppet filter som är rejält avskärmat samt ett riktigt system.

Eftersom jag älskar varvilliga sugmotorer så ligger ju just Type-R motorn bra till. Även om jag har lite svårt för fronten som ser ut som en snäll nallebjörn.

AL: Tanken om M3E30 och dragbil finns men då blir det 3 bilar och en hoj och det blir så jobbigt att hålla igång allt. Tänkte försöka slå ihop busbil med bruksbil. Visst blir det vissa kompromisser men man sparar nog en del pengar i slutändan som kan läggas på däck och ringenresor


Sugmaskiner är trevilgt och Hondas Type R-varianter är nog bland de roliaste just nu. Om inte roligast...

Kompressorn i Coopern tycker jag dock får den att kännas som en sugmaskin med mer volym än den har. Fast jag är med på hur du menar.

Reagera på små "tweeks" är ju thumbs up .

Angående M3E30 så var jag ju bara tvungen , men är med på hur du tänker även här. Jag kanske hoppar "min framtida M3" den dagen M2:an kommer och visar sig falla mig i smaken så pass att den kan få bli bruks/hobbyräser. Vore inte dumt alls egentligen... Särskillt inte för ekonomin som du säger.

Åk nu och prova en Type R!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2912

Namndispens
Namndispens

Provkör som sagt...

Men fråga dig själv också följande: Honads R motorer brukar varva 9000 varv eller nått, och det kan bli surrigt i längden på motorväg när man köra transport a till b typ...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351



Johan CooperS skrev:
Skulle vara kul att se Mäkinens syn på saken eftersom han gick i samma tankar, han valde dock Civicen, p.g.a. pris och så ville han inte överge sina principer om sugmotorer vs överladdade motorer
Hrmpfff...
Jag var först helt inställd på att köpa en Cooper S trots att jag tyckte att motorn tappade flåset lite väl tidigt. Den gick ju verkligen att ha kul med trots drivningen på hjulen man bör ha till att styra med. Inredningen tycker jag känns lite överdrivet stylad och jag fick för mig att det kan kännas väldigt gammalmodigt snabbt.

Problemet att komma åt en Civic Type-R att provköra rådde Jimmy Särås bot på för min del när han köpte en sån till sin sambo.
Här hade vi nu en bil som gav mig ett väldigt brett leende på väldigt kort tid. Att jag gillar att varva är helt sant och jag tyckte dessutom chassiet kändes väldigt bra. Pedalstället kändes också väldigt väl avpassat för att använda både gas och broms samtidigt. Jag har någon ovana att inte vilja släppa av helt fastän jag vill få bilen att vrida sig runt i kurvorna med hjälp av bromsen.
I mitt tycke är Civicen ett bättre alternativ för den aktive föraren och dessutom mer praktiskt utformad. Att den ser ut som en nedkrympt Pontiac Trans Sport får man leva med. Man ska ju sitta inne i bilen.
Där kan man njuta av växelspakens helt idealiska placering och sången när maskinen passerar 6000rpm.

Jag fick för mig att Corolla T-Sport kunde vara ett tredje alternativ, men den motorn passade mig inte alls och chassiet på den bilen var under all kritik för den som vill ha kul bakom ratten.

Nackdelar med Civicen är väl bristen på elektroniska hjälpsystem och den långa leveranstiden. Antispinn finns att köpa på postorder och vill man betala extra går det att trixa sig förbi köerna verkar det som.
om jag minns rätt så varvade det bara 4000rpm i 130km/h och det är ju inte ens halvvägs till varvstoppet.

Min Civic kommer först i slutet av augusti eller början av september.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Kanske inte så viktigt för rejsa.nu folk men en Civik type R har i sverige kört 402m på 13.838
Detta med sportavgas filter och urplockade säten enl. lite osäker källa.. förmodligen så gissar jag på vettiga däck också

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Tack för kanonbra svar! Som det känns just nu är Type-R mer min typ av bil. Jag bruxar ju inte bilarna i ordets rätta bemärkelse, jag har knappt 1 km till jobbet och åker mest i stan förutom till banorna och några resor till sthlm om året. Men idag åker jag med öronproppar i Z3an eftersom den låter rätt mkt så det kan ju bara bli bättre

Jag har en lite konstig fråga med, är det ngn som har testat hur långt det går att skjuta fram stolen? Min sambo är rätt kort i rocken. Ca 1.64 och har lite svårt att nå fram riktigt bra till pedalerna på vissa bilar. Man tar ju för givet att alla småbilar passar men man vet ju aldrig.

Hur är stolarna? Är det byte till racestol som i alla andra bilar eller är sidostödet tillräckligt?

Jag känner att jag måste få tag i en, många frågor som man måste få svar på själv samt att det är svårt att förmedla en känsla i skrift.

_________________
/Per Hylthén
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351



Jag glömde ju nämna att Civic Type-R körts på 8m47s runt Nordslingan (sport auto).
Sport auto mätte även upp den maximala retardationen till 10,1meter per sekundkvadrat.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sparade trådar/FAQ
Civic Type-R Vs. Cooper S?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (15746 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande