Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Civic Type-R Vs. Cooper S?
<<   1, 2, 3, 4   >>
15741 besök totalt
Anders Björk
Borås
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Stolarna är inga höjdare.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Japps bilar brukar funka för korta människor men man vet ju aldrig.

Har inte provsuttit men stolarna såg iaf ganska rejsiga ut i den.. har för mig det fanns hål för bälten med fler punkter än tre

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Eric Josefsson skrev:
Har inte provsuttit men stolarna såg iaf ganska rejsiga ut i den.. har för mig det fanns hål för bälten med fler punkter än tre


Japp det stämmer, det står en sådan på jobbet som jag brukar snegla på ibland

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



om man få grumla till det lite då. Letar du bil som kanske retar smilbanden minst lika mycket men som kanske kostar hälften (nåja) o samma miltal/år på sig? Reanult Clio Sport. Eller en Cup kanske som nu kommer in i sverige om man har tur. Har personligen gett mig faan på att jag skall prova en cup. Tyvärr är volvo handlarna så j-a tråliga att ha att göra med.Brukar läsa tidningen "Evo" från gbr och dom är helt lyriska över den bilen och framförallt chassit/styrningen/motorn ioch det är väl det du letar efter. Hursomhelst, provkör mycket så löser det sig. Det är därför jag är inne på min 4:e alfa numera

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Var ska vi börja Angående att den dör liten vid 7000varv kan jag delvis hålla med, detta råder man bot på genom välja ett av alla eftermarknadskit där dom drevar om kompressor m.m. ger cirka 40-50hästar till vid 7250 varv. Bilen svarar tydligen också bra på luftfilter (8-10 häst i bänk, men som sakt 40-50 hästar till går det rätt lugnt att plocka ut) Bilen går enligt vitnessmål som skit första 100 milen för att sedan lossna väldigt mycke vid 1000mil (folk har ringt BMW och frågat om dom har nån dold spärr som släpper vid 1000)

Bakvagnen går att få styr på med lite grövre krängningshämmare bak, gör bilen mera neutral/överstyrd.

Angående stolar är dom justerbara i 16 nivåer på höjden...

Dom siffrorna jag sett på S:En är 9 blankt på ringen och runt 1.20 på Hockenheim (0,1s långsammare än gamla S4:an, vilket försig inte är så mycke o skryta om )

Tipps är att få tag i ett nummer av Evo och deras EVo Car of The Year
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=361&highlight=ecoty

Men i slutändan så säger jag provkör båda och känn efter, tror inte du blir missnöjd med någon av dom...

Tack o hej thumbs up
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Jag har EVo med Car of the year. Men är även hondan med där? Jag måste nog leta upp den snarast

Har fått tag i en bil som ägs privat ett par mil bort, ska få kolla/testa den snart

Återkommer med rapport

_________________
/Per Hylthén
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Per Hylthén skrev:
Jag har EVo med Car of the year. Men är även hondan med där? Jag måste nog leta upp den snarast

Har fått tag i en bil som ägs privat ett par mil bort, ska få kolla/testa den snart

Återkommer med rapport


Bara Honda NSX R
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Per Hylthén skrev:

Tanken om M3E30 och dragbil finns men då blir det 3 bilar och en hoj och det blir så jobbigt att hålla igång allt. Tänkte försöka slå ihop busbil med bruksbil. Visst blir det vissa kompromisser men man sparar nog en del pengar i slutändan som kan läggas på däck och ringenresor


Per, har inte du haft en M3 E30 som var ganska busig? Har för mig att jag såg på BMWPowers forum att nuvarande ägaren hade gjort om den till en korvkioskräser... Du blev ganska besviken har jag för mig...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sörpan skrev:
Per Hylthén skrev:

Tanken om M3E30 och dragbil finns men då blir det 3 bilar och en hoj och det blir så jobbigt att hålla igång allt. Tänkte försöka slå ihop busbil med bruksbil. Visst blir det vissa kompromisser men man sparar nog en del pengar i slutändan som kan läggas på däck och ringenresor


Per, har inte du haft en M3 E30 som var ganska busig? Har för mig att jag såg på BMWPowers forum att nuvarande ägaren hade gjort om den till en korvkioskräser... Du blev ganska besviken har jag för mig...


Vill vi verkligen se en länk till denna sågning från Pers sida...Ja...nej...jo kanske...

Konceptet på Pers M3 var ju helrätt...men hann jag se den innna han sålde... NÄÄÄÄ!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Kunta skrev:
om man få grumla till det lite då. Letar du bil som kanske retar smilbanden minst lika mycket men som kanske kostar hälften (nåja) o samma miltal/år på sig? Reanult Clio Sport. Eller en Cup kanske som nu kommer in i sverige om man har tur. Har personligen gett mig faan på att jag skall prova en cup. Tyvärr är volvo handlarna så j-a tråliga att ha att göra med.Brukar läsa tidningen "Evo" från gbr och dom är helt lyriska över den bilen och framförallt chassit/styrningen/motorn ioch det är väl det du letar efter. Hursomhelst, provkör mycket så löser det sig. Det är därför jag är inne på min 4:e alfa numera


Tänkte precis skriva desamma, om man jämför vad man får för pengarna så har ju clion fördel.

(sen passar det ju bra att jag har en till salu oxå)

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Sörpan skrev:
Per, har inte du haft en M3 E30 som var ganska busig? Har för mig att jag såg på BMWPowers forum att nuvarande ägaren hade gjort om den till en korvkioskräser... Du blev ganska besviken har jag för mig...



Stämmer bra det, helbur och alllt man kan tänka sig i raceväg.....nu är buren bortkapad, stolarna ersatta med skinnstolar, ratten är original m.m m.m.

Jag förstår inte hur man kan köpa en sådan bil för att göra den till kioskräser...

Stackars bil

_________________
/Per Hylthén
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



"Har för mig att det rammlat in ganska täta rapporter från USA om rasade ramlager på Type R-bilar. Och det tydligen som standard. Den är nog ganska vässad som standard."

AL, det här var intressant. Jag undrar hur du har fått för dig detta?

Den enda Type-R modellen USA fick är Integra Type-R. Mig veterligen finns det inga ramlager problem på dessa bilar (äger en själv) dessutom kan jag utan att överdriva påpeka att jag sitter på en position där jag definitivt utan något som helst tvivel hade kännt till detta problem.

Honda har 50års erfarenhet av högvarviga motorer. Honda kan bygga högvarviga motorer bättre än någon annan motortillverkare.

Några av de tekniker som gör att det håller (i en K20A2 CTR motor) är: Balanserad och nitrerad vev, balanserade stakar och kolvar, molybden belagda kolvar, kolvkylning (spridare under kolvarna), oljespridare över kamaxlarna (när VTEC är aktiverat), kolfiberamerade foder, rullvippor, mekaniska lyftare (gäller alla Hondabilar) etc.

Jag vågar påstå att Hondas högvarviga motorer håller bättre än många lågvarvs-motorer från andra tillverkare, just pga att dom är byggda från grunden att tåla höga varv.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Per Hylthén skrev:
Tack för kanonbra svar! Som det känns just nu är Type-R mer min typ av bil. Jag bruxar ju inte bilarna i ordets rätta bemärkelse, jag har knappt 1 km till jobbet och åker mest i stan förutom till banorna och några resor till sthlm om året. Men idag åker jag med öronproppar i Z3an eftersom den låter rätt mkt så det kan ju bara bli bättre

Jag har en lite konstig fråga med, är det ngn som har testat hur långt det går att skjuta fram stolen? Min sambo är rätt kort i rocken. Ca 1.64 och har lite svårt att nå fram riktigt bra till pedalerna på vissa bilar. Man tar ju för givet att alla småbilar passar men man vet ju aldrig.

Hur är stolarna? Är det byte till racestol som i alla andra bilar eller är sidostödet tillräckligt?

Jag känner att jag måste få tag i en, många frågor som man måste få svar på själv samt att det är svårt att förmedla en känsla i skrift.


Det där med liten flick vän känner jag igen Karin är 165cm om jag inte mins helt fel, och hon sitter mycket bra!
Angående stolen så är det en mycket bra överaskning och snud på bland det trevligaste orginal stolar jag sutit i om man bortser från riktiga monster eller dyra leksaker...

Nu har Karin & jag modifierat vår CTR en del med K&W kit och AEM cold air intake samt att föregående ägare gillade jap stuket så han slängde på en Apexi N1 replika dämpare i bak...
Men förutom det och en lustgas tub så är den nästan orginal!
Du är varmt välkommen att ringa mig på 070-6738895 så kanske vi kan styra upp en provkörning eller nåt...
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Anders Björk skrev:
Stolarna är inga höjdare.


otroligt du är den första som säger det...
Som sagt tycker dom är konon och ala som kört den eller trovsutit säger att dom är underbara!
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Anders Lundgren har inte bara en poäng i det han skrev...
Motorn tål nog mycket mer än grundefekten om man nu vill trimma den...

Inte för att jag tror att Coppern är en dålig motor men jag tror att Honda CTR motorn är vida överlägsen alla andra 2,0 liters sugmotorer som vi kan finna i Sverige att coppern inte har 2,0 liter, ja vad synd för den då!
Då kanske den inte behövt en luft pump för att gå framåt!
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Har lite specar på Cooper S motorn om nån tycker det är intressant,
Smidda Mahlekolvar
Kolvkylning (spridare underifrån)
Smidd vevaxel
m.m.
Den som vill gotta sig i siffror och mera fakta har lite läsning här
http://members.roadfly.com/ryephile/MCS%20engine.pdf

Tror försig också att hondans motor är nått i hästväg, honda är ju tillsammans med BMW enligt mej världens bästa motorbyggare (iaf bland "standardbilar")
Kanske kan få en liten tur i Särås bil vid tillfälle så kanske jag blir omvänd
Har förrästen ett inscannat test med pug 205, Golf R32, Civicen och Works S:en här som jag ska försöka lägga upp snart, annars så kan jag maila det om nån är intresserad..
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Johan CooperS skrev:

Kanske kan få en liten tur i Särås bil vid tillfälle så kanske jag blir omvänd
Har förrästen ett inscannat test med pug 205, Golf R32, Civicen och Works S:en här som jag ska försöka lägga upp snart,


Själv klart kan vi greja en provtur!

Angående Pugen så tycker jag att det är orätvist då den är ca: 11-15 år äldre än dom andra för visst menar du 205!
Det är en bra bil men så bra och modern vet jag ej! :P
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Särås skrev:
Johan CooperS skrev:

Kanske kan få en liten tur i Särås bil vid tillfälle så kanske jag blir omvänd
Har förrästen ett inscannat test med pug 205, Golf R32, Civicen och Works S:en här som jag ska försöka lägga upp snart,


Själv klart kan vi greja en provtur!

Angående Pugen så tycker jag att det är orätvist då den är ca: 11-15 år äldre än dom andra för visst menar du 205!
Det är en bra bil men så bra och modern vet jag ej! :P
/Jimmy Särås


205 Mi16 205 Var det som var med i testet

Varvtiderna ser ut så här

Civic Type R 51.90
Golf R32 52.60
205 Mi16 52.75
Works S 53.40

Fast test är mera läsvärt, varvtiderna är inte helt rättvisa
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Johan CooperS: Så du menar att den gamla legenden 205 Mi16 var med i testet!?
Coolt!!!

/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



En grej dom hade imot 205:an var att en av journalisterna inte fick plats så han kunde inte köra så mycke

Här kommer ett härligt citat i testet...
"The steering is so direct, with such an immediete response that it takes you a few yards to realise that you're directly linked to the front Dunlops. Small wheel inputs are all that are needed, just like in the old Mini, making the tillers of the other cars seem wolly by comparsion.
Find any corner and the MINI can go barrelling in full of confidence, Brake hard, change down, turn the car in, theres just a touch of roll and then you're around. There's masses of front end grip, plus a rear end that obeys the throttle whether it's being lifted or planted. It may be pint-sized, but dynamically the MINI punches above its weight, leaving the others, for all their competence, trailing in its wake. Including the Civic. There's no denying that the Civic is a hugely competent track and fast road car, with superb poise and spine tingeling performance from its suberb VTEC enginge. On a dry circuit it scores with its predictable netrual
handling, excellent brakes and user-friendliness. But, faced with challenging roads it's easy to let the revs fall out the VTEC fun zone, and then progress slows"

Tror jag säger lite om båda bilarna... Har fått dom här sammafattningarna i många tester, Civicen är bra snabb på bana medans minin är i sitt esse på små krokiga vägar.. Som sakt har hela testet här som jag kan packa ihop om nån villa läsa lite
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Har inte detta test legat på forumet tidigare? Jag har läst det nån stans!?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Sparade trådar/FAQ
Civic Type-R Vs. Cooper S?
<<   1, 2, 3, 4   >>
15741 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande