Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Civic Type-R Vs. Cooper S? | << 1, 2, 3, 4 >> 15741 besök totalt |
Japps bilar brukar funka för korta människor men man vet ju aldrig.
Har inte provsuttit men stolarna såg iaf ganska rejsiga ut i den.. har för mig det fanns hål för bälten med fler punkter än tre _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Japp det stämmer, det står en sådan på jobbet som jag brukar snegla på ibland _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
om man få grumla till det lite då. Letar du bil som kanske retar smilbanden minst lika mycket men som kanske kostar hälften (nåja) o samma miltal/år på sig? Reanult Clio Sport. Eller en Cup kanske som nu kommer in i sverige om man har tur. Har personligen gett mig faan på att jag skall prova en cup. Tyvärr är volvo handlarna så j-a tråliga att ha att göra med.Brukar läsa tidningen "Evo" från gbr och dom är helt lyriska över den bilen och framförallt chassit/styrningen/motorn ioch det är väl det du letar efter. Hursomhelst, provkör mycket så löser det sig. Det är därför jag är inne på min 4:e alfa numera
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Var ska vi börja Angående att den dör liten vid 7000varv kan jag delvis hålla med, detta råder man bot på genom välja ett av alla eftermarknadskit där dom drevar om kompressor m.m. ger cirka 40-50hästar till vid 7250 varv. Bilen svarar tydligen också bra på luftfilter (8-10 häst i bänk, men som sakt 40-50 hästar till går det rätt lugnt att plocka ut) Bilen går enligt vitnessmål som skit första 100 milen för att sedan lossna väldigt mycke vid 1000mil (folk har ringt BMW och frågat om dom har nån dold spärr som släpper vid 1000)
Bakvagnen går att få styr på med lite grövre krängningshämmare bak, gör bilen mera neutral/överstyrd. Angående stolar är dom justerbara i 16 nivåer på höjden... Dom siffrorna jag sett på S:En är 9 blankt på ringen och runt 1.20 på Hockenheim (0,1s långsammare än gamla S4:an, vilket försig inte är så mycke o skryta om ) Tipps är att få tag i ett nummer av Evo och deras EVo Car of The Year https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men i slutändan så säger jag provkör båda och känn efter, tror inte du blir missnöjd med någon av dom... Tack o hej |
||||
Jag har EVo med Car of the year. Men är även hondan med där? Jag måste nog leta upp den snarast
Har fått tag i en bil som ägs privat ett par mil bort, ska få kolla/testa den snart Återkommer med rapport _________________ /Per Hylthén |
||||
Bara Honda NSX R |
||||
Per, har inte du haft en M3 E30 som var ganska busig? Har för mig att jag såg på BMWPowers forum att nuvarande ägaren hade gjort om den till en korvkioskräser... Du blev ganska besviken har jag för mig... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Vill vi verkligen se en länk till denna sågning från Pers sida...Ja...nej...jo kanske... Konceptet på Pers M3 var ju helrätt...men hann jag se den innna han sålde... NÄÄÄÄ! |
||||
Tänkte precis skriva desamma, om man jämför vad man får för pengarna så har ju clion fördel. (sen passar det ju bra att jag har en till salu oxå) _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||
Stämmer bra det, helbur och alllt man kan tänka sig i raceväg.....nu är buren bortkapad, stolarna ersatta med skinnstolar, ratten är original m.m m.m. Jag förstår inte hur man kan köpa en sådan bil för att göra den till kioskräser... Stackars bil _________________ /Per Hylthén |
||||
"Har för mig att det rammlat in ganska täta rapporter från USA om rasade ramlager på Type R-bilar. Och det tydligen som standard. Den är nog ganska vässad som standard."
AL, det här var intressant. Jag undrar hur du har fått för dig detta? Den enda Type-R modellen USA fick är Integra Type-R. Mig veterligen finns det inga ramlager problem på dessa bilar (äger en själv) dessutom kan jag utan att överdriva påpeka att jag sitter på en position där jag definitivt utan något som helst tvivel hade kännt till detta problem. Honda har 50års erfarenhet av högvarviga motorer. Honda kan bygga högvarviga motorer bättre än någon annan motortillverkare. Några av de tekniker som gör att det håller (i en K20A2 CTR motor) är: Balanserad och nitrerad vev, balanserade stakar och kolvar, molybden belagda kolvar, kolvkylning (spridare under kolvarna), oljespridare över kamaxlarna (när VTEC är aktiverat), kolfiberamerade foder, rullvippor, mekaniska lyftare (gäller alla Hondabilar) etc. Jag vågar påstå att Hondas högvarviga motorer håller bättre än många lågvarvs-motorer från andra tillverkare, just pga att dom är byggda från grunden att tåla höga varv. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
Det där med liten flick vän känner jag igen Karin är 165cm om jag inte mins helt fel, och hon sitter mycket bra! Angående stolen så är det en mycket bra överaskning och snud på bland det trevligaste orginal stolar jag sutit i om man bortser från riktiga monster eller dyra leksaker... Nu har Karin & jag modifierat vår CTR en del med K&W kit och AEM cold air intake samt att föregående ägare gillade jap stuket så han slängde på en Apexi N1 replika dämpare i bak... Men förutom det och en lustgas tub så är den nästan orginal! Du är varmt välkommen att ringa mig på 070-6738895 så kanske vi kan styra upp en provkörning eller nåt... /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
otroligt du är den första som säger det... Som sagt tycker dom är konon och ala som kört den eller trovsutit säger att dom är underbara! /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Anders Lundgren har inte bara en poäng i det han skrev...
Motorn tål nog mycket mer än grundefekten om man nu vill trimma den... Inte för att jag tror att Coppern är en dålig motor men jag tror att Honda CTR motorn är vida överlägsen alla andra 2,0 liters sugmotorer som vi kan finna i Sverige att coppern inte har 2,0 liter, ja vad synd för den då! Då kanske den inte behövt en luft pump för att gå framåt! /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Har lite specar på Cooper S motorn om nån tycker det är intressant,
Smidda Mahlekolvar Kolvkylning (spridare underifrån) Smidd vevaxel m.m. Den som vill gotta sig i siffror och mera fakta har lite läsning här http://members.roadfly.com/ryephile/ Tror försig också att hondans motor är nått i hästväg, honda är ju tillsammans med BMW enligt mej världens bästa motorbyggare (iaf bland "standardbilar") Kanske kan få en liten tur i Särås bil vid tillfälle så kanske jag blir omvänd Har förrästen ett inscannat test med pug 205, Golf R32, Civicen och Works S:en här som jag ska försöka lägga upp snart, annars så kan jag maila det om nån är intresserad.. |
||||
Själv klart kan vi greja en provtur! Angående Pugen så tycker jag att det är orätvist då den är ca: 11-15 år äldre än dom andra för visst menar du 205! Det är en bra bil men så bra och modern vet jag ej! :P /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
205 Mi16 205 Var det som var med i testet Varvtiderna ser ut så här Civic Type R 51.90 Golf R32 52.60 205 Mi16 52.75 Works S 53.40 Fast test är mera läsvärt, varvtiderna är inte helt rättvisa |
||||
Johan CooperS: Så du menar att den gamla legenden 205 Mi16 var med i testet!?
Coolt!!! /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
En grej dom hade imot 205:an var att en av journalisterna inte fick plats så han kunde inte köra så mycke
Här kommer ett härligt citat i testet... "The steering is so direct, with such an immediete response that it takes you a few yards to realise that you're directly linked to the front Dunlops. Small wheel inputs are all that are needed, just like in the old Mini, making the tillers of the other cars seem wolly by comparsion. Find any corner and the MINI can go barrelling in full of confidence, Brake hard, change down, turn the car in, theres just a touch of roll and then you're around. There's masses of front end grip, plus a rear end that obeys the throttle whether it's being lifted or planted. It may be pint-sized, but dynamically the MINI punches above its weight, leaving the others, for all their competence, trailing in its wake. Including the Civic. There's no denying that the Civic is a hugely competent track and fast road car, with superb poise and spine tingeling performance from its suberb VTEC enginge. On a dry circuit it scores with its predictable netrual handling, excellent brakes and user-friendliness. But, faced with challenging roads it's easy to let the revs fall out the VTEC fun zone, and then progress slows" Tror jag säger lite om båda bilarna... Har fått dom här sammafattningarna i många tester, Civicen är bra snabb på bana medans minin är i sitt esse på små krokiga vägar.. Som sakt har hela testet här som jag kan packa ihop om nån villa läsa lite |
||||
Sparade trådar/FAQ Civic Type-R Vs. Cooper S? | << 1, 2, 3, 4 >> 15741 besök totalt |