Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Civic Type-R Vs. Cooper S?
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (15748 totalt)
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Jepp testet har funnits uppe, men ligger inte uppe längre, har dock bilderna kvar om nån missat
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



När jag testade en Cooper S, så blev jag förvånad över hur "död" styrningen var runt "nolläget"!
I relativt låg fart(c:a 50 km/h) så kunde jag göra relativt stora rörelser åt bägge håll med ratten, utan att bilen knappt ändrade riktning.
Kan det ha varit något fel på bilen som jag provkörde, eller har någon annan också upplevt detta?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Peeter skrev:
När jag testade en Cooper S, så blev jag förvånad över hur "död" styrningen var runt "nolläget"!
I relativt låg fart(c:a 50 km/h) så kunde jag göra relativt stora rörelser åt bägge håll med ratten, utan att bilen knappt ändrade riktning.
Kan det ha varit något fel på bilen som jag provkörde, eller har någon annan också upplevt detta?


Låter skumt, tycker styrning är allt annat än död, du kanske kan pröva testet på min bil på tisdag?
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Johan CooperS skrev:
Peeter skrev:
När jag testade en Cooper S, så blev jag förvånad över hur "död" styrningen var runt "nolläget"!
I relativt låg fart(c:a 50 km/h) så kunde jag göra relativt stora rörelser åt bägge håll med ratten, utan att bilen knappt ändrade riktning.
Kan det ha varit något fel på bilen som jag provkörde, eller har någon annan också upplevt detta?


Låter skumt, tycker styrning är allt annat än död, du kanske kan pröva testet på min bil på tisdag?

Jag tyckte det var så skumt, eftersom jag vill minnas att man i broschyren jämför den med en gokart!
Annars är det ju en himla trevlig bil! thumbs up
Det vore hemskt kul att få testa en annan bil, för att se om det är skillnad, eller om det är mig det är fel på!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Anders Lundgren skrev:
"Har för mig att det rammlat in ganska täta rapporter från USA om rasade ramlager på Type R-bilar. Och det tydligen som standard. Den är nog ganska vässad som standard."

AL, det här var intressant. Jag undrar hur du har fått för dig detta?

Den enda Type-R modellen USA fick är Integra Type-R. Mig veterligen finns det inga ramlager problem på dessa bilar (äger en själv) dessutom kan jag utan att överdriva påpeka att jag sitter på en position där jag definitivt utan något som helst tvivel hade kännt till detta problem.

Honda har 50års erfarenhet av högvarviga motorer. Honda kan bygga högvarviga motorer bättre än någon annan motortillverkare.

Några av de tekniker som gör att det håller (i en K20A2 CTR motor) är: Balanserad och nitrerad vev, balanserade stakar och kolvar, molybden belagda kolvar, kolvkylning (spridare under kolvarna), oljespridare över kamaxlarna (när VTEC är aktiverat), kolfiberamerade foder, rullvippor, mekaniska lyftare (gäller alla Hondabilar) etc.

Jag vågar påstå att Hondas högvarviga motorer håller bättre än många lågvarvs-motorer från andra tillverkare, just pga att dom är byggda från grunden att tåla höga varv.




Vilka var det som alldrig kom i mål i fjolårets F1????


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kunta skrev:
Anders Lundgren skrev:
"Har för mig att det rammlat in ganska täta rapporter från USA om rasade ramlager på Type R-bilar. Och det tydligen som standard. Den är nog ganska vässad som standard."

AL, det här var intressant. Jag undrar hur du har fått för dig detta?

Den enda Type-R modellen USA fick är Integra Type-R. Mig veterligen finns det inga ramlager problem på dessa bilar (äger en själv) dessutom kan jag utan att överdriva påpeka att jag sitter på en position där jag definitivt utan något som helst tvivel hade kännt till detta problem.

Honda har 50års erfarenhet av högvarviga motorer. Honda kan bygga högvarviga motorer bättre än någon annan motortillverkare.

Några av de tekniker som gör att det håller (i en K20A2 CTR motor) är: Balanserad och nitrerad vev, balanserade stakar och kolvar, molybden belagda kolvar, kolvkylning (spridare under kolvarna), oljespridare över kamaxlarna (när VTEC är aktiverat), kolfiberamerade foder, rullvippor, mekaniska lyftare (gäller alla Hondabilar) etc.

Jag vågar påstå att Hondas högvarviga motorer håller bättre än många lågvarvs-motorer från andra tillverkare, just pga att dom är byggda från grunden att tåla höga varv.




Vilka var det som alldrig kom i mål i fjolårets F1????



Understöd från Italien! thumbs up

Allvarligt... Jag håller nog BMW:s och Hondas motorer som de främsta inom sugsegmentet. Dålig, praktisk, erfarenhet av Hondas maskiner, men dom låter kanonfint och alla jag känner som haft en V-tec eller liknande är smått lyriska över dom. Så du kan lägga ner ...

Vore väldigt kul att testa en Civic Type R!

Infon till motorrasen kommer från USA och diverse klubbracingserier med mild trimmning (Typ Grp.N om jag hajjade rätt) där M3E30 tidigare härjat mer eller mindre fritt under ett antal år...ända tills Integra Type R dök upp. Då fick tom racepreppade M3E30, som är en erkänd kör och svängamaskin, ngt att bita i. Hondorna var tydligen före flera gånger.

Så det är motorer som man kör race med som ska ha varit lite kännsliga. Ska höra mig för med min källa så jag inte fattat fel.

Vem har en Type R som man är betrodd med...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Beemer o Honda skall ha creds för att dom vågar satsa på att göra riktiga sugmotorer. Alltfler dussinbilstillverkare övergår bara till kuvusmotorer numera thumbs down
Honda har väl om man bortser från f1:n alldrig haft några problem motormässigt, alltså ingen felkonstruktion som har lett till förtida ras. Själv åker jag ju 2xalfa 3liters sexa till vardags och det är sjukt vanebildande.
Nej en riktig vass sugmotor ska det va, tycker ja...

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Ett litet kul rykte jag hörde var att Honda först blev tillfrågade om att göra motorn till Mclaren F1:an, dock så avböjde Honda och sa att dom inte kunna göra det enligt givna specefikationer, då gick frågan vidare till BMW...
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Johan CooperS skrev:
Ett litet kul rykte jag hörde var att Honda först blev tillfrågade om att göra motorn till Mclaren F1:an, dock så avböjde Honda och sa att dom inte kunna göra det enligt givna specefikationer, då gick frågan vidare till BMW...


Inte ens BMW klarade att göra motorn enligt givna specifikationer, men Gordon Murray blev nöjd ändå...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Sörpan skrev:
Johan CooperS skrev:
Ett litet kul rykte jag hörde var att Honda först blev tillfrågade om att göra motorn till Mclaren F1:an, dock så avböjde Honda och sa att dom inte kunna göra det enligt givna specefikationer, då gick frågan vidare till BMW...


Inte ens BMW klarade att göra motorn enligt givna specifikationer, men Gordon Murray blev nöjd ändå...


För att dom gjorde den 40kg tyngre än specen fast med ett antal hästar fler?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



40 var det väl ändå inte va! 16kg är mer likt sanningen. Fast GM var ju som sagt inte helt missnöjd med den motorn.
och lyssnar man till ALLA som kört en F1:a så är det en sak som kommer tbx hela tiden. Hur sannslöst körbar och kraftfull motorn är...på ALLA varv!

Man behöver bara lyssna så förstår man...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Särås skrev:
Johan CooperS: Så du menar att den gamla legenden 205 Mi16 var med i testet!?
Coolt!!!

/Jimmy Särås


Legend? mig veterligen så finns det ingen 205Mi16 legend som sådan bara roliga ombyggnationer, däremot har vi 205T16 men då är vi i en helt annan klass...
Finns förässten en 205T16 under uppbyggnad i Sverige för dom som är intresseradde *länkar*
http://www.peugeot-sport-club.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2650

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1366



Eric Josefsson: Förlåt menade i själva verket 205 t16...
/Jimmy

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Peggen i testet är en 205 1.6 med en 405 mi16 motor alltså 1.9l 150hk variaten som aldrig fanns i 205 , bilen i fråga är en projekt-bil de byggt på tidingen under hösten och våren , den har även lite roligare dämpare (leda suspesion) och bromsar (tarox tror jag) m.m , poängen var att bygga en billig räser som inte gör bort sig på en banträff och det verkar de ju lyckats ganska väl med

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Är det en utländsk Mi16motor så vill jag minnas 160hk då den har lite annorlunda komp/styrning m.m än de svenska..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



mycket möjligt att jag tar fel på hk antalet iofs har de väl en annan norm i England brukar diffa ett par hk men det stämmer säkert som du säger att det var 160 hk , desutom har jag för mig att de tog motorn från en cittra b16 ??? skulle tydligen vara samma

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



I samband med anskaffningen av CTR:en provkörde jag Mini S. Jag grämde mej på två saker. Dålig traction ut ur kurvorna, spinnande innerhjul trots att det inte drog speciellt bra. Inredningen, ungefär tio gånger för många knappar på instrumentbrädan (jag kan fortfarande ligga vaken och undra vad alla är till för ). Annars var den kul, klassisk framhjulsdriven GTI skoj känsla.

Sen känns det ju lite underligt att köpa en tysk bil där ENGELSK flagga på taket finns som tillval

Försökte provsitta Cilo:n, men jag fick inte plats.

Så det blev alltså Civic.

Vad kan man säga efter snart ett halvår?

- VTEC är ju alltid VTEC. Lika skoj varje gång den går i. Numer (i-VTEC) drar det bra annars också.
- Stolarna är riktigt bra. Passar mej bättre än Recaro ditona i ATR:en jag hade innan. De var gjorda så att stora feta tyskar skulle få plats = normal byggd far som en vante mellan sidostöden (okej, jag överdriver lite).
- Körställningen ÄR italiensk. Har ingen betydelse när man är i aktiv/ban mode, bara att fälla upp ryggstödet och låtsas att man är Markus Grönholm! Men däremellan är det lite jobbigt.
- Fjädringen är duktigt hård, mer bana än gata, men fungerar i alla fall hyfsat på usla svenska småvägar (ATR:en gick inte alls)
- Växellådan är kalas.
- Understyr gör den sällan, och då bara om man gasar ordentligt.
- Den är duktigt bullrig, mest vägljud. Inte alls fräckt.

Jag har fått för mej att det inte går att montera drag på ATR:en. Uppfattar jag som klart POSITIVT.

Största problemet är vad man ska byta till nästa gång...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Jag hittade ett lite skojigt argument för att välja en Civic Type-R. Den här killen bytte från en udda bil till en som funkar bättre: http://www.pikeynet.com/

Kolla under "other stuff"!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Äntligen blev det av att ta ut Civicen på svensk racerbana för lite rejäl hårdkörning! Knutstorp igår.

Jag var lite orolig för att den skulle vara sämre än ATR:en, vid "inspirerad" körning på vanlig väg kan Civicen kännas lite nervös. Men den funkade mycket bra, snäll och lättkörd, man kunde köra rejält brötigt utan att något hände. Kom man för fort in i en kurva så kasade den på tvären med alla fyra hjulen ackompangerat av ett rejält däckstjut, bara att vänta tills farten sjunkit tillräckligt, och så på ett igen! I hårnålen fick man snällt vänta tills det svängt färdigt innan man gasade, men det var ju väntat.

Trots ordentlig hårdkörning var det lite kvar av kanterna på framdäcken när det var dags att åka hem.

På varvet gick det ungefär lika fort som en väl körd, småmodifierad Miata med gatdäck. Elise med gatdäck hängde man inte med!

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Hej, jag åker Clio och lägger därför ett ord för den [/img]http://swe172.tripod.com/Clio/Tiny_titan.jpg [/img]http://swe172.tripod.com/Clio/jpg

Utdrag från Autocar. Test mellan CliOSport Cup/Jean Ragnotti och Cooper S

Lars Aldebo

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Vi försöker igen http://swe172.tripod.com/Clio/Tiny_titan.jpg

Lars Aldebo

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Sparade trådar/FAQ
Civic Type-R Vs. Cooper S?
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (15748 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande