Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (16272 totalt) |
Tidningen "Sportbilen" med Ringen Special.
I dag 19 december kommer tidningen "Sportbilen" ut med ett nytt nr, som handlar om Ringen. ![]() Med i tidningen följer en DVD med H-J Stuck när han kör en BMW GTR runt ![]() ![]() Här går det att beställa tidningen. http://www.automotorsport.se/ _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Tack för tipset Lennart! 129 spänn för en tidning, tur att det handlar om ringen...
![]() ![]() |
||||||
25 snabbast på ringen, gissa vilken bil som går lika fort runt som en Mercedes SLR, den ligger på 7 plats i tidningen och ingen presterar högre G(r-däck).
Faktum är att ju mer jag tänker på det så är jag övertygad om att detta är en bil man länge kommer minnas då den blir riktigt gammal, mycket p g a sin enorma prestanda trots lite effekt och små singelkolvsok samt att den är sprungen ur en massproducerad svenssonbil. Detta faktum får mig att undra om och hur en ev efterträdare kommer bli. Kanske om den produceras slår den GT3 RS med tanke på att nya GT3 RS inte kör snabbare än 7.45 med 305 breda r-däck i bak(Horst) Som sagt bilen på 7 plats i tidningen är ju en väldigt gammal bil redan. I övrigt pratade jag idag med Host och faktum är att han endast kör nya GT3 RS ett par sekunder snabbare än han kör nya GT3. Som Dackevall uttrycker det i tidningen, kanske måste det till något drastiskt för att komma vidare med GT3an. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Hjäp mig Gaute! Har ju inte tillgång till tidningen här nere. Vilken bil är det du pratar om? Ligger nog nåt i Dackevalls kommentar.... _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
om inte minnet sviker mig helt så pratar Gaute nog om en M3 CSL inte helt oförklarligt kanske... ![]() ![]() |
||||||
Mittmotor... ![]() Kanske har Porsche målat in sig i ett hörn om de inte kan tillåta Caymanerna att slå 911orna? Eller så förväntar vi oss för mycket. Vikten är ju mer eller mindre identisk mellan GT3 och GT3 RS, även om den senare får ner mer gummi i marken. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Mittmotor ![]() I övrigt har även GT3 305or om minnet inte sviker. Sedan kan man vara riktigt lurig och köpa en vanlig GT3 med PCCB samt utan klima....och vips så har man med all säkerhet en bil som är olidlig att köra p g a avsaknaden av kliman, inte heller kan många får mer fart av den mindre vikten.....men kanske har man en bil som är lättare än RS, eller kanske lika ungefär. Kanske är Porsche väldigt duktiga på marknadsföring månne, för jag är fullt övertygad om att jag inte kör fortare i en ny RS än jag skulle göra i den vanliga nya GT3an. Trots detta vill jag ju ha RS en ![]() Ju mer jag tänker på det...........karossen i en RS är lite bredare, den är även ca 10% styvare än GT3 karossen p g a att....ja ni vet säkert varför vid de här laget. Vi vet att singel masse svänghjulet är 8kg lättare än GT3 ans(om jag minns rätt). Samt vi vet alla andra små skillnader vid nu. Faktum är att vi vet om extremt mycket olikheter mellan de två bilarna, trots att de är i princip är helt lika ![]() ![]() ![]() Vill ändå ha en RS, konstigt ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Helt rätt, nu är ju detta inga nyheter i denna tidning. Men trots allt en kul samanställning som tidigare oxå funnits tillgänglig. Samt inte heller är det nyheter för några att CSL i princip är en överjävlig bil på bana, särskilt med tanke på pris. Trots det finns där allt för många som inte verkar geppa vad CSL presterar(även de som äger en), det gnälls både på chassi, bromsar och jag vet inte vad, de är så man kan ![]() För vart år som går inser jag än mer hur egentligen extrem den är, inte har den hk, inte heller bromsar eller chassi och kommer ur en svensson bil. Trots att den är till åren är den fem sekunder efter 415hk RS på ringen. Sorry, blev lite sentimental ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
[quote="Göte RS6 Sjögren"][quote="bmw130"]
Hej Gaute! Hur mycket skiljer det egentligen på en CSL vs vanlig M3 E46? Motorn är väl detsamma förutom insuget och motorstyrningen. Kolfibertak, plastbaklucka och kolfiberinredning. Viktminskning över 100 kg. Har för mig att den såldes utan AC men i flera annonser så ser man att den har AC.. Hur mycket skiljer i chassit? Är det annan hjulupphängning, eller "bara" andra fjädrar/dämpare/krängare? Samma bromsar som i vanliga M3:an verkar det som. CSL kör ju på 7:50 medans en vanlig kör på 8:15-8:20... En massiv skillnad! Dock har väl CSL:n R-däck vilket kanske gör 5-10 sek Har sett att man kan köpa en i tyskland för 400 tusen. Kanske kan stå sig i värde vilket man ej är bortskämd med på BMW. _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lådbil |
||||||
Jag har oxå funderat endel kring andrahandsvärdet på CSL:en och undrar vilka tidigare BMW:s man kan jämföra den med för att få en någorlunda bild av värdeförändringen framöver. Tänkte att EVo varianten av M3 E30 kunde vara ett bra benchmark, den gjordes väl i ca 600 exemplar (?) vilket gör den bilen något mer unik. Kollar man på t.ex. mobile och letar efter den så finns det bara en http://www.mobile.de/SIDrJi-NmAyZH1z Vet inte vad man fick ge för den 1990 men den verkar ju stått emot hyfsat bra rent värdemässigt. om jag skulle köpa en CSL idag så skulle jag samtidigt förbereda mig för ett värdetapp på en fem till tioårshorizont, men om man är beredd att hålla den längre än så tror jag att det kan blir rätt ok ändå. Kortsiktigt kommer nog CSL:ns värde ta stryk av nya M3:an och framförallt nya CSL:en (om det blir någon sådan). Vidare tror jag att den kommer röra sig ungefär som Gt3 Mk1 i pris. När jag nu spekulerar i kubik kan jag lika gärna fortsätta ![]() ![]() ![]() Disclamer ![]() observera att det är många "nog" och "kanske" i mitt resonemang och att jag inte utger mig för att vara en expert inom området ![]() _________________ D a v i d B r a n t m o Då: 951 Cup 3,0 16v 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||||
dp,
om man tar en titt i Sveriges bästa bilklubbtidning (Bayerisches Blatt för icke upplysta) så finns ett E30M EVo vs E46 CSL reportage (#2/06). EVo:n kostade ny 398,000 Kr, vilket var 20% högre än E30M. Ca 500 st EVo:sar tillverkades. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Tack ![]() _________________ D a v i d B r a n t m o Då: 951 Cup 3,0 16v 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||||
[quote="Mattias B"][quote="Göte RS6 Sjögren"]
Varför inte skicka ett pm och fråga... _________________ Stefan Larsson |
||||||
Jag önskar jag visste hur den var att köra! ![]() Vet att den låter sjukt härligt iaf! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Som invånare i vår kungliga huvudstad tror man ju att det inte ska vara alltför svårt att hitta en tidning...Har idag varit på Ica, 7-eleven, tobakshandlare samt tidningsspecialisten på odengatan och fortfarande har jag ingen tidning.... ![]() om någon har köpt den i Stockholm får ni gärna tipsa om var... ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (16272 totalt) |