Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Lexan vs Plexi (splittad tråd)
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (11520 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Citat:
När vi är inne på Lexan...
Har försökt och misslyckats bocka lexan mha värmepistol. Går att få till formen men plasten blir allt annat än snygg. Hur göra?


Bra fråga. Jag har kollat med modellverkstan' här på Volvo PV och de säger att man måste ha minst 150º för att PC ska gå att varmforma. I praktiken behöver man dock ligga på ca 160º (för plexiglas räcker det med ca 100º).
Hur uppnår man det när man formar t ex en bakruta so ju är ganska stor?
En fundering är om man kan ta med sig sin mall (orginalrutan) och en bit PC till den lokala pizzerian. Sen beställer man en kebabpizza och ber att få lägga in rutan och plastbiten i ugnen samtidigt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



okej, blir till att köpa den dyrare plasten eller lägga på ett ytskickt som skyddar plasten!

Jodå, Christian jag kom hem helskinnad. Kompisen ringde och var helt lyrisk efter att ha åkt med dig

Kan väl ha med att göra att du kör som du stulit bilen

Ha det!

Vi syns

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Kunta skrev:
FSN skrev:
Micke Holmström skrev:
Finns det inget lim som funkar för att fästa Polycarbonatrutor?
Kan det funka att lägga på någon form av primer i ytterkant (liknande vanliga limmade bilglas) för att få fäste?


Funkar utmärkt !!

På Porschen har vi 2cm svart bilglas primer sen sitter PC rutan i vanlig "vindrute-gegga" Inga skruvar eller popnitar. Kolfiber-takluckan sitter på samma sätt.


Har du något märke på det? Inköpsställe?

Skall montera mina plastrutor till veckan och hade bara tänkt måla med vanlig plastfärg en sarg runt om sen köra med sikaflex eller vindrutetätning. Har typ 3-4mm sarg att skruva så om man slipper så der det dessutom bättre ut. För vad jag har förstått så är det inget krav att skruva rutan väl?


Jag gick till en glasmästare som monterar vindrutor och fick låna primer. Köpte även en patron med lim/gägga av dom. Ganska besvärligt att jobba med kommer jag ihåg att det var. Limmet/gäggan skulle värmas upp innan + kletigt och jävligt. På sidorutorna hade vi helt plana PC bitar som spändes in mha skruvtvingar.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Micke Holmström skrev:
FSN skrev:
Micke Holmström skrev:
Finns det inget lim som funkar för att fästa Polycarbonatrutor?
Kan det funka att lägga på någon form av primer i ytterkant (liknande vanliga limmade bilglas) för att få fäste?


Funkar utmärkt !!

På Porschen har vi 2cm svart bilglas primer sen sitter PC rutan i vanlig "vindrute-gegga" Inga skruvar eller popnitar. Kolfiber-takluckan sitter på samma sätt.


Det var ju inget tråkigt svar thumbs up thumbs up thumbs up

Har du eller någon annan någon känsla för vad viktbesparingen kan bli på bakre sidorutor + baklucka på Kadett Gsi? (motsvarar väl ungefär storleken på 924/944 sammantaget)


Ej till GSi men till alfa 75. 5 rutor så vägde mina rutor 25kg ung.
Arean var 1,7m2 och mina makrolon rutor väger 5,2kg /m2 i 3mm variant = ung 16kg mindre. Att den vikten sitter ganska dumt till är uppenbart. Tror du kommer att hamna på samma ung.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



FSN skrev:
Kunta skrev:
FSN skrev:
Micke Holmström skrev:
Finns det inget lim som funkar för att fästa Polycarbonatrutor?
Kan det funka att lägga på någon form av primer i ytterkant (liknande vanliga limmade bilglas) för att få fäste?


Funkar utmärkt !!

På Porschen har vi 2cm svart bilglas primer sen sitter PC rutan i vanlig "vindrute-gegga" Inga skruvar eller popnitar. Kolfiber-takluckan sitter på samma sätt.


Har du något märke på det? Inköpsställe?

Skall montera mina plastrutor till veckan och hade bara tänkt måla med vanlig plastfärg en sarg runt om sen köra med sikaflex eller vindrutetätning. Har typ 3-4mm sarg att skruva så om man slipper så der det dessutom bättre ut. För vad jag har förstått så är det inget krav att skruva rutan väl?


Jag gick till en glasmästare som monterar vindrutor och fick låna primer. Köpte även en patron med lim/gägga av dom. Ganska besvärligt att jobba med kommer jag ihåg att det var. Limmet/gäggan skulle värmas upp innan + kletigt och jävligt. På sidorutorna hade vi helt plana PC bitar som spändes in mha skruvtvingar.


oki. Har ju spons på mina rutor så skall höra med glasmästarn som skar mina rutor.
(var ju ganska uppenbart... )

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Men glas splittras ju oxå till vassa bitar? Är det något som gör plexi värre än vanligt glas?

Är det något som hindrar att man lägger en film på plexiglaset som håller ihop skärvorna vid en olycka? Som det i regel är på vanliga bilrutor.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Nja, härdat glas som i bilrutor blir det ju bara småsmulor kvar av. Fönsterglas vore nog däremot inte så bra.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Citat:
När vi är inne på Lexan...
Har försökt och misslyckats bocka lexan mha värmepistol. Går att få till formen men plasten blir allt annat än snygg. Hur göra?


Bra fråga. Jag har kollat med modellverkstan' här på Volvo PV och de säger att man måste ha minst 150º för att PC ska gå att varmforma. I praktiken behöver man dock ligga på ca 160º (för plexiglas räcker det med ca 100º).
Hur uppnår man det när man formar t ex en bakruta so ju är ganska stor?
En fundering är om man kan ta med sig sin mall (orginalrutan) och en bit PC till den lokala pizzerian. Sen beställer man en kebabpizza och ber att få lägga in rutan och plastbiten i ugnen samtidigt.


Vi formade bakrutan till vår porsche 944 i ugn ca 170grader över den gamla bakrutan uppspänd i träram och med vikter runt hela kanten på PolyC skivan. Det var min far4 som fixade till det och han har hållit på med plexiglasformning i 20 år och han sade att det var det jävligaste han någonsin gjort. Han har redan fåt erbjudande att göra fler bakrutor mot betalning men han vägrar......

...Ni har blivit varnade......

PS. När det gäller prisskillnaden mellan reptåligt och icke reptåligt så tror jag att du får pröjsa mer även för spill då jag betalar ca inköpspris för spillbitarna, men försöka duger ju .DS

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jag har hört att det går att svepa/pressa ner 2mm PC på ramen till bakrutan på 944 utan att värma. Man bör dock fixera ramen i karossen innan. Vet att otto Dürholt fixar till sina bakrutor på det sättet.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
FSN skrev:
Jag har hört att det går att svepa/pressa ner 2mm PC på ramen till bakrutan på 944 utan att värma. Man bör dock fixera ramen i karossen innan. Vet att otto Dürholt fixar till sina bakrutor på det sättet.


det går fast då blir den bara enkelkrökt. Vi kör med turbospoilern på och ville ha bra anliggning mot framkanten på denna samt en mjuk övergång från taket till bakrutan. För de flesta bilar så går det utmärkt att bara kränga dit rutan uch skruva/popnita/limma dit den. 944:an är väl något av ett extremfall....

Dessutom är 2mm rätt tunt. Vi har 3mm och en aluminiumram för att det inte skall bli sladdrigt. Enligt Tolli är det rätt många bakrutor som blir för mjuka och skakar oacceptablet våldsamt vid höga hastigheter. Ni har ju precis som vi förstärkt rutan med två aluprofiler, då borde det fixa sig med 2mm. En del rutor har tydligen flugit ut sina fästen på rakan när de har skakat för våldsamt =(
(ERF kräver 3mm)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Sparade trådar/FAQ
Lexan vs Plexi (splittad tråd)
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (11520 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande