Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roadsport (SPVM) effektklassning med ROTOTEST?
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (12873 totalt)
Jan Warg
Båstad
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51

Hjälpmoderator
Trådstartare
Ursäkta, det skall inte hända igen.

Tack för mig.

_________________
Janne Warg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag svarar för mej:

Nej !!!!

Det MÅSTE gå att skriva ett rätvist regelverk.

Jag tänker inte lägga ut mer pengar för att reglementet inte stämmer med verkligheten !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Jag är helt klart för det här med mätning av effekten istället för beräkning, men det där verkade rätt krångligt. Jag har ingen aning om vart jag har närmaste rototest-rigg, men jag skulle tro att den är någonstans mellan 25-35 mil bort, och det är jag nog inte ensam om. Och att man behöver göra något litet, typ byta topplockspackning eller så, mellan racen, är ju inte helt ovanligt.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



om man slutar att favorisera bilar som väger 400 kg så kommer detta problem att komma närmare sin lösning.

om man läset det första stycket i RoadSportreglementet....så förstår man att tävlingsformen INTE är för hembyggda bilar som väger 400kg.
Det är möjligt att dom ska få vara med....men jag är skeptisk. Men reglementet ska inte skrivas med dessa bilar som mall.

Problemet är vad jag förstår ett 924-944, samt ett "trimma lagom" problem.
Antingen har man räknat fel i effekt- och däckslistan... eller så är det så att 924-944 faktiskt inte hör hemma i klas B eller C.

och vad är det för tävlingsform man efterlyser....där man inte behöver optimera bilen efter reglementet, för att få en vinnarbil.

Man skriker ofta högt om att anmälningsavgifterna är för höga i svensk racing......så man inte har råd att köra.
Ska man då tillföra yttligare en kostnad för att rotortesta alla bilar...kanske flera gånger om året.

Att åka iväg och testa bilen, kommer att kosta nästan lika mycket som en tävlingshelg.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jan Warg skrev:
Hej

Låt säga att man får in i reglementet att bestämma effekten med ett ROTOTEST protokoll och samtidigt plomberar motorn. För turbo kan man samtidigt ha en restriktor installerad som även den plomberas.Detta skulle möjliggöra alla lagom trimningar. Ett protokoll upprättas på alla plomberingar som gjort i samband med testet och man klassar sedan in utifrån denna effekt med sednavliga tillägg för andra finesser. Skulle man av någon anledning skada eller behöva in och rota i masinen får man göra om processen. Kostnaden i relation till en max trimning skulle ändå ställa sig moderat, man kan lägga nivån på något som blir hållbart men ändå passande för banåka.


Som alternativ klart intressant ja.

Även restriktorvarianten intressant.

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



Efter att ha pratat med Jan Brolund så verkar det ganska vettigt planerat nu.
om övertrimmning misstänks så kan SPVM låna bilen i en vecka och mäta den.
Vid mätning tillåts 10% över beräknad effekt (moddad som omoddad) för att kunna hantera mätfel.
om bilen visar sig ha "för hög" effekt så tilldöms den den effekten.
(Men vem som skall betala är inte klart)

Detta ger väl i princip ett bra stöd för tilldömningen av realistisk effekt (och kommer väl att inträffa lika ofta).

När det gäller programmerbara sprut på omodifierade motorer så ser jag ingen anledning till att begränsa möjligheterna i elektroniken men behålla hårdvaran för luft/bränsle intakt (spjäll, plenum, spridare).
Eftersom du får ändra bränsle/tändning på en förgasarbil (och fortfarande vara omoddad) så ser jag inte varför insprutade bilar inte skall få göra detsamma (vissa är rätt svårchippade). Oftast kommer du inte längre än de 5% som reglementet avser (men bra tuning på en förgasarmotor kan komma längre).
För överladdade motorer är det annorlunda men 15% är väl "normalt".
Hur som så finns ju mätning där som ett sätt att tilldömma realistisk effekt om det blir konstigheter (och vill nån fuska med en mätmapp, kvalmapp, tävlingsmapp, ... så är det väl dennes problem).

Så om jag skulle vilja byta min styrning till ett MegaSquirt (men behålla all orginal hårdvara) för att uppnå samma tuningmöjlighet som en del andra har från början, är det så illa?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har överhuvud taget inte räknat på hur konkuranskraftig min bil kommer att vara i RoadSport.
Men det jag är säker på....är att jag fyller femtio år, i år.

Ihop med rotortesten...kanske man ska ha en förartest....så att vi gamlingar kan bli kompenserade för kroppsliga kortahavanden.
För det kan väl inte vara så att jag ska behöva springa spåret i skogen för att bli orka med de unga förarna. Nej....det måste gå att reglera detta på något sett.
Sedan kan vi ju klassa in en styrka på glasögon...och plombera skruvarna, så man inte kan byta glas.
Har vi sedan en äldre förare med massor av rutin.....så kan vi plombera ena armen på ryggen på honom.

Skulle vi sedan hamna i ett läge, där någon åker oförklarligt fort i allafall.....med en bil som inte accepteras av majoriteten av förarna....så får han åka med tre hjul.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



Får du ner Corvetten i vikt (ca 1100 med förare) så den fungerar i A med de omoddade 330(?)hk och kör med E-märkta 245or så tror jag inte du kommer att vara långt efter.
Du kan ju chippa upp maskinen till 380hk innan du "åker fast" (330+5%+10% mätmarginal) vid en mätning (orginal spjäll och rördragning).
Men 245or kanske är lite klent med den effekten så då kan du ju vikta upp till 1200 och köra med fri bredd (du får väl testa vilket som är snabbast, låg vikt eller breda däck).

Gamla gubbar brukar byta ut reaktionshastighet mot erfarenhet, vissa tror jag har steloperarat högerben tom

De som kör för fort i dåligt material är det ju nåt fel på, rent allmännt...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



ButterflyRacing skrev:
Jag har överhuvud taget inte räknat på hur konkuranskraftig min bil kommer att vara i RoadSport.
Men det jag är säker på....är att jag fyller femtio år, i år.

Ihop med rotortesten...kanske man ska ha en förartest....så att vi gamlingar kan bli kompenserade för kroppsliga kortahavanden.
För det kan väl inte vara så att jag ska behöva springa spåret i skogen för att bli orka med de unga förarna. Nej....det måste gå att reglera detta på något sett.
Sedan kan vi ju klassa in en styrka på glasögon...och plombera skruvarna, så man inte kan byta glas.
Har vi sedan en äldre förare med massor av rutin.....så kan vi plombera ena armen på ryggen på honom.

Skulle vi sedan hamna i ett läge, där någon åker oförklarligt fort i allafall.....med en bil som inte accepteras av majoriteten av förarna....så får han åka med tre hjul.



_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Analogt med effektmätningar som medel för att begränsa fordonets maximala förmåga till acceleration i tangentiell riktning, skulle man också kunna mäta bilens maximala axiella accelerationsförmåga, alltså sidogrepp. Då skulle vi inte längre behöva något komplicerat däcksbreddsreglemente och alla skulle få tävla på lika villkor. Naturligtvis gäller det luftmotstånd och aerodynamiskt grepp, så har vi gjort oss av med regler för vingar, splitters, spoilers etc.

Själv tycker jag att det är en naturlig del av hobbyn, att bygga en bil eller en motor mot ett specificerat, någorlunda "rättvist" reglemente och, kanske, försöka göra det på ett bättre sätt än vad konkurrenterna lyckats med.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18615



ButterflyRacing skrev:
Jag har överhuvud taget inte räknat på hur konkuranskraftig min bil kommer att vara i RoadSport.
Men det jag är säker på....är att jag fyller femtio år, i år.

Ihop med rotortesten...kanske man ska ha en förartest....så att vi gamlingar kan bli kompenserade för kroppsliga kortahavanden.
För det kan väl inte vara så att jag ska behöva springa spåret i skogen för att bli orka med de unga förarna. Nej....det måste gå att reglera detta på något sett.
Sedan kan vi ju klassa in en styrka på glasögon...och plombera skruvarna, så man inte kan byta glas.
Har vi sedan en äldre förare med massor av rutin.....så kan vi plombera ena armen på ryggen på honom.

Skulle vi sedan hamna i ett läge, där någon åker oförklarligt fort i allafall.....med en bil som inte accepteras av majoriteten av förarna....så får han åka med tre hjul.


Det här är verkligen exakt det det handlar om, sosseracing börjar det likna. Rättvist skall det vara - alla kan vinna...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



MaZ skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag har överhuvud taget inte räknat på hur konkuranskraftig min bil kommer att vara i RoadSport.
Men det jag är säker på....är att jag fyller femtio år, i år.

Ihop med rotortesten...kanske man ska ha en förartest....så att vi gamlingar kan bli kompenserade för kroppsliga kortahavanden.
För det kan väl inte vara så att jag ska behöva springa spåret i skogen för att bli orka med de unga förarna. Nej....det måste gå att reglera detta på något sett.
Sedan kan vi ju klassa in en styrka på glasögon...och plombera skruvarna, så man inte kan byta glas.
Har vi sedan en äldre förare med massor av rutin.....så kan vi plombera ena armen på ryggen på honom.

Skulle vi sedan hamna i ett läge, där någon åker oförklarligt fort i allafall.....med en bil som inte accepteras av majoriteten av förarna....så får han åka med tre hjul.


Det här är verkligen exakt det det handlar om, sosseracing börjar det likna. Rättvist skall det vara - alla kan vinna...



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



MaZ skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag har överhuvud taget inte räknat på hur konkuranskraftig min bil kommer att vara i RoadSport.
Men det jag är säker på....är att jag fyller femtio år, i år.

Ihop med rotortesten...kanske man ska ha en förartest....så att vi gamlingar kan bli kompenserade för kroppsliga kortahavanden.
För det kan väl inte vara så att jag ska behöva springa spåret i skogen för att bli orka med de unga förarna. Nej....det måste gå att reglera detta på något sett.
Sedan kan vi ju klassa in en styrka på glasögon...och plombera skruvarna, så man inte kan byta glas.
Har vi sedan en äldre förare med massor av rutin.....så kan vi plombera ena armen på ryggen på honom.

Skulle vi sedan hamna i ett läge, där någon åker oförklarligt fort i allafall.....med en bil som inte accepteras av majoriteten av förarna....så får han åka med tre hjul.


Det här är verkligen exakt det det handlar om, sosseracing börjar det likna. Rättvist skall det vara - alla kan vinna...



Ja, tight'a race har aldrig skadat en serie. Tvärtom.

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Niklas Falk skrev:
Efter att ha pratat med Jan Brolund så verkar det ganska vettigt planerat nu.
om övertrimmning misstänks så kan SPVM låna bilen i en vecka och mäta den.


Nej....nu....skrattar jag ihjäl mej.

Skulle jag lämna ifrån mej min bil...som är värd flera hundra tusen....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



Goran skrev:
MaZ skrev:
Det här är verkligen exakt det det handlar om, sosseracing börjar det likna. Rättvist skall det vara - alla kan vinna...



Ja, tight'a race har aldrig skadat en serie. Tvärtom.
Hur skoj det blir beror ju på hur det blir tajt. Vikta upp de snabba så att de faller tillbaka i mitten och ge eftersläntrarna gratis träingstid på fredagen?
Ett bättre alternativ är ju att reglementet möjliggör byggandet av rimligt jämnbördiga bilar (precis som sagts). Min personliga syn är att reglementet är rimligt och numera även möjliggör praktisk protest på effekten (om man finner det nödvändigt). Turbomotorer kommer alltid att vara svårhanterade eftersom effektuttaget kan variera en hel del mellan konstruktioner. Kanske skulle man göra som i WRC...

Men vad är jämnt? Skall man kräva 10 bilar inom en sekund i kvalet eller vad är måttet?
Räcker det att alla delar av fältet har någon form av racing eller måste det vara 5-6 bilar som fajtas om ledningen hela racet?

Min minianalys är att det blir "jämnt" först när man får tillräckligt många som deltar. Det finns inget reglemente i världen som ger jämn racing om det är 5-6 startande. Men få till 30+ i samma klass så händer det saker även om inte all ekipage går lika fort.
Det kan hända skoj saker även om man blandar klasser (B bilar kan ju kämpa sig förbi en del A osv).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



ButterflyRacing skrev:
Niklas Falk skrev:
Efter att ha pratat med Jan Brolund så verkar det ganska vettigt planerat nu.
om övertrimmning misstänks så kan SPVM låna bilen i en vecka och mäta den.

Nej....nu....skrattar jag ihjäl mej.

Skulle jag lämna ifrån mej min bil...som är värd flera hundra tusen....
Formerna är tydligen inte alls klara men på nåt vis behöver man ju komma till en Rototestanläggning och mäta.
Alternativt bevöver det finnas en Rototestutrustnig med på tävlingarna (de är ju iaf mer flyttbara än en rulle). Iaf en tävling per år kanske?

Ansvarsfrågan om nåt händer vid transport eller mätning är ju inte enkel...

Hur skulle du vilja att det gick till?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Niklas Falk skrev:

Hur skulle du vilja att det gick till?


Jag kommer INTE att köra i en klass som har regler som begrensar förare och mekaniker som gör ett bra jobb.
om någon åker fortare än alla andra....beror det oftast på att man är bra på det man gör.

Alla andra serier i världen funkar, bra och ibland mindre bra. Men det funkar.
Varför ska vi uppfinna hjulet igen...när det finns massor av hjul.

Handen på hjärtat....hur stort är egentligen det här problemet ?

Många av kritikerna tänker ju inte ens åka SPVM

om man var nöjd förra året.....så måste det gå att hitta en medelväg...som alla kan acceptera.
Skriv gärna tilläggsregler för en specifik bilmodell....eller låt turboåkarna åka med restriktorer, som kan justeras vartefter, tills man hittar rätt.....men inget "Rysslandstrams"
En "lagom trimmad bil...kan inte vara en vinnarbil !!
Det är inte självklart att det är en Porsche 924/944 eller en Seven som ska gå fortast. Man kan inte kräva regeländringar för att man inte hänger med längre.....med hänvisningen att det har jag ju alltid gjort. Dom andra kanske har blivit bättre..??

Jag vill be Warg&Co om ursäkt......för att jag gjorde mej onödigt rolig på deras bekostnad.
Men...ni bär en del av ansvaret själva.
Hur bra jobb ni än har gjort....har ni inte kollat vad opinjonen vill. Jag har full förståelse för att ni inte kan ha koll på hur varje liten detalj, slår mot varje biltyp.
Men nu har ni chansen....gå ut brett.....bjud in dom som faktiskt ska åka SPVM.....och spåna fram något som funkar.
Förutom att jag tycker däcksreglerna är dåliga....och listan för bredder är skev.....så är man ju inte så långt ifrån varandra.

Klubbåkarna kan ha sitt eget möte....och bestämma hur man ska tolka de regler man enas om att följa.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ButterflyRacing skrev:
Jag vill be Warg&Co om ursäkt......för att jag gjorde mej onödigt rolig på deras bekostnad.


Vid närmare eftertanke...så är det ju inte Warg&co....som ska ta illa vid sig.
Det är ju inte detas förslag.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



ButterflyRacing skrev:
Handen på hjärtat....hur stort är egentligen det här problemet ?

Många av kritikerna tänker ju inte ens åka SPVM

....Porsche 924/944 eller Seven....


Håller med Butterfly till stora delar; bifogar resultatet från förra året

I A dominerar Seven. Har sagt det i någon tråd tidigare....få tillbaka Porscharna i A så startfältet växer! Låt pendeln svänga till förmån för höfläktarna och straffa 7en något i reglementet.

Var finns turbo-problemet i B ? Bland 'potentiella' som inte deltar...utan bara kör MGCC-serien?

Förövrigt vill jag ha effektavdrag för sliding-pillars och bladfjädrar

ROADSPORT A
1 6 Jan Brolund Caterham Seven 11 11 9 11 42
2 16 Lars Macklin Hult Healey Special 9 7 6' 8 7 2 33
3 17 Christer Almqvist Caterham Seven 5 9 4,5 9 27,5
4 4 Jesper Markusson Porsche 7 3,5 6 5 21,5
5 7 Tommy Falck Lotus Super Seven 2 6 6 7 21
6 3 Kent Hellqvist Lotus Super Seven 8 8 5 21
7 12 Bo Johansson BJ1 4 4,5 4 2 14,5
8 23 Robert Gustafsson Ginetta G27 2 3 3 4 12
9 2 Håkan Lindevret Esther Seven 4 5 9
10 18 johan falk ginetta g27 2 2 2 3 9
11 5 Fredric Gustafsson Lotus Elise 3 1 2,5 2 8,5
12 13 Bjornar Aas Porcshe 911 RS 6 6
13 9 Karl Arne Parnheden Porsche 964 2 2
14 11 Lars Faale Porsche
15 10 Per Christian Wiencke Porsche 993 RS
16 1 Anders Schildt Caterham Superlight 0

ROADSPORT B
1 51 Mikael Wiklund Alfa Romeo 9 11 10 7 2' 2 39
2 62 Emil Löveryd Alfa romeo 6 6 8 5' 9 2 31
3 41 Krister Andersson Porsche Boxster 7 7 5,5 7 26,5
4 59 Max Lindblom Triumph TR2 2 5 5,5 2' 5 2 19,5
5 49 Anders & Malin Eriksson Caterham 7 8 3 4 15
6 46 Jackie Arlbring Porsche Boxster 5 3 3 4 15
7 44 Svante Andersson Porsche Boxter 1 4 3,5 6 14,5
8 45 Jan Warg Pagano 4 3 6,5 13,5
9 61 Torbjörn Svensson Datsun 240 Z 1 9 10
10 43 Fredrik All Porsche Boxter 3 3
11 42 Heikki Särg Lotus Elise 111S 2 2
12 47 Anders Svensson Porsche Boxster 0
13 48 Magnus Dahlin Caterham Super Seven 0

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



superMOG skrev:
bifogar resultatet från förra året


Nu blir det helt obegripligt.... ....inte en enda 924/944.
Vad fan är det vi har tjafsat om i över tvåhundra inlägg.....


EDIT:
superMOG skrev:
Förövrigt vill jag ha effektavdrag för xxxxxxxxxx och bladfjädrar


Ja...varför inte..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



ButterflyRacing skrev:
Niklas Falk skrev:

Hur skulle du vilja att det gick till?

Jag kommer INTE att köra i en klass som har regler som begrensar förare och mekaniker som gör ett bra jobb.
om någon åker fortare än alla andra....beror det oftast på att man är bra på det man gör.

Alla andra serier i världen funkar, bra och ibland mindre bra. Men det funkar.
Varför ska vi uppfinna hjulet igen...när det finns massor av hjul.

Handen på hjärtat....hur stort är egentligen det här problemet ?
Förmodligen minimalt eftersom realistisk effekt tydligen inte använts på jättelänge (om någonsin). Och så som jag förstått Rototestmätningen så skulle den användas i de fall realitisk effekt skulle användas, dvs förhoppningsvis aldrig.

Men om man koncentrerar sig på den körskickligaste klassen så är det ju bara omoddad som gäller och där räcker det att hålla motorn fräsh och tuna chassi+förare
Med endast tiondelar skillnad i bästa varvtid mellan Miator med 8,4-7,0 kg/hk på Knutan så spelar motorn mindre roll än man tror i C. Men varje pålle hjälper ju till lite...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Roadsport (SPVM) effektklassning med ROTOTEST?
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (12873 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande