Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Porscheförädling på 80-talet
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
11 besök senaste veckan (134926 totalt)
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Erik B skrev:
GG? Opel-land?

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Såååå jävla schysst tråd...the memories! Jag sitter här och snyftar

En av de bra sakerna när jag var barn var att farsan hade en Pärlemovit 935a (byggd -87 tror jag), med ljusblå skinnklädsel, i vårt garage.
En av de dåliga sakerna var ju att jag var barn och inte fick köra den
Fast precis innan farsan sålde bilen hade jag fått mitt körkort och då fick jag faktiskt låna bilen en hel dag.
Helt otrolig upplevelse.

Fast innan dess åkte faktiskt hela familjen (4 pers) på sommarsemester ner till Italien i den

Jag vet att vi var i Josefs nya lokaler och filmade när bilen höll på att byggas, ska se om jag kan få tag på bandet och lägga upp filmen här.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



mcburn4ever skrev:

Intressant!
Men då måste han väl ha massor av info att komma med, eller..?

Jodå, det har han säkert Vad vill du veta? Jag kan fråga när jag träffar honom.

Någon som vet var den där DP1:an tog vägen som Björn Sundfeldt (chefredaktör för Teknikens Värld på den tiden) slog hastighetsrekord med 87-88 någongång? Blå Zirkelbach-911:a, flachbau-front, DP1-breddningen (mildaste) men med fetaste motorn... hade 4-växlad låda. Det gick inte att styra med full gas på 2:an och varma däck, framhjulen var i luften. Skulle väl lämna 720 hk vid max ladd (1,6 bar har jag för mig), men de körde nästan aldrig med det trycket. Byggkostnad på motorn var ca 500.000 kr, och tänk på att det var 1987 ungefär, så den var seriöst byggd iallafall. Körde med 620 hk när rekorde slogs (stod sig i 11 år) men bilen klarade mer. Närmade sig tydligen varvstoppet efter halva ansatssträckan innan han kom in på mätsträckan, och på andra repan (på vägen tillbaka) fick han ett jädrans kast på bilen pga vind några hundra meter innan mätsträckans slut. Rullade över linjen i 280 någonting, men fick ändå ett snitt på 315,2 km/h. Björn Carapi slog väl det med Panteran 98-99 någongång.

Så, iallafall, någon som har info om var den håller hus nu? Jag har fått för mig att Zirkelbach sålde den till en köpare utanför Hässleholm, vars son gasade rundor på något nattligt race i industriområdet i Hässleholm och förnedrade en och annan jänkebil Sen fick jag reda på att den stod någonstans i Kristianstad, men för några år sedan var den på annons i Motorbörsen, och då fanns säljaren i Stockholm någonstans. Har inga bilder på den tyvärr, men jag kommer ihåg den från ett besök hos Zirkelbach. Tyvärr var jag väldigt ung då... Men de dubbla 4-tums avgasrören som mynnade i mitten glömmer jag aldrig... Och inte ljudet heller! Helvete vad den brölade, även på tomgång, men det var ett väldigt fint brölande. Fanns även med i ett (eller två) nummer av Teknikens Värld, kunde scannat de sidorna om inte mitt exemplar av tidningen blivit utlånat men ej återlämnat...

Så är här någon som vet något mer om den, skriv! Hade varit kul att se den igen.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



lahi skrev:

Någon som vet var den där DP1:an tog vägen bla bla bla



Jag tror jag vet vem som har den
om det är den bilen, så finns den kanske kvar här i närheten

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Krille_hlm skrev:

Jag tror jag vet vem som har den
om det är den bilen, så finns den kanske kvar här i närheten


Wohooo! Är det någon du känner? Hoppas! (Mörk)blå 911 Coupe ( dvs. ingen Targa..) med grå? och blå linjer runt fronten. De där DP-linjerna om man kan kalla de så. Har den dessutom det där avgassystemet så måste det vara den... Intercooler över hela motorn. Vit eller beige inredning kanske? Kommer inte riktigt ihåg... Nästan så jag är sugen på att hoppa av utbildningen här i Halmstad, börja jobba och ta ett lån för att köpa den
En jag känner (Ljungbyheds-bo (jag är också därifrån från början) som körde formel Ford innan och har en F2:a med Alfa motor, kanske inte så bra att skriva ut namnet här) var och kollade på den för några år sedan, fick för mig att han provade också.

Tror du att det finns möjlighet att få se den igen? Hade varit hemskt kul... då hade säkert min farbror också följt med, han som jobbade hos Zirkelbach alltså. Han har också undrat var den tog vägen...

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Men är jag då totalt felinformerad, eller är det minnet som sviker, för vad jag minns så var rekordbilen en DP3:a...den med framflyttad nederkant på vindrutan för mer lutning och bara en vindrutetorkare..
Eller fanns det fler än en rekordbil..?
Dessutom så känns -87-88 som lite sent för en DP1:a med tanke på att DP2 kom runt -85..

Bilen jag menar hade en dubbelturbomotor med dubbeltändning och rekordkörningen gjordes någonstans norrut...runt Gävle tror jag..




Jaja...skit i vilket...
Men om det är någon som har bilder eller film från de nya lokalerna på Läreda industriområde i Hässleholm så är det er medmänskliga skyldighet att se till att få in dom i denna tråden. PUNKT! thumbs up

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Skip skrev:
Jag vet att vi var i Josefs nya lokaler och filmade när bilen höll på att byggas, ska se om jag kan få tag på bandet och lägga upp filmen här.



_________________
Fredrik Moberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



mcburn4ever skrev:
Men är jag då totalt felinformerad, eller är det minnet som sviker, för vad jag minns så var rekordbilen en DP3:a...den med framflyttad nederkant på vindrutan för mer lutning och bara en vindrutetorkare..
Eller fanns det fler än en rekordbil..?
Dessutom så känns -87-88 som lite sent för en DP1:a med tanke på att DP2 kom runt -85..

Bilen jag menar hade en dubbelturbomotor med dubbeltändning och rekordkörningen gjordes någonstans norrut...runt Gävle tror jag..

Jaja...skit i vilket...
Men om det är någon som har bilder eller film från de nya lokalerna på Läreda industriområde i Hässleholm så är det er medmänskliga skyldighet att se till att få in dom i denna tråden. PUNKT! thumbs up

Hmmm... Det är kanske jag som har fel, men jag har för mig att det var en DP1 som de stoppade ner den dubbelturbomotorn i... Men det går ju att ta reda på! Jag ska fråga min farbror, han om någon måste ju veta iallafall Ska höra om bilder också. Förresten, han har en vit Zirkelbach-jacka också, den vill jag ha men jag tror inte att han ger bort den

Har för mig att det bara fanns en rekordbil, så det måste vara samma bil vi menar iallafall.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
4eyez
Oskarshamn
Här sen Sep 2005
Inlägg: 21



Stuket på DP 911:orna går ju igen en aning på Its Fun Porschen vill jag påstå
Skön kilfront

_________________
Johan Nilsson
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

4eyes skrev:
Stuket på DP 911:orna går ju igen en aning på Its Fun Porschen vill jag påstå


Du har en poäng




_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Här är en bild på omslaget till Teknikens Värld nr 8/88 där Porschen jag skrev om testas. Tyvärr inte min tidning... mitt exemplar har tyvärr försvunnit... Men det där är ju definitivt en DP1, men de hinkade i en motor som är vassare än vassast Jag ska verifiera med min farbror, har bara inte fått tag på honom.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Vad sägs om detta då?





http://mcburn4ever.com/temp/dp/teknikensvarldnr88801.jpg
http://mcburn4ever.com/temp/dp/teknikensvarldnr88802.jpg
http://mcburn4ever.com/temp/dp/teknikensvarldnr88803.jpg
http://mcburn4ever.com/temp/dp/teknikensvarldnr88804.jpg
http://mcburn4ever.com/temp/dp/teknikensvarldnr88805.jpg


Ser att man t.o.m i artikeln kallar bilen för DP1 ??
Jag fattar ingeting! Det syns ju tydligt att det är den modellen mer lutning på vindrutan och enbart en torkare. DP1 såg ju som jag minst det inte alls ut på det viset..
Dessutom så saknar DP1 kofångaren som finns på DP2 USA-modell och DP3.

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

0-200 km/h på 10.9 är jäkligt snabbt, tänk då på den tiden!

Både Turbon och Testarossan ligger king 19-20 sekunder!

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



lahi skrev:

Så, iallafall, någon som har info om var den håller hus nu? Jag har fått för mig att Zirkelbach sålde den till en köpare utanför Hässleholm, vars son gasade rundor på något nattligt race i industriområdet i Hässleholm och förnedrade en och annan jänkebil Sen fick jag reda på att den stod någonstans i Kristianstad, men för några år sedan var den på annons i Motorbörsen, och då fanns säljaren i Stockholm någonstans.



Det måste vara samma bil som var till salu på Blocket för 1-2 år sedan.
Det var en DP-Porsche i blå/grå som sades hade satt hastighetsrekord i Teknikens Värld.
Men jag minns inte riktigt var i landet den fanns.

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



mcburn4ever skrev:
Vad sägs om detta då?


Ser att man t.o.m i artikeln kallar bilen för DP1 ??
Jag fattar ingeting! Det syns ju tydligt att det är den modellen mer lutning på vindrutan och enbart en torkare. DP1 såg ju som jag minst det inte alls ut på det viset..
Dessutom så saknar DP1 kofångaren som finns på DP2 USA-modell och DP3.

Du är en klippa... Tackar så mycket! Ja, den har ju sluttade ruta och enkeltorkare, och det var ju DP3 som hade det. Kanske en hybrid av något slag... har inte fått tag på han som vet, men jag jobbar på det. Skriver här direkt när jag vet något.

ps. lägg märke till avgasrören... ds.


Erik B skrev:
0-200 km/h på 10.9 är jäkligt snabbt, tänk då på den tiden!

Både Turbon och Testarossan ligger king 19-20 sekunder!


10,9 är väldigt snabbt, men 0-100 gick ju på 4,1 med de Pirelli 285:or som satt på. Mönstrade gatdäck. Enligt uppgift från min farbror så hade han och några till av de som jobbade där gjort egna acctester lite senare fast med andra däck, slicks eller skurna slicks. Kommer inte ihåg vilket riktigt, men han nämnde en siffra på 2,8 sekunder upp till 100 med de däcken när de var ordentligt uppvärmda. Tänk vad det gör på 0-200 tiden då För att inte tala på 402 meter, mitten 10:a ju...

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Samuel S skrev:

Det måste vara samma bil som var till salu på Blocket för 1-2 år sedan.
Det var en DP-Porsche i blå/grå som sades hade satt hastighetsrekord i Teknikens Värld.
Men jag minns inte riktigt var i landet den fanns.

Japp, det är alldeles säkert den. Den var på annons i Motorbörsen, och säkert på Blocket också.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
crimedontpay
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag minns att en blå-vit-röd DP Porsche ställde upp då och då i streetrace i & omkring Hässleholm för 10+ år sedan, minns även att jag undrade varför han ens ställde upp med skrotet, iallafall vann den alltihopa.

_________________
Linus Jepsson
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
lahi skrev:
Du är en klippa... Tackar så mycket! Ja, den har ju sluttade ruta och enkeltorkare, och det var ju DP3 som hade det. Kanske en hybrid av något slag... har inte fått tag på han som vet, men jag jobbar på det. Skriver här direkt när jag vet något.

ps. lägg märke till avgasrören... ds.


Erik B skrev:
0-200 km/h på 10.9 är jäkligt snabbt, tänk då på den tiden!

Både Turbon och Testarossan ligger king 19-20 sekunder!


10,9 är väldigt snabbt, men 0-100 gick ju på 4,1 med de Pirelli 285:or som satt på. Mönstrade gatdäck. Enligt uppgift från min farbror så hade han och några till av de som jobbade där gjort egna acctester lite senare fast med andra däck, slicks eller skurna slicks. Kommer inte ihåg vilket riktigt, men han nämnde en siffra på 2,8 sekunder upp till 100 med de däcken när de var ordentligt uppvärmda. Tänk vad det gör på 0-200 tiden då För att inte tala på 402 meter, mitten 10:a ju...



Tack för det!
Har kommit in i en sån där riktig nostalgivåg kring detta så jag bara surfar på...

Jag tror faktiskt att det är en specialkaross som är smalare än en vanlig DP2/3.
Du säger ju att den hade 285 :or bak. DP2/3 hade 345 om inte jag minns helt galet..







Dagen bidrag:
Idag, som av en slump, råkade jag vara i Hässleholm och tänkte att det var dags att återuppliva gamla minnen på riktigt. Jag körde bortom till Läreda Industriområde och lyckades leta upp både Josefs gamla "lada" där allt började och den då helt nybyggda lokal han flyttade till.

Kändes konstigt! Trodde absolut att det gamla rucklet skulle vara rivet vid det här laget, men så var inte fallet. Minnet från när jag hämtade min första Porsche där blev plötsligt väldigt klart och tydligt..

Däremot var det lite vemodigt att se de "nya" lokalerna. Såg ganska skamfilade ut och den då så exklusiva looken var som bortblåst...

Grämer mig så att jag inte har ett enda fota från den tiden på hans verkstäder.







..de som känner mig väl vet att jag är ganska grundlig och noggran när jag skall göra något..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



mcburn4ever skrev:

Tack för det!
Har kommit in i en sån där riktig nostalgivåg kring detta så jag bara surfar på...

Jag tror faktiskt att det är en specialkaross som är smalare än en vanlig DP2/3.
Du säger ju att den hade 285 :or bak. DP2/3 hade 345 om inte jag minns helt galet..


Tackar för de bilderna! Det var i de nya lokalerna som jag var och kollade när jag var mindre, på den gamla goda tiden Rekordporschen stod utanför och brölade gött

Jag har pratat med honom nu, och rekordporschen är en DP1 men inte riktigt ändå. Den byggdes egentligen till Josefs son, och skulle vara en DP1, men DP3:ans framruta vad ju det senaste då, så det fick bli en sådan också med ny "rutbåge". Lite hopkok. Så DP3:ans ruta och huv, och resten DP1, t.ex. front, skärmar, 11-tums fälgar (DP2 och DP3 hade 13 tum) mm mm. Motorn var det värsta som gick att uppbringa då, och byggdes i Tyskland. "Råkade" hamna i just denna DP1:a, men var ju inget som gemene man fick till sin DP1:a för normalt pris... trimningsgrad på den olika bilarna var ju helt upp till köparen.

Förresten, han kom ihåg din Zirkelbach-Porsche. 3,0:a, -77:a var det väl?

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
lahi skrev:
mcburn4ever skrev:

Tack för det!
Har kommit in i en sån där riktig nostalgivåg kring detta så jag bara surfar på...

Jag tror faktiskt att det är en specialkaross som är smalare än en vanlig DP2/3.
Du säger ju att den hade 285 :or bak. DP2/3 hade 345 om inte jag minns helt galet..


Tackar för de bilderna! Det var i de nya lokalerna som jag var och kollade när jag var mindre, på den gamla goda tiden Rekordporschen stod utanför och brölade gött

Jag har pratat med honom nu, och rekordporschen är en DP1 men inte riktigt ändå. Den byggdes egentligen till Josefs son, och skulle vara en DP1, men DP3:ans framruta vad ju det senaste då, så det fick bli en sådan också med ny "rutbåge". Lite hopkok. Så DP3:ans ruta och huv, och resten DP1, t.ex. front, skärmar, 11-tums fälgar (DP2 och DP3 hade 13 tum) mm mm. Motorn var det värsta som gick att uppbringa då, och byggdes i Tyskland. "Råkade" hamna i just denna DP1:a, men var ju inget som gemene man fick till sin DP1:a för normalt pris... trimningsgrad på den olika bilarna var ju helt upp till köparen.

Förresten, han kom ihåg din Zirkelbach-Porsche. 3,0:a, -77:a var det väl?


Gjorde han? Va kul!!!
Stämmer precis, en -77 Carrera 3,0....men den hade inget med dp att göra alls..
Helt original förutom att originalmotorn, som skurit, var utbytt mot en fabriksrenoverad -78 3,0.
Kvittot på bilen har jag självklart kvar och är den underskriven av Christina Zirkelbach, Josefs fru, som var ägaren före mig..




Modifierad DP1:a....men då stämmer det ju plötsligt då...
Antar att man valde den smalare karossen lite pga luftmotståndet också.
Skulle vara intressant att veta i vilket skick bilen är idag?
om den fortfarande har samma brutala effektutag, eller om den av någon anledning har blivit nertrimmad..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 109



Det är grymt kul o följa den här tråden...Sen att titta å den brutala besten från Teknikens värd var ju något magiskt över måste jag säga...

Nu vet jag vad man skall göra med sin 930 tubo

_________________
Jimmie Lundin

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
Bilder o videos
Porscheförädling på 80-talet
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
11 besök senaste veckan (134926 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande