Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86
<<   1, 2
20 besök idag (7404 totalt)
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Igår var jag nere hos Mats "Easec" och köpte hans chassikit.nåt Tolli special hopbygge med Bilstein insats fram och bilsten CS dämpare bak.


Idag var det dags att meka dit grejorna på bilen.
Här är det gamla skrotet som var ganska slut i dämpningen.



När jag skulle montera framdämparna så visade det sig att det som jag trodde skulle passa som handsken passade inte alls,Måttet mellan hålen i fjäderbenet (där den bultas i spindeln) var 50mm och min spindel har 45mm,underdelen är original från en 84a men dem hade Tolli byggt om så att det skulle passa en 87a med lång bärarm,så det var bara att ta fram miljonvarvaren med roterande fil o börja bearbeta,slipa upp hålet 5 mm och sen fick jag svetsa dit en M12 bricka.

Nu var det dags att montera dit grejorna,nu kom nästa huvudbry,fjäderbenslagringen var vinklad på dom nya fjäderbenen,medans mina original var helt raka.Efter mycket funderande och lite provande fram o tillbaka så monterade jag dit lagringen så att det lilla hålet som finns i plattan mellan 2 av pinnbultarna hamnade utåt.(på mina originallagringar fanns inte dessa hålen).Ni som har en 87a eller nyare med denna typen av lagring/platta får gärna skriva här om det var rätt eller fel . Såhär ser det iallafall ut nu när hjulen är helt raka.

och såhär trevligt blev det i hjulhuset.(Får fixa till nåt bättre fäste för bromsslangen bara)


Bak gick det betydligt smidigare,men inte helt smärtfritt.Jag fick lägga en 3mms bricka mellan dämparen och bärarmen för att den nedre fjäderskålen skulle gå fritt,utan brickan pressades skålen mot bärarmen och jag tyckte inte det såg så lovande ut.




oooops,,bilen på backen,,blev nog lite hög bak.Får ta o kika på detta senare,tänker först o främst justera svärdet så mycket det går,sen får vi se om det behövs mer.Vill helst slippa jobbet med att omindexera stavarna.


och till sist en liten bild på mina nyinförskaffade OZ Razing Futura Splitfälgar.Dom ska lämnas iväg nu i veckan för ombyggnad och polering/klarlackning.

_________________
Morgan Lundahl
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Ser jättebra ut Morgan! Du får nog omindexera där bak tror jag! /Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
easec skrev:
Ser jättebra ut Morgan! Du får nog omindexera där bak tror jag! /Mats


usch nej,vill inte ,,ska se om det inte går o lösa på annat sätt,utan att dra o slita i stavarna.
Jon har nån ide på G,ovanligt va

_________________
Morgan Lundahl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86
<<   1, 2
20 besök idag (7404 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande