Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3950 besök totalt |
Val av transaxellåda till mittmotorbil?
om man inte är sugen på att lägga ut 150-200k på en Hewland vad har man då för val? porsche låda? pantera låda? renault låda? Audi låda? volvo 360låda? ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Hej
Såg denna firman på Autosport mässan föra året verkade ha mycke och kunde fixa det mesta. Dom gör alla drev själv så passade inte dom han har i listan så var det bara att önska så tillverkade han. http://www.eliteracingtransmissions.com/index.php //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||||
Ett lite udda val är lådan till Audi A8 3,7. Framhjulsdriven (med motorn framför lådan) och enligt ryktet är lådan dimensionerad för ganska tuffa tag. Bilen har aldrig sålts i Sverige, men i Tyskland borde man kunna hitta en till en betydligt rimligare peng än Porsche G50/G60. Jag vet ingenting om utbudet av eftermarknadsprylar dock.
|
||||||
originallådan till min Ferrari 550 ska enligt autoropa inte kosta mer än 35000:- ny
Då sitter låda och diff ihop. 6 pet manuell, pallar med en hel del mos. Ser ut såhär: ![]() ![]() ![]() Här är måtten utritade: ![]() |
||||||
Corvetten har transaxellåda från 1999 och framåt. Den är rätt billig (under 10 000) som begagnad eftersom jänkarna inte riktigt vet vad det är för bra med transaxel och därmed inte förstår att uppskatta den.
![]() Lådan är tillverkad av Tremec och är en "vanlig" T56. Klarar 550 lbs/ft (foot pound). 1 foot pound är ungefär 1,35 Nm vilket ger ca 740 Nm... Lagom va? Det borde väl räcka för några framtida uppgraderingar också? Det finns ganska mycket prylar till dessa lådor (drevsatser osv) om man får för sig att tex komma över 1000 Nm så det är inte bara porschelådorna som är odödliga. EDIT; under 10 000 är i staterna (de brukar gå för 600-1000 dollar) och tar du hem den med båtfrakt, kan du lätt räkna kring 11 kr/dollar tullat, fraktat och momsat till din dörr med tanke på dollarns låga pris just nu. |
||||||
Re:
Det är bara folk som inte orkar analysera och utvärdera fakta som gör som alla andra. Vad "de flesta" gör är egentligen ganska irrelevant tycker jag om de bara använder argumentet "jag gjorde så eftersom folk sa att den var bra"... |
||||||
Re:
Hmm...jag tror att "de flesta" gör det för att den garanterat håller samt har brett sortiment av utbytbara utväxlingar, kopplingar samt diffbromsar. Det är en sak att hitta växellåda men annan att hitta optimal diff sen när det ska jagas sekunder. Kör man med G50 kan man välja och vraka. Torsendiff för autocross, rampdiff för bana (med olika låsningsgrader) osv. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re:
Utan diff vill jag minnas att den väger 51 kg. Sen tillkommer ju diffen - det lär väl handla om 15kg eller nåt? |
||||||
Re:
Ja.... De orkar alltså inte undersöka om det finns något mer kostnadseffektivt alternativ som fyller samma uppgifter! ![]() ![]() |
||||||
Re:
Tänk på att drivaxlarna sitter i bakkant (även på 550 ferrarin) och inte i framkant som på tex porsche. Detta gör att motorn måste sitt vääääldigt långt fram om du inte vill att bakhjulen skall stick ut bakom bilen ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Re:
om man kör mittmotor ja. ![]() Nån som har bild på en Corvettelåda? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Det ser ut som frågan inte är direkt ny:
http://www.ls1tech.com/forums/archiv Från http://www.corvettefever.com/howto/1 ![]() |
||||||
Re:
Ämne: Val av transaxellåda till mittmotorbil? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Re:
Det slog mig precis ![]() ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
om du inte har något emot utrikiska (engelska) så har denna fråga stötts och blötts mycket på detta GT40-forum:
http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||
Re:
Inga problem.. bara man hittar rätt tråd =) _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3950 besök totalt |