Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bromsbelägg till banträff/gata?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (72260 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



BTG skrev:
BTG skrev:
Hur lång tid tar det innan någon backar in den gröna tankbilen i majbrasan?
MVh/ Micke


Nu står den i majbrasan va?

Mvh / Micke


oja. Långt inne.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Hmm, verkar som om nån öppnade kranarna innan han backade in skiten också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



MaZ skrev:
Hmm, verkar som om nån öppnade kranarna innan han backade in skiten också.


Vi får väl hoppas att den här "gröna" vågen inte sprider sig då...

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Jerry, du får test 01-orna nästa ggr, då detta friktionsmaterial tillhör de nyare materialen (tillsammans med 97-orna) och dessa är 'snällare' mot skivorna. Många kunder i SLC och ERF anser dessa mindre 'stygga' mot skivorna än Pagid, men visst hänger det på hur aggressiv körstil man har. Ett belägg som pallar mer värme gör ju att föraren kan köra hårdare och längre och självklart sliter det mer på delarna. Precis som med däckslitage.

Jag har för mig att MagnusT åkte ett bra antal mil med sina skivor i originalstorlek tillsammans med 97-orna och han kan inte direkt beskyllas för att fegköra eller hänga vid korvmojen.. (Eller är det så du egentligen använder bilen Magnus ? )

Man bör ha klart för sig att det finns så oerhört många olika typer av friktionsmaterial och EBC, Tarox och liknande är inga race-belägg och detta bör man vara införstådd med (även om de som säljer kanske inte alltid är väl insatta i delarnas funktion och till vilka modeller de passar bäst etc).

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



...och jag missade det viktigaste med "seriösa" produkter - det följer med bra support åsså. (Skickar adressen så du kan posta en check Stacke )

Jag tänkte faktiskt fegköra med pagid blå på gatan, och byta till PF-hårdingarna till banåkat (man byter ju hjul i alla fall, det tar 5 minuter till att byta belägg i AP-oken)...

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4676


Trådstartare
Kommer troligvis att köpa röda EBC och testa hur de går.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Hej...

"Ny" här men ser att det finns en del bekanta "ansikten"...

Jag har köpt metalmaster till min porsche 944 turbo... Jag kommer att köra blandat bana/gata... Men kör jag på gatan blir det aktivt...
Någon som testat och har något att säga... Blev rekomenderad dessa belläg av Peter Sande'n...

//Peter Z

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3443



Min erfarenhet är att ju mjukare belägg dessto bättre pedalkänsla, mindre oljud och mindre slitage på skivor. Nackdelen är att mjuka belägg smäter bort vid höga temperaturer. Jag tror säkert att Greenstuff är jättebra belägg att fisköra med eller ha på ultralätta bilar men att dom ska vara "rejsbelägg" är ett stort skämt...jag fick mejsla ur (resterna av) dom från mina ok, och det var dessutom på en SAAB


En herre postade bilder på sina EBC Greenstuff som satt på en Golf, jag har sparat den för skojs skull:

thumbs down thumbs down

T.o.m. själva EBC avråder folk från att använda Greenstuff på bana...här kommer lite grafer:

Greenshit:


Redstuff:


observera att tempskalan skiljer sig markant mellan två grafer...

Faktum är att vanliga Textarbelägg (kostar extra) man köper på Mekonomen fungerar mkt. bättre än Greenshit, trotts att dom kostar lika mycket eller mindre, för att inte tala om riktiga saker.

Redstuff har jag aldrig provat. Dom är säkert bra men varför chansa när det finns erkänt bra prylar för samma priser som Pagid, PF osv.

Ju tåligare belägg är desstom mer väsnas dom, äter skivor och har sämre friktionskoeficient. That's life...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



porschepeter skrev:
Hej...

"Ny" här men ser att det finns en del bekanta "ansikten"...

Jag har köpt metalmaster till min porsche 944 turbo... Jag kommer att köra blandat bana/gata... Men kör jag på gatan blir det aktivt...
Någon som testat och har något att säga... Blev rekomenderad dessa belläg av Peter Sande'n...

//Peter Z


Jo körde på dessa i fjol som nödlösning. Har v***o ok 4kolvs på min maskin och hann med kullen och mantorp träffen på dessa belägg. På kullen åkte jag mest o försökte köra in beläggen. Man kan ju inte beskylla banan förövrigt för hård mot bromsarna På mantorp gick det nog fullt hela dagen. Detta tog iaf livet av beläggen. Dessutom fick jag fade i grejerna på sista passet då vi låg ute lite längre 20-25min. Inte bra... Nu har herr Stacke levererat PF97 till mig och skall testas nu idagarna. Bilen har tyvärr inte hunnits med pga allt möjligt annat som har dykit upp men jag tror nog det kommer att bli en vesäntlig skillnad. Metalmaster beläggen gav jag 297:- spänn för för en hel sats frambelägg....nödlösning som sagt

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4676


Trådstartare
beepbeep skrev:
En herre postade bilder på sina EBC Greenstuff som satt på en Golf, jag har sparat den för skojs skull:


Ahhh, det är ju mitt belägg efter en sväng på Sveistad.....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Jo körde på dessa i fjol som nödlösning. Har v***o ok 4kolvs på min maskin och hann med kullen och mantorp träffen på dessa belägg. På kullen åkte jag mest o försökte köra in beläggen. Man kan ju inte beskylla banan förövrigt för hård mot bromsarna På mantorp gick det nog fullt hela dagen. Detta tog iaf livet av beläggen. Dessutom fick jag fade i grejerna på sista passet då vi låg ute lite längre 20-25min. Inte bra... Nu har herr Stacke levererat PF97 till mig och skall testas nu idagarna. Bilen har tyvärr inte hunnits med pga allt möjligt annat som har dykit upp men jag tror nog det kommer att bli en vesäntlig skillnad. Metalmaster beläggen gav jag 297:- spänn för för en hel sats frambelägg....nödlösning som sagt[/quote]


Låter ju lovande... ........
Dessutom betalade jag liiite mer för mina...

Låter som att jag får ringa Sande'n och fråga lite snällt om prissättningen....

//Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



porschepeter skrev:
Jo körde på dessa i fjol som nödlösning. Har v***o ok 4kolvs på min maskin och hann med kullen och mantorp träffen på dessa belägg. På kullen åkte jag mest o försökte köra in beläggen. Man kan ju inte beskylla banan förövrigt för hård mot bromsarna På mantorp gick det nog fullt hela dagen. Detta tog iaf livet av beläggen. Dessutom fick jag fade i grejerna på sista passet då vi låg ute lite längre 20-25min. Inte bra... Nu har herr Stacke levererat PF97 till mig och skall testas nu idagarna. Bilen har tyvärr inte hunnits med pga allt möjligt annat som har dykit upp men jag tror nog det kommer att bli en vesäntlig skillnad. Metalmaster beläggen gav jag 297:- spänn för för en hel sats frambelägg....nödlösning som sagt



Låter ju lovande... ........
Dessutom betalade jag liiite mer för mina...

Låter som att jag får ringa Sande'n och fråga lite snällt om prissättningen....

//Peter[/quote]

Som sagt det var en nödlösning pga av att jag körde av en skiva och fick byta i brådrasket + belägg. Biltema belägg fick införskaffas så bilen kunde flyttas. På kullen mötte en alfisti från dalarna upp med ett paket metalmaster i näven. Vet ej om det är någon speciell modell. Tänk på att det är v***lvo 240 ok jag har. Alltså en relativt vanlig modell.
Kommer iaf inte att köra på dessa eftersom fade uppstod på mantorp. Har inte kikat så hårt på beläggen men det har släptt material samt jag tror att dom har glaserat. Har släta beemer orginalskivor förövrigt

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Jag hade egentligen inte tänk skriva mer i den här tråden men nu kan jag bara inte låta bli...

Det fascinerar mig att man kan lägga så mycket tid, energi och engagemang på att berätta för någon annan hur fel de gjort och hur dåligt deras lösning egentligen fungerar?
De som gör det tycks tillhöra två kategorier:
#1. De som inte ens testat själva?
#2. De som testat själva men inte lyckats få det att fungera? (Vilket det ju finns två sidor till om man tänker efter lite?)

For The Record (FTR): EBCs gröna är inte de bästa belägg som finns, långt därifrån. Det finns mycket bättre belägg (ex.vis Pagid, Pean etc).
Men, när man (som ex.vis jag ) inte kan riva av tusenlapparna som dasspapper och öppna ett konto hos ex.vis Stacke, då får man ta det man har och göra det man kan!

Den som säger att det inte går att köra med EBC skall kanske tänka sig för? Andra klarar det ju? Det är liktydigt med att säga att Peeter har en svag tid runt ringen med 9.03? Det finns ju folk här som åker på snudd 8 blankt? (För den som då inte känner till det så kör Peeter med en 100hks Polo thumbs up )

Förhoppningsvis (det är nämligen inte min bil längre ) kan jag ge alla messerschmitts och andra förståsigpåare möjligheten att få uppleva hur dåååååligt EBC gröna fungerar. Planen är nämligen att jag och den nye ägaren skall åka till Ringen i september. Där kan det bjudas på +9 rundor. Kanske går vi rätt genom staketet pga frånvarande bromsar? Eller så kanske en och annan kan göra nya erfarenheter?

Mvh/ Micke

P.S.
Man bör ta alla andras intryck med en nypa salt. Bilarna(vikt, effekt etc), däcken, bromskonstruktionerna och framförallt förarna är olika. Det är därför olämpligt att generalisera. Olika saker fungerar olika bra på olika bilar med olika förare.
D.S.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



BTG skrev:

P.S.
Man bör ta alla andras intryck med en nypa salt. Bilarna(vikt, effekt etc), däcken, bromskonstruktionerna och framförallt förarna är olika. Det är därför olämpligt att generalisera. Olika saker fungerar olika bra på olika bilar med olika förare.
D.S.

Men EBC:s gröna fungerar alltid uselt... (jag har ingen aning, aldrig testat)

Det kan väl visst vara ide att lyssna på andras erfarenheter, även om det inte är säkert att det fungerar lika bra på din egen bil.

Här min erfarenhet ifrån ca 250 varv a 7 timmar på Gelleråsen en tämligen varm dag i maj: Vi hade på 240-racerns originalbromsar, PFC 97 fram och några Mintex-belägg bak. PFC 97 kostade ca 1600:- och Mintex-beläggen hälften. Vi hade ingen bromsvåg så frambromsarna tog betydligt mer är bak. Efter 7 timmar var PFC-beläggen knappt slitna alls, medans Mintex-beläggen var näst intill helt slut. Ingen av skivorna verkade speciellt slitna. Pengamässigt verkar det helt klart betydligt bättre att lägga pengarna på PFC-beläggen eftersom de ser ut att hålla mycket längre än dubbelt så länge.

Nu var det här erfarenheter ifrån ett långlopp med en bil med originalbromsar utan ökad kylning, PFC-beläggen kanske tål höga temperaturer betydligt bättre och därför inte slits lika mycket. Om någon inte kommer upp i samma temperatur så kanske ni ett annat resultat.

För övrigt är det inte alls säkert att ett hållbarare belägg har lägre friktionskoefficient. PFC 97-beläggen greppade betydligt bättre än original och de håller avsevärt längre...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



BTG skrev:
Den som säger att det inte går att köra med EBC skall kanske tänka sig för? Andra klarar det ju? Det är liktydigt med att säga att Peeter har en svag tid runt ringen med 9.03? Det finns ju folk här som åker på snudd 8 blankt? (För den som då inte känner till det så kör Peeter med en 100hks Polo thumbs up )


Ehh, jag vet inte var jag kom in i bilden?!?
Men 9:03 har jag då inte klarat(än så länge...) med Polon.
Min bästa BTG tid ligger runt 9:24, med original bromsar och belägg(trummor bak), om vi skall hålla oss till ämnet.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Peeter skrev:
Ehh, jag vet inte var jag kom in i bilden?!?
Men 9:03 har jag då inte klarat(än så länge...) med Polon.
Min bästa BTG tid ligger runt 9:24, med original bromsar och belägg(trummor bak), om vi skall hålla oss till ämnet.


Sorry Peeter. My bad. (Man vill ju inte vara den som bygger någon myt om hur fort man kan köra runt ringen i en Polo. Kan det vara en SAAB 9-5 tid jag tänker på?)

Nevertheless: 9.24 thumbs up
Blir det putsning av det? Med nya chassie:t och r-däck?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



BTG skrev:

Sorry Peeter. My bad. (Man vill ju inte vara den som bygger någon myt om hur fort man kan köra runt ringen i en Polo. Kan det vara en SAAB 9-5 tid jag tänker på?)

Nevertheless: 9.24 thumbs up
Blir det putsning av det? Med nya chassie:t och r-däck?

Mvh / Micke

Då kom du lite närmare sanningen!
9:05 BTG med 9-5 kombin hade jag på mitt andra(och sista) varv med den! Skulle nog iofs gå att putsa en aning.

Jo jag ser fram emot att testa hur stor skillnad det nya chassiet och R-däck gör runt nordslingan! thumbs up
Ev har jag några hästar till på G också!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Den gode BTG missar helt klart den viktiga punkten (jag med missade) - slitaget - som Anders nyss påvisade.

Slitagestyrka, värmetålighet och friktion bör avvägas mot kostnad och användningsområde (och vad man förväntar sig av dem naturligtvis).

Jag har inga tusenlappar att blåsa på nya greenshit-belägg (Johan - ibland är du underbart (o)smidig med dina uttryck - och de sprider glädje!) 3-4 ggr /år.

Jag slantar hellre lite mer, får ett belägg som bevisligen fungerar bra, och håller länge - istället för att chansa på ett belägg som 1 på 10 tycker fungerar, och då framhåller den låga kostnaden som en av de främsta fördelarna.

Klura på det en stund.



/J - osmidig, men inte i M5-klass (än)

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG,

Som sagt så påpekade jag att de inte funkar för mig och jag undrar vilka två sidor du syftar till?

om de är ekonomi man söker så når man oftast det genom långsiktighet.
Är ju rätt lätt att räkna på den för min del.

EBC Grenshit: knappt 6 varv Ringen med gatdäck, pris 1300 SEK
BMW original: 17 varv Ringen med gatdäck, pris 1300 SEK
Pagid Gul: 40 varv på Ringen, en dag på Gelleråsen, en dag på Kullen, en halv dag på Sviestad och allt med R-däck, pris 2000 SEK.

Skall man säga ngt positivt om die Grüné så är det att de har hög friktion och biter bra.
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1129

Namndispens
Namndispens

Vi kör med PFC på M3an, större ok fram (Mazda RX7 turbo), bromsvåg och kylning.
Har nu kört 18 timmar, dvs runt 900 varv på Gelleråsen.
Vi räknar med att dom kommer att hålla denna säsong.
Funkar kalasbra, kanske inte riktigt helt idealiskt till bruxet då det krävs lite värme för att betta ordentligt.

Mvh

Anders Kaarle
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



- johann, och secret.

Jepp, självklart måste man räkna som ni gör. Det vill säga håller belägget i 200 mil och kostar 1000:- eller håller det i 900mil och kostar 2000:-? Men jag gick (snyft, notera tempus (jag har alltså inte bilen kvar)) runt ekonomiskt på de grüne.

Tilläggas bör kanske också att jag inget garage hade, parkerade på gatan, åkte på gatdäck både i tjänsten, och till&från samt även på banan. Bilen användes dessutom till att köra barnvagn i, ta hem IKEAbokhyllor och resas till Ringen med.

Kompromiss är alltså ordet!
(Enl. min men. vart det en ganska lyckad kompromiss. Jag är själv nöjd med den fart jag hade och jag tycker inte att det gick så långsamt. )

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bromsbelägg till banträff/gata?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (72260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande