Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bromsbelägg till banträff/gata?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (72260 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Micke,

Ingen som sagt att du kör sakta.

Men jag tror formeln e=mv^2/2 föklarar varför det inte funkar för andra, hade du haft mer effekt så hade du säkerligen haft problem med Greenshit du också.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7276



Har kört med Greenstuff och de har varit bra tycker jag, men det kanske är för att jag inte provat andra sport/race-belägg. Har hållt ca 2000 mil inkl fyra bankörningar och har en del kvar. Har hyfsat bett utan fade. Förutom ovan nämnda orutin kan ju mina förhållandevis positiva erfarenheter bero på följande:

-Ganska stor area på beläggen med fyrkolvsok, fotot med belägget som "förgasats" verkade vara ganska litet?
-Liten motor. Bilen är tung, men 210 hk skapar ju inte så mycket rörelseenergi som ska omvandlas.
-EDIT: Plus att jag inte kört på nån "bromsätarbana" heller, förutom kanske Sviestad, men det var inte så många varv.

Greenstuffen hade iofs blivir snedslitna, ledande änden hade blivit ett par mm tunnare än den andra. Med symmetriska belägg tog jag och vände på dem, ärätt eller fel, varefter "överskottet" i kilen slets bort ganska snabbt.

Men nu vågade jag ju inte annat än att beställa PFC97 förstås, annars får man väl skämmas! Snabb service, tack Per! Beställde nya skivor oxå så nu blir det att ha en sommar- och en vinteruppsättning av hjul (förstås), belägg (PF97 resp original) och skivor (gamla resp nya). Det känns hyfsat optimalt eftersom original skivor och belägg är ganska billiga.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



johann skrev:
Men jag tror formeln e=mv^2/2 föklarar varför det inte funkar för andra, hade du haft mer effekt så hade du säkerligen haft problem med Greenshit du också.


Mycket möjligt.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Mina erfarenheter av EBC Greenstuff på min 200sx på bana är enbart goda, men det finns ett problem.

Förra året körde jag med originalbromsarna med glidok och Greenstuff. Det bet bra och ingen nämnbar fade. I år åker jag med fykolvsok och stålomspunnet tillsammans med (nödlösning) mekonomen-belägg á 235:-. Dessa belägg är usla, men grppade iaf bättre ihop med de bättre oken än vad greenstuff gjorde med de sämre oken. Dock bör nämnas att jag på ett pass på närmare halvtimmen smälte delar av mekonomenbeläggen.. thumbs down

Kag vågar inte ens tänka på hur bra bromsverkan det kommer bli med nya riktiga belägg jämfört med budgetskiten som sitter på nu.

Summa sumarum mina erfarenheter: Greenstuff funkar bra om man inte har väldigt höga krav eller om man inte upplevt bättre. Kommer man från originalbelägg så känns de kanon.

Till frågan. Jag har vanliga släta skivor o 4-kolsok, vilka belägg skall jag köpa? Bilen används på sommarhalvåret och 4-5 banträffar avverkas ca per säsong. Funderar på Pagid (blåa röda eller gula?) eller Performance Friction. Jag fick info av Per att PF-beläggens damm bör tvättas av i anslutning till bankörningen eller iaf samma dag då det kunde skada fälgen. Detta ser jag inte ljust på. Docj sa han även att PF-grejerna funkade bäst ihop med vanliga släta skivor. Det är mkt bra då jag har såna. Pagid har jag bara hört bra om. Men håller de lika länge som PF-beläggen? Funkar de lika bra på släta skivor?

Många frågor, få svar!

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7276



Jag har gjort två större misstag med min skåpvagn; "testade" r-däck och kommer inte att ha riktigt kul med gatdäck på bana nånsin. Bytte til PF97 och kommer inte att ha särskilt kul på bana med GreenStuff igen.

Trots att PFC97 verkar ogilla civil körning och ta ut sina aggressioner på skivorna. Vid bankörning verkar de vara ovanligt snälla mot de stackars skivorna.

Hade en strategi med vinter- respektive sommaruppsättningar av skivor + belägg, men PF97 gräver alltför stora rillor i skivan (och därmed plånboken) vid vardagskörning för att detta ska funka.

Därför kommer åtminstone jag att byta belägg inför och efter banträffar i framtiden. Kan inte byta skivor utan att lossa oken, så detta låter jag bli. Enkel operation, men det räcker med runt en timme r-däck + belägg varje banträff.

Sen ställer r-däck + race-belägg större krav på bromsvätskan och/eller bromskylningen, vilket jag märkte vid ett tillfälle.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



ok, det jag kommit fram till hittills är alltså:

PF=dammar, sliter skivor(främst vid stadskörning, men även på banan), håller otroligt länge, funkar väldigt bra på oslitsade skivor

Pagid=?

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Jag kör med Tar-ox. Är helt klart nöjd med dom! Trots mina små originalskivor var det aldrig något problem på Mantorp eller Björkvik. Dammar ganska lite och gnisslar endast när man bromsar försiktigt.. men det ska man ju inte göra.. då packar ju oken bak ihop
Bromsade så hårt jag kunde med mina 1300 kilo svenskt stål iofs har jag bara 195:or som försöker få fäste i asfalten.. får se hur det blir med rallyslicks nästa år thumbs up Vet inte hur länge jag körde på mantorp men det var mellan 10 och 20 varv åt gången.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Det här var ju inte roligt... Köpte Greenstuff till gubbracern (Rekord -69, ca 1000 kg), 240 ok fram. Köpte även EBC skivor, slitsade och med "gropar" istället för hål rakt igenom. Eftersom jag köpte grejerna för snart ett år sen (jag bygger väldigt sakta) så är det lite sent att ångra köpet nu.
Hårda bud för den fattige industriarbetaren med banracingdrömmar...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



jag tror jag har också tar ox, det är nog ganska gatbetonade belägg dock, de ville inte bita efter ett antal hårda bromsar från 100 avslutade med en 150-0. jag har också skivor med slitsar och gropar (vad gör groparna?) allt detta satt på när jag köpte bilen, att jag inte är säker på vad för sorts belägg det är beror på att förra ägaren sa att det var pagid, men när jag tittade på kvittot stod där tar ox?! oh well... behöver nog nya belägg ganska snart ändå.

vad det än är för några jag har så gnisslar de inte nå värst, men dammar som katten.[/u]

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Fyhr skrev:
jag tror jag har också tar ox, det är nog ganska gatbetonade belägg dock, de ville inte bita efter ett antal hårda bromsar från 100 avslutade med en 150-0. jag har också skivor med slitsar och gropar (vad gör groparna?) allt detta satt på när jag köpte bilen, att jag inte är säker på vad för sorts belägg det är beror på att förra ägaren sa att det var pagid, men när jag tittade på kvittot stod där tar ox?! oh well... behöver nog nya belägg ganska snart ändå.

vad det än är för några jag har så gnisslar de inte nå värst, men dammar som katten.[/u]


om där är gropar i skivorna är det inte tarox-skivor du har. Tarox-skivor har många smala, raka slitsar på skivan.
Här är en bild, ingen stor sådan men det syns nog ändå: http://www.nfs.nu/catalog/images/new/skiva.jpg

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3351



Skivor med slitsar och gropar är EBC Turbo grove-skivor... Groparna är nog bara styling för att det skall se ut som borrade/slitsade skivor fast utan risken att skivorna spricker i hålen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Anders Karlsson skrev:
Det här var ju inte roligt... Köpte Greenstuff till gubbracern (Rekord -69, ca 1000 kg), 240 ok fram. Köpte även EBC skivor, slitsade och med "gropar" istället för hål rakt igenom. Eftersom jag köpte grejerna för snart ett år sen (jag bygger väldigt sakta) så är det lite sent att ångra köpet nu.
Hårda bud för den fattige industriarbetaren med banracingdrömmar...


Det borde funka bra! (om du inte har trimmat den till 300 hästar....)

_________________
Magnus Thomé
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



Hej har nu provat färdigt mina EBC Röda på Min Lotus Europa( ca 800kg med förare och bränsle, och 90 hk) . Dom höll en dag på Björkvik och en dag på Sviestad sedan var det metall mot metall, usch vilket hemskt ljud det blir då de går imot mina slitsade skivor... Finessen med dessa belägg var att dom kostade bara 580kr plus att fading helt uteblev trots många snabba varv. Mina bromssetup är orginal solida slitsade skivor fram( 230mm) och en skivbromskit bak. EBC röda behöver också lite värme för att funka som dom skall vilket inte är så roligt på en såda lätt bil till vardags. Skulle nog vilja prova några andra belägg nu som har lite bättre hållfasthet. Finns det någon caterham människa eller liknande( dvs lätt bil) som har något bra råd( kostnad är av betydelse)..


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Någon som vet andra ställen man kan beställa Pagid Blå från, annat än Sellholms eller Forza?

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Frazze skrev:
Fyhr skrev:
jag tror jag har också tar ox, det är nog ganska gatbetonade belägg dock, de ville inte bita efter ett antal hårda bromsar från 100 avslutade med en 150-0. jag har också skivor med slitsar och gropar (vad gör groparna?) allt detta satt på när jag köpte bilen, att jag inte är säker på vad för sorts belägg det är beror på att förra ägaren sa att det var pagid, men när jag tittade på kvittot stod där tar ox?! oh well... behöver nog nya belägg ganska snart ändå.

vad det än är för några jag har så gnisslar de inte nå värst, men dammar som katten.[/u]


om där är gropar i skivorna är det inte tarox-skivor du har. Tarox-skivor har många smala, raka slitsar på skivan.
Här är en bild, ingen stor sådan men det syns nog ändå: http://www.nfs.nu/catalog/images/new/skiva.jpg


Jo kanske skrev lite otydligt men som mats friberg sa är skivorna EBC, det är beläggen jag är osäker på

misstänker att nån av mina skivor är "warped" då pedalen vibrerar lite när man bromsar (nej det är inte ABSen som hugger in) hur kan man kolla vilken det är?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Fyhr skrev:
Frazze skrev:
Fyhr skrev:
jag tror jag har också tar ox, det är nog ganska gatbetonade belägg dock, de ville inte bita efter ett antal hårda bromsar från 100 avslutade med en 150-0. jag har också skivor med slitsar och gropar (vad gör groparna?) allt detta satt på när jag köpte bilen, att jag inte är säker på vad för sorts belägg det är beror på att förra ägaren sa att det var pagid, men när jag tittade på kvittot stod där tar ox?! oh well... behöver nog nya belägg ganska snart ändå.

vad det än är för några jag har så gnisslar de inte nå värst, men dammar som katten.[/u]


om där är gropar i skivorna är det inte tarox-skivor du har. Tarox-skivor har många smala, raka slitsar på skivan.
Här är en bild, ingen stor sådan men det syns nog ändå: http://www.nfs.nu/catalog/images/new/skiva.jpg


Jo kanske skrev lite otydligt men som mats friberg sa är skivorna EBC, det är beläggen jag är osäker på

misstänker att nån av mina skivor är "warped" då pedalen vibrerar lite när man bromsar (nej det är inte ABSen som hugger in) hur kan man kolla vilken det är?


om du lyfter hela framvagnen o snurrar hjulen borde du ganska lätt känna vilken sidan har den felaktiga skivan. Iofs har ju du fyrhjulsdrift men det borde inte vara några problem

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Lite intressant läsning om bromsar.

http://www.stoptech.com/technical/

_________________
bmw bmwsson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



tack tack esa! den länken har jag nästan letat efter, den där warped brake myth artikeln är hittils mycket spännande efter en stunds läsning. hoppas den ger en lösning på problemet också...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Mooseman skrev:

Citat:
Någon som vet andra ställen man kan beställa Pagid Blå från, annat än Sellholms eller Forza?


Prova Levin Racing i Kungsör!

/Mårten

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Esa skrev:
Lite intressant läsning om bromsar.

http://www.stoptech.com/technical/

Nu fick jag mardrömmar om skivbyte bak igen... Beläggen har kletat av sig lite på skivorna, illa! Måste fixa nåt bättre belägg till nästa byte...

Tack för tips i tråden!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Esa skrev:
Lite intressant läsning om bromsar.

http://www.stoptech.com/technical/


yay it worked it worked! efter en del stenhårt bromsande till låg hastig het måste smörjan på skivorna slitits bort, inga vibrationer kvar!!


Nu är det bara ABSen som är ett frågetecken... får höra med dem nästa service som är dags ganska snart, för inte ska man väl kunna lämna någon halvmeter streck i vägbananen för att sedan känna ett par små klick från ABSen?! nån som vet kanske?! kan ABSens funktion bli lite kinkig med andra skivor och belägg?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bromsbelägg till banträff/gata?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (72260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande