Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bromsbelägg till banträff/gata?
<<   1, 2, 3, 4, 5
3 besök senaste veckan (72260 totalt)
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 793



johann skrev:
Pelle Persson skrev:
Ebc skriver klart och tydligt att dom gröna beläggen är för lättare bilar.


Gör dom? Varför säljs de till E46 M3 då om de bara är till för lätta bilar?


saxat ur infon på performance brakes "used by many competition drivers on lighter saloon cars up to 750 kilos. "
Mer info ang greensuffbeläggen
http://www.performancebrakes.co.uk/htdocs/acatalog/_greenstuff.html

_________________
Pelle Persson
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Tänkte lägga in en fråga i den här tråden. För en tid sedan monterade jag större bromsar på min bil , klossarna som sitter i är Pagid blå . Efter en tids körande så började det låta som ett skrapande ljud vid kraftiga inbromsningar , tog loss klossarna men det var inget fel på dom , däremot så upptäckte jag att det finns två spår i varje bromskloss , nu till frågan ? Kan det vara så att det skrapande ljudet är att klossarna gör en slags självrensning om det sammlas för mycket damm i dom små spåren på beläggen ? Någon som har haft samma fenomen på sin bil eller vet vad det kan va'?

_________________

--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Hur såg spåren ut? Dvs hur gick de över beläggen o så?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Spåren ser ut som på den här bilden fast mina klossar är större.

_________________

--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

De spåren ska inte så vitt jag vet göra så det skrapar. Du bör nog luska vidare vad det kan vara som låter!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Skivorna som sitter på är släta alltså ej borrade eller slitsade. Kan det vara så att dammet som åker ner i spåren måste komma ut nånstans och att det är det som låter eftersom det har ingenstans att ta vägen eftersom skivan är slät. Har hittat både broms damm och (ser ut som något slags metall spån ) på insidan av fälgen. Tittar man på klossen så ser det ut som det är små,små metall(koppar) bitar inblandade i själva belägget. Ska det vara så?

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Ingen som kan svara på detta?????? Någon måste ha ändå råkat ut för liknande problem???

_________________

--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Det är mycket metallspån i den här typen av belägg så det är som det ska.

Det är väldigt svårt att lista ut varför det låter eftersom jag inte vet (kan höra) exakt hur det låter. Blåa Pagid kan väsnas en hel del. Så det är helt i sin ordning. Men det är mest gnissel av olika slag. Ett visst skrapande ljud kan man också ha när man inte bromsar, det är bara beläggen som ligger emot skivan en aning AFAIK. Sen kan det skramla massor om beläggen inte har fästklämma (om original har det) om bromskolvarna går ut mycket när du inte bromsar.

Så det är lite svårt att säga om du har ett ljud som inte borde vara där, dvs om det är något som är knas...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



har beställt pagid blå till min bil nu , nu undrar jag om någon har erfarenhet om släta orginal skivor eller nån slitsad variant funkar bäst med dessa belägg , då skivorna nog måste bytas snart de med

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Jag kör med blåa Pagid fram och släta skivor(iof. inte org skivor utan stora Alcon ) men det fungerar kanon thumbs up förutom att det blir mycket svart bromsdamm , och tar man inte bort det ganska omgående så biter det fast sig i fälgen. thumbs down

_________________

--VVTS--
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7277



Kanske jag eller nån annan har sagt/skrivit detta förr, men det är en fördel att ha varit småbarnsfar innan man skaffar rejsbelägg.

-Så att man är van vid "saker" i sin omgivning som skriker och skitar ner.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



AndersY skrev:
BTG skrev:

P.S.
Man bör ta alla andras intryck med en nypa salt. Bilarna(vikt, effekt etc), däcken, bromskonstruktionerna och framförallt förarna är olika. Det är därför olämpligt att generalisera. Olika saker fungerar olika bra på olika bilar med olika förare.
D.S.

Men EBC:s gröna fungerar alltid uselt... (jag har ingen aning, aldrig testat)

Det kan väl visst vara ide att lyssna på andras erfarenheter, även om det inte är säkert att det fungerar lika bra på din egen bil.

Här min erfarenhet ifrån ca 250 varv a 7 timmar på Gelleråsen en tämligen varm dag i maj: Vi hade på 240-racerns originalbromsar, PFC 97 fram och några Mintex-belägg bak. PFC 97 kostade ca 1600:- och Mintex-beläggen hälften. Vi hade ingen bromsvåg så frambromsarna tog betydligt mer är bak. Efter 7 timmar var PFC-beläggen knappt slitna alls, medans Mintex-beläggen var näst intill helt slut. Ingen av skivorna verkade speciellt slitna. Pengamässigt verkar det helt klart betydligt bättre att lägga pengarna på PFC-beläggen eftersom de ser ut att hålla mycket längre än dubbelt så länge.

Nu var det här erfarenheter ifrån ett långlopp med en bil med originalbromsar utan ökad kylning, PFC-beläggen kanske tål höga temperaturer betydligt bättre och därför inte slits lika mycket. Om någon inte kommer upp i samma temperatur så kanske ni ett annat resultat.

För övrigt är det inte alls säkert att ett hållbarare belägg har lägre friktionskoefficient. PFC 97-beläggen greppade betydligt bättre än original och de håller avsevärt längre...


Vet att tråden är skitgammal och det är inte första gången jag läste det men jag kunde inte hålla mig nu.......
Kolla understrykningen.....
Inte banrekord va???

//Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Inte ord om Ferodo, märkligt.
Jag kör Ferodo DS2500 som skall vara ett semiracebelägg, dvs bra för gata och banmöten. De skitar inte ner så vanvettigt, de gnisslar en del och ger en mycket bra känsla i pedalen. Det är mycket lätt att modulera bromskraften med dessa belägg. Vill man ha fullracebelägg så kan man skaffa DS3000.

Jag har tyvärr inte kört bana med DS2500 (dåligt år i år) men extremt hårt på gata och inga fadetendenser eller liknande har poppat upp.

REKLAMSNACK
---
These pads use the DS2500 compound which is outstanding for high performance applications thanks to its excellent speed and temperature sensitivity characteristics. Features include: + Race developed + Performs equally well on heavy and light cars + 20% less pad wear than competitive products + Minimal bedding-in, supplied ready to use + Disc Friendly + Consistent friction level with changing temperatures and speeds to give optimal pedal modulation + High friction level at low temperature(good cold braking) + High friction level at very high temperatures + 35% less compressability than competitive products (pedal feel) + Less noise for increased driving comfort

---
The Ferodo DS2500 brake pad is a race developed pad with characteristics that make it perfect for fast road and track day use. It's consistent coefficient of friction (0,50) at any temperature, low or high, gives very predictable braking and great pedal modulation. This new generation of friction material is very low in compressibility ensuring a firm pedal feel, whilst still providing great life for both pad and disc. Combined with the low dusting of wheels and the low noise, this product is the brake pad for the driver who demands ultimate in fast road and track day braking performance.
---
As seen in the graph, the DS2500 material has a friction level of approximatively 0.50 which remains constant at any speed and at any temperature that the brake system is working at.

The DS2500 compound is designed for racing applications thanks to its excellent speed and temperature sensitivity characteristics but it can also be used for fast road use, being a popular choice of owners of high performance cars such as Imprezas.


The main characteristics of DS2500 are:

Race developed
Performs equally well on heavy and light cars
20% less pad wear than competitive products
Minimal bedding-in. Supplied ready to use
Disc friendly
Consistent friction level with changing temperatures and speeds to give optimal pedal modulation
High friction level at low temperature (good cold braking)
High friction level at very high temperatures
35% less compressibility than competitive products (racing pedal feel)
Less noise for increased driving comfort

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Mina erfarenheter av redstuff är tyvärr rätt dåliga. Efter att ha kört en hel dag på mantorp konstaterade jag att hela sidorna på bilen blivit prickiga.Trodde först att jag hade parkerat under ett träd eller kört i nylagd asfalt och fått körprickar på bilen men det visade sig vara bitar fån belägget som lossnat och smält fast i lacken. Fick polera med maskin flera gånger innan jag fick bort skiten.
Någon som upplevt nåt liknande?

Finns det någon nackdel med att hålborra skivorna förutom att de lättare spricker. Det ser ju så mycket ballare ut och dessutom blir skivorna lättare...

_________________
Jonas Edling
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Pelle Persson skrev:
johann skrev:
Pelle Persson skrev:
Ebc skriver klart och tydligt att dom gröna beläggen är för lättare bilar.


Gör dom? Varför säljs de till E46 M3 då om de bara är till för lätta bilar?


saxat ur infon på performance brakes "used by many competition drivers on lighter saloon cars up to 750 kilos. "
Mer info ang greensuffbeläggen
http://www.performancebrakes.co.uk/htdocs/acatalog/_greenstuff.html

oj, gammal tråd, men jag kunde inte låta bli. Citat Demon tweeks:

EBC Greenstuff is an excellent fast road pad for all road legal cars, but is not for track day use.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
anders123456789

Här sen Aug 2015
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Är det nån betydelse ifall racingbelägg fram och standardbelägg bak på en fyrhjulsdrivenbil? Bmw330xi-01Man




Anders Olsson

_________________
Anders Olsson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bromsbelägg till banträff/gata?
<<   1, 2, 3, 4, 5
3 besök senaste veckan (72260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande