Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!)
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 25, 26, 27   >>
49 besök senaste veckan (358293 totalt)
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Lundgren skrev:

Ett annat "hett" tips är ju att splitta hela karossen på mitten och bredda med en remsa!
På så sätt "behåller du ju orginal utseendet" kanske blir bekymmer om du byggt bur osv anpassat efter karossen?


Jag har funderat på denna lösning eftersom den förmodligen är relativt enkel att utföra... en anledning att inte göra så är det du skriver ovan. En annan är att då kommer inte den framruta som jag har att passa.... Jag måste ju ha glas fram, resten tänkte jag göra i plast...

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Igår meckade jag ihop ett avgassystem... Det som fattas är lambdamutter till motorstyrningen samt något att hänga dämparna i. Ska bli riktigt kul första gången man startar motorn för att höra hur det blev.




_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Jag har 2 lambdamuttar över - vill du jag skall slänga in dem i KLippan ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Staffan Lindén skrev:
Igår meckade jag ihop ett avgassystem... Det som fattas är lambdamutter till motorstyrningen samt något att hänga dämparna i. Ska bli riktigt kul första gången man startar motorn för att höra hur det blev.
Finns det nåt önskemål om "boxerfladder" (går det ens med 5 cylindrar) eller siktar du på råmande femma?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Jag har 2 lambdamuttar över - vill du jag skall slänga in dem i KLippan ?


Jag har precis köpt en... men tack iallafall!

Niklas Falk skrev:
Finns det nåt önskemål om "boxerfladder" (går det ens med 5 cylindrar) eller siktar du på råmande femma?


Jag ser faktiskt ingen anledning till att fördärva ljudet från femman... det är som du skriver lite råååmande vilket faller i min smak.

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005
Inlägg: 331



snyggt avgas... kan du göra ett till mig är precis så jag hade tänkt att mitt ska se ut..

vad kosta delarna ca?
var köpt?

snart dax för ett garage besök igen....

_________________
Marty Cronvall
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Golf racing skrev:
snyggt avgas... kan du göra ett till mig är precis så jag hade tänkt att mitt ska se ut..

vad kosta delarna ca?
var köpt?

snart dax för ett garage besök igen....


Tackar
Vet inte riktigt om jag har tiden att göra prylar till andra... jag kämpar själv för att få så mycket tid som möjligt i garaget.

Nedan "screenshot" är på de komponenter som ingår...



Inte helt gratis, men så inkluderar det en SBF godkänd katalysator och är i rostfritt.

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Vill inte vara en pessimist, men... Katalysatorn sitter på fel håll .

Vid kontrollmätning mäter man före och efter katalysatorn för att se att dess funktion är ok, före katten använder man den lambda pluggen SBF kattar har för att mäta, efter katten mäter man i slutröret.

Annars är det ett riktigt snyggt bygge!

Kör på!

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109



Den kommer ju inte låta nånting med alla dom där dämparna

Nä, men det ser ju riktigt bra, ingen tvekan om att du kommer ut på banorna i sommar thumbs up

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Mats Kinnby skrev:
Vill inte vara en pessimist, men... Katalysatorn sitter på fel håll .

Vid kontrollmätning mäter man före och efter katalysatorn för att se att dess funktion är ok, före katten använder man den lambda pluggen SBF kattar har för att mäta, efter katten mäter man i slutröret.

Annars är det ett riktigt snyggt bygge!

Kör på!


Du skojjar med mig.... Vet du var jag kan hitta ett dokument som bekräftar det du skriver?? (måste dock hålla med om att det du skriver låter rimligt...)
Pessimister är bra! thumbs up Bättre med dåliga kommentarer än inga alls.


Arvid B skrev:
Den kommer ju inte låta nånting med alla dom där dämparna

Nä, men det ser ju riktigt bra, ingen tvekan om att du kommer ut på banorna i sommar


Jag har ljudkrav från SFRo som är svåra att klara... förmodligen kommer bilen låta för högt även med alla dämpare som sitter där idag...

Till sommaren kommer jag inte ut. För testkörning med rullande chassi kanske men inte med en färdig kaross....

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Staffan Lindén skrev:
Du skojjar med mig.... Vet du var jag kan hitta ett dokument som bekräftar det du skriver?? (måste dock hålla med om att det du skriver låter rimligt...)
Pessimister är bra! thumbs up Bättre med dåliga kommentarer än inga alls.
http://www.google.se/search?q=kontrollera+katalysator+site%3Asbf.se
Citat:
I de fall där en tävlingskatalysator monterats, har den levererats med ett uttag för mätning av Co-halten före katalysatorn
Enklast är väl att borra ett hål och sätta ett lambdauttag till före katten.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Staffan Lindén skrev:
Du skojjar med mig.... Vet du var jag kan hitta ett dokument som bekräftar det du skriver?? (måste dock hålla med om att det du skriver låter rimligt...)
Pessimister är bra! thumbs up Bättre med dåliga kommentarer än inga alls.


Tyvärr skojar jag inte.
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Katalysator.pdf

Nu gäller nog detta bara om du ska SBF besiktiga bilen och köra tävling med den, vad som gäller för gatreggade fordon kan jag ej svara på.
Reglerna är nog satta för att man inte ska kunna kasta sin katalysator två gånger i backen och skaka ur innehållet, funktionen på den måste vara aktiv.

Riktigt snyggt bygge du gjort, önskar man hade samma glöd över sitt eget...

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Då får man hoppas att det inte uppstår några misstankar om oegentligheter!

Ur dokumentet:
om tveksamhet uppstår, ska katalysatorn demonteras, vilket lätt kan göras med den homologerade katalysatorn med sina demonterbara skarvkopplingar.

Lätt var ordet sa Bull!

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Guson skrev:
Då får man hoppas att det inte uppstår några misstankar om oegentligheter!

Ur dokumentet:
om tveksamhet uppstår, ska katalysatorn demonteras, vilket lätt kan göras med den homologerade katalysatorn med sina demonterbara skarvkopplingar.

Lätt var ordet sa Bull!

Guson


Konstigt att det inte fanns demonterbara skarvkopplingar på min homologerade katalysator...??

Jag är inte rädd för arbete så jag kommer kapa röret igen och svetsa fast skarvkopplingar i ändarna på katalysatorn för att döda eventuella misstankar... och sen montera katten på rätt håll så klart! thumbs up

Det är för sån här information (samt lite beröm då och då ) som man lägger in bilder och info om bygget på denna sida. Tackar!

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Idag fick jag ett paket.... Fyra stycken sådana här samt fyra extra fjädrar (lite hårdare...). Jag fattas dock några 1/2" bultar som jag behöver... någon som har 8st 60mm långa 1/2" bultar (helst inte gängade hela vägen) liggandes som gärna vill bli av med dem??



Avgassystemet är tillfixat (katalysatorn är vänd) samt jag har börjat "skissa" lite på konstruktionen som ska hålla systemet på plats... Fick även dit lambdamuttern till motorstyrningen






_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Trevliga stötdämpare!

Vad är det för längd och hårdhet på dina dämpare? Jag måste troligen skaffa hårdare fjädrar fram...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Mats Klinglöf skrev:
Trevliga stötdämpare!

Vad är det för längd och hårdhet på dina dämpare? Jag måste troligen skaffa hårdare fjädrar fram...


Mycket trevliga... thumbs up

Så här är specen på mina dämpare/fjädrar...
15.5" open length och 9" fjädrar både fram och bak.
325lbs och 350 fram (2.0Hz & 2.1Hz)
150lbs och 175lbs (1.9Hz & 2.0Hz)

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Detta kommer att bli så himla härligt!

P.S. Hade det varit jag skulle jag gjort två avgassystem. En av "SBP"-typen med katalysator och bra dämpverkan samt en kort variant med singel "fullflow" Simons-dämpare (alternativt en singel katalysator och ingen dämpare) som man kunde byta emellan om man skulle köra sprint eller dylikt. Om inget annat för ljudens skull.


Finns det vassare kammar för Volvo 5:or?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



beepbeep skrev:
P.S. Hade det varit jag skulle jag gjort två avgassystem. En av "SBP"-typen med katalysator och bra dämpverkan samt en kort variant med singel "fullflow" Simons-dämpare (alternativt en singel katalysator och ingen dämpare) som man kunde byta emellan om man skulle köra sprint eller dylikt. Om inget annat för ljudens skull.
En kat från flexröret och ner till ett U för att komma under karosskanten och en stinger-pipe
95dB, glöm det

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Hej Staffan,
Kul att följa detta imponerande bygge. Men frågan är om det inte hade varit enklare att köpa ett färdigt rolling chassie med tvärställd Audi-motor, som används i www.funcup.co.uk . Men då hade du ju förstås haft alldeles för mycket fritid som du inte visste vad du skulle göra av. Så kämpa på så att vi får se bilen på banan snart! (Tyvärr så platsar den dock inte i ERCup's regler).

olle odsell, ordf i ERCup Teamförening

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Jag vill inte ha en bil som dönar för mycket... det blir jobbigt i längden. så jag kommer inte bygga ett system till.. Däremot kanske det blir en stingerpipe som slutrör , men inget är bestämt...

oodsell skrev:
Hej Staffan,
Kul att följa detta imponerande bygge. Men frågan är om det inte hade varit enklare att köpa ett färdigt rolling chassie med tvärställd Audi-motor, som används i www.funcup.co.uk . Men då hade du ju förstås haft alldeles för mycket fritid som du inte visste vad du skulle göra av. Så kämpa på så att vi får se bilen på banan snart! (Tyvärr så platsar den dock inte i ERCup's regler).

olle odsell, ordf i ERCup Teamförening


Självklart hade det varit enklare att köpa ett färdigt chassi men för mig är det inte något alternativ... det är oslagbart roligt att skapa själv...

Det har hänt en hel del idag!! bilen står på egna hjul och är nu officiellt ett rullande chassi. Avgassystemet är också färdigt. Dags att ringa min SFRo besiktningsman!
Jag låter bilderna tala för sig själva...











En något nöjd byggherre...


VromVroom

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!)
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 25, 26, 27   >>
49 besök senaste veckan (358293 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande