Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!) | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 25, 26, 27 >> 49 besök senaste veckan (358293 totalt) |
Jag har funderat på denna lösning eftersom den förmodligen är relativt enkel att utföra... en anledning att inte göra så är det du skriver ovan. En annan är att då kommer inte den framruta som jag har att passa.... Jag måste ju ha glas fram, resten tänkte jag göra i plast... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Igår meckade jag ihop ett avgassystem... Det som fattas är lambdamutter till motorstyrningen samt något att hänga dämparna i. Ska bli riktigt kul första gången man startar motorn för att höra hur det blev.
_________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
|
||||
Jag har precis köpt en... men tack iallafall!
Jag ser faktiskt ingen anledning till att fördärva ljudet från femman... det är som du skriver lite råååmande vilket faller i min smak. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Tackar Vet inte riktigt om jag har tiden att göra prylar till andra... jag kämpar själv för att få så mycket tid som möjligt i garaget. Nedan "screenshot" är på de komponenter som ingår... Inte helt gratis, men så inkluderar det en SBF godkänd katalysator och är i rostfritt. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Vill inte vara en pessimist, men... Katalysatorn sitter på fel håll .
Vid kontrollmätning mäter man före och efter katalysatorn för att se att dess funktion är ok, före katten använder man den lambda pluggen SBF kattar har för att mäta, efter katten mäter man i slutröret. Annars är det ett riktigt snyggt bygge! Kör på! _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
Den kommer ju inte låta nånting med alla dom där dämparna
Nä, men det ser ju riktigt bra, ingen tvekan om att du kommer ut på banorna i sommar |
||||
Du skojjar med mig.... Vet du var jag kan hitta ett dokument som bekräftar det du skriver?? (måste dock hålla med om att det du skriver låter rimligt...) Pessimister är bra! Bättre med dåliga kommentarer än inga alls.
Jag har ljudkrav från SFRo som är svåra att klara... förmodligen kommer bilen låta för högt även med alla dämpare som sitter där idag... Till sommaren kommer jag inte ut. För testkörning med rullande chassi kanske men inte med en färdig kaross.... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
|
||||
Tyvärr skojar jag inte. http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Kat Nu gäller nog detta bara om du ska SBF besiktiga bilen och köra tävling med den, vad som gäller för gatreggade fordon kan jag ej svara på. Reglerna är nog satta för att man inte ska kunna kasta sin katalysator två gånger i backen och skaka ur innehållet, funktionen på den måste vara aktiv. Riktigt snyggt bygge du gjort, önskar man hade samma glöd över sitt eget... _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
Då får man hoppas att det inte uppstår några misstankar om oegentligheter!
Ur dokumentet: om tveksamhet uppstår, ska katalysatorn demonteras, vilket lätt kan göras med den homologerade katalysatorn med sina demonterbara skarvkopplingar. Lätt var ordet sa Bull! Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Konstigt att det inte fanns demonterbara skarvkopplingar på min homologerade katalysator...?? Jag är inte rädd för arbete så jag kommer kapa röret igen och svetsa fast skarvkopplingar i ändarna på katalysatorn för att döda eventuella misstankar... och sen montera katten på rätt håll så klart! Det är för sån här information (samt lite beröm då och då ) som man lägger in bilder och info om bygget på denna sida. Tackar! _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Idag fick jag ett paket.... Fyra stycken sådana här samt fyra extra fjädrar (lite hårdare...). Jag fattas dock några 1/2" bultar som jag behöver... någon som har 8st 60mm långa 1/2" bultar (helst inte gängade hela vägen) liggandes som gärna vill bli av med dem??
Avgassystemet är tillfixat (katalysatorn är vänd) samt jag har börjat "skissa" lite på konstruktionen som ska hålla systemet på plats... Fick även dit lambdamuttern till motorstyrningen _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Mycket trevliga... Så här är specen på mina dämpare/fjädrar... 15.5" open length och 9" fjädrar både fram och bak. 325lbs och 350 fram (2.0Hz & 2.1Hz) 150lbs och 175lbs (1.9Hz & 2.0Hz) _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Detta kommer att bli så himla härligt!
P.S. Hade det varit jag skulle jag gjort två avgassystem. En av "SBP"-typen med katalysator och bra dämpverkan samt en kort variant med singel "fullflow" Simons-dämpare (alternativt en singel katalysator och ingen dämpare) som man kunde byta emellan om man skulle köra sprint eller dylikt. Om inget annat för ljudens skull. Finns det vassare kammar för Volvo 5:or? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
95dB, glöm det |
||||
Hej Staffan,
Kul att följa detta imponerande bygge. Men frågan är om det inte hade varit enklare att köpa ett färdigt rolling chassie med tvärställd Audi-motor, som används i www.funcup.co.uk . Men då hade du ju förstås haft alldeles för mycket fritid som du inte visste vad du skulle göra av. Så kämpa på så att vi får se bilen på banan snart! (Tyvärr så platsar den dock inte i ERCup's regler). olle odsell, ordf i ERCup Teamförening _________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
||||
Jag vill inte ha en bil som dönar för mycket... det blir jobbigt i längden. så jag kommer inte bygga ett system till.. Däremot kanske det blir en stingerpipe som slutrör , men inget är bestämt...
Självklart hade det varit enklare att köpa ett färdigt chassi men för mig är det inte något alternativ... det är oslagbart roligt att skapa själv... Det har hänt en hel del idag!! bilen står på egna hjul och är nu officiellt ett rullande chassi. Avgassystemet är också färdigt. Dags att ringa min SFRo besiktningsman! Jag låter bilderna tala för sig själva... En något nöjd byggherre... VromVroom _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!) | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 25, 26, 27 >> 49 besök senaste veckan (358293 totalt) |