Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 195 besök senaste veckan (56208 totalt) |
Vad frågade du efter för försäkring då? För några år sedan gick det att tecka:Entusiast-försäkringen Bilen måste vara i bra skick Bilen måste vara minst 20 år gammal (gäller inte Klubbförsäkring) Du måste själv bekosta olika skadeförebyggande åtgärder Bilen måste ha ett historiskt eller kulturellt värde Du får aldrig använda bilen som bruksbil Bilen måste stå i ett godkänt garage Den årliga körsträckan får inte överstiga 500 mil Har du kollat på www.locostsweden.se/index.php?option vet att det jobbas med att få till ett bra avtal. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Det är väl igentligen inga större problem när man har en reggad bil. Entusiast försäkringar kan väl i princip alla fb erbjuda. Tex bmwcs/sc som förhandlade fram en lösning med ett bolag där försäkringen även täcker skador under bmwsc banträffar.
Men hur funkar det med en ren tävlingsbil som inte är registrerad? om det spelar roll så har jag vissa funderingar att starta upp en rörelse där bla tävlingsbilen kommer att ingå som en del av företaget. _________________ Pelle Persson |
||||||
Vår race-Porsche ägs av mitt företag och är garage-försäkrad hos Länsförsäkringar. Dock inte billigt samt att jag var "tvungen" att lägga övriga försäkringar hos dem för att få den. Den är dock nödvändig för att få finansieringen på bilen godkänd.
Vi försäkrar bilen under race hos Car Competition Insurances i England. Man anmäler och betalar per race. Vår GT3RS kostar ca 15000SEK för ett 3-4timmars långlopp och en Porsche Cup-bil är ett par tusingar billigare. (om någon är intresserad kan jag förmedla kontakten). www.lohrracing.com _________________ Bernard Löhr |
||||||
Som jag förstått det kan man helt enkelt "garageförsäkra" sin racebil så länge den bara har en identitet. Garageförsäkringen täcker skador i garaget men även ev skador uppkomna vid transport av bilen på släp. När jag var klar med Gulan kom det en värderare från Länsförsäkringar för att få lite info om bilen etc... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
Det kommer vi överens om inför varje lopp och det är alltså upp till de chaufförer som vi har med. Vi har alltid haft utlandstävlingarna försäkrade och under 2006 försäkrade vi dessutom PUMA-tjejernas racing eftersom de alla ville ha det så. I förarnas avtal ingår förstås att man betalar om man kraschar och då kan det vara skönt att ha en försäkring. Har man ett gott självförtroende kombinerat med en stor plånbok kanske man kan skippa försäkringen.
![]() _________________ Bernard Löhr |
||||||
Länsförsäkringar gör tydligen inga avsteg från regeln 20år och bilen ska då vara i originalskick så det är omöjligt för ett hemmabygge. |
||||||
Stämmer inte riktigt , så det skiljer nog mellan "kontorena" . ![]() |
||||||
Tyvärr tror jag det är ändrat nu... ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Bistec skrev:
---Som jag förstått det kan man helt enkelt "garageförsäkra" sin racebil så länge den bara har en identitet. Garageförsäkringen täcker skador i garaget men även ev skador uppkomna vid transport av bilen på släp. När jag var klar med Gulan kom det en värderare från Länsförsäkringar för att få lite info om bilen etc--- Jag rotade lite i detta för ca ett år sedan, min fråga till L-F var "vad händer om jag kör i diket med släp och tävlingsbil/last" och fick då svaret från L-F att skall bilen vara försäkrad vid transport så var det bara helförsäkring som gällde. om jag blir påkörd så tar väl motparten även släpets last (hoppas jag). Sen gäller det ju att ha rätt värde på "lasten" i mitt fall så gäller det en BMW 323i -82 vilket om L-F tittar i sin lista hade väl varit värd ca vad R-däcken kostar i bästa fall! Problemet borde väl även uppstå om man köper möbler och fraktar på släp och olyckan är framme!!!! _________________ Per-ola Mattsson |
||||||
Fick idag hem de nya försäkringsvillkoren från SalusAnsvar. Tyvärr kan jag konstatera att de nu (fr.o.m 2009-01-01) ansluter sig till den stora skaran försäkringsgivare som uttryckligen INTE längre ersätter vagn- eller maskinskador vid "bankörning" av gatreggad bil.
SalusAnsvar var tidigare ett av de två svenska försäkringsbolag som enligt deras generella villkor (och givetvis till en något högre premie) accepterade skador som inträffat under bankörning, dock aldrig vid tävling om SalusAnsvar inte särskilt åtagit sig detta. De nya omformulerade villkoren anger bl.a. att: "Vi betalar inte skada - som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av bilen inom inhängnat område, samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning om vi inte särskilt åtagit oss detta - som hänt under hastighetskörning med bilen såsom till exempel streetrace eller bankörning" Återstår att se om t.ex PCCS och andra klubbar med kontakter fortsatt kan få till ett särskilt åtagande från SalusAnsvar att ersätta skador vid deras arrangemang (se tidigare inlägg i tråden). Kollade även med "SVELAND" (det andra försäkringsbolaget som tidigare tagit bankörning). De anger i villkoren som gäller fr.o.m 2009: "Försäkringen gäller inte för skada på fordon eller tillbehör under tävling eller träning för tävling, om inte Sveland särskilt godkänt detta vid bankörning, om inte Sveland särskilt godkänt detta" Kvarstår som alternativ gör Länsförsäkringar som enligt många dock verkar ha en mkt varierande och något subjektiv bedömning av skadeärenden, dvs en bedömning från fall till fall (oftast enligt principen: trogen kund utan skador har bättre chans att få ersättning vid skada). Tänk om det även i Sverige kunde utvecklas försäkringsprodukter som i England, med möjlighet att per dag/helg teckna en vagn- och maskinskadeförsäkring som fullt ut gäller för bankörning. Premien får givetvis anpassas till värdet på bil, kostnad för att reparera etc. Nu finns behovet fullt ut! _________________ Patrik Fahlström |
||||||
|
||||||
De tar ju inte heller bankörning.. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Jag hade en lång dialog med IF för ca en månad sedan för att reda ut om de täckte bankörning med PCS. De kontaktade även Peter Calås från PCS och kom till slut fram till att de täcker körning med PCS. Min försäkring börjar först gälla i maj -09 så det var nästa års villkor som diskuterades. Att sedan försäkringen blev ca 8000 kr billigare än Salus Ansvar är ju inte heller fel... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Men hur gör ni nu med era racebilar som står i garaget över vintern? Har ni dessa försäkrade på nåt sätt?
Menar då bilar som endast används till tävling i hobbyracing. Som min egen Honda på pappret värd max 15 000kr men i raceskick betydligt mer? |
||||||
Vi har ingen försäkring på vår racingbil, varken i garaget, under transport eller vid tävling.
![]() Det som har varit aktuellt är att försäkra bilen under transport vilket känns som den mest utsatta tidpunkten, dock har vi aldrig fått tummen ur... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Kör en riktigt trådlyftning
![]() Men min undran är helt enkelt som följer..... Hur kan jag eller genom vilket bolag kan jag egendoms försäkra min race bil som saknar registrerings nummer? Dvs jag vill ha den försäkrad mot stöld samt mot brand. Att jag skulle smälla eller sätta den i en mur det är ju mitt problem men det andra? Vilket bolag eller vart vänder man sig? Enligt LF som jag har som bolag till alla försäkringar så har de ej möjlighet. Tacksam för alla svar och sypunkter ![]() // Jon _________________ Jon Rolfsson |
||||||
Att stöldförsäkra en omärkt "byggställning" som en bil kan ju vara lite svårt. |
||||||
jag fick information till mej ganska nyligen (våras tror jag) att det numera finns ett bolag som försäkrar tävlingsbilar/utställningsbilar etc tex utan regnummer eller liknande,
transportskydd (typ i trailer på släpkärra) stöld eller brand i garaget osv. på bana är det väll alltid egen risk gissar jag minns dock inte vad bolaget hette men det ska iallafall finnas , _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
_________________ Mats Forssén Mondial T Abarth 695 Assetto Corse Evo |
||||||
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 195 besök senaste veckan (56208 totalt) |