Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Försäkring Banåkarbil Tävlingsbil Entusiastbil
1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (56878 totalt)
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382


Trådstartare
EDIT moderator: Gammal tråd. Ett ordentligt trådlyft på sida 2 thumbs up



Kanske dags att starta en tråd om detta. ( Hittade ingen när jag sökte )
Har fått en tankeställare nu när jag läste om branden i Järfälla.

Många av oss har standard bilar som är mycket ombyggda och värdet överstiger en vanlig med xxx kr.
Vad finns det för möjlighet att försäkra? Tänker närmast på brand och stöld.

Jag har planer på att besiktiga min så jag kan åka till och från träffar mm.
Har Wasa/Bilsport kvar sin försäkring?

Vad finns det för försäkringar om man inte har sin bil registrerad för gatan? Ren tävlingsbil.

Vet att det också finns en del entusiastförsäkringar. Vad har ni och hur fungerar det?
Vet att man måste ha en till bil och att den bara skall användas till "söndagsåkning"

ordet är fritt!

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Bilsport-MC går nu under Moderna Försäkringar/Atlantica.
Generellt sett så är kraven på ent. förs. att bilen måste vara 20 år eller äldre, stå i låst garage, bruksbil måste finnas etc.
Dispens från ålderskrav ges i vissa fall beroende på om man är med i nån viss klubb eller liknande. T.ex. Miataklubben för deras bilar.

Jag har Kadetten ent.förs. Och det är helt perfekt! Jag har den ändå alltid i låst garage, använder den inte som bruksbil och för mig som är ung så vore en Kadett GSi löjligt dyr att försäkra annars. Nu kostar den ~1400/år.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Min högst personliga uppfattning är att jag inte vill ha en försäkring med massa begränsningar om miltal, var/hur den står parkerad mm.
Vill jag köra till jobbet med finbilen för att jag är sugen pga att det ger behaglig trevlig känsla så vill jag inte behöva lämna bilen hemma pga försäkring.
Dessutom har jag hört talas om folk som fått problem med att få ut pengar för sina entuastförsäkrade bilar när de varit på semester med bilen osv.

Kommer med 95% köpa en Porsche 944 Turbo imorgon, får betala 9600;:-/år, Trygg Hansa, helförsäkring, 24 år, körkort sedan år 2000 ,1000mil, villa på landsbygden ej garage.
Min nuvarande Porsche 944-86 utan Turbo betalar jag 460:-/månaden för också helförsäkrad hos Trygg Hansa.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Våran bilar är försäkrade av MHF vad ja vill minnas.
Får skicka in bilder osv på bilarna för att dom ska godkännas och sen är det stående i eget låstgarage som gäller , tror vi betalar runt 900 kr totalt om året för Mgn / Lotusen / Forden tror inte det innehåller brand / stöld men när det står "protected by Bandidos GBG" på verkstadsdörren brevid oss så kanske inte många vill sno

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Citat:
Våran bilar är försäkrade av MHF vad ja vill minnas.
Får skicka in bilder osv på bilarna för att dom ska godkännas och sen är det stående i eget låstgarage som gäller , tror vi betalar runt 900 kr totalt om året för Mgn / Lotusen / Forden tror inte det innehåller brand / stöld men när det står "protected by Bandidos GBG" på verkstadsdörren brevid oss så kanske inte många vill sno


Jag skulle tro att du menar MHRF. Vi har samtliga entusiastbilar där med, funkar kanon. Såklart gäller försäkringen även brand/stöld. Även formel forden är försäkrad där på sitt chassinummer.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382


Trådstartare
Björn Larsson skrev:


Jag skulle tro att du menar MHRF. Vi har samtliga entusiastbilar där med, funkar kanon. Såklart gäller försäkringen även brand/stöld. Även formel forden är försäkrad där på sitt chassinummer.


Tack, det var ungefär det här jag sökte.
Men min 318is är en 90:a och har inte uppnått en ålder av 20 år.

Vad finns det för alternativ för mig? Brinner min bil inne eller blir stulen får jag typ ut max 10000 av ett försäkringsbolag men värdet vid ev försäljning kommer att ligga på ca 75000.

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Ah , tack Björn för rättningen !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



oavsett bil så borde det väl gå att få försäkringsvärdet satt av handelskammaren eller liknande?

Att man i dessa fall inte kan få hjälp av telefonförsäljarna på försäkringsbolagen är ju en naturlig följd av att man inte har en dussinbil. Premien blir nog inte den vanliga heller.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Citat:
Tack, det var ungefär det här jag sökte.
Men min 318is är en 90:a och har inte uppnått en ålder av 20 år.

Vad finns det för alternativ för mig? Brinner min bil inne eller blir stulen får jag typ ut


Jag har dålig koll på de andra då våra bilar alla är gamla nog för MHRF men klubbarna brukar ha bra avtal på entusiastförsäkringar även för nyare bilar. "Min" klubb har det tex med LF.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Varför inte Salusansvar som även täcker bankörning om det inte är tävling eller träning för tävling.
Min 968 CS kostar där 6800 / år.
De är dessutom trevliga, och min handläggare kör Boxster så jag har redan bjudit in honom till Ringen.....hihihi

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Qvisfr skrev:
Varför inte Salusansvar som även täcker bankörning om det inte är tävling eller träning för tävling.

Taget från Porsche Club Sveriges hemsida:
"Försäkringen hos SalusAnsvar gäller även vid banmöten som arrangeras av Porsche Club Sverige. Skulle en skada inträffar i vid ett banmöte täcks den av bilens vagnskadeförsäkring. Försäkringen gäller inte vid någon form av tävling där tidtagning förekommer. Det innebär att de slalomtävlingar som arrangeras inom Porsche Club Sverige inte täcks av försäkringen."

Vad jag förstod av det Peter Calås pratat om vid de senaste banmötena så gäller det endast vid PCS banmöten och inte om du kör med några andra. Detta då man från SalusAnsvar var nöjda med den säkerhet och de arrangemang man ordnade i klubben vid dess banmöten.

Men det är ju inte otänkbart att andra klubbar fått samma erbjudande.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Cyberdennis skrev:
Qvisfr skrev:
Varför inte Salusansvar som även täcker bankörning om det inte är tävling eller träning för tävling.


Vad jag förstod av det Peter Calås pratat om vid de senaste banmötena så gäller det endast vid PCS banmöten och inte om du kör med några andra. Detta då man från SalusAnsvar var nöjda med den säkerhet och de arrangemang man ordnade i klubben vid dess banmöten.

Men det är ju inte otänkbart att andra klubbar fått samma erbjudande.


Det stämmer nog inte. Den gäller även körning vid t.ex Ringen och andra banmöten.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Vad Peter Calås gör, precis som han skall göra, är att han särskiljer väldigt noga för vad som gäller vid PCS banmöten för respektive försäkringsbolag. Vad som gäller utanför PCS banmöten, som Peter i detta fall representerar, är upp till var och en att utreda.

Från Salus Ansvar har jag för övrigt fått samma besked som Fredrik.

/Anders

Edit: syftningsfel

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Dubbelpost

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



964RS skrev:
Från Salus Ansvar har jag för övrigt fått samma besked som Fredrik.

Det är ju bara jättepositivt .

Då jag bara hittills åkt med PCS var jag lite orolig om det spreds "felaktig" information här rörande SalusAnsvar, men ni har ju kontrollerat mer än jag har så jag bugar bara för er...

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Jag har pontiacen euntisiastförsäkrad via Länsförsäkringar. 1200:-/år.

Krav:
Du har hemförsäkring hos länsförsäkringar
Du har en bruksbil försäkrad hos länsförsäkringar
Garage
Sånt där vanligt med brandsläckare, stöldmärkt osv.. som man ändå har.

Regler:
max 500 mil/år. Detta är ingen definitiv regel, dvs ingen kollar upp att den följs, men tanken är att man inte ska ha plöjt 2000 mil på ett år iaf. jag tror iofs att man får åka så långt om man kan motivera/bevisa att det har varit nöjesåkning.

Man får heller inte ta bilen till jobbet på en regelbunden basis, såklart får man åka till jobbet nån gång åså men inte varje dag i veckan i ett år.

Bilen får såklart parkeras på andra ställen än i det egna garaget, men skäl ska finnas, får såklart inte stå på gatan hemma året runt.

Problemet är att inte alla bilar är godkända för att få entusiastförsäkringar utan det är en subjektiv bedömning länsförsäkringar gör.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Cyberdennis skrev:
964RS skrev:
Från Salus Ansvar har jag för övrigt fått samma besked som Fredrik.

Det är ju bara jättepositivt .

Då jag bara hittills åkt med PCS var jag lite orolig om det spreds "felaktig" information här rörande SalusAnsvar, men ni har ju kontrollerat mer än jag har så jag bugar bara för er...


Men...!

Du bör kolla upp med S-A själv så att det gäller vid den typ av möten du tänker närvara vid.

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



964RS skrev:
Du bör kolla upp med S-A själv så att det gäller vid den typ av möten du tänker närvara vid.

I mitt fall är det PCS som jag tänker åka med, så därför har jag inte grävt ner mig mer i frågan.
Men tack för info om att det är möjligt med andra arrangemang. Jag kommer naturligtvis att kolla de gånger jag ger mig in på andras övningar.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



_maniac_ skrev:
Jag har pontiacen euntisiastförsäkrad via Länsförsäkringar. 1200:-/år.

Krav:
Du har hemförsäkring hos länsförsäkringar
Du har en bruksbil försäkrad hos länsförsäkringar
Garage
Sånt där vanligt med brandsläckare, stöldmärkt osv.. som man ändå har.

Regler:
max 500 mil/år. Detta är ingen definitiv regel, dvs ingen kollar upp att den följs, men tanken är att man inte ska ha plöjt 2000 mil på ett år iaf. jag tror iofs att man får åka så långt om man kan motivera/bevisa att det har varit nöjesåkning.

Man får heller inte ta bilen till jobbet på en regelbunden basis, såklart får man åka till jobbet nån gång åså men inte varje dag i veckan i ett år.

Bilen får såklart parkeras på andra ställen än i det egna garaget, men skäl ska finnas, får såklart inte stå på gatan hemma året runt.

Problemet är att inte alla bilar är godkända för att få entusiastförsäkringar utan det är en subjektiv bedömning länsförsäkringar gör.


Jag skulle kolla villkoren en gång till om jag var du. Jag har S2an helförs i LF idag, för nåt år sen var jag på väg att teckna entusiastförs hos dom men backade ur pga en av dom finstilta reglerna-det gick i korthet ut på att om motorn var trimmad ville dom veta vad som var gjort och vem som gjort det. Eftersom min bil är yngre än 20 år och det inte var självklart att dom skulle godkänna min bil som entusiastförsäkrad valde jag att lägga ner hela grejen och betala mellanskillnaden på entusiast och "vanlig"helförs-om jag hade fyllt i vad som var gjort vet jag inte om jag fått försäkra öht när dom läst klart min bikt
Nu vet jag att det inte är säkert att jag får en spänn om jag skrotar och dom börjar nysta i vad som är ombyggt, men det känns som att sannolikheten är större om jag mörkar än om jag beträttat det rakt ut...

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Jag frågade länsföräkringar vad som gällde om jag trimmade/byggde om bilen och de sa att det enda som hände var att den inte räknades som "classic" då iår, bilen fyller 20 år iår och skulle egentligen räknas som en classic, men det gör den inte nu då pga ombyggnad. Dvs kostar 1200 fortfarande istället för 900:- /år.

Detta var iofs muntlig info! har inte läst finstilta, ska göra det.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102



Jag kontaktade länsförsäkringar (Östgötabrand) för att försäkra min bil (Seven) i höstas och var ute i god tid för att kunna få den försäkrad så fort den var registreringsbesiktigad.
Första problemet var att komma förbi kundmottagningen som påstod att det vara bara att ringa så fort den var registrerad så skulle jag få en försäkring omgående. Det lät ju för bra för att vara sant.
När jag tillslut efter ett antal telefonsamtal fått tag på någon som hade lite koll så fick jag klart för mig att de ville besiktiga bilen och göra en värdering. Så jag åkte förbi deras kontor med bilen på kärra och de besiktigade den och vi fyllde i lite papper om bilen. Efter det kläcker de ur sig att de inte kunde räkna på något pris innan den är registrerad. Men de lovade att jag i alla fall skulle kunna få en trafikförsäkring omgående när bilen väl var registrerad så jag skulle kunna köra med bilen och inte tvingas ställa av den direkt efter registrering besiktningen. Jag kontaktade dem så fort bilen vart godkänd och jag fick en trafikförsäkring och de lovade återkomma med en offert.
Jag väntade i över en månad på en offert men den dök aldrig upp så då ringde jag dem och de svamlade om någon mer besiktning jag skulle göra hos bilprovningen men personen jag pratade med viste inte riktigt vad hon pratade om och när hon själv insett det sa hon att hon kunde ge mig ett pris direkt över telefon. Bra tänkte jag.

DÅ SÄGER MÄNNISKAN 7000kr.

Meddelade direkt att jag tänker gå till ett annat bolag och sedan ställde jag av bilen för säsongen var ju ändå slut sedan länge.

Jag trodde att man som kund med både sina privata försäkringar, firmans och pensionsspar hos dem skulle kunna få ett bra pris, men inte. Så nu blir det nog Bilsport & MC, bara jag skruvat ihop bilen så pass att jag kan ta lite bilder på den.

_________________
Anders Eklöf
Bil nr.2 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34099
Citera
Sparade trådar/FAQ
Försäkring Banåkarbil Tävlingsbil Entusiastbil
1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (56878 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande