Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Försäkring Banåkarbil Tävlingsbil Entusiastbil
<<   1, 2, 3, 4   >>
56881 besök totalt
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Eklöf skrev:
Jag kontaktade länsförsäkringar (Östgötabrand) för att försäkra min bil (Seven)

DÅ SÄGER MÄNNISKAN 7000kr.

Meddelade direkt att jag tänker gå till ett annat bolag och sedan ställde jag av bilen för säsongen var ju ändå slut sedan länge.

Vad frågade du efter för försäkring då?
För några år sedan gick det att tecka:Entusiast-försäkringen

Bilen måste vara i bra skick
Bilen måste vara minst 20 år gammal (gäller inte Klubbförsäkring)
Du måste själv bekosta olika skadeförebyggande åtgärder
Bilen måste ha ett historiskt eller kulturellt värde
Du får aldrig använda bilen som bruksbil
Bilen måste stå i ett godkänt garage
Den årliga körsträckan får inte överstiga 500 mil




Har du kollat på www.locostsweden.se/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
vet att det jobbas med att få till ett bra avtal.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 793



Det är väl igentligen inga större problem när man har en reggad bil. Entusiast försäkringar kan väl i princip alla fb erbjuda. Tex bmwcs/sc som förhandlade fram en lösning med ett bolag där försäkringen även täcker skador under bmwsc banträffar.

Men hur funkar det med en ren tävlingsbil som inte är registrerad?
om det spelar roll så har jag vissa funderingar att starta upp en rörelse där bla tävlingsbilen kommer att ingå som en del av företaget.

_________________
Pelle Persson
Citera
Bernard
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 64



Vår race-Porsche ägs av mitt företag och är garage-försäkrad hos Länsförsäkringar. Dock inte billigt samt att jag var "tvungen" att lägga övriga försäkringar hos dem för att få den. Den är dock nödvändig för att få finansieringen på bilen godkänd.

Vi försäkrar bilen under race hos Car Competition Insurances i England. Man anmäler och betalar per race. Vår GT3RS kostar ca 15000SEK för ett 3-4timmars långlopp och en Porsche Cup-bil är ett par tusingar billigare. (om någon är intresserad kan jag förmedla kontakten).

www.lohrracing.com

_________________
Bernard Löhr
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Pelle Persson skrev:
Det är väl igentligen inga större problem när man har en reggad bil. Entusiast försäkringar kan väl i princip alla fb erbjuda. Tex bmwcs/sc som förhandlade fram en lösning med ett bolag där försäkringen även täcker skador under bmwsc banträffar.

Men hur funkar det med en ren tävlingsbil som inte är registrerad?
om det spelar roll så har jag vissa funderingar att starta upp en rörelse där bla tävlingsbilen kommer att ingå som en del av företaget.



Som jag förstått det kan man helt enkelt "garageförsäkra" sin racebil så länge den bara har en identitet.

Garageförsäkringen täcker skador i garaget men även ev skador uppkomna vid transport av bilen på släp.

När jag var klar med Gulan kom det en värderare från Länsförsäkringar för att få lite info om bilen etc...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Bernard skrev:
Vår GT3RS kostar ca 15000SEK för ett 3-4timmars långlopp


Morsning Bernard,
Ja man förstår nu varför det kostar att driva en sådan bil. Men har ni alltid den försäkringen när ni kör?

_________________
Stefan Larsson
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



En annan grej, vad jag flörstår så innehåller inte entusiastförsäkringen någon maskinförsäkrings del som det vanligtvis gör på en helförsäkrad bil upp till 10.000 mil.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Bernard
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 64



Det kommer vi överens om inför varje lopp och det är alltså upp till de chaufförer som vi har med. Vi har alltid haft utlandstävlingarna försäkrade och under 2006 försäkrade vi dessutom PUMA-tjejernas racing eftersom de alla ville ha det så. I förarnas avtal ingår förstås att man betalar om man kraschar och då kan det vara skönt att ha en försäkring. Har man ett gott självförtroende kombinerat med en stor plånbok kanske man kan skippa försäkringen.

_________________
Bernard Löhr
Citera
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102



super7 skrev:
Vad frågade du efter för försäkring då?
För några år sedan gick det att tecka Entusiast-försäkringen


Länsförsäkringar gör tydligen inga avsteg från regeln 20år och bilen ska då vara i originalskick så det är omöjligt för ett hemmabygge.

_________________
Anders Eklöf
Bil nr.2 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34099
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Eklöf skrev:
super7 skrev:
Vad frågade du efter för försäkring då?
För några år sedan gick det att tecka Entusiast-försäkringen


Länsförsäkringar gör tydligen inga avsteg från regeln 20år och bilen ska då vara i originalskick så det är omöjligt för ett hemmabygge.


Stämmer inte riktigt , så det skiljer nog mellan "kontorena" .

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Libell skrev:
Eklöf skrev:
super7 skrev:
Vad frågade du efter för försäkring då?
För några år sedan gick det att tecka Entusiast-försäkringen


Länsförsäkringar gör tydligen inga avsteg från regeln 20år och bilen ska då vara i originalskick så det är omöjligt för ett hemmabygge.


Stämmer inte riktigt , så det skiljer nog mellan "kontorena" .

Tyvärr tror jag det är ändrat nu... thumbs down

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Per-ola Mattsson
Öjarp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 183



Bistec skrev:
---Som jag förstått det kan man helt enkelt "garageförsäkra" sin racebil så länge den bara har en identitet.
Garageförsäkringen täcker skador i garaget men även ev skador uppkomna vid transport av bilen på släp.
När jag var klar med Gulan kom det en värderare från Länsförsäkringar för att få lite info om bilen etc---


Jag rotade lite i detta för ca ett år sedan, min fråga till L-F var "vad händer om jag kör i diket med släp och tävlingsbil/last" och fick då svaret från L-F att skall bilen vara försäkrad vid transport så var det bara helförsäkring som gällde.
om jag blir påkörd så tar väl motparten även släpets last (hoppas jag). Sen gäller det ju att ha rätt värde på "lasten" i mitt fall så gäller det en BMW 323i -82 vilket om L-F tittar i sin lista hade väl varit värd ca vad R-däcken kostar i bästa fall!

Problemet borde väl även uppstå om man köper möbler och fraktar på släp och olyckan är framme!!!!

_________________
Per-ola Mattsson
Citera
Patrik_F
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 122



Fick idag hem de nya försäkringsvillkoren från SalusAnsvar. Tyvärr kan jag konstatera att de nu (fr.o.m 2009-01-01) ansluter sig till den stora skaran försäkringsgivare som uttryckligen INTE längre ersätter vagn- eller maskinskador vid "bankörning" av gatreggad bil.

SalusAnsvar var tidigare ett av de två svenska försäkringsbolag som enligt deras generella villkor (och givetvis till en något högre premie) accepterade skador som inträffat under bankörning, dock aldrig vid tävling om SalusAnsvar inte särskilt åtagit sig detta.

De nya omformulerade villkoren anger bl.a. att:
"Vi betalar inte skada
- som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av bilen inom inhängnat område, samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning om vi inte särskilt åtagit oss detta
- som hänt under hastighetskörning med bilen såsom till exempel streetrace eller bankörning"


Återstår att se om t.ex PCCS och andra klubbar med kontakter fortsatt kan få till ett särskilt åtagande från SalusAnsvar att ersätta skador vid deras arrangemang (se tidigare inlägg i tråden).

Kollade även med "SVELAND" (det andra försäkringsbolaget som tidigare tagit bankörning).

De anger i villkoren som gäller fr.o.m 2009:
"Försäkringen gäller inte för skada på fordon eller tillbehör
 under tävling eller träning för tävling, om inte Sveland
särskilt godkänt detta
 vid bankörning, om inte Sveland särskilt godkänt detta"


Kvarstår som alternativ gör Länsförsäkringar som enligt många dock verkar ha en mkt varierande och något subjektiv bedömning av skadeärenden, dvs en bedömning från fall till fall (oftast enligt principen: trogen kund utan skador har bättre chans att få ersättning vid skada).

Tänk om det även i Sverige kunde utvecklas försäkringsprodukter som i England, med möjlighet att per dag/helg teckna en vagn- och maskinskadeförsäkring som fullt ut gäller för bankörning. Premien får givetvis anpassas till värdet på bil, kostnad för att reparera etc. Nu finns behovet fullt ut!

_________________
Patrik Fahlström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Falan skrev:
Tänk om det även i Sverige kunde utvecklas försäkringsprodukter som i England, med möjlighet att per dag/helg teckna en vagn- och maskinskadeförsäkring som fullt ut gäller för bankörning. Premien får givetvis anpassas till värdet på bil, kostnad för att reparera etc. Nu finns behovet fullt ut!
Det finns ju försäkringar för tävlingsbilar...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Falan skrev:
Kvarstår som alternativ gör Länsförsäkringar som enligt många dock verkar ha en mkt varierande och något subjektiv bedömning av skadeärenden, dvs en bedömning från fall till fall (oftast enligt principen: trogen kund utan skador har bättre chans att få ersättning vid skada).


De tar ju inte heller bankörning..

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Falan skrev:
Kvarstår som alternativ gör Länsförsäkringar


Jag hade en lång dialog med IF för ca en månad sedan för att reda ut om de täckte bankörning med PCS.
De kontaktade även Peter Calås från PCS och kom till slut fram till att de täcker körning med PCS.
Min försäkring börjar först gälla i maj -09 så det var nästa års villkor som diskuterades.
Att sedan försäkringen blev ca 8000 kr billigare än Salus Ansvar är ju inte heller fel...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004
Inlägg: 266



Men hur gör ni nu med era racebilar som står i garaget över vintern? Har ni dessa försäkrade på nåt sätt?
Menar då bilar som endast används till tävling i hobbyracing.

Som min egen Honda på pappret värd max 15 000kr men i raceskick betydligt mer?

_________________
Team Ahlqvist Racing
http://www.ahlqvist-racing.se
070-6504953
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Vi har ingen försäkring på vår racingbil, varken i garaget, under transport eller vid tävling.
Det som har varit aktuellt är att försäkra bilen under transport vilket känns som den mest utsatta tidpunkten, dock har vi aldrig fått tummen ur...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



Kör en riktigt trådlyftning

Men min undran är helt enkelt som följer.....

Hur kan jag eller genom vilket bolag kan jag egendoms försäkra min race bil som saknar registrerings nummer?
Dvs jag vill ha den försäkrad mot stöld samt mot brand. Att jag skulle smälla eller sätta den i en mur det är ju mitt problem men det andra?
Vilket bolag eller vart vänder man sig?

Enligt LF som jag har som bolag till alla försäkringar så har de ej möjlighet.

Tacksam för alla svar och sypunkter thumbs up

// Jon

_________________
Jon Rolfsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Jon_R skrev:
Hur kan jag eller genom vilket bolag kan jag egendoms försäkra min race bil som saknar registrerings nummer?
Dvs jag vill ha den försäkrad mot stöld samt mot brand. Att jag skulle smälla eller sätta den i en mur det är ju mitt problem men det andra?
Vilket bolag eller vart vänder man sig?

Enligt LF som jag har som bolag till alla försäkringar så har de ej möjlighet.
Har du ett chassinummer på den?
Att stöldförsäkra en omärkt "byggställning" som en bil kan ju vara lite svårt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



jag fick information till mej ganska nyligen (våras tror jag) att det numera finns ett bolag som försäkrar tävlingsbilar/utställningsbilar etc tex utan regnummer eller liknande,
transportskydd (typ i trailer på släpkärra) stöld eller brand i garaget osv.
på bana är det väll alltid egen risk gissar jag

minns dock inte vad bolaget hette men det ska iallafall finnas ,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



knotan skrev:
jag fick information till mej ganska nyligen (våras tror jag) att det numera finns ett bolag som försäkrar tävlingsbilar/utställningsbilar etc tex utan regnummer eller liknande,
transportskydd (typ i trailer på släpkärra) stöld eller brand i garaget osv.
på bana är det väll alltid egen risk gissar jag

minns dock inte vad bolaget hette men det ska iallafall finnas ,
Skulle vara intressant att veta vilket bolag då jag har sökt men inte hittat någon som erbjuder en sån försäkring för privatpersoner.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Sparade trådar/FAQ
Försäkring Banåkarbil Tävlingsbil Entusiastbil
<<   1, 2, 3, 4   >>
56881 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande