Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Drop-stops vs krängingshämmare -splittrad tråd
1 besök senaste veckan (3117 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Hmmm, drop-stops är kanske inte lika bra, dom är ju så att säga enkelsidiga, men lätta och tillverka, lätta att justera och lätta (vikten alltså....)

Mvh, pär



Började fundera i banor ang drop-stops vs kräningshämmare när vi pratade om justerbara kränghämmare i en annan tråd.

Som jag fattat det så är en dropstop en tunn stålvajer eller liknande som fästes t.ex i fjäderbenets övre del och en bärarm, så att vajern hindrar utfjädringen så att den inte blir större än det man har justerat vajern till. (Kan även användas om man har korta fjädrara som riskerar att hoppa loss vid kraftig utfjädring över ett litet gupp t.ex)

Sådan drops-stops ger väl en viss kräningshämmningsfunktion och flyttar last mellan hjulen på ett annat sätt än om man kör med eller utan kränghämmare, mer enkelsidigt så säga upplever jag det!? T.ex kan väl inte en dropsstop överföra fjäderkrafter från en sida till den andra som en kränghämmare kan göra??

Förutom det uppenbara är dropstops har lägre vikt och är lättare att tillverka än kränghämmare, är där några fördelar med det vs kränghämmare? Är där några nackdelar? Något annan att effekt på något vis??

Hoppas på en bra som reder ut en massa :question: , kanske t o m med hjälp av så att man slipper känna sig



_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Tror inte att det finns sådär vansinnigt många fördelar då drop-stopen inte överför nån kraft på ytterhjulet som krängaren gör.
Borde inte den egentliga effekten bli ungefär noll, jag menar det enda den borde åstakomma är ju att innerhjulet lyfter från backen ändå tidigare??

Rent teoretiskt från min sida då jag aldrig provat

_________________
Karl Brag
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Den inte helt okände Utzon åker med Dropstops på sin 924:a, finns lite info och bilder på hans hemsida..

http://hem.passagen.se/utzon/My931/My931.html

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Men... Om man med dropstops lyfer ett hjul så blir ju resultatet snarlikt om man gjorde det med en kränghämmare? Hänger inte med på varför det skulle vara jätteannorlunda?

Det jag kan tänka mig är ju att övergången mellan belastat hjul och helt obelastat blir väldigt abrupt om det är gjort med en vajer. Och det låter ju inte så bra... Men man kanske kan få till en mjukare övergång där också med olika lösningar...

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Magnus Thomé skrev:
Men man kanske kan få till en mjukare övergång där också med olika lösningar...


Gummiband istället för vajer?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Johan f.k.a M3E30 skrev:


Gummiband istället för vajer?


Då börjar det likna varianten med hårdare fjädrar och ingen hämmare igen.
Finns det någon riktig fördel, bortsett från vikten, med dropstops?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Magnus Thomé skrev:
Men... Om man med dropstops lyfer ett hjul så blir ju resultatet snarlikt om man gjorde det med en kränghämmare? Hänger inte med på varför det skulle vara jätteannorlunda?

Det jag kan tänka mig är ju att övergången mellan belastat hjul och helt obelastat blir väldigt abrupt om det är gjort med en vajer. Och det låter ju inte så bra... Men man kanske kan få till en mjukare övergång där också med olika lösningar...


om man lyfter ett hjul (förhoppningsvis ett innerhjul då) och har dropstops så beror det antagligen på att karossen kränger lite.

om man istället använder kränghämmare så lyfts innerhjulet av ytterhjulets komprission. Kränghämmaren använder det obelastade innerhjulets fjäderkraft för att stiffa upp ytterfjädern ytterligare.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Micke Holmström skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:


Gummiband istället för vajer?


Då börjar det likna varianten med hårdare fjädrar och ingen hämmare igen.
Finns det någon riktig fördel, bortsett från vikten, med dropstops?


Kollar man på Utzons sida så får jag för mig att han kör med riktigt hårda fjädrar, är antagligen därför han inte har hämmare. Har en känsla av att han är en extrem viktjägare. En riktigt stor nackdel med dropstops och hårdare fjädrar borde vara att man tappar flexibilitet om man vill "slappa" till bilen lite vid regn eller nåt sånt.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
ok, jag försöker sammafatta.....

Troligen är det så att det inte är någon speciellt fördel med drop-stops gentemot kränhämmare mer än viktbesparing.

Troligen bör man ha hårda fjädrar tillsammans med dropstops

Rimligen blir det någon ogynnsamm transienteffekt precis när dropstopvajern fångar upp karossens krängning.

Håller alla med? Eller någon däremot?

Till nästa fråga då, om man har icke justerbar kränghämmare, kan då komplettering med dropstops ge någon användbar justerbarhethet?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Pär Hylander skrev:

Till nästa fråga då, om man har icke justerbar kränghämmare, kan då komplettering med dropstops ge någon användbar justerbarhethet?
Låter som man skulle kunna få en tvåstegs eller progressiv så att säga effekt? Hmmm... kanske inte så dumt... Känns som det blir ännu mer möjligheter att skruva bort sig på bara, hehe!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



I vår förra bil så åkte vi med icke justerbara krängare och drop-stops...eller rättare sagt, vajern satt där av den enkla anledningen att fjädern (kort!) hamnade ungefär var som helst utan vajer då man lyfte bilen
Av diverse olika anledningar åkte vi med lite olika längder på vajrarna och ärligt talat så märkte inte jag av några som helst skillnader...
En stor anledning till att Utzon klarar sig bra utan krängare borde ha en del med hans hårda fjädrar att göra, 650/700lb nästan lika medgörligt som betong
Den absolut störtsa fördelen med en justerbar krängare tycker jag är möjligheten att justera över/understyrning snabbt o lätt. Tar man då till lite överkurs så är det inte helt omöjligt att pilla ihop en justering inifrån bilen, rent lysande vid regn

_________________
Karl Brag
Citera
Sparade trådar/FAQ
Drop-stops vs krängingshämmare -splittrad tråd
1 besök senaste veckan (3117 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande