Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (88339 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
När man ser Ragnars uppdateringar får man ju prestationsångest, men jag lägger väl upp lite bilder på mina blygsamma framgångar trots allt.

Värmaren skulle ju uppdateras. Letar man sig tillbaka till bilderna i första inläggen kan man se den eftermarknadsvärmare som monterats av tidigare ägare. Svart plast och monterat direkt mot torpeden! Jag valde bort den MGB-värmare av originaltyp för bilen som jag skaffat och renoverat tidigare. För stor, och skulle dessutom ha blivit högsta punkt i kylsystemet utan möjlighet att lufta.
Istället tillverkades en plåtlåda för att kunna montera eftermarknadsvärmaren vid sidan av motor på samma sätt som var vanligt på Engelska bilar vid denna tid. På med en 70 mm slangstos från en båttillbehörsaffär och fästen för att skruva den mot innerskärmen. Plåten i bakgrunden är avsedd att täcka hålet i torpeden där värmaren satt från början.




Väl på plats och försedd med de klistermärken som skulle sitta på originalvärmaren såg det ganska skapligt ut tyckte jag i alla fall. Ska tillkomma en slang från fronten som leder in luft till värmaren också men den fick vänta lite.




Sen var det dags att se över kylningen. Skaffade en aluminiumkylare avsedd för Volvo Amazon. Lämpliga mått och tidstypiskt utseende, vettigt pris och dessutom dimensionerad för den motor som faktiskt sitter i bilen. Ställde den på plats på några träbitar för att testa.




Svetsade ihop lite stålrör och vips så fanns två fästen som passade i original infästningar. På bilden noterar jag att det är hög tid att tvätta rent själva ramen.




Eftersom kylarens kändes för bling:ig för en bil från 1967 så fick den bli svart istället.



Nästa steg fick bli fästen för ett nytt expansionskärl. Det gamla var från en Volvo 240 (tror jag) och satt lägre än motorns högsta punkt. Nu fick det bli ett i aluminium (har inte svetsat själv utan köpt) som sitter så högt som möjligt. Helst skulle jag vilja ha med synglas så man kan kolla nivån men det får bli så här så länge.
Här kan man notera skillnaden mellan när jag är plåtslagare och när Ragnar fixar Saaben. Han gör snygga och svåra dubbelkrökta ytor med krymp och sträck. Jag figursågar med sticksågen och enkelkröker med en hammare och två träbitar i skruvstycket. Det får duga åt mig ändå




Vid provmontering i bilen var det väldigt blankt och skinande. Lite väl mycket bling igen. Fick bli svart där med!
Den skarpsynte noterar för övrigt de dubbla huvudbromscylindrarna intill.






Med slangar på plats såg det till sist ut såhär. En Tudor-flaska sitter för att samla upp eventuellt kylvatten som trycks ut om systemet skulle överfyllas. Fattas anslutningar till värmaren, elfläkten till kylaren ska på plats och säkert några andra smådetaljer. Ska nog klippa till ett par plåtar för att stänga spalterna mellan kylare och innerskärmar också.










Dessutom är även en ny slavcylinder till kopplingen och nya bromsok fram monterade. Hjulcylindrarna bak plus ny bromsvätska står kvar på listan att ordna.
Därefter återstår att montera tillbaka delar av inredningen som jag fick lossa för att komma åt att skruva fast diverse saker, dra nya värmeslangar osv. Det finns alltid att göra. Hade inte varit fel att köpa nya men tidstypiska "sitta still stolar" för att snitsa till inredningen också. Har väntat på det i typ 10 år nu....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



Snyggt Göran thumbs up
Jag har en B36 X flow topp liggande som du kan få om du vill.
Lär iofs inte ge någon högre effekt men se fränt ut...

_________________
Pehr Norström
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Nice thumbs up

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



Snyggt detaljarbete.. Att svärta ut detaljer gör verkligen mycket för intrycket!

_________________
Michael Thulesius
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407



Frän bil thumbs up
Jag har två OMP stolar som jag inte kommer att använda, borde funka fint i din bil?

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Tack för positiv kritik!

Angående stolar så får de inte vara bredare än 460 mm i nedre delen. Inte ha stora "vingar" på ryggstödet heller. Det är en liten och smal bil.
Funderade på Corbeau GT8 för att få till stilen men de är tyvärr för breda och får inte plats. Cobra FIA historic (samma som racer pro men med annan klädsel) ska gå att få in men de är tyvärr inte precis gratis. Ser visserligen lite vintage ut i stilen men egentligen allt för moderna.


Pehr,
Tror inte B36 toppen går att montera på en B20. Även om borret är samma (som B18) så är nog stötstångshålen och kylkanalerna helt fel. Fast det hade varit intressant att kolla.



Pimpade den med nya emblem till hjulcentrum. Rätt färg och rätt logga för en 60-talare. Fanns inte färdiga i den färgen på men en engelsk firma specialgjorde till rimligt pris.


_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Jeg kan bekrefte at Cobra RSR ikke passer våre biler (dyr lærdom)

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Vad har du för stolar nu Sonus? Original?

Mina original är inte i bästa skick och dessutom skulle jag vilja ha lite högre säkerhet. Helst då något som ser "rätt" ut i stil (dvs 60- 70-tal). Dessutom ska de vara bekväma att sitta i.
Det finns flera moderna i form av Tillett, Kirkey och andra som går in rent fysiskt men bekvämligheten kan diskuteras (jag har haft Tillett i en annan bil så jag har provat hur det fungerade för mig). Dessutom får de gärna ha ett rimligt pris också...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Jeg har seter fra en Grantura tror jeg. Vixen kom med rorrammestol, men jeg har stol med glassfiberskall. De slutter midt på ryggen så er ikke veldig sikre. Trodde Cobra RSR skulle passe og kjopte ett par fra UK, men de kolliderte med velteboylen min og hva veldig trange mot mellomakseltunnelen.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32





Göran. Jag kan ta med topplocket till jobbet en dag om du vill kolla.[/img]

_________________
Pehr Norström
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Vixen S1 ska ju vara identisk med 1800S (Grantura) mkIV bortsett från motorn. Dock byggdes t o m några S1 med BMC motor istället för Ford Xflow så just de är väl helt lika rimligtvis. I vilket fall så bör stolarna i en S1 vara identiska med mkIII och mkIV i original. Vixen S2 och S3 med lång hjulbas är nog annorlunda

Lite svårt att se på din bild men det ser inte ut att vara likadana som mina. Ska ta ett foto av dem imorgon. Inte för att det spelar någon roll men det kan ju vara intressant att se.


Störtbåge är också något som jag tänkt installera. Vill dock ha stolar på plats först för att kunna se till att de får plats. Det finns fästen för hel bur på ramen redan så den biten är klar.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Giuseppe skrev:

Göran. Jag kan ta med topplocket till jobbet en dag om du vill kolla.[/img]

Låter bra!
Undrar om inte jag har en extra topp-packning liggande någonstans som man kan jämföra med. Eller så tar jag med en hel topp för det har jag definitivt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Cobra FIA historic och Racer Pro ska alltså enligt uppgift få plats. Bredden i botten är ok i alla fall, möjligen är "vingarna" ett bekymmer.
FIA historic:


Racer pro:



Det ska även gå att få plats med stolar från Lotus Elise S1 sägs det. Fast såna är väl inte heller allt för vanliga att få tag på.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Eneste bildet jeg har, men uten kudde


Cobra FIA historic er veldig fin, men for smal for min brede ......

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Dette er de korrekte seten for Vixen S1

thumbsnap.com/06ucUxXr

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Ja, så ser mina ut också. Dock inte i så fint skick tyvärr. De du länkade är nog t o m omklädda med skinn ser det ut som.
Standard är vinyl.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



De er rorams stolar. De lages i små serier i UK, men er ikke noe sikrer enn de vi har som er original i din men ikke i min

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Nej de är ju inget vidare ur någon synvinkel och definitivt inte när det gäller säkerhet. Precis som du vill jag ha högre rygg med nackskydd.
Har Cobra Cub i hundkojan men trots nackskydd är de för låga. Inte speciellt bekväma heller så såna blir det inte.
Har även kollat på t ex Intatrim men gillar inte riktigt stilen även om de kanske får plats.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Noe slikt vurderer jeg

https://goo.gl/images/xK9Vo5

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Snygga stolar och helt rätt stil. Men jag ser att de tyvärr är sjukt dyra, blir väl så när det är Porsche replica. "ST" varianten som också finns har ju dessutom nackskydd och skulle sitta fint.
Fast jag undrar om inte de är för breda nertill. Corbeau GT4 och GT8 är ju för övrigt liknande men de får inte plats enligt de angivna måtten.


Såhär ser vänsterstolen ut i min bil. Ser närmast grå ut på bilden men det är orsakar av blixten.




Idag var dottern och lekte hos en kompis i några timmar så det blev lite tid över åt bilen. Satte dit de sista slangarna i kylsystemet (till värmaren), la ett extra lager lack på expansionstanken och sågade till en plåt för att täcka hålet mellan höger innerskärm och kylaren. Helst skulle det ju täta ända upp mot huven men det får nog vara överkurs den här vintern i alla fall. Plåten fick lite grundfärg på sig när inpassningen var tillräckligt bra. Nästa steg blir att såga till motsvarande på andra sidan. Tyvärr går det inte att bara spegelvända och göra en likadan till eftersom innerskärmen har annan form för att ge plats åt luftkanalen till värmaren.


_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



Inte behöver du ha prestationsångest, ser mkt prydligt ut thumbs up
Kul med produktivitet i nya garaget!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (88339 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande