Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (88341 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Efter ett långt sommaruppehåll blev det dags igen. Har varit ute och seglat i Bohuslän i tre veckor nu och före dseglingen blev det ingen körning pga en förstörd (ej öppningsbar) garageport.


Har kört runt i kvarteren som en dåre och provkört med bredbandslambda inkopplad. Motorn går fint men den går tyvärr väldigt fett. Bytte till mindre högfartmunstycken men det krävs mindre lågfart också. Måste köpa nya för såna fanns inte på hyllan
Motorn är i vilket fall ruskigt vass när den börjar varva. Efter ca 4000 varv drar den iväg tokstarkt. Vågade inte varva mycket mer med tanke på att den bara gått i kanske 20 minuter sen "allt" är nytt men det verkar ju lovande. Kolvar, stakar osv ska klara minst 8000 varv så det finns ju register att ta av.


Mitt reparerade avgassystem tar tyvärr fortfarande i garagetröskeln när man kör ut men det håller än. Man får köra sakta tills det tar emot. Då kliver man ur och rullar den några decimeter. Sen är det bara att kliva in igen och köra ut det sista. Vill inte höja fjädringen mer nu så det får nog vara så...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Härligt att läsa!

Du kan inte tillverka en enklare ramp som är lätt/flyttbar och hjälper dig ta bilen ut och in i garaget?


Jag som var så nöjd med min otrimmade vita sjua, nu får jag nog börja fjäska med brorsan så att jag slipper förnedras;)

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Jo jag ska kolla om man inte kan göra en enkel ramp av några plankor. Det gäller nog mest att se till att de ligger stilla på något vis. Det bör räcka med att de ligger på utsidan av dörren för att det ska fungera.


Du kan väl be Jörgen att han streetportar originalmotorn kanske. Den är ju rimligen i mycket gott skick så det borde gå utan att byta några delar (utom packningar och sånt).
Tar ni inte i allt för mycket så kan man ju kanske behålla originalförgasaren och bara uppdatera avgassystemet. Så ser det trevligt original ut men rör på sig ganska bra.

Granturan är ju lite lättare än din så ska den gå lika fort så får du kompencera med en del extra effekt i jämförelse. Fast vem räknar.



När de nya munstyckena är köpta och allt injusterat ska bilprovningen besökas också... Kan ju bli spännande kanske? Fast såvitt jag vet är allt friskt och helt och den bromsar bra så det borde gå utan problem.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034



Fy fasen vad frän den bilen är....*lite avis*
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Tjenare ! hur går det för dej med TVR.n ?
Tänkte om man kanske kan komma och kolla någon dag ? isåfall jag och en polare (självklart kommer vi med engelska bilar)

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Hej Andreas!

Tja, det har gått lite långsamt. Bestämde mig för att riva av toppen för att byta styrningar och fräsa ventilsäten. Blev några hundradelars planing också. När jag ändå var igång så bytte jag alla ventilerna till nya.
Satte ihop den idag men något blev uppenbarligen fel. Direkt efter start började den ryka vitt. Ur med stiften och det verkar ha kommit in kylvatten i tvåan, trean och fyrans cylinder. Ettan tycks dock vara torr. Begriper inte riktigt vad det kan bero på för toppen är draget med rätt moment, givetvis ny packning osv.
Så nu får jag lyfta av toppen igen och kolla vad som kan ha gått snett. Om något skräp kan ha kommit mellan tätningsytorna eller... Jag förstår inte riktigt vad det kan vara.


Ni är självfallet välkomna att komma och titta och snacka lite! Förhoppningsvis hittar jag problemet när jag lyft locket.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Hittade inget som verkade konstigt när toppen tagits av. Eftersom både block och topp är planade i år tror jag inte på någon skevhet heller.
Letade sprickor i tvåans förbränningsrum, insug och avgaskanal (den hade mest vatten) men fann inga såna heller.

Dock kändes det som om bultarna var oväntat lätta att lossa. De ska dras med 9 kgm och det är ju en del. Jag kollade momentnyckeln mha en hink med 9 liter vatten och en meter hävarm. Den verkar inte vara helt 100%. Jag fick vrida upp till nästan 12 kgm innan den löste ut och klickade som den skulle.
Kan det ha varit så enkelt som att locket var för löst draget?

Nästa gång lånar jag en kalibrerad nyckel på jobbet. Som jag testar med vattenhinken innan jag drar åt!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Ska kolla när polaren kan så kan vi bestämma tid !
Kan vara så enkelt att det är för löstdraget bara. Hoppas det löser sig !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
al3x
Haninge
Här sen Dec 2005
Inlägg: 24



Kul med en Tvr inte varje dag man ser en sådan!
Farsan har kört racing ett par år med en Grantura ifrån 1960 med en 1600 mga eller mgb(?)
Den är förövrigt såld till danmark kul å se om den kommer ut på någon bana igen

Lycka till med bilen!

_________________
Alexander Löhr Riise


Ford Escort Rs TURBO s2-87
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Det var väl den gröna som din far hade? Trevlig bil!
Motorn i den var väl rimligen från en MGA men det är ju i princip samma som MGB vad jag vet.
Mk I och Mk 2 fanns ju förresten även med Ford sidventilare och med Coventry Climax. Den jag har är ju egentligen en helt annan bil, annan ram och kaross, och de hade alltid MGB. Såvida inte de var i Griffith utförande och hade V8 förstås.


Andreas,
Hör bara av dig. Ska bli kul att träffas.

Får åka till garaget och leta efter sprickor igen. Jag tror visserligen inte det finns några men det är lika bra att kolla så noga det går. Vore ju surt att sätta dit toppen och sen få läckage igen. Fast i och med att det verkade komma in vatten i mer än en cylinder så är det ju inte rimligt att det beror på en spricka i toppen, det måste ju komma via packningen i så fall.
Frågan är om jag ska köpa en svindyr skärringspackning istället. Vissa hävdar dock att de är meningslösa i en motor med gjutjärnstopp. Skärringen "skär" ju inte i det materialet i alla fall. Så jag är inte säker på att det är någon vits med det.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Tjenare ! har numera flickvän ute i torslanda
Vart är det du håller till ? så kanske man kan snurra förbi och kolla på TVR.n

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Hej Andreas!
Jag skickar dig ett PM med kontaktuppgifter.


Tyvärr har arbetet med bilen legat på en låg nivå större delen av vintern. Renoverar delar av inredningen i båten (Comfort 30) och det har tagit mycket tid. Dock är planen självfallet att bilen ska köras i sommar.

Mvh
Göran

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Har varit bedrövligt dålig med att uppdatera i tråden. Ska ta lite färska bilder också någon gång.

Bilen har numera inte ballongdäck. Nu sitter det beskedliga 165-15 på den vilket i princip motsvarar originalets 5.90-15.
Svängde förbi bilprovningen med den i somras och den gick igenom med blankt papper. Så nu är det bara att köra i två år till.

Eftersom min "race-topp" läcker vatten (se tidigare inlägg) har jag numera en snällt portad topp med 35-44 ventiler samt en hederlig K-kam i motorn. Förgaseriet består av en Weber 36/36.
Funderar på att sätta dit dubbla SU också för att få till den riktiga brittiska looken. Har ett insug med dubbla HS6 liggande. De är dock i dåligt skick och gasreglaget är inte komplett. Så om någon som läser detta har ett par gasare liggande som ni vill sälja så får ni gärna hör av er.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



Wankelsport skrev:
Har varit bedrövligt dålig med att uppdatera i tråden. Ska ta lite färska bilder också någon gång.


Jag väntar tålmodigt på fler uppdateringar och fler bilder.

_________________
Måns Puur
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Ja han är dåligt på ta bilder och lägga ut
Kämpa på nu!!!

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Har fått tag på en uppsättning 2" HS8 SU förgasare. De SU som vanligtvis används till Volvomotorer är 1,75" men dessa är ursprungligen från en 1973 års Jaguar XJ 4,2. Eftersom de alltså är på 51 mm klarar de att flöda betydligt mer än de mindre på drygt 44 mm. Inte för att det kanske behövs med den topp och kam som sitter i motorn just nu men ändå. Alltid kul att ha.

Efter en rejäl rengörning och glasblästring ser de ut som nedan. Insuget är ett Volvo B18 original (också glasblästrat) som kommer att få portas upp lite för att passa de större förgasarna. Tyvärr ser skruvar och reglage lite trista ut av ålder men det får nog vänta. Folk brukar vara pigga på att högglanspolera "klockorna" upptill också. Får väl se om jag gör det. De håller sig inte blanka allt för länge så det är knappt lönt egentligen.
Nu återstår att få hem lite delar för att göra gas och chokereglage. Dessutom ska de få nya spjällaxlar, munstycken och så vidare. Sen blir det till att försöka få till nålar som passar.... Blir nog inte helt enkelt utan jag lär troligen få slipa till egna. Tur jag har bredbandslambda!








HS-modellerna har separata flottörhus medan de senare HIF-modellerna har integrerat. Fördelen med det separata huset är att det går mycket lätt att vrida det så att det sitter horisontellt oavsett hur förgasaren lutar. Därigenom får man rätt flottörnivå. På en HIF måste man justera flottören vilket inte är helt lätt. När förgasarna satt på en Jaguar var de horisontella men på Volvo lutar de ca 30 grader. Pojkarna på SU hade dock koll på detta och genom att byta plats på en assymetrisk "packning" så kan man få rätt lutning.



51 mm hål är ju rejält. När kolven hissas i topp kan ju småfåglar sugas in. Luftfilter blir ett måste.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Ser man på... TVRen får lite kärlek oxå
Nu måste jag oxå köpa större förgasare, kan inte ha mindre än dig

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Ja just det, du har ju "bara" 48mm . Plus att det sitter halsringar i dem och stryper.
Fast du har nog säkert drygt 80 hästar mer än min maskin ändå. Tur för mig att din bil väger mer än min

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare

Wankelsport skrev:
su förgasare


Precis så där såg förgasarna ut i min Datsun 180B SSS Coupé -75. På den tiden kopierade Japanerna tydligen en hel del från väst (för det var knappast original su förgasare?)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Har hört att det finns gamla Mikuni som ska se ut nästan exakt som SU. Kan väl inte vara orimligt att det var såna kanske?

Ser man till funktionen med variabel halsring och nål så är ju "moderna" MC-förgasare egentligen ganska lika SU förgasarna också. Det är sällan något nytt under solen

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
I väntan på att nya spjällaxlar, munstycken, filter mm ska dyka upp till förgasarna satte jag igång med annat.
Bilen är försedd med en elkylfläkt av okänt ursprung som inte blåser speciellt mycket. Någon som sett den påstod att den kom från Volvo 340. Dessutom måste man slå på den manuellt med en vippströmbrytare på instrumentbrädan. Eftersom kylaren (modell Volvo 740/940) har en inbyggd termokontakt för att styra kylfläkten så var det inget större problem att bygga en krets med relä som manövrerade fläkten istället. Jag har även passat på att slänga ur den gamla fläkten och satt i en Spal, 382 mm. Betydligt mer flås i den!
Jag beställde visserligen en sugande fläkt men det dök upp en tryckande. Inget större problem för det finns plats på framsidan av kylen. Så jag bestämde mig för att inte reklamera och skicka tillbaka den utan att använda den tryckande. Fläkten är monterad med Spals pinnar som trycks genom kylet. Enkelt men funktionellt.

Notera termokontakt till höger på kylaren



Lagomt stor fläkt för denna kylare.


Efter monteringen ville jag givetvis kolla att den startade som den skulle när motorn var varm. Rullade ut till garageporten och försökte starta. I avsaknad av choke fick jag tugga lite med startmotorn och då tog givetvis batteriet slut (borde ha varit underhållsladdat). Fick koppla på batteriladdaren och vänta lite. Därefter startade motorn snällt och jag varmkörde. När temperaturmätaren passerade 100º hade fläkten fortfarande inte startat. Vid 110º (!) var den fortfarande stilla. Jag slog givetvis av och började kolla om den gick igång när man jordade "manuellt". Det gjorde den. Jaha, vad nu då? Testade att försöka få ur någon eventuell luftficka och möjligen kom det ut lite luft.
Temperaturmätaren har jag varit lite fundersam på innan och detta gjorde mig väl inte precis mindre fundersam. Startade och varmkörde ännu längre. När mätaren nådde 115º hade motorn i ännu inte inte börjat koka. Däremot gick fläkten igång och blåste fint! Termokontakten till kylen förväntas aktiveras vid antingen 87º eller 92º (beroende på vems uppgifter man vill tro på). Nu sitter visserligen temperaturgivaren till mätaren längst bak i toppen och termokontakten på den svala sidan av kylen (men längts upp) men ändå. Lite väl stor skillnad!
Undrar vilken temperatur motorn egentligen hade. Får nog plocka ur givaren och testa den i kokande vatten. Suck, hatar att slabba med kylvätska. Fast jag tänkte ju i och för sig även byta till ett original värmepaket (modell MGB) under vintern och då får jag ändå tömma ur en del kylvätska. Får väl ta det samtidigt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Våra race- och banåkarbilar
TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (88341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande