Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök senaste veckan (88353 totalt)
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32





Göran. Jag kan ta med topplocket till jobbet en dag om du vill kolla.[/img]

_________________
Pehr Norström
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Låter bra Pehr. Vi får ta det efter jul, har lite mycket saker schemalagda nu innan. Fast det misstänker jag att du har också.


Nu sitter kylfläkten på plats igen, fast det går inte riktigt att fånga på bild eftersom det blir trångt. Ett fäste och en halv fläkt kom med.




Hade en MSD tändbox liggande som jag tänkt sätta i hundkojan. Fast den får inte plats i motorrummet på den. Bockade istället till en aluminiumplåt så den fick plats på högkant bakom batteriet. Nu behöver jag bara hitta ett lämpligt ställe att sätta tändspolen på. Den tidigare platsen är upptagen av värmaren.



Får nog ta och snygga till lite kabeldragingar som gjorts i det hörnet av tidigare ägare.... Han hade bråttom och ville bli klar tror jag.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Blir snyggt som vanligt

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Man bugar och tackar!
Julen spenderades hos släkt och dagarna efteråt förstördes dessutom av att jag fick influensa. Idag fanns det dock lite tid.
Fyllde upp systemet med kylvätska. Inga läckage syntes. Jag beslöt mig för att starta och varmköra för att se om det skulle funka. Sagt och gjort, bilen rullades ut och fick starta för första gången på flera år. Typ 6 år sedan tror jag det var sen sist. I vilket fall så gick den igång lika lätt som om det hade varit igår....
Får i och för sig erkänna att jag har tappat ur den gamla bensinen redan tidigare så den var fräsch.

Inga läckage syntes efter varmkörning heller så det verkar lovande.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Såg nu att jag har samma typ av batteri i rx-7an

Blir det ut och åka med den i år eller har du mycket kvar?

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Efter att ha ägnat allt för mycket tid åt trädgård, båt, studsmatta mm så fick jag äntligen tid att få ut bilen lite i solskenet för att tvätta av den.






Nästan 6-åringa dottern hjälpte till med liv och lust. Mycket vatten och mycket bilschampo blev det.



Så här ser motorrummet ut numera efter uppdatering med nytt kylsystem, nygammal värmare, nytt tändsystem, nytt bromssystem mm. Bortsett från tändsystemet som är tämligen modernt är tanken att det ska vara precis så som det skulle kunna ha sett ut om TVR satt i en Volvomotor redan från början (likt konkurrenten Marcos).







Tyvärr räckte den korta provturen på kanske 25 meter till att konstatera att både koppling och bromssystem behöver luftas mer. Vilket inte var någon överraskning. Men det gick i alla fall att köra!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Godt med oppdatering

Lurer på hva som befinner seg under lokket på tilleggsboksem bak bremsepedalen🤔 Ser du ikke har bremseservo, fungerer det greit uten?

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Åhh vad snyggt!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Sonus skrev:
Lurer på hva som befinner seg under lokket på tilleggsboksem bak bremsepedalen🤔 Ser du ikke har bremseservo, fungerer det greit uten?
Som du ser sitter det dubbla huvudbromscylindrar! Jag har helt enkelt gjort om till tvåkrets mha en bromsvåg av universalmodell. Givetvis Girlingbromscylindrar med rätt plåtlock istället för plast.

Det är tungtrampat utan servo. Fast inte värre än att det går att köra utan. Det var inte standard med servo, i alla fall inte 1967. Jag hade dock ett tidigare som jag själv satte dit men det fungerar inte med tvåkrets.
Den lilla gulsvarta skylten på "tilläggsboxen" säger dock inget om bromsarna utan varnar för att bilen har plusjord. Vilket den inte har..... Fast det ser bra ut med en "autentisk" varningsskylt istället för en platt yta.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



En fett thumbs up

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Julledigheten innebar att det i alla fall fanns lite tid för att fixa med bilen. Har bytt bränslepump (ej på bild) och tillverkat en ny hållare för batteriet så det kunde komma på plats. Bränslepumpen fick bli en Carter 4070. Hade det i RX-7an också och den fungerade bra. Flödar så det räcker för flera motorer.... Passade på att byta membran i tryckregulatorn också så slipper den haverera.






Gott nytt år!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Jag älskar den här bilen! Men det är ju inte ens damm på de svarta innerskärmarna. Som Ford-fåne så hade en Grantura med 289 fått plats i garaget.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Godt å se en oppdatering

Når panseret nå er åpent kan du måle (mäta?) en sak for meg?

Hva er distancen från oversiden av ovre rammeror til center av veivakselen?

Jeg tror min Daimler V8 sitter alt for hoyt i mitt chassis

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Tack för era trevliga kommentarer.

Jag torkade hjälpligt bort dammet från skärmen med underarmen innan jag tog bilden.
Den vita väggen i bakgrunden blev ger en märklig "studio-effekt". Men det är en helt vanlig smutsig garagevägg.

Jo, en Ford 289 hade suttit fint. Dock drar det med sig en hel del jobb och ännu mer pengar för att bli lagligt. Bakaxelklumpen skulle t ex behöva bytas mot en från Jaguar (och då givetvis nya drivaxlar). Sen gissar jag att bilprovning och SFRO skulle antagligen skulle anse att bromsarna ska bytas också. Även om Griffith (med V8) ju faktiskt har exakt samma bromsutrustning som denna.
För det går nog knappast att hitta någon original smallblock Ford som ger så lågt effekt/vrid att den hamnar inom de toleranser som accepteras för motorbyte utan att regga som ombyggt fordon (dvs inom tolerans för vad en BMC C-motor ger i original).


Ska självklart mäta åt dig Sonus. Befinner mig en liten bit från garaget för ögonblicket men så fort jag är tillbaka så fixar jag det.
Min motor sitter väldigt lågt. Det är otäckt låg markfrigång under oljetråget tycker jag. Skulle kunna åtgärdas med torrsump men det hjälper inte så mycket eftersom kopplingskåpan sticker ner praktiskt taget lika mycket.


Skulle nog behöva "dekaltrimma" batteriet så det passar in till 100%. Vilka firmor levererade denna typ av batterier tiden det begav sig? Tudor, Varta, Lucas? Dekaler brukar gå att hitta på Ebay.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Takk 👍 Ingen hast da ny motor ikke skal monteres for neste vinter 👍

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



Wankelsport skrev:
Tack för era trevliga kommentarer.

Jag torkade hjälpligt bort dammet från skärmen med underarmen innan jag tog bilden.
Den vita väggen i bakgrunden blev ger en märklig "studio-effekt". Men det är en helt vanlig smutsig garagevägg.

Jo, en Ford 289 hade suttit fint. Dock drar det med sig en hel del jobb och ännu mer pengar för att bli lagligt. Bakaxelklumpen skulle t ex behöva bytas mot en från Jaguar (och då givetvis nya drivaxlar). Sen gissar jag att bilprovning och SFRO skulle antagligen skulle anse att bromsarna ska bytas också. Även om Griffith (med V8) ju faktiskt har exakt samma bromsutrustning som denna.
För det går nog knappast att hitta någon original smallblock Ford som ger så lågt effekt/vrid att den hamnar inom de toleranser som accepteras för motorbyte utan att regga som ombyggt fordon (dvs inom tolerans för vad en BMC C-motor ger i original).


Ska självklart mäta åt dig Sonus. Befinner mig en liten bit från garaget för ögonblicket men så fort jag är tillbaka så fixar jag det.
Min motor sitter väldigt lågt. Det är otäckt låg markfrigång under oljetråget tycker jag. Skulle kunna åtgärdas med torrsump men det hjälper inte så mycket eftersom kopplingskåpan sticker ner praktiskt taget lika mycket.


Skulle nog behöva "dekaltrimma" batteriet så det passar in till 100%. Vilka firmor levererade denna typ av batterier tiden det begav sig? Tudor, Varta, Lucas? Dekaler brukar gå att hitta på Ebay.


Det finns faktiskt några small block Ford Windsor motorer med låg effekt, tex 221:an med 145hk SAE gross , 260:an med 164hk SAE gross , 302:an från mitten av -70 talet med 122hk SAE net och 255:an från slutet av 70 talet med 115-122hk SAE net. Men om det är värt att byta en pigg fyra mot ett bojsänke som knappt orkar varva över 4000 är en annan femma.

_________________
Kai Anttila
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Den är så fräck den här bilen! Cortinabakljusen är de snyggaste som någonsin tillverkats.

Kommer ihåg när jag tävlade i Historic på slutet av 90-talet, då körde Barbro Nivstrand med en grön TVR i samma klass.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Så vacker att jag på riktigt blir tårögd

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Tack än en gång för glada tillrop.

Commodåren skrev:
Det finns faktiskt några small block Ford Windsor motorer med låg effekt, tex 221:an med 145hk SAE gross , 260:an med 164hk SAE gross , 302:an från mitten av -70 talet med 122hk SAE net och 255:an från slutet av 70 talet med 115-122hk SAE net. Men om det är värt att byta en pigg fyra mot ett bojsänke som knappt orkar varva över 4000 är en annan femma.
Näe då hade den ju bara fått vara en "besiktningsmotor". Som sen snabbt byts mot en riktig...
Har inte någon TVR litteratur framför mig men en MGB från samma år (med samma originalmotor) ligger på 95 hk net och 150 Nm. Det skulle väl i så fall betyda 114 hk respektive 165 Nm med de regler som gäller för bilar där tillverkaren inte intygat något.
Efter lite studier på internet verkar det tyvärr som att även en riktigt sur 255:a med 115 hk (SAE) lämnar hela 279 Nm och i så fall inte skulle vara tillåten ändå.
Så om inte det skulle gå att få ett intyg från TVR på något vis så är nog ombyggt fordon enda vägen.
Det intressanta i sammanhanget är att en TVR Griffith 200 med exakt samma chassie, slutväxel, drivaxlar, bromsar osv som denna, gick att få med en 289:a på hela 275 hk DIN och gud vet hur mycket vridmoment.


Janne J skrev:
Den är så fräck den här bilen! Cortinabakljusen är de snyggaste som någonsin tillverkats.

Kommer ihåg när jag tävlade i Historic på slutet av 90-talet, då körde Barbro Nivstrand med en grön TVR i samma klass.
Kan det vara samma bil som Henning Riise körde senare? Från ca 1962? Den är exporterad nu har jag sett.
Sen har det gått en gul 1800s som är likadan som min i RHK men den har jag inte sett på väldigt många år. Vet inte om den finns kvar i landet.
Håller med om bakljusen. Första gången jag såg en TVR Griffith på riktigt var när Kalle Roslund tävlade med en på Anderstorp ca 2001. Jag bestämde mig för att en sån bil skulle jag ha, men jag trodde aldrig jag skulle lyckas få tag på en. Till min förvåning dök denna upp några år senare. Visserligen utan V8 men åtminstone med Cortinabakljus!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
@Sonus
Mätte från ovankant av övre ramrören till centrum av vevaxeln. Ca 165 mm +/- 5 mm, lite svårt att få ett exakt mått tyvärr.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Wankelsport skrev:
@Sonus
Mätte från ovankant av övre ramrören till centrum av vevaxeln. Ca 165 mm +/- 5 mm, lite svårt att få ett exakt mått tyvärr.


Takk for hjelpen

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Våra race- och banåkarbilar
TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök senaste veckan (88353 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande