Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Övar du racingtekniker på vintern?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14625 totalt)

Hur rejs-nördig är du? :)
Japp, det händer
100%
 100%  [ 85 ]
Nej för tusan, det är för halt
0%
 0%  [ 0 ]
Totalt antal röster : 85

Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Hur rejs-nördig är du?

Jag kan komma på mig själv med att ibland öva heel&toe när jag är ute och kör med bruksbilen på vintervägarna och tex kommer till en hal korsning/kurva. På sätt och vis så påminner vinterkörningen lite om banåkat med tanke på att man kämpar om fästet på ett helt annat sätt än på sommrarna

Anledningen till att jag gör det är mest att jag övar... men jag kan även känna att man får aningens mer kontroll över fästet.

Hur gör du?

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag hälochtåar mest hela tiden i vinter-Fiaten. Eftersom bromsservot är digitalt blir det ganska ryckigt - minsta vick på foten och bilen tvärbromsar. Kan man inte reglera servoverkan på något sätt? Dessutom hjälper det väl inte av att man stoppar ner fyrtiotreorna i vinterskor stora nog att täcka hela pedalstället samtidigt.

Anledning? För att det sitter i ryggmärgen från alla skitbilar man haft där synkringarna skrikit ut sin ångest vid varje nedväxling som inte skötts med omsorgsfull varvtalsmatchning.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Är underbart att öva race-spår i kurvor/rondeller på vintern - allt går så långsammt och blir så enormt uppenbart när man tagit fel spår...

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Ghoofy skrev:
Är underbart att öva race-spår i kurvor/rondeller på vintern - allt går så långsammt och blir så enormt uppenbart när man tagit fel spår...

/ola


Det känner jag igen
Kommer på mig själv med att tänka "Aaahh... sen apex där" efter att ha fått en liten understyrning i nån kurva med peugeoten

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Hältå är ju räddningen för att kunna växla ner på vinterhäcken.
Smårondellerna (eller kanske mediumstorlek) som de så tacksamt gödslat med är ju fina chikaner året om. Om de bara kunde strunta i att lägga övergångsställen i utgångarna och enorma plantage i mitten...

Att man sen sitter och småler över att ha tagit ett bättre spår än bilen framför (tagit in en 5 billängder) ska man kanske inte prata så högt om i andra sällskap...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Niklas Falk skrev:
Att man sen sitter och småler över att ha tagit ett bättre spår än bilen framför (tagit in en 5 billängder) ska man kanske inte prata så högt om i andra sällskap...


Du är i gott sällskap här!
Gör precis samma sak!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Karl Birgander skrev:
Niklas Falk skrev:
Att man sen sitter och småler över att ha tagit ett bättre spår än bilen framför (tagit in en 5 billängder) ska man kanske inte prata så högt om i andra sällskap...


Du är i gott sällskap här!
Gör precis samma sak!


Puh... jag var inte ensam

Vintern är perfekt att testa teknikerna inför sommaren på ett liknande sätt, bara något uppförstorat (halare) och i en mycket lägre hastighet

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mmmm fina kurviga plogade släta vintervägar med snööö på
Med fina apex att tänka på när man kör.
Låter som en dröm........

Det finns dock massor av här hemma.
Kul att ja har nära till något iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Än så länge övar 100% av de som röstat racingtekniker på vintern hehe..

Skönt att se att man inte är ensam

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Heel&toe blir det ganska ofta mest för att jag behöver träna på det och det känns bra.. ...spårval och sladdhantering blir det väldigt mycket förhoppningsvis även på sjöis om det kan bli riktig vinter.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Jag gör precis som alla ni andra. Skönt att någon out-ade att man sitter och skrattar åt att folk tar så dåliga spår...

Jag kör dessvärre jordfräspulka på vintern vilket gör att jag inte bara tå&hälar utan framförallt vänsterbromsar. Jättenyttig balanseringsövning för att få med/runt skiten i motorvägspåfarter, rondeller eller kurvor generellt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



BTG skrev:
Jag gör precis som alla ni andra. Skönt att någon out-ade att man sitter och skrattar åt att folk tar så dåliga spår...

Jag kör dessvärre jordfräspulka på vintern vilket gör att jag inte bara tå&hälar utan framförallt vänsterbromsar. Jättenyttig balanseringsövning för att få med/runt skiten i motorvägspåfarter, rondeller eller kurvor generellt.


Får man fråga vad det är för trevlig bil som förtjänar epitetet "jordfräspulka" thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Jag förstår inte riktigt, menar du att man skulle ta och börja köra runt som alla ickefrälsta pendlarpöbles?

Varvtalsmatchning, hältåande, viktflyttande och spåroptimering _ÄR_ bilkörning.

_________________
Anders Hansson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Niklas Falk skrev:
om de bara kunde strunta i att lägga övergångsställen i utgångarna och enorma plantage i mitten...

I plantagen ska du inte köra Lite sport ska det väl vara.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Jag hade nog försökt varvmatcha om jag hade haft en annan bil. På nuvarande vagnen finns det ingen förnimbar koppling mellan pedaler och maskineri så det är liksom ingen idé att försöka.
Man använder mest pedalerna för att markera en avsikt för bilen. Sen får man vänta och se om man får nåt svar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Jörgen (Jet) skrev:
Niklas Falk skrev:
om de bara kunde strunta i att lägga övergångsställen i utgångarna och enorma plantage i mitten...
I plantagen ska du inte köra Lite sport ska det väl vara.
Jag vill bara undvika att göra en CGXVI och det är svårt om man inte ser övergångstället på andra sidan.
Men det kanske bara är här i Mölndal som de har pippi på att fixa 2+m höga grejjer i rondellmitten (de gömmer ju en stadbuss).
På insidan asfalten ska det ju vara låg kantsten och sen gatsten. Annars tar ju långtradarna med sig hela rasket. Dessa låga kantstenar är ju fina för att träna ryggmärgen i hur bred bilen är. Vänster bakhjul skall ju bara kyssa stenen lite fint utan att det stör riktningen.

Nä, nu är det dags att åka hem (4 rondeller på 3 km )

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Övar inte tå/häl manövrar precis, däremot brukar driftingnörden ta över i mig när snön kommer.
Inbillar mig att det är bra träning för nödsituationer där man troligen ändå sitter som passagerare.
Årets vinterbil har faktiskt tillräckligt mycket mos för att det inte ska gå att hålla stumt i favoritböjarna.
2,6 liter RWD bottenvrid är mycket trevligt på snöföre!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4223

Hjälpmoderator

Alltid när jag kör.

Tittar efter spår osv

Försöker ha samma beteende (dock lägre tempo ) just för att få det i ryggmärgen.
Man kör ju mer vanlig bil än race så, vill ju ha rätt reaktioner inpräntande.

_________________
Daniel Steiner
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



bmw130 skrev:
Får man fråga vad det är för trevlig bil som förtjänar epitetet "jordfräspulka" thumbs up


Volvo V70

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



Vinter, vår, höst och sommar. Det gör det samma, jag sitter alltid och testar spår i kurvorna på väg hem från jobbet. Tå/häl däremot blir det inte mycket av då vinterbilarna inte direkt belönar det... Någon nämnde digitalt bromsservo och dålig koppling mellan motor och pedalställ, vänsterbroms blir det en del däremot. Tyvärr säger ena bilen "nej nu jävlar! Han kan väl inte bromsa och gasa samtidigt, nu stänger jag av!!!" och stryper motorn i två sekunder så fort man duttar på bromsen med vänsterfoten.
Kul för övrigt att åka fyrhjulsdrivet för första vintern. Det går fort att få upp farten, men lika långsamt som alla andra att bli av med den igen.

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Övar du racingtekniker på vintern?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande