| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Olika Mr i Bump- och roll-led?
|
2402 besök totalt |
|
Tja! Har efter några små tankevurpor kommit fram till följande: Stela bakaxlar och dedion-axlar verkar ha olika MR i bump (när båda hjulen rör sig uppåt samtidigt) och i roll (ni vet...)? Är det nåt man ska räkna samtidigt i båda fallen eller kikar man bara på bump-fallet först och sen kompletterar med en lagom hård krängfjäder till roll-fallet? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Man räknar så mycket man orkar, sen testar man istället
Edit: Är det avståndet från punkten bärarm/axel och mitt i fälgen du tänker på? Ett specialfall är ju endast en fjäder i mitten, fungerar i bump men knas i roll. Räkna på hur stor skillnaden blir vid en rörelse på 10mm (bump på bägge hjulen och bump på bara ett), sen bestämmer du själv om du behöver bry dig. |
||
|
Roll:
MR=cc/tw cc=cc mellan fjädarna sätt bakifrån. Hmm nu skall även lutingen på fjädern/coilovern med sätt bakifrån. tw=spårvidd Detta MR används BARA till att räkna ut kräningsmotståndet. Fjädring: om fjädern står direkt på axen så blir MR=1 På Alfas didiong står fjädern bakom centrum på hjulet, om jag inte mins fel. Då har man ett avstånd från centruminfästingen i karossen till hjulcentrum(sätt från sidan), vi kallar den L1 och ett från centrumfästet till cc fjäder, vi kallar det L2 MR=L2/L1 Ja MR blir större än 1 Detta MR är BARA till ren fjädring, typ till att räkan ut egenfrikvensen. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
okej, Johan, då är jag på rätt spår.
Med de mått jag har gäller de här måtten: Sett från sidan: Främre spets på dedion - hjulaxel: ca 685mm Främre spets på dedion - centrum av fjädersäte: ca 796mm Sett bakifrån (roll-läget): Spårvidd Alfa GTV enligt Internet: ca 1400mm Centrum - centrum av fjädersäte: ca 880mm Så långt: Alfans dedion-konstruktion får fjädrarna att verka hårdare i bump (MR =796/685 = ca 1,16 längsled) men mjukare i roll (MR = 880/1400 = ca 0,63 sidled). Kompensera med hårdare kräng-fjäder alltså! Delfråga nr 2: Stötdämparna är monterade på en separat hållare, straxt framför och innanför bakhjulet. Alltså får man väl ett separat utväxlingsförhållande mellan fjäder och stötdämpare? Är det också nåt man får räkna med vid dimensionering av stötdämpare? Klicka på bilden nedan för större version:
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Japp dämparna får ett eget MR, då har vi 3st.
Kula va?
Bak så ligger rc rätt högt så det kommer inte behövas någon jätte krängare + på en RWD så skall mycket av kräningen tas fram för att få driv på skrotet. Men MR på 0,63 ger 0,4 på fläderkonstanten så mycket försvinner. _________________ Johan Sjölinder |
||
Ja du antingen i mitten på Panardsaget eller i en centrumfästinget för dediongen. I vilken av fallen det än är så kommer rc ligga högt, tumme pekfinger ca 200-300mm. Rätta mig om jag har fel
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Det sitter ett Watt-länkage på de här Alforna. Rollcenter är nog gissningsvis i mitten av Watt-prOpellern?
Länk på ena halvan av en monterad Alfa-dedion: http://www.shell.linux.se/magnusk/pr Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Aha, wattlänk, tackar. Borde jag veta det???
Har alla Alfor med dediong Wattlänk???? Men jag är fortfarnde inte säker på var rc ligger pga att vi har 2st punkter som axen vrider sig runt. 1. Wattlänken centrum axen 2. centrumfästet för dideongen i karrosen. Hmm vi ha en rollaxel. Om jag nu inte är ute och far har detta varit upp förut. Deesutom så ändras axen luting vid fjädring pga att wattlänken sitter i axen och centrumfästet i karossen. Hur högt från backen sitter centrumfästet???????? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Alla med de-Dion har wattlänk, utom dom som byggt om till panhard.
Karossfästet för de-Dionen beror på hur hög bil man har, mitt sitter ca 100mm över marken men den är låg. Wattlänken beror också på hur man har byggt om, skränker man de-Dionen så åker det ner och man kan även flytta pinnen på axeln om man vill det. std höjd ligger kanske på 200mm. Frågan är om främre fästet är med i bilden, det tar ju i princip ingen sidolast alls. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Svaret finns i Magnus fina skiss. Snabbt överlsag ca ca 85% tas av Watt-lenken och ca ca 15% av mittenfästet. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Får apan ta en banan till nu?
Fortsättning följer, för snart är det dags att räkna egenfrekvenser och tänka på hur de påverkar stötdämparna.
/M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
hehe, apan får en hel klase bananer
EDIT: Ja man måste ta med stötdämparens MR när man tar fram en stötdämparkurva. Räknar man dämparn och fjäder på hjulet sen är det bara räkna om med MR för att det skall bli rätt. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Dämparna har olika MR i Heave och i Roll, så vi är faktiskt uppe i 4 MRs.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Re:
Kollar man på hur Cluode Rouell (stavning...) på optimum G tänker så tar dom faktiskt upp rolldämpning separat från bumpdämpning och väver sen ihopa en "välavvägd" mix av de båda...bump är dock mer tongivande om jag fattade allt rätt.
Har dock inte fått helt klart för mig vad n lagom avvägning och slutresultatet verkligen blir...
|
||
|
Vem fa.. är Cluode Rouell (stavning...) ?
och vad är på optimum G???? EDIT: När jag säger att fjädringen är dimensionerande så säger jag inte att man använder dämparna i roll utan nivån av dämpningen så är det fjädringen som styr. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
CR och optimum G är väl en av de som har rätt bra koll på detta ämne...konsultat i de flesta klasser inklusive F1...nu är han och hans företag mkt aktiva inom amerikansk racing så som CART och NASCAR...där han sätter griller i huvudet på alla järnsängstrimmare.
Jo jag förstod hur du menade...men säger oxå att CR räknar på dämparna dels i bump/mot fjäder och dels i roll...sen blir det en avstämning däremellan, enligt honom. Men fjädern är helt klart tongivande. Som sagt, jag har inte riktigt förstått hur han menar med rolldämpningen och hur den ska tas in i helheten men men...får kolla mer. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2402 besök totalt |