Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 10 besök senaste veckan (16197 totalt) |
Smogmotor, vad är det
Under en period på 1970-talet och tidiga 1980-talet raserades muskelbilseran och istället producerades 5,7 litersmotorer med 140 hk. Trötta, trista saker. Men vad utmärkte dessa motorer, hur var de förändrade jämfört med tidigare motorer? Lägre komp? Slöare kammar? EGR? Vilka åtgärder vidtar man för att få fart på en Camaro med smogmotor, t ex? _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Re: Smogmotor, vad är det
![]() Vilkkelåttorna går ju att fixa till i en massa olika trimningsgrader men om "Smogmotorerna" har nåt som är vettigt att behålla får de som handlar med dem dagligen svara på. Men man blir inte så lite avensjuk på nypriserna på delar till dessa motorer... (insug+förgasare kostar ju nästan ingenting om man bara vill ha fräsha volymsaker). |
||||
Jag känner ju mest till Ford V8orrna men i grunden är det samma block som tidigare och går absolut att göra något med. Det var främst avgasreningen med dåliga katalysatorer och sänkt kompression som gav lägre effekt, mildare kammar givetvis också i kombination med astmatiska gjurjärnsinsug. Med moderna tändsystem, eftermarknadstoppar och kambyte och ny förgasarbestyckning och nytt insug så kan man få fart på grejerna igen. Något jobbigare kanske om de bara har tvåbultade ramöverfall, vilket man iofs kommer långt med också. Vet ej hur det var med Camarons snikmotorer...
Men som Niklas skrev så finns det så otroligt mycket jänkemotorer så om man inte vill behålla just den motor man har av "historiska" skäl så kan man nästan lika bra leta reda på en nyare eller en äldre.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Re: Smogmotor, vad är det
Man köper en "polismotor" som innehåller rullkam. Vill man inte bygga om elsystemet...för att kunna köra med TBI...så monterar man ett aluminiuminsug och en frisk förgasare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har själv en (hittills) orörd Pontiac från från 1975. Bilen har en fet 455:a, få avgasrör men tusen vakumslangar och ca 200 hästar. (ur 7,5 liter!) En smog-motor om något.
Mina efterforskningar ger vid handen att det som främst hindrar denna motor från att fungera som en motor skall göra är: För lite komp. (7,4:1 eller så) För lite kamm. (både lyft, timing och duration) Dåligt insug. Trångt avgassystem. orginalförgasaren (omjusterad) bör räcka för något hundatal hästar till i alla fall. Det skall enligt uppgift ej vara några probem att höja effekten på min Pontiac till 350-400 hp, utan att ens klyva motorn. Toppar, kamm + bättre andning är vad som behövs. Problemet kostnadsmässigt är att gamla järntoppar med små förbränningrum är i princip omöjligt att hitta, då de letats fram av andra entusiaster för länge sedan. Och nya aluminiumtoppar kostar en bra slant. (ca 20kkr/par) Annars är det "billigt"; förgasare, kamm, avgas etc kostar några tusenlappar styck. Tvekar om jag skall röra min "orginalbil", då topparna havererade min trim-kalkyl. Men +200 hästar för 40kkr är ju ändå billigt....[/list] _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Re:
Det lättaste sättet att få upp kompet....är att byta kolvar. det kostar inte heller skjortan till USA-bilar. Även om du får tag i toppar med mindre förbränningsrum....så är det inte säkert att dessa flödar så mycket bättre. Resten fixar man med en mordärn kam och ett aluminiuminsug. Skulle föresten inte förvåna mej...om vi har toppar ligger... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Kolvar kostar någon tusenlapp styck tror jag.
På tal om toppar, SÅ bra behöver det väl inte flöda för att få ut 50 literhästar! ;-) Motorerna från kring -70 gav ju vettig effekt med orginal järntoppar (och kompression). Håkan - har ni grejer till raggarmotorer? Jobbar du/ni med sådant? _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Fast vad är hönan och vad är ägget?
Min gissning var att man med astmatiska katalysatorer var tvungna sänka effekten till 200 hk. Detta gjorde man med små insug, lågt komp osv..... Eller haltar min teori? _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Re:
Pontiac! ![]() Smidda kolvar ligger på ca 400 dollar och du har dem hemma för kring 10kr/dollar i dagsläget - dvs halva priset som du räknar med. om du behöver lite tips på pontiacmotorer, så finns det riktigt kunniga personer på www.tacs.nu som kan svara på frågorna. Det du inte ska göra, är att lyssna på hur chevakillar trimmar chevamotorer, då blir det sällan bra. ![]() |
||||
Re:
![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Det är väl ganska logiskt egentligen? Precis som mopar, saab, Opel, honda osv är Pontiacmotorerna en egen motorfamilj där varvtal, tändning, bränsle osv skiljer sig från chevamotorer. Generell motortrimning kan översättas till olika motorer (tex högre komp -> mer effekt osv) men chevamuppar ska inte försöka ställa in en pontiacmotor om de inte vet vad de sysslar med. Porta toppar osv är inte heller något som cheva folket ska göra. Jag har varit med om alldeles för många personer som haft motorer som gått skräpigt pga deras garagepolare (med cheva) skulle ge sig på och "finjustera" motorn. Det var alltså inte något personligt menat mot dig, snarare en generell varning till Björn. ![]() |
||||
Jag tog oxå åt mig
![]() Var det inte så att man fick problem med Nox utsläppen, "enkelt" sätt att åtgärda var att sänka förbränningstempen= lägre komp och EGR bla... tror jag. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Re:
Det gjorde inte jag....jag bara konstaterade att han är konstig, den där skåningen.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Sämre kat är inget enkelt svar,
låt säga istället att man stod med brallorna nere och fick hitta på vad man kunde på nolltid med ganska tveksamt resultat. Man lärde sig rätt mycket, men inte allt på en gång. Detta var också ca 15 år innan katalysatorer introducerades i Sverige. US marknaden har också lägre oktantal så man börjar på en sämre nivå på t.ex. kompression. Svenska bilar från tidigt 80-tal har en del Nox sänkande lösningar som tändsänkning, varianter på EGR system osv som inte heller gör gott för effekten. Basmotorn behöver inte nödvändigtvis vara dålig - GM:s emissionsmässigt bästa maskin idag (PZEV klassad) lär vara en stötstångsmotor med rötter i 60-talet. Man får dock skilja på råemissioner (in till kat) och vad som släpps i efter katen. Där kan en emissionsmässigt sämre motor ge bättre förutsättningar till att reglera en kat. Åtminstone idag. ![]() |
||||
Re:
Är du säker på det? Jag tycker mig ha läst att vi (Sverige) och dem (USA) anger oktantal på olika vis. Vi använder oss av MON och de änvänder sig av RON eller PON som definieras lite annorlunda. Kontentan är att vi i stort sett har samma kvalitet på bensinen, deras 93 okt motsvarar vår 98 okt. Hittade en länk som kastar lite ljus över saken: http://sv.wikipedia.org/wiki/oktanta _________________ Martin Öling |
||||
Re:
Vilken bensin de hade 1975 kanske det är nån som vet (men blyfri var den väl för att spara katalysatorerna)? Hade inte vi 93, 96 och 99 för länge sen (allt med lämpliga mängder bly)? |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 10 besök senaste veckan (16197 totalt) |