Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Westfield XTR2
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (5599 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Jag "råkade" se Top Gear nu ikväll och de provade en Westfield XTR2 i sin egen bana. Den som kör bilen är "en racingförare" som de inte nämner namnet på (men Damon Hill har kvaddat en MB AMG under arbete med inspelningen av något avsnitt).
Nu lyckades föraren få ner Westfielden på en tid som var snabbare (ung. en halv sekund på 1m22s nånstans) än Pagani Zonda som var snabbast innan denna test. Murcielago är en av de tidigare testade.
XTR2:an tappade på rakorna, men G-mätaren visade 1,25 nånstans i böjarna.
Varför har inte såna bilar tak?!??!?!?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41547

Forumägare
Forumägare

Mäkinen skrev:
Varför har inte såna bilar tak?!??!?!?
För att man sparar några viktiga kg? Undrar om en Ultima Can-Am är snabbare än en Ultima GTR av de skälet? Eller om luftmotståndet kanske t.o.m gör att den blir långsammare? Hmmmmmmmmm.....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Magnus Thomé skrev:
Mäkinen skrev:
Varför har inte såna bilar tak?!??!?!?
För att man sparar några viktiga kg? Undrar om en Ultima Can-Am är snabbare än en Ultima GTR av de skälet? Eller om luftmotståndet kanske t.o.m gör att den blir långsammare? Hmmmmmmmmm.....



Man sparar väl inga kilon på taklösa bilar, snarare tvärtom. De tjocka förstärkningsbalkarna som ligger i trösklarna på cabbar väger massor!! och ändå brukar vridstyvheten vara sämre. Viktfördelningen brukar iofs. vara gynnsam på cabbar, ovan nämnda balkar ger en låg tyngdpunkt.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Frazze skrev:


Man sparar väl inga kilon på taklösa bilar, snarare tvärtom. De tjocka förstärkningsbalkarna som ligger i trösklarna på cabbar väger massor!! och ändå brukar vridstyvheten vara sämre. Viktfördelningen brukar iofs. vara gynnsam på cabbar, ovan nämnda balkar ger en låg tyngdpunkt.


Beror väl på vilken grundkonstruktion bilen har..... det är få formel 1 och Le Mans racers nuförtiden som har tak och långsamt går dom ju inte eller för den delens speciellt tunga.

Utan att ha satt mig in i Westfielden speciellt mycket så tror jag att den är väl snarast konstruerad från början för att vara taklös och ingen i efterhand takchoppad golftyp när marknadsavdelningen vill ha en bil för att sälja i Californien.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Frazze skrev:
Magnus Thomé skrev:
Mäkinen skrev:
Varför har inte såna bilar tak?!??!?!?
För att man sparar några viktiga kg? Undrar om en Ultima Can-Am är snabbare än en Ultima GTR av de skälet? Eller om luftmotståndet kanske t.o.m gör att den blir långsammare? Hmmmmmmmmm.....



Man sparar väl inga kilon på taklösa bilar, snarare tvärtom. De tjocka förstärkningsbalkarna som ligger i trösklarna på cabbar väger massor!! och ändå brukar vridstyvheten vara sämre. Viktfördelningen brukar iofs. vara gynnsam på cabbar, ovan nämnda balkar ger en låg tyngdpunkt.


På en bil där taket har i stort sett 0 påverkan på vridstyvheten och chassiegenskaperna sparar man kilon!

Som parantes kan jag nämna att när jag fick rundvandring hos GTC/Gulf racing och lite närstudie av deras McLaren F1:or frågade jag om burarna och varför det knappt fanns rör i dom. "Bilen klarar alla FIA-krav för krasch utan skiten. Men tävlingsbilar SKA ha bur så då fick vi sätta i en...dock en enkel. Det enda den gjorde var att lägga nga kilon där vi inte ville ha dom. Vridstyvheten har vi inte lyckats mäta att den skulle blivit bättre..." Han var lagom impad över buren...

Mekarnas garv och leenden när jag på frågan om man fick kolla lite närmre på bilarna, de sa självklart, och jag slängde mig under närmsta bil för att spana in allt mums där, är en annan story... Men att man inte är kameramänniska förbannar man ibland...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Borde ju fattat att det är riktiga räser-bilar det är fråga om...

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du är förlåten Frazze...

Fast om du spanar på min avatar så kan jag säga att DEN rörhögen gjorde sitt till. Och gör än idag...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



AL skrev:
Du är förlåten Frazze...

Fast om du spanar på min avatar så kan jag säga att DEN rörhögen gjorde sitt till. Och gör än idag...


Men så är det en S**b också

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fredrik - SLC skrev:
AL skrev:
Du är förlåten Frazze...

Fast om du spanar på min avatar så kan jag säga att DEN rörhögen gjorde sitt till. Och gör än idag...


Men så är det en S**b också


HA! FEEEL!

Min fd, egenhändigt ihopknåpade Race BMW är det på avataren! Häpp!
Saaben är ganska...grå...iaf än så länge. Vi brukar ju bara grundlacka...det väger så mkt annars.
och för att vara en vanlig shopingbil går den ju ganska ok...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



AL skrev:
Fredrik - SLC skrev:
AL skrev:
Du är förlåten Frazze...

Fast om du spanar på min avatar så kan jag säga att DEN rörhögen gjorde sitt till. Och gör än idag...


Men så är det en S**b också


HA! FEEEL!

Min fd, egenhändigt ihopknåpade Race BMW är det på avataren! Häpp!
Saaben är ganska...grå...iaf än så länge. Vi brukar ju bara grundlacka...det väger så mkt annars.
och för att vara en vanlig shopingbil går den ju ganska ok...


borde ju man ha haft koll på.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



[Min fd, egenhändigt ihopknåpade Race BMW är det på avataren!


Kan det vara en E21?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du är förlåten Fredrik! Med tanke på alla bilar du har i din serie kan vi kanske inte begära att du ska hålla reda på vad teknikerna i teamen har för gammla synder på sitt samvete oxå...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Frazze skrev:
[Min fd, egenhändigt ihopknåpade Race BMW är det på avataren!


Kan det vara en E21?


Detdär vill jag, egentligen, inte ens svara på...

Men säg såhär:
Först byggde BMW den hypercolla och helt oslagbart underhållande 02:an.
Sen ersattes den av ngt underligt för att i sin tur ersättas av det jag anser vara en av världens mest lyckade bilmodeller. E30!

Var det svar nog?






























Bilen, som är en röd och vit 318is Grp.N, gick 2000 i BMW Cup ett par race. 2001 körde Håkan Johansson den till 3 varvrekord i Fyndbörsen Cup. Struligt sistalopp med dubbla poäng gav en total 5:e-plats tror jag, istället för en palldito. I år gjorde Janne Creutzer bakhjulsdriftsdebut, och comeback, i den genom att komma 2:a i första loppet. Tror jag slutade topp 5 iaf, med ett antal pallplaceringar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Ääh nåja, hade hoppats på ett rätt idag iaf..

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Frazze skrev:
Ääh nåja, hade hoppats på ett rätt idag iaf..


hehehehe

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
För att undvika missförstånd så vill jag ju påpeka att XTR2:an är en gatbil, om än en relativt spartansk sådan. Ett tak borde gå att få till med nåt slags plastsjok och viktökningen borde inte bli mer än kanske 20-40kg (5-10%...). Jag gillar inte att ha skallen utomhus när jag kör bil.

BMW E21 är en mysig bil! Jag har haft 318, 320, 320i och 323i av den karossen och de är underhållande bilar. Man får dessutom möjligheten att träna upp sina reaktioner till en absolut toppnivå om man kör dem i halka.
Jag har både haft 02 och E30 också och de är ju lite lugnare i reaktionerna...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

XTR2 i sin egen bana


???? Är Top Gear så välbeställda att dom har EGEN bana? Det skulle vara trafikmagasinet det (Klemmings hala grusslinga i skogen räknas väl inte).

Apropå engelska, billiga racerbilar som teoretiskt går att köra på gatan med så bläddrade jag i Autocar på biblioteket häromdan. De hade varit på Ringen med en regad Radical, lyckades klämma in runt 7:44. Tråkigt nog för dom (engelsmännen alltså) körde de också runt en grymt trimmad Porsche av nåt slag på 7:40! Porschen gick sisådär 50 km fortare på långa rakan, Radicale gick, inte oväntat, duktigt fortare i kurvorna.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Top Gears "bana" är en slinga, som verkar vara lagd på en flygplats.
XTR'n såg verkligen läcker ut! thumbs up
Vill ha, vill ha!!!
Jag tyckte dom pratade om ett pris på 20 000 pund.
Är inte en seven med motsvarande motor mycket dyrare?
Fast nackdelen med motorcykelmotor försedda bilar, lär vara att växellådorna inte håller. thumbs down
Annars måste ju XTR'n ge extremt mycket prestanda för pengarna!
Lite frisk luft får man ju på köpet!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fullt medveten om att XTR2 är en gatbil. En förbaskat cool sådan oxå. thumbs up

Kan hålla med om att jag oxå vill ha "hatten på huvudet" när det ska åkas bil, även om Formel Ford är lika kul att köra som det är trist att titta på.
vad jag dock inte håller med om är att 5-10% är "bara" på en sådan lätt bil. Särskillt inte då man isf placera den på abcolut sämst tänkbara ställe.

Fast tusan vet om det blir så tungt. Efter att ha lyft hela monococuen (?) till en Königsegg själv inser man hur lätt man kan bygga saker. En (stor) dörr väger ca 2 kg om jag minns rätt. thumbs up

Så iom att krocksäkerheten är "ok" redan utan taket är det ju bara ett "vind/regnskydd" som ska dit. Det fixar man garanterat under 7kg, max.

10kg köper jag, kanske snudd 20 under protest. 40 är en katastrof.

Angående E21 så är det väl så att vissa bilar "går man loss på", vissa inte. och är man svag för modell 1 och de ersätter den med modell 2 som man anser vara sämre... Nja...Fast sedan kan man ju rätta till sådant iom modell 3!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mäkinen skrev:
För att undvika missförstånd så vill jag ju påpeka att XTR2:an är en gatbil, om än en relativt spartansk sådan. Ett tak borde gå att få till med nåt slags plastsjok och viktökningen borde inte bli mer än kanske 20-40kg (5-10%...). Jag gillar inte att ha skallen utomhus när jag kör bil.


Nu sticker jag fram hakan och får antagligen en smäll på käften av KTH/Chalmers/LiTH-grabbarna (fårlåt om jag glömde någon....)

Jag tror att en hardtop kan göras till en sådan bil i t.ex kolfiber prepreg eller liknande, tror att den inte ska behöva väga mer än kanske 2 kg/m2, tror att den blir ca 4 m2 stor så jag tror därför att den ska kunna väga under 10 kg! Uttag för bakruta avgår väl ungefär lika mycket vikt laminat som makrolonrutan väger (ca 2 kg/m2 för 2 millimeters?). Ev kan man dessutom göra en sandwichkosntruktion med en tunn divinycellskiva ca 0,5 kg/m2 imellan så blir det mycket styvt.

Ska kolla med våra hållfkillar på måndag! (www.diabgroup.com)

_________________
Pär Hylander
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Är det bara jag som undrar hur man skulle komma i och kanske framförallt ur bilen om man lade dit ett tak?
en XTR2 har ju inte direkt några dörrar...

Vad skulle taket förresten ha för funktion? förutom att det inte skulle blåsa lika mycket på hjälmen? Jag tror faktiskt att nackdelarna med ett tak överstiger fördelarna i det här fallet...

/Tom

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Allmänt banåkaforum
Westfield XTR2
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (5599 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande