Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
1, 2, 3, 4, 5   >>
249 besök senaste veckan (5227 totalt)
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
I somras kraschade jag min Subaru BRZ på Mantorp, bortom vad jag ansåg vara min egen förmåga att fixa. Jag sålde den och letade efter ett tag efter en annan "billig" bil att köra bana med. Valet föll till slut på en billig BMW e46 328i som gått ~17 000 mil. Tanken var att jag skulle bygga om den under vintern och ha den redo för säsongen 2024.

Jag är en rookie i garaget och tänkte ha den som läroplattform - lagom "modern" men ändå ganska enkel. Har visat sig vara ganska naivt av mig, men tänkte ändå dokumentera min resa här. Var redan en liten bit på väg innan tråden skapades så saknas en del från början, men jag fyller gapet i den mån jag kan för att få en någorlunda vettig sekvens.

Steg 1: Det orörda objektet
Inköpt i oktober 2023: Din genomsnittliga tonårings/ pizza-rejser; en svart BMW E46 328i, sänkt på gamla rostiga J-Spec-coilovers, för låg hjuldiameter pga däckdimensionerna och "lite" stretch med 205-däck på 9"-fälgarna bak. Övriga fel jag kände till var dåliga kamaxelsensorer, lite lösa paneler (se hjulhuset bak t.ex.), lite lösa sidolister samt trasigt lås som inte gick att vrida om med nyckel samt en del rost lite här och där. Hade kollat att fjäderbenstornen fram såg bra ut - ingen deformering eller sprickbildning.




_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Steg 2: Ta bort baslådan och fejk-angel eyes
Bilen hade en baslåda installerad samt påklistrade LED-angel eyes som jag inte såg något värde i att behålla då de inte gör bilen snabbare. Kabeldragningen var dessutom "sådär" och paneler hade satts ihop lite slarvigt. Började med att montera ut allt och se till att alla paneler samt handskfacket sattes tillbaka korrekt. Passade på att flytta AC-panelen och förbereda för en double din Apple Carplay-stereo. Ljudgrejerna åkte ut på Blocket. Passade också på att byta växelspaksdamasken och handbromsdamasken till "M-look". Bytte även backspegel då någon tagit bort skyddskupan och bytt till en spegel utan automatisk avbländing. Gillar inte kablar som hänger löst...






_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Steg 3: K&N insug

Då jag ser mig själv som rookie i garaget drar jag mig lite för att pilla med motorn, så beslutade mig för att göra något enkelt för att åtminstone komma igång. Det blev att installera en K&N-insug jag klickat hem från EBay. Har nog ingen effekt alls utan att byta avgassystem och tuna bilen, men ser iaf lite moddat ut.



_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Steg 4: Främre chassikomponenter

Det tog inte många sekunder att inse att allt är rostat och i dåligt skick. Jag var dessutom inställd på att byta bromsar och coilovers och få en rimlig nivå på sänkningen samt en bra hjulinställning.



Plockade ner allt och fastnade på en helt sönderrostad bromsslang som vägrade lossna. Efter flera dagars återkommande behandling av WD-40 och med alla möjliga kombinationer av verktyg inkl flare wrenches så gav jag upp och tog bort skiten. Fick bli ett nytt bromsrör istället. Tog mig lite tid att få till, men blev iaf hyfsat prydligt. Passade på att ta fram diskborsten och göra rent området runtikring.




Nästa utmaning var att få loss spindelleden från bärarmen... helt hopplöst, och dödade ett verktyg på vägen. Men gick till slut efter en tripp till Biltema för att plocka upp en större stålslägga att använda till min gaffelkil.




Passade också på att byta bussningarna på bärarmen till Powerflex Black Series. Herregud vad meckigt det var att få ut de gamla bussningarna! Men till slut gick det...



Nu ser det ut såhär, väntar på nya styrleder från Meyle och ska låta blästra/ pulverlackera spindellederna i veckan som kommer. Därefter ska allt kunna sättas på plats.


_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Fått hem Meyle styrstagen (vilken kvalitetsskillnad mot Kina-skräpet från "ATEC Germany" jag köpte först!) och de blästrade och pulverlackade spindellederna. Installerade nya ABS-sensorer från febi-Bilstein och så var de redo att montera.

Måste nog byta bärarmarna också dock, då det sitter samma låga kinakvalitetsgrejer på nu, och ena bussningen ser felmonterad ut från fabrik.





Nu är jag fast ett tag då jag väntar på nya skruvar för att kunna installera dammskyddsplåten (vill ju inte använda de gamla rostiga skruvarna...) och sen nya hjulnav, och därefter mitt BBK. Så hoppar till bakaxeln under tiden.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Så till bakaxeln. Började med att plocka bort bromsarna och insåg att jag kommer att behöva byta bromsrör bak på BÅDA sidorna, då de är totalt sönderrostade och jag inte får loss bromsslangen på vänstersidan eller inte kan vrida om bromsnippeln på högersidan. Suck. Bromsrören visar sig också redan varit bytta en gång tidigare, och är skarvade under bilen. Kanske kan byta vid samma skarv så jag slipper lägga till ytterligare en. Nåja, senare problem.




Fortsätter med demonteringen så länge.





Inser att jag måste fixa den där regalskeppet-vasa-nivån på rost som är på bakre bärarmarna, och byta samtliga bussningar. Bakre bärarmsbussningen är i så dåligt skick så man tror knappt det är sant... och bromsvajern sitter helt fast, så kommer bli tvungen att kapa den. Fick koppla loss bromsvajrarna vid spaken och dra ut dem ur chassiet och beställa nya. Varje del är ju inte dyr, men mängden delar jag känner att jag måste byta börjar snart bli löjlig. Death by a thousand paper cuts.



_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Ägnade mig sen åt lite gratis-fix genom att skura rent hjulhuset så det blir lite roligare att jobba i åtminstone. Får inte bort gummiresterna dock, så om någon har ett bra tips på hur jag mekaniskt eller kemiskt får bort dem så är jag tacksam! thumbs up




_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Sen sist har jag plockat ner vänstersidan bak (krävdes Biltemas fetaste avdragare för att kunna få ut den drivaxeln...).



Jag kunde sen ganska lätt plocka ner diffen. Måste ju på något sätt lista ut hur jag stoppar i en Quaife i det diffhuset, men det får vänta till senare.



Och då när båda sidorna OCH diffen var urplockade kunde jag ju lika gärna ta ner hela subframen. Så en subframe "refresh" är väl oundviklig vid det här laget.


_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Tog en liten paus i demonteringen och monterade min nya kränghämmare fram och bytte de nedre bärarmarna till ett bättre märke än Kina-skräpet jag köpt innan. Känns bra att inte BARA plocka ner utan också sätta tillbaka något ibland.





Med lite utrymme under bilen passade jag också på att sätta dit nya växellådskuddar. Blir en shortshift så småningom också.


_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Sen satte jag igång att förbereda bakaxeln för blästring och pulverlackering. Började med att ta bort bussningar, fastärjade bromsvajrar och ABS-sensorer från de bakre länkarmarna. Mina RTAB hade sett bättre dagar...




Sen hoppade jag på subframen. Fick bort alla diffbussningar med vanliga bussningsverktyg, men själva subframe-bussningarna fick jag bränna bort. Dränkte den sen i WD-40 så jag kan borsta rent den innan jag lämnar in för blästring.




_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Och innan du byter insug - hemma-mappa om DISA på den och provkör det först. Ska tydligen vara the shit och kostar gratis. De är strypta elektroniskt från fabrik. Sen är ju torsen diff också trevligt. Eller ja, diff men oftast är det väl en kina-torsen man har råd med. Men det blev väldigt bra på min 325:a iaf.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Tack för tipset, det ska jag testa! Funderar på att uppgradera DISA:n rent fysiskt också, misstänker att det är original som sitter där nu och verkar ju finnas rätt robusta rebuild kits.

Ang torsen så tänker jag mig en Quaife... men finns ju billigare alternativ också absolut. Får se vad plånboken tillåter när det blir dags.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Inte hänt så mycket den här helgen, men har satt på nya hjullager fram, ett BBK och stålomspunna bromsslangar.

Har även lämnat in fler bakaxeldelar inklusive subframen på blästring och pulverlackering. Får försöka hinna plocka upp dem vid tillfälle i veckan.




_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Ser ju helt underbart ut med så fräscha delar!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
OscWan skrev:
Ser ju helt underbart ut med så fräscha delar!


Hehe, jo. Problemet är att kontrasten mot de rostiga, slitna delarna bredvid blir så påtaglig så man får lust att byta alltihop. Gäller att veta var man ska dra gränsen...

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Fick lite tid igår i garaget igen. Inser att jag drar mig för att göra de jobbiga grejerna, typ sänka bränsletanken för att kunna byta bromsrören bak, men roligare att pilla med lätta saker.

Hämtade nyblästrade och målade bakaxelkomponenter i veckan, så beslutade mig för att montera i lite fräscha bussningar. Visade sig att MrTuning missat att skicka med två bakre bussningar till subframen, suck. Hoppas de litar på mig och kompletterar utan diskussion.






_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Rhodin
Uppsala
Här sen Apr 2020
Inlägg: 10



Jag får flashback till hösten 2020 när jag köpte en lös bakvagn och rustade upp för att sen kunna byta ut allt i ett svep.

Känslan är riktigt skön när allt är på plats, och man får uppleva känslan av ett lagom stumt chassi 👌🏻

_________________
Niclas Rhodin
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Jo ser verkligen fram emot att kunna köra bilen i vår. Känns långt bort just nu dock, skulle behöva ta ett par veckor ledigt från jobb och familj för att kunna bli helt klar.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13268



Snyggt jobbat!

Måste ändå vara en skön känsla med de nya blanka delarna på plats?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Jo absolut! Men det är en hel del kvar innan bilen är redo för säsongen. Började skriva ner allt här i meddelandet, men listan blev så lång så det blev fånigt.

Tur att det är kul att pula i garaget!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



jonaslundin skrev:
Jo absolut! Men det är en hel del kvar innan bilen är redo för säsongen. Började skriva ner allt här i meddelandet, men listan blev så lång så det blev fånigt.

Tur att det är kul att pula i garaget!

Jag gjorde den missen i början, skrev ihop så fint allt som skulle göras på bilen - men planen ser rätt så annorlunda ut nu jämfört med när jag började. Tänker att jag låter det stå kvar oavsett för att kunna jämföra sedan

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
1, 2, 3, 4, 5   >>
249 besök senaste veckan (5227 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande