Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
Rejsa.nu och banträffar (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
14066 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Dom här körningarna på anderstorp på onsdagarna, var det hela dagen eller?

_________________
Johan B
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Vet inte, detta var en söndag. Men det stämmer att det har hållts körningar vissa onsdagar också. Finns väl ngn attitudemotorclub tror jag dom heter, det är väl dom som har hållt i det på onsdagarna.


ps. aldrig har E4`n mellan markaryd och värnamo varit så smal som den söndagsmorgonen......

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Erik H

Här sen Nov 2002
Inlägg: 26



Jag har tillsammans med Elise deltagit i och arr. några ban/flygplatskörningar under den gångna säsongen.
Några egna erfarenheter:

*Man kan vara mycket fler deltagare än man tror, alla är väldigt på hugget i början av dagen, men det lugnar sig och glesnar vartefter. Det är roligare ju fler man är.

*Det har inte varit några som helst problem med "avvikande" beteenden på de körningar jag deltagit i hittills. Alla har tagit stor hänsyn till varandra.

*Vi har haft väldigt fria regler, vilket har fungerat bra. Jämför man med hur förmodligen de flesta på detta forum kör på allmän väg, med mötande trafik mm., så tycker jag att det är så ofantligt mycket större säkerhet bara att alla kör åt ett håll att det räcker med hjälmkravet.

*Rätt placerade är slalom med koner är jättekul, och är klart underskattat. Ialla fall om man är van att leta leta tomma storköpsparkeringar för att testa kurvtagningsförmågan på ett säkert sätt.

*Ska man ha flaggvakter mm. så blir det för krångligt att arrangera. Det är mer arbete än man tror, hur enkelt man än gör det.

Hoppas att vi ses någonstans i varmare väder (med vrålande motorer, heta däck och rykande bromsar!
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Angående blyga bantillställningar...

Pallers Gatbilar Lidköping arrangerade i somras bankörning på Kinnekulle ring en halv dag. Tillställningen var diskret men alla som körde var mycket nöjda.

Vi planerar att köra en favorit i repris sommar. Eftersom vår förening är märkesoberoende är alla välkomna! Vi vill undvika trängsel på banan varför deltagarantalet begränsas.
om det blir hel- eller halvdag, samt datum är ej spikat. Kommer att annonsera bla här samt på www.pallers.com.

Så vill ni komma och svänga lite vår västgötska ring i sommar så är ni mycket välkomna!

MVH
Andreas Ingemarson
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2457



Erik H skrev:
*Ska man ha flaggvakter mm. så blir det för krångligt att arrangera. Det är mer arbete än man tror, hur enkelt man än gör det.


Jag har hjälpt till vid banträffar och arrangerat ett antal själv de senaste åren och en grej som jag aldrig vill tumma på är just säkerheten. Det är inte kul att vara den ansvarige om det skulle gå åt pipan.

Givetvis beror allt på hur banan ser ut, Anderstorp ser jag inga större problem att åka utan flaggvakter, där är rätt hyffsad sikt överallt, men ta t.ex Ring Knutstorp eller Sturup - inte en chans att jag står som arrangör utan att ha iaf 2 posteringar bemannade (vill helst ha 3 på Ring Knutstorp). Hela grejen med att åka på bana är ju att man vet att kurvan är "fri" och därmed kan man stå på

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Frazze skrev:
Finns väl ngn attitudemotorclub tror jag dom heter, det är väl dom som har hållt i det på onsdagarna.


Precis.
Vi har haft bankörning på ett antal torsdagar, tror jag vet var mest.

Det är hemskt "lagom" att ha en liten banträff på en vardagkväll.
Vi kommer nog ha fler, men förhoppningsvis allt mer på andra banor nästa år... SCS som man hyr av på anderstorp är inte direkt serviceinriktade när man hyr av dom...

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Tomas Hall
Sthlm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 88



Hallå

Jag har tillsammans med andra hyrt olika banor, från Tullinge till Gelleråsen.
Vi har alltid kört utan flaggvakter och det har alltid fungerat bra, samtliga deltagare får naturligtvis köra på ett sådant sätt att säkerheten inte försummas för mycket.
På Gelleråsen var vi 40 bilar, allt från Volvo 240 till Porsche GT3 och inga problem tack vare visad hänsyn och blinkers.

Jag är också ansvarig för en BMW-träff på Knutstorp med 150 bilar som skall ut på banan, där hjälper bara tjat och "uppsträckningar" för att det skall köras lite förståndigare.

Det som krävs för en trevlig dag är några koner och likasinnade.

Tomas

_________________
Tomas Hall
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Efter att ha ordnat GTI Klubbens träffar på Kinnekulle de senaste åren och varit inblandad i klubbens träffar de senaste 10 åren, skulle jag bara vilja säga att jag vill inte köra utan flaggvakter och radio. Helst inte utan ambulans heller.
Ja, det blir krångligare och dyrare, men för tusan, vad spelar dessa kronor för roll egentligen? Jag vill inte stå som arrangör om det skulle hända en olycka där ett liv kunde räddats om det bara hade funnits en ambulans på plats.
Att ha en träff med enbart bankörning är trots allt inte en bråkdel så krånglig att handha, mot om man också skulle köra en RS-bana.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Det där med blinkers går inte att säga för många gånger!
På en banträff är det alltid den framförvarande som avgör hur, var och när det ska köras om! Detta enklast genom att blinka!
Då vet båda förarna vad som gäller o att man har varandra under uppsikt.


MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Har också varit inblandad i Gti-klubbens övningar, och instämmer helt med Nisse!
Efter att under året varit på några av PCS träffar har jag sett en bra grej där. Nämligen att dela in i olika grupper beroende på vana och körskicklighet. Det blir lite mer jobb men de på banan är ju mer jämspelta...
Trist nog har inte PCS ambulans på sina träffar. DÅLIGT!

Jag personligen tyckte inte det var så kul att vid ett tillfälle se en kille med en NY GT2:a räcka upp handen vid frågan om hur många som aldrig kört på en bana förr. (sen var det ju bra av honom att åka till en bana och öva iof)

Det finns ett par samträffar som jag inte kommer att åka till nästa år, pga att folk där är mer intresserade av spoilers och dekaler än bromsvätska osv. >

_________________
/Mathias
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



zeddie skrev:
Angående blyga bantillställningar...

Pallers Gatbilar Lidköping arrangerade i somras bankörning på Kinnekulle ring en halv dag. Tillställningen var diskret men alla som körde var mycket nöjda.

Vi planerar att köra en favorit i repris sommar. Eftersom vår förening är märkesoberoende är alla välkomna! Vi vill undvika trängsel på banan varför deltagarantalet begränsas.
om det blir hel- eller halvdag, samt datum är ej spikat. Kommer att annonsera bla här samt på www.pallers.com.

Så vill ni komma och svänga lite vår västgötska ring i sommar så är ni mycket välkomna!

MVH
Andreas Ingemarson


Låter bra det, det var ju hur kul som helst i sommras Lagom mycket bilar på banan och knappt någon kö i depån.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Hur många på det här forumet är från norr?
För vi som är uppe ifrån norr så är ju närmaste
banan antingen Mo I Rana eller Midlanda...
tänkte bara höra om det är nån som vill
vara med och anordna nått där??

Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



30 mil till Midlanda och 55 mil till Mo i Rana, man bor verkligen mitt i ingenstans, dvs Åre... Men banträffar är alltid roligt!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Sörpan skrev:
30 mil till Midlanda och 55 mil till Mo i Rana, man bor verkligen mitt i ingenstans, dvs Åre... Men banträffar är alltid roligt!

Bara 30 mil till Midlanda!?! Det är ju bara ett stenkast bort!
Jag har nog drygt 40 mil dit!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



55 mil till Midlanda, 60 mil till Mo i Rana, 55 mil till Kemora. Det är dom närmaste banorna för mig. Så själv bor man verkligen i banlöst land thumbs down

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Fredrik C skrev:
Det där med blinkers går inte att säga för många gånger!
På en banträff är det alltid den framförvarande som avgör hur, var och när det ska köras om! Detta enklast genom att blinka!
Då vet båda förarna vad som gäller o att man har varandra under uppsikt.


MVH


Håller med fullständigt, men när jag föreslog det för norrmännen på ACR i somras tittade de bara konstigt på mig?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Sörpan: Skumt, det är ju ingen tävling. O det ska ju kännas bekvämt på den för som kör om o den som blir omkörg (bekvämt, hehe det lät porrigt! )
Å andra sidan tittar man på filmer från Rudskogen så ser det ju ut som rena vildavästern! thumbs down

MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Det är många som vill träffas och köra på bana, so lets do it!
Men ingen har tagit upp ekonomin, hur mycket är rimligt att lägga per deltagare för en hel dag på racerbanan?Hur mycket (lite) vill ni pröjsa?
Linköpings motorstadion (sviestad) har fortfarande någon vardag ledig i sommar det kostar 18.000 + moms för en hel dag och hälften för en halv dag.
Jag är klart sugen.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



om det kostar 20.000:- så måste det vara min 40 bilar. Är vi det? Finns det någon bantid ledig för 2003?
"
När man slår ihop PCS, PCS-R, BMWSC, Ring Runners så är det 29 bantillfällen.. thumbs up ..lite att åka på alltså.

Håller dock med, trist med märkesbundet. För dom som kör Audi el BMW är det väl lite roligare nu med samträffarna.

Mvh

_________________
Stefan Larsson
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Jadå, det finns några strötider kvar på vardagar, men dom går som smör i solen.Sviestabanan.
40 rejsglada bilnördar borde väl fixa sig i detta avlånga land.
För bara futtiga 500 spänn så får man skava runt på en racerbana utan mötande trafik en HEL dag.
Kraven är förhållandevis låga, du behöver i princip bara ha en besiktad och försäkrad "sportbil" sen är det bara att åka.
Jag é me.
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Det här med ambulansens närvaro eller brist på detsamma. Det är väl en kostnadsfråga skulle jag tro. Det är rejält dyrt att ha en ambulans med personal stående en dag, ännu värre på en helgdag.

Man bör dock utse en "bårbil" med chaufför som uttalat skall användas som ambulans om nåt går åt h-e. Så man inte måste fundera ut vilken bil som skulle vara lämplig och vem som skall köra den EFTER det hänt nåt.
Detta oavsett om man arrangerar bankörning med krav på minst 500hk eller om man pysslat ihop en liten konbana på en parkeringsplats.
Det är förunderligt hur dåligt det kan gå med lite missflyt, oavsett säkerhetsnivå och hastighet (har själv lyckats köra i diket (!) på konbanan vid årets Knutstorpsträff, slå det om ni kan...).

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Inför träffar
Rejsa.nu och banträffar (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
14066 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande