Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 -75 Blue Carbon
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
7 besök senaste veckan (170756 totalt)
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70



Hej Frallan
Kul att motorn är igång. Med lite justeringar blir det nog bättre fart i den.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Bara känslan att ha en bil som startar när jag vrider på nyckeln, (visst får jag pumpa hystersikt innan den går rent men det är ju en 48 IDA charm det med) jag kan köra korta rundor med (bor på landet och bilen är inte besiktigad ännu) och ge plats i garaget när jag behöver OCH det är höst, har aldrig hänt mig med en VW bubbla förut.
Det är oftast mörkt så jag inser att oljetrycket och varvräknaren bör få ljuset kopplade de med.

Otroligt gött!




_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Ja, så måste jag erkänna att det byggs en 300 hk turbomotor också. Uppdatering kommer så småningom.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Grattis! Härlig känsla och jag längtar till jag själv får känna den.

Resultatet blev ju riktigt bra också! thumbs up
(även om jag personligen hade målat kolfibret)
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
jag funderar på att måla kolfibret. Tror du sagt det innan? Och jag har lyssnat.[/[size=7]size] Tack!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Tycker du gör rätt som lackar kolfiberdelarna annars får du lacka resten av bilen i en mörkare färg som passar kolfiber för just nu ser det lite si och så enligt mig.

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Grattis.
Känslan att bara kunna vrida på nyckeln thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
ZVR skrev:
Tycker du gör rätt som lackar kolfiberdelarna annars får du lacka resten av bilen i en mörkare färg som passar kolfiber för just nu ser det lite si och så enligt mig.


Jepp!
Det ligger i plan. Jag gjorde det med min kolfiber huv till min Pontiac GTO och lämnade svart/kolfiber i linje med scoopen. Det blev snyggt, tycker jag.

Ja, jag går i valet och kvalet om bilen ska bli blå eller svart.
När det finns pengar till lack så bestämmer jag mig.
Kolfiberdörrarna är ju svarta med..........om de nu kommer på någon gång.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Glad dag idag.
Vackert väder, frun for till Malmö för att ha kul och jag ökade förtändning till 39-40 grader.
Helt nytt ljud i maskinen och nu börjar den bli rolig.
Ja till och med i garaget så hörs den bättre.:-) "Whatever that is worth" som det heter på annat språk.
Jo, jag mår bättre.
Nu lite småpill och sedan måste det bli Johannes JPM Dynotime!

https://www.youtube.com/watch?v=gP6kPV020EM&feature=youtu.be

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Johnny knudsen
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70



Va väl det jag visste. Va kul att det går framåt för dej.
Hoppas tomten hinner hem till mig innan jul med uppgraderingar till min motor.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Har det hänt något mer med bilen?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare


Från i våras.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare



Från nu precis.
Kompis ville ha sin retroturbo utprovad och jag sa ja. Kör snart med den och rapporterar. Sedan får han sin motor och en rapp 2,8 liters förgasare som kjag har ( sedan sprut ) åker in.
Det händer alltid något runt denna bilen och sedan kör den alldeles för lite.
Men men, det blir skillnad på det snart.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Skoj!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Det har hänt lite till.
En DTA insprutning på 2.0 med turbo har testats. Helt OK.
Det sitter nu Brembo ventilerade fram.
Det har köpts 17" regndäck och slicks.
Men det kräver bredare skärmar....ligger hos komposit tillverkaren. Hualigen så dyrt men blir bra när det blir klart. 6 cm bredare skärmar för att få plats med 17" fälgarna.






_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
2017 så kördes bilen på Knutstorp med en mild turbomotor.
Den gick "Över förväntan" och ett par testvarv blev 4-5. Jag hade riktigt kul.
Över NGK så tog det slut och jag blev en passagerare.

Lewan stod perfekt och fick en serie bilder som säger allt.
Bilen var "nästan" klar 2018 men generation 28 av motor (stor volym) gick ner sig i kamaxeln.
Där tog det stopp och mitt fokus gick över på min dragster.



_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Så här såg det ut.
Jag hade nya skärmar på gång och fick dom inte mindre än två veckor efter smällen.
De passade utmärkt till mina BMW 17" fälgar med begagnade slicks.








_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Så har vi 2019. Allting kändes ganska bra.
Jag hade tagit bort turbon och nu gav motorn något mellan 100-120 hk.
Kändes pålitlig även om jag bara kört någar kilometer med den.

Hjulinställningen stod perfekt, enligt mig.......
0.2 + toe fram
0.05 + toe bak

3 grader camber fram
mindre än 0.5 grader bak.

Ljungbyhed 25 juli. 30+ grader ute.
Redan i konbanan som vi testade så skrämde bilen mig.
Bakändan bara gled ut som om jag körde på halt underlag.

Sedan ute på banan så blev det 4 varv innan jag gav upp.
Visst, jag hade lite bekymmer med en spjällarm på vänster sida som ville flytta sig. Det hade jag kunnat fixa på plats men jag ville inte köra mer.
Det bara kändes fel.

Corner weight
vä bak 218 hö bak 220
vä fram 167 hö fram 171

775 kg utan mig. Det vill säga att det blir en hel del till på vänster sida.

Krängningshämmare fram och bak.
Koni Golf banracing ben fram.
Bilstein dämpare bak

205 580 slicks fram
245 620 slicks bak
Obs. de är som hårda puckar och troligen väldigt gamla.

Kompisen kör en AC Cobra och han bara skrattade åt mig att det är bara att värma upp dem.
Hans slicks är från 1997. Funkar ypperligt, år efter år. En banträff om året med den bilen.
MEN, med min låga vikt i bubblan, tror jag inte det sker.
Det räcker inte med den vikten.
Jag gick från 2 bar ner till 1.7 bak/1.5 fram och ja, det kändes marginellet bättre.

Bilen fungerade bra med 195/50/15" R däck men inte nu.

Jag tar villigt emot alla förslag och analyser. Detta måste bli bra igen.
Annars blir det konvertering till gatbil eller så säljs den. GRRRR. Jätte ledsen dessa dagar. Bottenapp.......
Eventuelt så köper jag helt enkelt nya slicks för 2500-3000 kr stycket.
Eller R däck.
Men lite egna funderingar får jag nog ha och er hjälp innan.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Ja, vinge blev det också i år men det är mest för att det är fräckt.
Tror inte det är den som skrämmer mig.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Frallan2 skrev:
Så har vi 2019. Allting kändes ganska bra.
Jag hade tagit bort turbon och nu gav motorn något mellan 100-120 hk.
Kändes pålitlig även om jag bara kört någar kilometer med den.

Hjulinställningen stod perfekt, enligt mig.......
0.2 + toe fram
0.05 + toe bak

3 grader camber fram
mindre än 0.5 grader bak.

Ljungbyhed 25 juli. 30+ grader ute.
Redan i konbanan som vi testade så skrämde bilen mig.
Bakändan bara gled ut som om jag körde på halt underlag.

Sedan ute på banan så blev det 4 varv innan jag gav upp.
Visst, jag hade lite bekymmer med en spjällarm på vänster sida som ville flytta sig. Det hade jag kunnat fixa på plats men jag ville inte köra mer.
Det bara kändes fel.

Corner weight
vä bak 218 hö bak 220
vä fram 167 hö fram 171

775 kg utan mig. Det vill säga att det blir en hel del till på vänster sida.

Krängningshämmare fram och bak.
Koni Golf banracing ben fram.
Bilstein dämpare bak

205 580 slicks fram
245 620 slicks bak
Obs. de är som hårda puckar och troligen väldigt gamla.

Kompisen kör en AC Cobra och han bara skrattade åt mig att det är bara att värma upp dem.
Hans slicks är från 1997. Funkar ypperligt, år efter år. En banträff om året med den bilen.
MEN, med min låga vikt i bubblan, tror jag inte det sker.
Det räcker inte med den vikten.
Jag gick från 2 bar ner till 1.7 bak/1.5 fram och ja, det kändes marginellet bättre.

Bilen fungerade bra med 195/50/15" R däck men inte nu.

Jag tar villigt emot alla förslag och analyser. Detta måste bli bra igen.
Annars blir det konvertering till gatbil eller så säljs den. GRRRR. Jätte ledsen dessa dagar. Bottenapp.......
Eventuelt så köper jag helt enkelt nya slicks för 2500-3000 kr stycket.
Eller R däck.
Men lite egna funderingar får jag nog ha och er hjälp innan.


En början är väl att kolla om däcken blir varma?

Om du kör ~ 2 varv och i bromsningar, ut ur kurvorna etc kämpar lite för att bygga värme i däcken

Hur varma är däcken när du sedan går in i depå och kollar?

Nu är ju inte en handtermometer perfekt, men bättre än internetgissningar.
Lägger du handen över däckets yta, typ kallt ?, säkert en eller två grader över utomhustempen, lite ljumna eller varmt men ingen brännskada och det känns som handen klistar fast på däcket?

Allt utom det sista är fel.

Körde för många år sedan med gamla clio cup slicks på min hyfsat lätta Scirocco, efter två uppvärmningsvar fanns det värme i däcken. Det var dimension motsvarande 195~205/50-15 ungefär, tror jag gick ner mot 1.2 eller 1.3 bar kalltryck för att få upp bra temp hyfsat fort.
Men det skiljer sig mellan slicks och slicks, vad är dina slicks tillverkade/utvecklade för kall- och varmtryck?

Vad har du fått för varmtryck?

Problemet med gamla puckar är att till slut blir det ingen temp i dem, det finns inget fäste som kan ge rörelse i däcket och temp.
Har du passagerarstol, spänn fast en sandsäck på ~ 100kg för att öka vikten (ganska mycket procentuellt) och se om du får mer värme

_________________
Roland Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 -75 Blue Carbon
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
7 besök senaste veckan (170756 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande