Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Aluminiumpasta - var hitta bra sådan?
4 besök senaste veckan (12403 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Dags för en oglamourös och kanske lite mindre "eldfängd" bromsrelaterad fråga eftersom aluminiumpasta inte finns i grönt.

Nåväl, använder alu-pasta till frambromsarna eftersom det är alu-ok och jag antar att kopparpasta kan leda till ökad korrosion av oken.

När jag letat alupasta har jag hittat spray som inte verkar så bra att hålla på med runt bromsarna och att det inte går att kleta på ett bra lager. Det enda alternativ på tub jag hittat är Biltemas alupasta.

När jag var och pillade vid oken och tog ur beläggen så hade pastan blivit aluminiumfolie och då gör det väl inte så stor nytta? Eller blir det så med all alupasta om det blir hett?

Jag undrar nu om ngn har tips på bra pasta, CRC som väl är ett hyggligt märke verkar bara ha spray, finns det andra fabrikat?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Hej!

Jag har en några år gammal plasttub med 'CRC Aluminiumpasta' hemma som jag använder till bl.a. mina bromsar. Så det finns eller har i varje fall funnits.
om man bara får tag på spray, vilket jag också har, så gå det ju att spraya ut en mängd i en liten skål som man sen kan "dutta" på där man vill ha det. Jag har för mig att sprayen är lite tunnare men om man låter det utsprayade stå ett tag så tjocknade det lite.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Men nu blir jag nyfiken och konfunderad!!!

Kopparpasta kör jag på tex hjulbultarna och hjulnavstyrningen lite granna. Och mellan belägg och ok.

Men ska man använda aluminiumpasta ibland istället? Är det VIKTIGT att använda rätt?

När och var har men det ena o det andra? och som sagt, finns det ställen där det egentligen inte spelar så stor roll?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Det är ju halvbildat underbyggda bonn-teorier som vanligt, även i detta rudimentära fall, men eftersom metall-pasta (litium, koppar, aluminium) enligt vad jag förstått, består av fina metallpartiklar suspenderade i temperaturtåligt fett så finns det ju en risk att tex koppar beblandar sig med elektrolyt (saltlösning) och en mindre ädel metall (aluminium).

Argumenten mot spray är två:
-Vill inte slabba med det i närheten av skivor och belägg.
-Verkar behövas ett rejält lager för att motverka gnissel ett tag. Med sprayen får man bara en snygg beläggning.

Sen verkar ju fettet i Biltemas alupasta förångas vid de blygsamma temperaturer som "greenshit" tål (450 grader C) och de har ju tillochmed blandat i speciell aluminium med smältpunkt under 450 grader C (normalt 660 grader C)

Jag tror inte att det finns någon metallpasta som egentligen tål bromstemperaturerna vid banåka, men vill kolla om det finns ngn som har tips om bättre produkter.

Tror dock egentligen att koppar som metall (smältpunkt 1085) är mer intressant som metall, men inser samtidigt att alla petruleum-produkter har kokats bort innan metallens smältpunkt.

Så den kvarstående frågan är: Vad gör metallpastorna för nytta egentligen?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Drar upp tråden då jag såg "metallfri pasta" hos järnhandlaren.
Tydligen keramisk enl snabbläsning på burken (spray iofs men ska finnas på 100g tub enl CRC).

-40°->1400°

http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=SE&product=METAL%20FREE%20PASTE%20AUT&brand=CRC%20RED

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Vi köpte en burk med keramisktfett av BS-kemi då många fälgtillverkare inte tar garanti på defekta fälgar (korriderade centrum) då kopparpasta använts.

Dom säljer även denna produkt i burk med pump och en praktisk pensel i toppen på pumpen.

F.ö en mkt trevlig försäljare i sthlms trakten.
08-50023810 be om att få tala med försäljare
/PW

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du känner ingen som arbetar med flygplan? Vid ihopmontering av alu. Och ståldetaljer på flygplan använder man ofta Mastinox. Är "lite" giftigt vilket gör att det inte säljs var som helst.
Använder det själv och tycker att det fungerar mycket bra.
och färgen är gul, lite åt det gröna hållet ;-)

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2911

Namndispens
Namndispens

okej, jag missade visst denna tråd...

Men i vilket fall som helst, jag har blivit avrådd från att använda kopparpasta genom omväg av Pirellis representant i Sverige...

Rätt eller fel, vet ej. Men argumentet var något i stil med att hjulen kan ramla av om man har det runt nav och/eller mellan fälg och nav.

Hmmm.........

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Bamsefar skrev:
okej, jag missade visst denna tråd...

Men i vilket fall som helst, jag har blivit avrådd från att använda kopparpasta genom omväg av Pirellis representant i Sverige...

Rätt eller fel, vet ej. Men argumentet var något i stil med att hjulen kan ramla av om man har det runt nav och/eller mellan fälg och nav.

Hmmm.........


Kopparpasta är väl något som Bildoktorn använder flitigt? Ska vi få en våg av tappade hjul i Sverige?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

man ska absolut inte ha någon sorts pasta på anliggningsytan mellan fälg och skiva.
detta pga att man inte får den friktion som skall vara.
och risken med avskjuvade (hur stavas det igentligen?) bultar inte skall finnas.

det går däremot bra att köra med pasta i centrumhålet (där 99.9% av problem med fälgar som fastnar ligger) och på gängorna.

jag har faktiskt inte sett en fälg som korroderat pga kopparpasta, där man med säkerhet kunnat utesluta vägsalt eller någon annan kemiskt/mekanisk påverkan som den verkliga orsaken.

man ska inte heller ha någon pasta eller likn på bulten/mutterns anliggningsyta mot fälgen.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolla här:

http://www.scapro.se/galvaniskkorrosion.htm
Lite svammel ang. galvanisk korrosion som jag totat ihop. Handlar egentligen om EMC-skärmning, men metaller som metaller...

Kontentan är att man bör se till att metallerna som är i kontakt med varandra ligger hyfsat nära varandra i den galvaniska tabellen. Aluminium/koppar är ur den synvinkeln en något värre kombination än aluminium/stål.

Vill poängtera att jag absolut inte är någon expert på galvaniska effekter. Det finns säkert andra här på forumet som kan betydligt mer om detta.

_________________

Rice and shine
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Ger mig in i funderingarna jag me , för jag brukar använda en torr kedje olja på centrumhålet , är teflon i den , den ger in ganska tjock torr hinna , som håller hyffsat , kan det finnas nån nackdel med den ???

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Pär Hansson skrev:
Jag undrar nu om ngn har tips på bra pasta, CRC som väl är ett hyggligt märke verkar bara ha spray, finns det andra fabrikat?


otroligt gammal tråd men den har ju precis blivit aktuell igen, så nytillkomna som jag hittar den.

Var på Autodelar idag och såg då att Loctite har alumiumpasta på burk.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



bobo skrev:
Pär Hansson skrev:
Jag undrar nu om ngn har tips på bra pasta, CRC som väl är ett hyggligt märke verkar bara ha spray, finns det andra fabrikat?


otroligt gammal tråd men den har ju precis blivit aktuell igen, så nytillkomna som jag hittar den.

Var på Autodelar idag och såg då att Loctite har alumiumpasta på burk.


Sant, finns också i lite mindre och mer praktiskt "stift".
Smidigt att bara trycka ut lite och kladda på direkt.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Kopparpasta har god värmeledningsförmåga vilket gör att den inte "förbrukas" vid långa perioder av värme.

Alupasta tål aningen högre temp, dock under kortare tid( än koppar).

Grafitpasta är ej ledande vilket ej leder till korrosion, den tål hög temp under lång tid och är fri från tungmetaller(miljövänligt) thumbs up går tt köpa genom www.scantech.tm

CRC är en lågprisprodukt, man får vad man betalar för.

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Aluminiumpasta - var hitta bra sådan?
4 besök senaste veckan (12403 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande