Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Eric kör Audi R8
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (8741 totalt)
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 411



Varför bygger man R8an när det finns något som heter Gallardo!?

_________________
Johannes Ericson
///M
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



GT3 CS skrev:
Varför bygger man R8an när det finns något som heter Gallardo!?


Den frågan kan man ställa angående många av VW gruppens produkter........

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Runn WS7
Tranås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 85



Fasen vad snygg den är, och givetvis kommer det komma en med mer effekt...

_________________
Daniel Runn

Mappad för E85 - Twin TURBO Project Started...

Black Pontiac Trans Am WS.7 www.ws7.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Runn WS7 skrev:
Fasen vad snygg den är, och givetvis kommer det komma en med mer effekt...
Den måste ju komma med 1,8T och 1,9TDI som alla andra karosser

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Runn WS7
Tranås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 85



Niklas Falk skrev:
Runn WS7 skrev:
Fasen vad snygg den är, och givetvis kommer det komma en med mer effekt...
Den måste ju komma med 1,8T och 1,9TDI som alla andra karosser


Vore ju perfekt, då kanske man har råd med en... Skulle behöva en ny vinterbil.

_________________
Daniel Runn

Mappad för E85 - Twin TURBO Project Started...

Black Pontiac Trans Am WS.7 www.ws7.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Erik B skrev:
Tyvärr får ju Porsche inte bygga en sån stark och snabb Cayman


Näe men RUF får! Har sett pressreleasen!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

På tal om Cayman

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=46178

Vem ska köpa alla dessa bilar?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Erik B skrev:
Vem ska köpa alla dessa bilar?


Jag köper nog en Cayman om sisådär 20 år eller så... då har den väl samma värde som min 931a idag ungefär. och 931an har blivit samlarbil och för dyr att leka med...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Erik B skrev:
Vem ska köpa alla dessa bilar?
De flesta tillverkare verkar ju snabbkopiera koncepten av varandra och så länge som det finns köpare att slåss om så kommer de att plockas fram. Inget koncept tillåts vara ensam alltför länge (inte som Miatan på 90talet iaf).
Det som är lite sorgligt är att modellerna inte blir så långlivade, det blir svårt med identitieten på andrahandsmarknaden. Dessutom massor av olika varianter som det inte finns delar till efter några år.

Hur många år tror ni att R8an kommer att finnas som modell innan det är dags för rejäl ombyggnad, 4?

Nån borde ju ha gjort nån analys och kommit fram till att det finns gott om köpare till bilar för 75+k Euro, tillräckligt för att kunna sno några av andra märken iaf.
För det är väl inte en "Veyron" (übertekniskt reklamjippo)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Niklas Falk skrev:
För det är väl inte en "Veyron" (übertekniskt reklamjippo)?


Jo, jag tror det... Vad jag har läst så kommer VW gå med förlust på hela projektet/affären i slutändan när alla bilar är tillverkade och sålda...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



meldert skrev:
Niklas Falk skrev:
För det är väl inte en "Veyron" (übertekniskt reklamjippo)?


Jo, jag tror det... Vad jag har läst så kommer VW gå med förlust på hela projektet/affären i slutändan när alla bilar är tillverkade och sålda...
Att Väjrån är ett förlustprojekt är ju väldokumenterat. Frågan är om R8an är Audis motsvarighet (om än mycket billigare)?

Det kan ju löna sig att bygga en exklusiv bil i liten serie bara för att skapa reklammaterial till resten av märket.
R8an är iofs prissatt på tok för billigt för det. Men är det nån som läst nåt om förväntad produktion?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

meldert skrev:
Vad jag har läst så kommer VW gå med förlust på hela projektet/affären i slutändan när alla bilar är tillverkade och sålda...


Det kan ju komma fler Bugattis

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Kommer det nån Skoda R8 tro.
Lite budget liksom...

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

GT3 CS skrev:
Varför bygger man R8an när det finns något som heter Gallardo!?


Jag läste artikeln i tidningen igår.

Tror du ska göra det också

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Falk skrev:


Det kan ju löna sig att bygga en exklusiv bil i liten serie bara för att skapa reklammaterial till resten av märket.


Visst är det så, annars hade vi ju aldrig haft F1 tävlingar

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Citat från testen där Erik Lund skriver "Framför allt undrar jag hur det skulle kännas att svarva runt ovalen i 301 km/t.... Om jag skulle klara att närma mig kurvorna och inte ens överväga att lätta på gaspedalen."

Jag hade möjligheten att köra en Indy liknande bil på ovalen. 600 hästar på lika många kilo. Vingar både fram och bak samt slicks. Exakt en Indy-bil i mina ögon som dock inte är så skarpa på Indy/F1 området. Man fick bara köra på en växel och då toppade bilen 245 km/h. Det var safe enligt arrangörerna men nära döden upplevelse i varje kurva för mig. Det var definitivt över 1 G i sidokrafter. Jag gissar att 1 G passerades vid kanske 180-200 km/h. Kanske var jag uppe i 1.5-1.8 G. Ren gissning. Bilarna ska dock klara 3.5 G kring toppfart så det var säkert bara att styra vart man ville, men för mig var det med mer svett och försiktighet än i värsta skånehalkan. Min fru fick åka i en dubbelsitsbil som var växlad för 288 km/h. Så nu har hon toppfartsrekordet i familjen.

Jag vet inte hur fort tävlings-Indy bilarna kör. Men 301 km/h i en R8 gör man inte i den ovalen. Åtminstone inte efter den första kurvan.

(osäkert hur många som är intresserade av detta inlägg. Men det kändes bra att få skriva om det. http://www.andrettiracing.com/)

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Adde_89
Uppsala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 58



Var det någon annan än jag som tyckte att bilderna i artiklen var av dålig kvalitet? Dessutom var det lite väl många "fabriksbilder". När man sen ser bilden här på rejsa blir man lite förvånad över att den och liknande bilder inte används i papperstidningen...

_________________
Andreas Eriksson
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Adde_89 skrev:
Var det någon annan än jag som tyckte att bilderna i artiklen var av dålig kvalitet? Dessutom var det lite väl många "fabriksbilder". När man sen ser bilden här på rejsa blir man lite förvånad över att den och liknande bilder inte används i papperstidningen...


Det lär ju bero på pressläggningen. Provkörningen av R8 är ju bara några dagar sedan, därav webbpubliceringen.

Artikeln i tidnignen är ju kring tekniken, inte en provkörning.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58



Erik B. har egentligen gett svar nog - artikeln i Automobil 2.07 är en teknisk presentation av R8 som skrevs före provkörningen. Därav bristen på egentagna bilder. (Men varför den stora bilden på sidan 37 är pixlig har jag inte lyckats bena ut - något fel har vi begått i processen.) Provkörningen på vår hemsida innehåller desto fler bilder.

och till Peo kan jag bara säga - wow! Vilken upplevelse det måste ha varit! och du har antagligen rätt i att R8 inte når 301 km/h på den banan, det var mest ett sätt för mig att förklara att jag inte varit i närheten av toppfarten.

Bästa hälsningar,
Eric

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Erik L: Artikeln är kanonbra. (I vanlig ordning, får man väl säga.)

och visst var det en häftig upplevelse. Som lagom stursk snart 40 åring så blev det en liten stukning också. Jag hade nog en barndröm med mig som går ut på att man egentligen är en oupptäckt F1 proffsförare. Efter att ha kört de första varven fick rookie en ny innebörd för mig. När jag sedan kände att "nu kan det nog inte gå fortare än det här" så blev jag omkörd av ett annat rotepar. Tillbaka till depån så konstaterar jag att det var en mogen kvinna som jag annars hade klassificerat som någon annan förares vinkande mamma.

Lite ödmjukare - Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Allmänt banåkaforum
Eric kör Audi R8
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (8741 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande