Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkIII '06 *SÅLD*
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
1 besök senaste veckan (77648 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565


Trådstartare
Det är flera som stött på om biltråd här på Rejsa, så jag tar väl och lägger upp lite bilder så får vi se om det är nån som vill se.

Bilen är ett väldigt lätt bygge, 450kg, med stort sett allt hembyggt. Enda donatordelar som använts är stort sett motor och diff. Motorn är en Yamaha R1 98

Karrossen är baserad på en gjutning från Uno Skoghs formar. Var dom formarna egentligen härstammar ifrån är inte lätt att reda ut, Uno avled 2002. Enligt vad Uno sa till mig så var hans formar tagna från en originalbil, vilket skulle innebära att det har gjorts två avgjutningar av Ferrari 500 mondial i Sverige (en släkting till Uno påstår att det var en 750 monza som gjöts av, men det tror jag inte på för dom ser annorlunda ut). Både Uno och Erik "ockelbo" Lundgren ska i så fall ha gjort avgjutningar av Ferrari. I Automobil #5 94 är en artikel med bilder på Eriks egna "ockelbo". På de bilderna så ser man att Unos karross skiljer sig i nosen, sittbrunnen, lite i nederkant på sidorna och större delen av bakpartiet vilket skulle kunna tyda på att det faktiskt är en annan bil som är avgjuten. Originalbilarna var försedda med handbyggda karrosser från Scaglietti och dessa skilde sig en hel del från varann.




Från SFRo1


En till från SFRo1


Ytterligare en SFRo1


och så har grejorna varit hos ytbehandlaren


Idel blankt och rent


Varför förblir det inte så rent när man använder grejorna??


Mer och mer grejor pillas på plats


Instrument inkopplat


Är det inte vackert så säg


Nähä, inte läge för en provtur ännu ...


Lackad i mattsvart

Bilen gick igenom bullerprov, SFRo2 och regbesiktning precis innan midsommar 2006 och har fått bekänna färg både på bana och gata.


Sviesta 15 okt 06

En av uppgraderingarna som ska göras i vinter är att byta ut stolarna mot ett par Tillett vilka dök upp idag. Kul!


Morgan poserar vid en ny stol

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178



Äntligen lite info! Har sett din bil på div foton men aldrig lyckats få klarhet i riktigt vad det var för bil. Ser väldigt trevlig ut både exteriört och under karossen. thumbs up

Hur mycket effekt tar du ur motorn? Vad är tjänstevikten på bilen, 450kg antar jag inte är tjänstevikten eller?

_________________
Fredrik Tholander

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565


Trådstartare

Klart pedalerna ska va stiliga åxå. Gillar pinaler i guldeloxerad aluminium. Och kolfiber.

Motorn är orörd invändigt, ligger väl original på ca 150hk. Lite friare andningsvägar in och ut så hoppar det upp lite från det. Kanske.

450kg är torr tomvikt, tjänstevikten kommer jag inte ihåg, men tillräckligt helt enkelt. Det finns ju en vikt/effektgräns som utgör ett av konstruktionskriterierna man har att uppfylla.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Gott stuk på din bil thumbs up
Vill också ha bil med hojmotor thumbs up thumbs up
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



Det där är en snygg bil du har byggt.

ockelbo formarna gjöts av från en äkta bil för länge sedan. Originalbilen blev sig inte riktigt kry efter det.
Det finns 2 formar (varav en är modifierad) från denna bil på en gård i Örebro län. Nytt koncept på ram och motorlösningar är under framtagande på en ort i södra sverige.

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248



Riktigt häftig bil, gillar dämparmonteringen fram. Häftigt med sånna lösningar thumbs up

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



thumbs up Snyggt, Har du gjort uprightsen så att du kan justera camber utan att toe in/ut ändras ?

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565


Trådstartare
Libell skrev:
thumbs up Snyggt, Har du gjort uprightsen så att du kan justera camber utan att toe in/ut ändras ?


Nä, camber justeras genom att skruva på p-ändarna, med efterföljande toejustering. Uprightsen har en skruvad platta som utgör fäste för övre länkarm och styrstag. Genom att byta den plattan så kan man ändra kingpinvinkel, caster och ackerman. Det var den flexibiliteten jag var ute efter när jag valde denna lösning. Syns nog bättre på den här bilden.


I bak är det dedion med dämpare stående rakt på axeln, MR=1 och oberoende av fjädringsväg. Om man i fram sätter dämparna på klassiskt vis så kommer man att få ett fallande MR vid infjädring och en balans i rollstyvhet som varierar med rollvinkeln. Detta ville jag slippa så jag har en utväxling och geometri i vipporna som ger en MR som varierar inom 1% under hela fjädringsrörelsen, vilket i förlängningen ger ett mer stabilt och förutsägbart beteende i bilen.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mycket fint bygge.
Jag blir så glad, när folk har egna ideer som genomförs.

Har du tillverkat alla vakra aluminiumdelar själv ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Mycket fint bygge.
Jag blir så glad, när folk har egna ideer som genomförs.

Har du tillverkat alla vakra aluminiumdelar själv ?


Japp, det är hemsnickrat alltihop. Det är kul att jobba i alu, för det blir så snyggt (oftast i alla fall). Har gjort en del uppgraderingar under vintern.


Adapter mellan backväxellåda och ryckjämnaren


och där är den på plats, så är det enklare att förstå vad det är.

Den gamla var lite annorlunda utformad. Jag hade underskattat hur mycket gummiknuten deformeras under last, så det blev metall/metallkontakt om man gasa fullt på ettans växel vilket resulterade i kraftigga vibrationer. Ska vara löst nu

En annan grej som kan vara kul att veta är hur mycket soppa man har kvar. Svarvade till en fläns som jag skruvade i tanken med en gänga som passar till Saab 900 tankgivare. Det är en givare av rörtyp som funkar med skumfyllda säkerhetstankar.


Adaptern på plats


och så i med givaren. Ser ju inte så tokigt ut.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



både snygg och snabb

wankel seven

_________________
christer adell
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



thumbs up thumbs up skitsnyggt !
Jag "var på väg ner till sviestad när du va där" men ................
hade varit kul och sett "den live" , o tävlat lite !
/micke

_________________
Michael Öhrström
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Finns det intresse att tillverka lite grejor till mej.

Pedalstället och spindlarna ser mycket intresanta ut...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Du har onekligen gjort snygga grejjor , ryckutjämnare är någonting jag borde ha på min också. Det klonkar lite väl hårt ibland.

Men det kan väl inte vara mycket "jobb" att få till så att du kan justera cambern utan att behöva röra toe in/ut.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Verkligen fint bygge!
Snygga och enkla lösningar, ser helt rätt ut!

mvh
Johan

_________________
Johan Lekås
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131



Skoj att se mer av bilen! Många läckra detaljer och konstruktionslösnngar måste jag säga. Det är schysst när sådan finish döljs av ett mattsvart skal, känns liksom "strictly business". Det upptäckte jag inte på Sviesta i höstas, men där såg jag mest bakdelen på bilen i och för sig..

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Finns det intresse att tillverka lite grejor till mej.

Pedalstället och spindlarna ser mycket intresanta ut...


Är det till EASen du tänker dig? Vilka volymer skulle det röra sig om då?

Citat:
Men det kan väl inte vara mycket "jobb" att få till så att du kan justera cambern utan att behöva röra toe in/ut.


Hade jag haft det som designkriterie så hade det väl inte varit så mycket jobb. Anser inte det behövs dock. Styrarm och övre länkarm ligger i samma plan och då behöver man inte mäta toe efter camberjustering, det räcker med att göra samma justering i styrarmen som man gjorde i övre länkarmen, vilket är väldigt enkelt då det sitter likadana p-ändar i bägge.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



2fast4u skrev:

Är det till EASen du tänker dig? Vilka volymer skulle det röra sig om då?



Ja...till EASen. Men i första hand min egen bil.

Har du ritningar på pedalstället....kan jag tänka mej att betala en slant för att få ta del av dom.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



2fast4u skrev:

Styrarm och övre länkarm ligger i samma plan och då behöver man inte mäta toe efter camberjustering, det räcker med att göra samma justering i styrarmen som man gjorde i övre länkarmen, vilket är väldigt enkelt då det sitter likadana p-ändar i bägge.


thumbs up

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Bultaco
Northampton, UK
Här sen Feb 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Stiligt!

Hoppas jag får tillfälle att studera bitarna på närmare håll.
Finns ju en del trevliga små banor här om du känner för det.


_________________
Henrik Skog
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565


Trådstartare
Bultaco skrev:
Stiligt!

Hoppas jag får tillfälle att studera bitarna på närmare håll.
Finns ju en del trevliga små banor här om du känner för det.



Tjena Henrik,

Säkert att ni inte har ngn gammal spis liggande? Skulle sitta som en smäck!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkIII '06 *SÅLD*
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
1 besök senaste veckan (77648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande