Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkIII '06 *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 1 besök senaste veckan (77648 totalt) |
Det är flera som stött på om biltråd här på Rejsa, så jag tar väl och lägger upp lite bilder så får vi se om det är nån som vill se.
Bilen är ett väldigt lätt bygge, 450kg, med stort sett allt hembyggt. Enda donatordelar som använts är stort sett motor och diff. Motorn är en Yamaha R1 98 Karrossen är baserad på en gjutning från Uno Skoghs formar. Var dom formarna egentligen härstammar ifrån är inte lätt att reda ut, Uno avled 2002. Enligt vad Uno sa till mig så var hans formar tagna från en originalbil, vilket skulle innebära att det har gjorts två avgjutningar av Ferrari 500 mondial i Sverige (en släkting till Uno påstår att det var en 750 monza som gjöts av, men det tror jag inte på för dom ser annorlunda ut). Både Uno och Erik "ockelbo" Lundgren ska i så fall ha gjort avgjutningar av Ferrari. I Automobil #5 94 är en artikel med bilder på Eriks egna "ockelbo". På de bilderna så ser man att Unos karross skiljer sig i nosen, sittbrunnen, lite i nederkant på sidorna och större delen av bakpartiet vilket skulle kunna tyda på att det faktiskt är en annan bil som är avgjuten. Originalbilarna var försedda med handbyggda karrosser från Scaglietti och dessa skilde sig en hel del från varann. Från SFRo1 En till från SFRo1 Ytterligare en SFRo1 och så har grejorna varit hos ytbehandlaren Idel blankt och rent Varför förblir det inte så rent när man använder grejorna?? Mer och mer grejor pillas på plats Instrument inkopplat Är det inte vackert så säg Nähä, inte läge för en provtur ännu ... Lackad i mattsvart Bilen gick igenom bullerprov, SFRo2 och regbesiktning precis innan midsommar 2006 och har fått bekänna färg både på bana och gata. Sviesta 15 okt 06 En av uppgraderingarna som ska göras i vinter är att byta ut stolarna mot ett par Tillett vilka dök upp idag. Kul! Morgan poserar vid en ny stol _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Äntligen lite info! Har sett din bil på div foton men aldrig lyckats få klarhet i riktigt vad det var för bil. Ser väldigt trevlig ut både exteriört och under karossen.
Hur mycket effekt tar du ur motorn? Vad är tjänstevikten på bilen, 450kg antar jag inte är tjänstevikten eller? _________________ Fredrik Tholander |
||||
Klart pedalerna ska va stiliga åxå. Gillar pinaler i guldeloxerad aluminium. Och kolfiber. Motorn är orörd invändigt, ligger väl original på ca 150hk. Lite friare andningsvägar in och ut så hoppar det upp lite från det. Kanske. 450kg är torr tomvikt, tjänstevikten kommer jag inte ihåg, men tillräckligt helt enkelt. Det finns ju en vikt/effektgräns som utgör ett av konstruktionskriterierna man har att uppfylla. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
_________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||||
Det där är en snygg bil du har byggt.
ockelbo formarna gjöts av från en äkta bil för länge sedan. Originalbilen blev sig inte riktigt kry efter det. Det finns 2 formar (varav en är modifierad) från denna bil på en gård i Örebro län. Nytt koncept på ram och motorlösningar är under framtagande på en ort i södra sverige. |
||||
Snyggt, Har du gjort uprightsen så att du kan justera camber utan att toe in/ut ändras ?
|
||||
Nä, camber justeras genom att skruva på p-ändarna, med efterföljande toejustering. Uprightsen har en skruvad platta som utgör fäste för övre länkarm och styrstag. Genom att byta den plattan så kan man ändra kingpinvinkel, caster och ackerman. Det var den flexibiliteten jag var ute efter när jag valde denna lösning. Syns nog bättre på den här bilden. I bak är det dedion med dämpare stående rakt på axeln, MR=1 och oberoende av fjädringsväg. Om man i fram sätter dämparna på klassiskt vis så kommer man att få ett fallande MR vid infjädring och en balans i rollstyvhet som varierar med rollvinkeln. Detta ville jag slippa så jag har en utväxling och geometri i vipporna som ger en MR som varierar inom 1% under hela fjädringsrörelsen, vilket i förlängningen ger ett mer stabilt och förutsägbart beteende i bilen. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Mycket fint bygge.
Jag blir så glad, när folk har egna ideer som genomförs. Har du tillverkat alla vakra aluminiumdelar själv ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Japp, det är hemsnickrat alltihop. Det är kul att jobba i alu, för det blir så snyggt (oftast i alla fall). Har gjort en del uppgraderingar under vintern. Adapter mellan backväxellåda och ryckjämnaren och där är den på plats, så är det enklare att förstå vad det är. Den gamla var lite annorlunda utformad. Jag hade underskattat hur mycket gummiknuten deformeras under last, så det blev metall/metallkontakt om man gasa fullt på ettans växel vilket resulterade i kraftigga vibrationer. Ska vara löst nu En annan grej som kan vara kul att veta är hur mycket soppa man har kvar. Svarvade till en fläns som jag skruvade i tanken med en gänga som passar till Saab 900 tankgivare. Det är en givare av rörtyp som funkar med skumfyllda säkerhetstankar. Adaptern på plats och så i med givaren. Ser ju inte så tokigt ut. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Finns det intresse att tillverka lite grejor till mej.
Pedalstället och spindlarna ser mycket intresanta ut... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Du har onekligen gjort snygga grejjor , ryckutjämnare är någonting jag borde ha på min också. Det klonkar lite väl hårt ibland.
Men det kan väl inte vara mycket "jobb" att få till så att du kan justera cambern utan att behöva röra toe in/ut. |
||||
Skoj att se mer av bilen! Många läckra detaljer och konstruktionslösnngar måste jag säga. Det är schysst när sådan finish döljs av ett mattsvart skal, känns liksom "strictly business". Det upptäckte jag inte på Sviesta i höstas, men där såg jag mest bakdelen på bilen i och för sig..
_________________ Torbjörn Holst Den gula bytt mot en låg röd.. |
||||
Är det till EASen du tänker dig? Vilka volymer skulle det röra sig om då?
Hade jag haft det som designkriterie så hade det väl inte varit så mycket jobb. Anser inte det behövs dock. Styrarm och övre länkarm ligger i samma plan och då behöver man inte mäta toe efter camberjustering, det räcker med att göra samma justering i styrarmen som man gjorde i övre länkarmen, vilket är väldigt enkelt då det sitter likadana p-ändar i bägge. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Ja...till EASen. Men i första hand min egen bil. Har du ritningar på pedalstället....kan jag tänka mej att betala en slant för att få ta del av dom. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
||||
Tjena Henrik, Säkert att ni inte har ngn gammal spis liggande? Skulle sitta som en smäck! _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkIII '06 *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 1 besök senaste veckan (77648 totalt) |