Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-02-10 5 Papp Cupen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (46222 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



xztraz skrev:
Tack tack hoppas filmen är uppskattad. Och hjälps åt att seeda nu ni som tankar torrenten.

som sagt. vill man ha den på dvdskiva o inte vill tanka den så kan jag ordna fram det för självkostnadspriset 50 kr. (inkl porto o så(inom sverige))

Man ser juh rätt mycket buffande i filmen..


Jag köper gärna en DVD, PM:ar min adress.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
xztraz
Bålsta
Här sen Feb 2007
Inlägg: 39



Du har pm.

_________________
Michael Thonfors
Filmar för SLC Racing.
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Har laddat ned och kollat filmen. Stort tack till er som gjorde den! Synd bara att vår bil knappt syns till. Nästa gång ska vi skugga eran Pegga från start till mål

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Kanonfilm! Nu är jag väl lite partisk, kanske... Men även om fokus var på oss så var det ju rätt mycket annat med också. thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up ...och tack för att du var med och en bra gjord film!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
xztraz
Bålsta
Här sen Feb 2007
Inlägg: 39



hehe jag försökte få med så mycket olika bilar som möjligt. men svårt att få med exakt alla i hela filmen. sen har jag väl tagit dom delarna där det sladdas o körs som mest.

_________________
Michael Thonfors
Filmar för SLC Racing.
Citera
Dieselmannen
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 61



Det var jag, som inte alls menade järnröret bokstavligen, men jag är förbannat less på alla som inte vet vad gulflagg betyder, vad som regeln om att undvika kontakt betyder och på de som stannar och frågar vad svartflagg betyder.

Jag är less på de som dundrar rakt in i min förardörr, jag är less på de som kör om kön under gulflagg.

DET är orosmoment för mig. Man kan göra sig förbannat illa i en gammal rostig bil när folk inte håller sig till reglerna.

Självklart kommer det inga järnrör med till banan nästan gång, men det måste fan bli ändring på attityden hos vissa. Det verkar som att alla "står för sin körning" men ändå ser man Pyschor som krympt till halva sin storlek, bilar som ligger på sidan, sprängda rutor etc etc...

Jag hoppas Fredrik börjat ta av bilar permanent nästa gång, man borde inte få så många chanser.

Det är som bekant ett test och ingen regelrätt tävling.

Just nu letar jag efter en stadig Cheva Caprice till nästa test!

_________________
Ernesto Poletto
#88
Citera
Dieselmannen
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 61



Jag kan ju dessutom tillägga att tre av mina polare inte kommer att köra mer i 5-pappscupen just pga beteendet hos vissa och den osäkerhet som de upplevde.

Visst, det var kanonskoj att köra, hur jävla kul som helst, och lika roligt att stå bredvid och titta på, men det borde inte vara så svårt att följa reglerna i synnerhet inte som de flesta verkar ha gedigen erfarenhet av riktig racing. Att då ignorera svartflagg, stå och göra sig dum inför flaggvakterna, att köra om kön under gulflagg, att medvetet vända runt bilar etc etc...

Tycker ni verkligen att de har i testet att göra?

Fredrik borde ha en viss koll på vilka de värsta syndarna är och det står i reglerna att arrangören har rätt att neka vissa att delta, den klausulen skulle man kunna utnyttja.

Ur min synpunkt spelar det ingen roll att vissa säger att "de står för sin körning". Nu vet inte jag om förarna till Jettan var de värsta på banan, de var bara ett exempel och det fanns säkert värre på banan.

Visst är det säkert kul att vinna, men kan man inte hålla sig inom reglerna och dessutom äventyra medtestarnas säkerhet, ja då har man kanske inte på banan att göra. Dessutom, hur kul är det att vinna om man gör det med oschyssta medel. Se på förra testet, killarna i Audin körde hem med bilen utan nämnvärda skador på den, de hade alltså inte varit inblandade i något. Så det går att vinna med schyssta medel.

Återigen, snacket om järnrör var inte alls allvarligt menat, däremot var vissas körning högst allvarligt menad. Fundera lite på vad som är den största risken mot andras väl och säkerhet.

_________________
Ernesto Poletto
#88
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Dieselmannen skrev:
Jag kan ju dessutom tillägga att tre av mina polare inte kommer att köra mer i 5-pappscupen just pga beteendet hos vissa och den osäkerhet som de upplevde.

Visst, det var kanonskoj att köra, hur jävla kul som helst, och lika roligt att stå bredvid och titta på, men det borde inte vara så svårt att följa reglerna i synnerhet inte som de flesta verkar ha gedigen erfarenhet av riktig racing. Att då ignorera svartflagg, stå och göra sig dum inför flaggvakterna, att köra om kön under gulflagg, att medvetet vända runt bilar etc etc...

Tycker ni verkligen att de har i testet att göra?


Jag måste tyvärr hålla med.

Jag vart trots gulflagg själv påkörd 6 gånger när jag stog still i en driva (vart avputtad under gulflagg). Har nu haft jävligt ont i nacken i tre dagar och har därför beslutat att det inte är värt insatsen till nästa biltest.

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Till nästa test

Så inför vi det "Röda kortet"

Varje team får 2 röda kort att dela ut till valfri medtestare om dom anser att någon förtjänar det för regelbrott. Dock får man inte dela ut båda korten till samma medtestare.

Man får endast dela ut det röda kortet tillsammans med en motivering om en specifik händelse om ett reellt regelbrott, dvs Gulflaggs-omkörning, Påkörning, fortkörning i depån.

Det går inte att dela ut röda kort sista halvtimmen på körningen.

Straffskala på utdelade röda kort.

1 röda kort, varning
2-10 röda kort - ett varvs avdrag per kort
10 och fler kort, två varvs avdrag per ytterligare kort.

OBS!
Det röda kortet skall enbart utnyttjas för att bestraffa reella händelser ute på banan och vid misstanke om missbruk av röda kortet enbart för att förbättra konkurrenskraften på egna ekipaget eller bestraffning av annat team av personliga orsaker, kan team bli av med sin rätt att dela ut röda kort omedelbart.

Utdelade röda kort kommer vara offentliga, både anledning och vem som gav det.





-------------------------------------------------------------------------

Den här regeln testar vi nästa gång, och sen tar jag gärna en diskussion med er igen om det vart en förbättring eller försämring.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



För mig låter det som ett bra förslag. Det är bara att bestämma och testa. Diskutera detaljer innan systemet är testat kan man annars göra i evigheter.

thumbs up

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



När man kommit upp i 10+ kort borde det vara avstängning. Ett team med fler kort än 10 lär inte bry sig om att det blir av med varv.

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



TobbeC skrev:
När man kommit upp i 10+ kort borde det vara avstängning. Ett team med fler kort än 10 lär inte bry sig om att det blir av med varv.


Inte per automatik tycker jag..... men däremot så har vi som arrangör alltid den möjligheten om vi tycker det är befogat.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Jag tycker det låter som ett bra förslag thumbs up

_________________
Johan Meissner
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Helt klart värt att prova och helt i linje med vad som är grundtanken (om jag har fattat Fredrik rätt). Ska det vara billigt och säkert att hålla på med detta måste deltagarna ta ett större ansvar än vid vanliga tävlingar. Det ska bli väldigt intressant att se hur det här experimentet faller ut - kan man överlåta dömandet till deltagarna?

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Jag utgår från att tanken är EN bestraffning för EN förseelse.

Ett exempel.
Det blir gulflagg och jag ser bilen framför mig passera en konkurrent. Jag är inte själv involverad utan ser endast denna omkörning.
Jag väljer då att använda ett rött kort och raportera detta till tävlingsledningen.
Samtidigt gör föraren som faktiskt blev omkörd under gulflagg detsamma.
Då skulle den felande bilen tilldelas 2 bestraffningar för 1 gulflaggsomkörning.
Är det möjligt eller min roll är endast att utdömma bestraffningar till konkurrent som gjort något felaktigt mot mig?

Teoretiskt kanske men ändå bra att veta?

Mvh

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



mx5racing skrev:
Jag utgår från att tanken är EN bestraffning för EN förseelse.

Ett exempel.
Det blir gulflagg och jag ser bilen framför mig passera en konkurrent. Jag är inte själv involverad utan ser endast denna omkörning.
Jag väljer då att använda ett rött kort och raportera detta till tävlingsledningen.
Samtidigt gör föraren som faktiskt blev omkörd under gulflagg detsamma.
Då skulle den felande bilen tilldelas 2 bestraffningar för 1 gulflaggsomkörning.
Är det möjligt eller min roll är endast att utdömma bestraffningar till konkurrent som gjort något felaktigt mot mig?

Teoretiskt kanske men ändå bra att veta?

Mvh


tanken är naturligtvis att ni ska endast rapportera sådant som ni själva är drabbade av...... kortet skall med andra ord endast användas vid behov och det ska inte kännas att man måste dela ut straff till någon annan utan bara en möjlighet att göra det om ni anser förfördelade av någon som gjort något fult MOT er.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Meissner skrev:
Jag tycker det låter som ett bra förslag thumbs up


thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



jtarnstrom skrev:

Det var alltså fem avpetningar, inte fyra. Jag ber om ursäkt. Eftersom du inte såg vad som hände förslår jag att du backar tillbaka i den här tråden och kollar inlägget med en bildserie på en viss bil som tar sig om en annan... Så såg det ut. Självklart inget farligt i just den sekvensen, men onödigt.

Tärnström

Tja, lite svårt att säga vad som händer i den där sekvensen när man bara har enstaka bilder. Vem är t.ex. på väg om vem och vem kör in i vem?
Bisting verkar vara klart före i den första bilden, men passaten släpper inte utan håller i för att ta sig om och styr in kraftigt mot Bisting, som inte heller släpper gasen. Passaten slutar en bit ut i snödrivan, kanske p.g.a. Anders inte lämnade tillräckligt med plats där på yttern, med vilje eller för att han inte kom in i banan i den farten, han styrde ändock vänster av hjulen att döma, eller också klarade inte passaten kurvan i den fart han höll.
onödigt? Inte om man vill komma först ur kurvan vilket väl ändå är tanken, men sedan kan det kanske bedömmas som lite väl hård körning, vilket det säkert finns olika uppfattningar om. Dock inte särskilt farligt, eftersom hastigheten är väldigt låg och slutar i en mjuk snövall.
Men det här är altså typexempel på vad vi, De Värsta Syndarna, ägnade oss åt?
Då behagar jag fortsätta tycka att det är onödigt gnälligt att gång på gång framställa lördagens äventyr som främst vara farlig och osportslig bilskrotning. Eller finns det kanske några filmsekvenser som bättre visar vilka hemskheter vi utförde?

Du må tycka att det är meningslös retorik, men när ni först skriver om hur illa, farligt och osportsligt andra körde med ständiga gulflaggspåkörningar, brutalt krockande, etc. Och du därefter utser oss till de värsta syndarna så måste jag väl ändå få uttrycka min avvikande mening utan att det betraktas som enbart retorik, eller att jag totalt skulle strunta i säkerheten. Det är ju inte helt kul att offentligt bli anklagade för att vara de värsta busarna på banan, då beteendet allmänt dessutom tydligen var sällsynt hemskt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Anders!

Kollar man in filmsnutten så är er bil inblandad i de två hårdaste smällarna. Jag tycker att ni kör för aggressivt. Vem som har suttit bakom ratten vid varje enskilt tillfälle har jag ingen möjlighet att hålla reda på. Inte heller vems felet var i varenda situation. Självkart fanns det säkert situationer som ni var inblandade i där det inte var ert fel. Men från min horisont var ni de som syntes tydligast och mest av alla. Det intrycket kan jag inte göra något åt. Kanske fanns det andra som var värre men det är inte det som är poängen. Poängen är att de som kör aggressivt borde köra mindre aggressivt så att det inträffar färre incidenter på banan.

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
Dieselmannen
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 61



conax skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Hoppsan skrev:
Efter en sånhär fin dag har det tyvärr uppstått ett litet orosmåln för mig.

Det finns tydligen deltagare som inte kan holla en rimlig nivå på snacket efteråt utan skunkit till någon dagis nivå.

Detta skrevs i ett annant forum (ej medlem där så jag skriver här)

"Halkan kan jag ta, inga problem, men påkörningar och försök till avpetningar under gulflagg har jag svårare med. Nästa gång ska jagf stå och vänta med järnrör utanför grindarna på de jävlarna som håller på värst. I synnerhet killarna i den beiga jettan/polon eller vad det nu var för bil."

http://www.f1bb.com/f1forum/index.php?showtopic=8477&st=570 post 597

Har pratat med mitt team och alla står för sin körning och anser att dom inte gjort något fel.
Det är väll ändå så att vi gör detta för att ha kul och det handlar om att ge och ta.


Nu ska jag inte urskylda någon för vad dom skrivit eller menar egentligen...

men ta inte allt ordagrannt på F1BB, det är en hårdare jargon och snack sinsemellan där än här på Rejsa....

tror inte järnrör är aktuella i verkligheten

EDIT: såg att Tärnström skrev samma sak som jag... Och vi sa ju samma sak om F1BB


Det har väl ingenting med deras jargong att göra,det är ett rent hot mot nån som han inte känner,jag tycker att en ursäkt vore på sin plats.
Vore jävligt kul att få veta vilken bil han körde.

Lasse/Salaligan


Ja, en ursäkt från alla de som betedde sig som svin på banan och sket i andraa säkerhet vore verkligen på sin plats.

Vilka tror ni att ni är egentligen?

Vad ska du göra när du vet vilken bil jag körde? Sticka den i brand nästa gång? Eller bara köra in i min förardörr en gång till?

Börja bete er som folk på banan istället så slipper ni att andra blir heligt förbannade på er. OBS! Nu har jag inget ont om Salaligan att säga, men skitsnacket från Jettakillarna att de "står för sin körning" vill jag helst slippa höra igen.

Utdrag ur reglerna: "Körstilen ska vara hänsynsfull..."

Vi har uppenbarligen olika definition på att vara hänsynsfull. Jag har inte verkställt mitt "hot" (som sades bildlikt talat i vredesmod) men att köra rakt in i varandra på banan, medvetet vända på medtestarna etc, det anses tydligen hänsynsfullt, som kom fan inte här och försöka framställa mig som "the bad guy".

_________________
Ernesto Poletto
#88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



NU känns det som det är dags att stryka ett streck över förra testen och istället blicka framåt med dom förändringar som kommer ske från vårat håll och sluta kasta skit på varandra......

Så JAG ber er snällt , skriv inga fler svar till varandra angående det som varit. Just nu förbättrar det inte läget och allt har redan kommit fram och vi är nog överens om att alla inte tycker samma.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Eftersnack
2007-02-10 5 Papp Cupen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (46222 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande