Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-02-10 5 Papp Cupen. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 12 besök senaste veckan (46222 totalt) |
Jag köper gärna en DVD, PM:ar min adress..... |
||||||
Kanonfilm! Nu är jag väl lite partisk, kanske... Men även om fokus var på oss så var det ju rätt mycket annat med också. ...och tack för att du var med och en bra gjord film!
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Det var jag, som inte alls menade järnröret bokstavligen, men jag är förbannat less på alla som inte vet vad gulflagg betyder, vad som regeln om att undvika kontakt betyder och på de som stannar och frågar vad svartflagg betyder.
Jag är less på de som dundrar rakt in i min förardörr, jag är less på de som kör om kön under gulflagg. DET är orosmoment för mig. Man kan göra sig förbannat illa i en gammal rostig bil när folk inte håller sig till reglerna. Självklart kommer det inga järnrör med till banan nästan gång, men det måste fan bli ändring på attityden hos vissa. Det verkar som att alla "står för sin körning" men ändå ser man Pyschor som krympt till halva sin storlek, bilar som ligger på sidan, sprängda rutor etc etc... Jag hoppas Fredrik börjat ta av bilar permanent nästa gång, man borde inte få så många chanser. Det är som bekant ett test och ingen regelrätt tävling. Just nu letar jag efter en stadig Cheva Caprice till nästa test! _________________ Ernesto Poletto #88 |
||||||
Jag kan ju dessutom tillägga att tre av mina polare inte kommer att köra mer i 5-pappscupen just pga beteendet hos vissa och den osäkerhet som de upplevde.
Visst, det var kanonskoj att köra, hur jävla kul som helst, och lika roligt att stå bredvid och titta på, men det borde inte vara så svårt att följa reglerna i synnerhet inte som de flesta verkar ha gedigen erfarenhet av riktig racing. Att då ignorera svartflagg, stå och göra sig dum inför flaggvakterna, att köra om kön under gulflagg, att medvetet vända runt bilar etc etc... Tycker ni verkligen att de har i testet att göra? Fredrik borde ha en viss koll på vilka de värsta syndarna är och det står i reglerna att arrangören har rätt att neka vissa att delta, den klausulen skulle man kunna utnyttja. Ur min synpunkt spelar det ingen roll att vissa säger att "de står för sin körning". Nu vet inte jag om förarna till Jettan var de värsta på banan, de var bara ett exempel och det fanns säkert värre på banan. Visst är det säkert kul att vinna, men kan man inte hålla sig inom reglerna och dessutom äventyra medtestarnas säkerhet, ja då har man kanske inte på banan att göra. Dessutom, hur kul är det att vinna om man gör det med oschyssta medel. Se på förra testet, killarna i Audin körde hem med bilen utan nämnvärda skador på den, de hade alltså inte varit inblandade i något. Så det går att vinna med schyssta medel. Återigen, snacket om järnrör var inte alls allvarligt menat, däremot var vissas körning högst allvarligt menad. Fundera lite på vad som är den största risken mot andras väl och säkerhet. _________________ Ernesto Poletto #88 |
||||||
Jag måste tyvärr hålla med. Jag vart trots gulflagg själv påkörd 6 gånger när jag stog still i en driva (vart avputtad under gulflagg). Har nu haft jävligt ont i nacken i tre dagar och har därför beslutat att det inte är värt insatsen till nästa biltest. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||
Till nästa test
Så inför vi det "Röda kortet" Varje team får 2 röda kort att dela ut till valfri medtestare om dom anser att någon förtjänar det för regelbrott. Dock får man inte dela ut båda korten till samma medtestare. Man får endast dela ut det röda kortet tillsammans med en motivering om en specifik händelse om ett reellt regelbrott, dvs Gulflaggs-omkörning, Påkörning, fortkörning i depån. Det går inte att dela ut röda kort sista halvtimmen på körningen. Straffskala på utdelade röda kort. 1 röda kort, varning 2-10 röda kort - ett varvs avdrag per kort 10 och fler kort, två varvs avdrag per ytterligare kort. OBS! Det röda kortet skall enbart utnyttjas för att bestraffa reella händelser ute på banan och vid misstanke om missbruk av röda kortet enbart för att förbättra konkurrenskraften på egna ekipaget eller bestraffning av annat team av personliga orsaker, kan team bli av med sin rätt att dela ut röda kort omedelbart. Utdelade röda kort kommer vara offentliga, både anledning och vem som gav det. ------------------------------------------------------------------------- Den här regeln testar vi nästa gång, och sen tar jag gärna en diskussion med er igen om det vart en förbättring eller försämring. |
||||||
Inte per automatik tycker jag..... men däremot så har vi som arrangör alltid den möjligheten om vi tycker det är befogat. |
||||||
Helt klart värt att prova och helt i linje med vad som är grundtanken (om jag har fattat Fredrik rätt). Ska det vara billigt och säkert att hålla på med detta måste deltagarna ta ett större ansvar än vid vanliga tävlingar. Det ska bli väldigt intressant att se hur det här experimentet faller ut - kan man överlåta dömandet till deltagarna?
Tärnström _________________ Joakim Tärnström |
||||||
Jag utgår från att tanken är EN bestraffning för EN förseelse.
Ett exempel. Det blir gulflagg och jag ser bilen framför mig passera en konkurrent. Jag är inte själv involverad utan ser endast denna omkörning. Jag väljer då att använda ett rött kort och raportera detta till tävlingsledningen. Samtidigt gör föraren som faktiskt blev omkörd under gulflagg detsamma. Då skulle den felande bilen tilldelas 2 bestraffningar för 1 gulflaggsomkörning. Är det möjligt eller min roll är endast att utdömma bestraffningar till konkurrent som gjort något felaktigt mot mig? Teoretiskt kanske men ändå bra att veta? Mvh |
||||||
tanken är naturligtvis att ni ska endast rapportera sådant som ni själva är drabbade av...... kortet skall med andra ord endast användas vid behov och det ska inte kännas att man måste dela ut straff till någon annan utan bara en möjlighet att göra det om ni anser förfördelade av någon som gjort något fult MOT er. |
||||||
|
||||||
Tja, lite svårt att säga vad som händer i den där sekvensen när man bara har enstaka bilder. Vem är t.ex. på väg om vem och vem kör in i vem? Bisting verkar vara klart före i den första bilden, men passaten släpper inte utan håller i för att ta sig om och styr in kraftigt mot Bisting, som inte heller släpper gasen. Passaten slutar en bit ut i snödrivan, kanske p.g.a. Anders inte lämnade tillräckligt med plats där på yttern, med vilje eller för att han inte kom in i banan i den farten, han styrde ändock vänster av hjulen att döma, eller också klarade inte passaten kurvan i den fart han höll. onödigt? Inte om man vill komma först ur kurvan vilket väl ändå är tanken, men sedan kan det kanske bedömmas som lite väl hård körning, vilket det säkert finns olika uppfattningar om. Dock inte särskilt farligt, eftersom hastigheten är väldigt låg och slutar i en mjuk snövall. Men det här är altså typexempel på vad vi, De Värsta Syndarna, ägnade oss åt? Då behagar jag fortsätta tycka att det är onödigt gnälligt att gång på gång framställa lördagens äventyr som främst vara farlig och osportslig bilskrotning. Eller finns det kanske några filmsekvenser som bättre visar vilka hemskheter vi utförde? Du må tycka att det är meningslös retorik, men när ni först skriver om hur illa, farligt och osportsligt andra körde med ständiga gulflaggspåkörningar, brutalt krockande, etc. Och du därefter utser oss till de värsta syndarna så måste jag väl ändå få uttrycka min avvikande mening utan att det betraktas som enbart retorik, eller att jag totalt skulle strunta i säkerheten. Det är ju inte helt kul att offentligt bli anklagade för att vara de värsta busarna på banan, då beteendet allmänt dessutom tydligen var sällsynt hemskt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Anders!
Kollar man in filmsnutten så är er bil inblandad i de två hårdaste smällarna. Jag tycker att ni kör för aggressivt. Vem som har suttit bakom ratten vid varje enskilt tillfälle har jag ingen möjlighet att hålla reda på. Inte heller vems felet var i varenda situation. Självkart fanns det säkert situationer som ni var inblandade i där det inte var ert fel. Men från min horisont var ni de som syntes tydligast och mest av alla. Det intrycket kan jag inte göra något åt. Kanske fanns det andra som var värre men det är inte det som är poängen. Poängen är att de som kör aggressivt borde köra mindre aggressivt så att det inträffar färre incidenter på banan. Tärnström _________________ Joakim Tärnström |
||||||
Ja, en ursäkt från alla de som betedde sig som svin på banan och sket i andraa säkerhet vore verkligen på sin plats. Vilka tror ni att ni är egentligen? Vad ska du göra när du vet vilken bil jag körde? Sticka den i brand nästa gång? Eller bara köra in i min förardörr en gång till? Börja bete er som folk på banan istället så slipper ni att andra blir heligt förbannade på er. OBS! Nu har jag inget ont om Salaligan att säga, men skitsnacket från Jettakillarna att de "står för sin körning" vill jag helst slippa höra igen. Utdrag ur reglerna: "Körstilen ska vara hänsynsfull..." Vi har uppenbarligen olika definition på att vara hänsynsfull. Jag har inte verkställt mitt "hot" (som sades bildlikt talat i vredesmod) men att köra rakt in i varandra på banan, medvetet vända på medtestarna etc, det anses tydligen hänsynsfullt, som kom fan inte här och försöka framställa mig som "the bad guy". _________________ Ernesto Poletto #88 |
||||||
NU känns det som det är dags att stryka ett streck över förra testen och istället blicka framåt med dom förändringar som kommer ske från vårat håll och sluta kasta skit på varandra......
Så JAG ber er snällt , skriv inga fler svar till varandra angående det som varit. Just nu förbättrar det inte läget och allt har redan kommit fram och vi är nog överens om att alla inte tycker samma. |
||||||
Eftersnack 2007-02-10 5 Papp Cupen. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 12 besök senaste veckan (46222 totalt) |