Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-02-10 5 Papp Cupen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
3 besök senaste veckan (46213 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Råkade träffa mitt "dåliga samvete" i dag på niotimmars i Gävle. Det visade sig vara Matti i #2 lepra-Volvon och allt är lugnt, handskakat och allt. Passade på att smutsa ner händerna på deras 205, så nu är vi ju typ olje-bröder t.o.m.

Hoppsan: Min kommentar verkade kanske mer riktad än vad den var menad att vara. Ryckte löst något ur diskussionen som passade bra, men det är sannolikt så att många av de som fulade ordentligt och satte mångas säkerhet på spel inte ens är medvetna om det.

Ur detta kanske man kan dra en pedagogisk uppgift åt Fredrik? (Jag vill inte skriva självklarheter på näsan, men hellre det än att något viktigt inte kommer fram.) Dvs att verkligen inskärpa den fulla betydelsen av gulflagg, hur man bör bete sig vid gulflagg och framförallt varför under förarmötet? om var och en förstår att man faktiskt kan köra ihjäl någon om man ignorerar gulflagg borde det göra susen.

Gulflagg ersätter också vitflagg vid dessa körningar, så jag tror det är viktigt att folk får det uttalat och att de fattar att det kan finnas räddningsfordon om funkisar på banan vid gulflagg.

Tärnström: Jag skrev att "några" ondgör sig över rättviseaspekten, men jag är medveten om att det flesta fokuserar på säkerheten i denna diskussion, men det är viktigt att få bort denna aspekt från diskussionen. Därtill även från tankesättet under körning eftersom många vittnat om att de också skitit i gulflaggen när de blivit omkörda under gulflagg. Där går ju både adrenalinet (...kanske även andra hormoner) och rättviseperspektivet in, antagligen. Om det ligger sportslighet i botten så kanske funktionärerna får tid att utverka eventuella straff i tillbörlig takt?

309:an är iaf inte bortom räddning och den är anmäld till 10/3. Kanske ett namnbyte till "Team Port-a-Power" skulle vara på plats, dock...

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Är det ok att vikta upp bilen för bättre viktfördelning?

Rickard: Må bästa Volvo vinna den 10:e mars (det kommer inte bli en felhjulsdriven).

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



kimmen skrev:
Är det ok att vikta upp bilen för bättre viktfördelning?

Rickard: Må bästa Volvo vinna den 10:e mars (det kommer inte bli en felhjulsdriven).


meningen med 5-papp är att man ska åka med i stort sett standard-bilar......

modifierade bilar går fortare, snabbare bilar behöver mer säkerhet...

så generellt är det nej på modifieringar som gör bilen snabbare...... enklare sådana är ok som att slita ut all inredning......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Pär Hansson skrev:
Råkade träffa mitt "dåliga samvete" i dag på niotimmars i Gävle. Det visade sig vara Matti i #2 lepra-Volvon och allt är lugnt, handskakat och allt. Passade på att smutsa ner händerna på deras 205, så nu är vi ju typ olje-bröder t.o.m.

Hoppsan: Min kommentar verkade kanske mer riktad än vad den var menad att vara. Ryckte löst något ur diskussionen som passade bra, men det är sannolikt så att många av de som fulade ordentligt och satte mångas säkerhet på spel inte ens är medvetna om det.

Ur detta kanske man kan dra en pedagogisk uppgift åt Fredrik? (Jag vill inte skriva självklarheter på näsan, men hellre det än att något viktigt inte kommer fram.) Dvs att verkligen inskärpa den fulla betydelsen av gulflagg, hur man bör bete sig vid gulflagg och framförallt varför under förarmötet? om var och en förstår att man faktiskt kan köra ihjäl någon om man ignorerar gulflagg borde det göra susen.

Gulflagg ersätter också vitflagg vid dessa körningar, så jag tror det är viktigt att folk får det uttalat och att de fattar att det kan finnas räddningsfordon om funkisar på banan vid gulflagg.

Tärnström: Jag skrev att "några" ondgör sig över rättviseaspekten, men jag är medveten om att det flesta fokuserar på säkerheten i denna diskussion, men det är viktigt att få bort denna aspekt från diskussionen. Därtill även från tankesättet under körning eftersom många vittnat om att de också skitit i gulflaggen när de blivit omkörda under gulflagg. Där går ju både adrenalinet (...kanske även andra hormoner) och rättviseperspektivet in, antagligen. Om det ligger sportslighet i botten så kanske funktionärerna får tid att utverka eventuella straff i tillbörlig takt?

309:an är iaf inte bortom räddning och den är anmäld till 10/3. Kanske ett namnbyte till "Team Port-a-Power" skulle vara på plats, dock...


Du har helt rätt angående rättviseresonemanget.

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
xztraz
Bålsta
Här sen Feb 2007
Inlägg: 39



Har alla som velat ha dvdn fått den nu?

_________________
Michael Thonfors
Filmar för SLC Racing.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



xztraz skrev:
Har alla som velat ha dvdn fått den nu?
Med OK från dig finns den ju också på vimeo nu: http://www.vimeo.com/15824457

Vilket lyft, va?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eftersnack
2007-02-10 5 Papp Cupen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
3 besök senaste veckan (46213 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande