Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-02-10 5 Papp Cupen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (46212 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag tycker att Fredriks förslag är bra, men det skall absolut inte vara anonymt och dessutom innehålla en motivering, just för att minska risken för att drabbas av rent taktiska svartflaggningar.

Ett annat bekymmer med så många bilar på en så kort bana och kanske ett par hundra chaffisar, så gör den varierande förarkvaliten/vanan samt i vissa fall bilkvaliten att det blir en hel del ideliga och besvärliga varvningar. Vad kan man göra åt det, om nåt?
Normalt är man ju hyfsat snäll i långlopp om man ligger långt efter, samt att det finns blåflagg. Men blåflagg här bland alla gulflagg och andra bedömningsproblem känns övermäktigt och släppa förbi snabbare bakomvarande innebär nog tyvärr att man lätt får ligga i ytterspår hela varvet, så det finns kanske ingen lösning utan bara att gilla läget?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Jag tycker att det är rätt lätt att öppna dörren för bakomvarande. Där förstår jag inte problemet. Har man lite koll i backspeglarna märker man ju om den bakomvarande är betydligt snabbare. Då är det bara att gå åt sidan. För övrigt inget som ni borde ha problem med då det aldrig lär inträffa - ni är för snabba för det. Sedan måste man ge framförvarande chansen att flytta på sig.

Kan man inte ta sig om utan att skjuta på framförvarande får man vackert hålla sig bakom. Den här formen av racing måste ske med betydligt större hänsyn till medtävlarna än andra tävlingsformer med tanke på att säkerheten i bilarna ser ut som den gör. De avpetningar som skedde i lördags var av den sort som direkt hade renderat svartflagg i alla övriga racingsammanhang - och fyra stycken sådana hade med säkerhet inneburit en diskvalificering. 5papp ska vara snällare, inte aggressivare än andra tävlingsformer.

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
Hoppsan
Strängnäs
Här sen Feb 2007
Inlägg: 12



tycker förslaget låter bra. i börgan så respekterade man gul flagg men eftersom inte alla gjorde det så känndes det svårt att alla gånger följa flaggningen.

Det här med långsammare förare tror jag inte blir något problem.
man känner jue själv om man inte alls kör lika fort och då blir det inte heller några problem vid omkörning.

_________________
Richard Särenfors

2007-02-10 Jetta Nr.37
Citera
xztraz
Bålsta
Här sen Feb 2007
Inlägg: 39



Så nu tankar "Hoppsan" videon i divx(280 Mb) och lägger ut den. Återkommer med adress och så.

DVD-iosn vart på 2 gigg.. inte så kul att tanka kanske.

kanske lägga ut den som en torrent eller att man pyntar mig en 50 lapp eller så så postar jag en bränd skiva.


_________________
Michael Thonfors
Filmar för SLC Racing.
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472



xztraz skrev:
Så nu tankar "Hoppsan" videon i divx(280 Mb) och lägger ut den. Återkommer med adress och så.

DVD-iosn vart på 2 gigg.. inte så kul att tanka kanske.

kanske lägga ut den som en torrent eller att man pyntar mig en 50 lapp eller så så postar jag en bränd skiva.



En torrent verkar väl bra, för du tänker väl inte göra några upphovsrättsliga anspråk om vi laddar ner? ;-)

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
citronist
Kingsfield
Här sen Jan 2007
Inlägg: 6



En säkerhets fråga:

Så här står det på hemsidan:
Från nr 8 & 9
Vad gäller för bestämmelser om tankning?
Svar: För dom bilar som behöver tanka så är det vanlig jeepdunk och tratt på ett speciellt avgränsat ställe. Tänk bara på att inte stressa under tankning så det händer några olyckor pga det.

Jag frågade några funktionärer om detta nu i Lördags och fick till svar att det hade vi inte vid förra racet så det behövs nog inte.

Ur säkerhetssynpunkt tycker jag att det vore väldigt bra om det var så och att släcknings utrustning finns på den platsen. Det är kanske inte alla som har egna släckare med sig och en brand bland deltagare och andra fordon skulle kunna bli jäkligt läskigt.

_________________
// Johan Hallberg
Citera
xztraz
Bålsta
Här sen Feb 2007
Inlägg: 39



Nej för guds skull kopiera bäst ni vill. 50 lapp för postad dvd är ju själkostnadspris för skiva o porto. ska se om jag kan få ut en torrent.

_________________
Michael Thonfors
Filmar för SLC Racing.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



citronist skrev:
En säkerhets fråga:

Så här står det på hemsidan:
Från nr 8 & 9
Vad gäller för bestämmelser om tankning?
Svar: För dom bilar som behöver tanka så är det vanlig jeepdunk och tratt på ett speciellt avgränsat ställe. Tänk bara på att inte stressa under tankning så det händer några olyckor pga det.

Jag frågade några funktionärer om detta nu i Lördags och fick till svar att det hade vi inte vid förra racet så det behövs nog inte.

Ur säkerhetssynpunkt tycker jag att det vore väldigt bra om det var så och att släcknings utrustning finns på den platsen. Det är kanske inte alla som har egna släckare med sig och en brand bland deltagare och andra fordon skulle kunna bli jäkligt läskigt.


Försökte kolla lite tidigare i tråden. Och det verkade då iaf inte som det skedde några tankningar.... men om behover kommer upp så fixar vi det såklart.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Hoppsan
Strängnäs
Här sen Feb 2007
Inlägg: 12



Efter en sånhär fin dag har det tyvärr uppstått ett litet orosmåln för mig.

Det finns tydligen deltagare som inte kan holla en rimlig nivå på snacket efteråt utan skunkit till någon dagis nivå.

Detta skrevs i ett annant forum (ej medlem där så jag skriver här)

"Halkan kan jag ta, inga problem, men påkörningar och försök till avpetningar under gulflagg har jag svårare med. Nästa gång ska jagf stå och vänta med järnrör utanför grindarna på de jävlarna som håller på värst. I synnerhet killarna i den beiga jettan/polon eller vad det nu var för bil."

http://www.f1bb.com/f1forum/index.php?showtopic=8477&st=570 post 597

Har pratat med mitt team och alla står för sin körning och anser att dom inte gjort något fel.
Det är väll ändå så att vi gör detta för att ha kul och det handlar om att ge och ta.

_________________
Richard Särenfors

2007-02-10 Jetta Nr.37
Citera
Hoppsan
Strängnäs
Här sen Feb 2007
Inlägg: 12



kommer ha en server ligga uppe för filmer och bilder.

Kontakta mig så laddar jag upp dom där.

xztraz film kommer vara klar runt 22:00

_________________
Richard Särenfors

2007-02-10 Jetta Nr.37
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Äh, jag vet att det inte menas allvar med det där snacket eftersom jag känner vederbörande. Det är i högsta grad sagt med glimten i ögat, tro inget annat. Det är en inbördes jargong som gäller på det forumet och det ska definitivt inte tas bokstavligen. Däremot var det ju en del som var irriterade på er framfart, dethar jag förstått. Dock såg jag inget med egna ögon - inget annat än att det gick väldigt fort, åtminstone för en av er.

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Hoppsan skrev:
Efter en sånhär fin dag har det tyvärr uppstått ett litet orosmåln för mig.

Det finns tydligen deltagare som inte kan holla en rimlig nivå på snacket efteråt utan skunkit till någon dagis nivå.

Detta skrevs i ett annant forum (ej medlem där så jag skriver här)

"Halkan kan jag ta, inga problem, men påkörningar och försök till avpetningar under gulflagg har jag svårare med. Nästa gång ska jagf stå och vänta med järnrör utanför grindarna på de jävlarna som håller på värst. I synnerhet killarna i den beiga jettan/polon eller vad det nu var för bil."

http://www.f1bb.com/f1forum/index.php?showtopic=8477&st=570 post 597

Har pratat med mitt team och alla står för sin körning och anser att dom inte gjort något fel.
Det är väll ändå så att vi gör detta för att ha kul och det handlar om att ge och ta.


Nu ska jag inte urskylda någon för vad dom skrivit eller menar egentligen...

men ta inte allt ordagrannt på F1BB, det är en hårdare jargon och snack sinsemellan där än här på Rejsa....

tror inte järnrör är aktuella i verkligheten

EDIT: såg att Tärnström skrev samma sak som jag... Och vi sa ju samma sak om F1BB

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
citronist
Kingsfield
Här sen Jan 2007
Inlägg: 6



Fredrik - SLC skrev:
citronist skrev:
En säkerhets fråga:

Så här står det på hemsidan:
Från nr 8 & 9
Vad gäller för bestämmelser om tankning?
Svar: För dom bilar som behöver tanka så är det vanlig jeepdunk och tratt på ett speciellt avgränsat ställe. Tänk bara på att inte stressa under tankning så det händer några olyckor pga det.

Jag frågade några funktionärer om detta nu i Lördags och fick till svar att det hade vi inte vid förra racet så det behövs nog inte.

Ur säkerhetssynpunkt tycker jag att det vore väldigt bra om det var så och att släcknings utrustning finns på den platsen. Det är kanske inte alla som har egna släckare med sig och en brand bland deltagare och andra fordon skulle kunna bli jäkligt läskigt.


Försökte kolla lite tidigare i tråden. Och det verkade då iaf inte som det skedde några tankningar.... men om behover kommer upp så fixar vi det såklart.


Med tanke på alla vackra gula flaggor och det härliga underlaget så blev det ju ett miljövänligt "eko-drive" lopp. Jag tänkte bara på kommande test. För övrigt skall arr och banarbetarna ha en eloge för bra genomfört arbete

_________________
// Johan Hallberg
Citera
picko
åkersberga
Här sen Dec 2006
Inlägg: 39



För er som är intresserade av liknande tävlingar kan jag rekomendera tunacupen som arrangeras av vallentuna mk.Cupen körs i 4 deltävlingar på sundsta,skepptuna,& ticksta. bilarna skall vara "standard"men med bur rallystol 4-punkt"& nät för rutan,det är ingen budgivning på bilarna efter tävlingarna.Det är ganska hårda figter men ärliga!Det brukar vara mellan12-25 startande per tävling så det finns gott om plats!SKITKUL!!!!!!!! thumbs up
Mer info finns på www.vallentunamk.se

_________________
anders lindeberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



picko skrev:
För er som är intresserade av liknande tävlingar kan jag rekomendera tunacupen som arrangeras av vallentuna mk.Cupen körs i 4 deltävlingar på sundsta,skepptuna,& ticksta. bilarna skall vara "standard"men med bur rallystol 4-punkt"& nät för rutan,det är ingen budgivning på bilarna efter tävlingarna.Det är ganska hårda figter men ärliga!Det brukar vara mellan12-25 startande per tävling så det finns gott om plats!SKITKUL!!!!!!!! thumbs up
Mer info finns på www.vallentunamk.se


Anders..... Tuna-cupen är inte lika kul.........

Men du får gärna starta en egen tråd om tuna-cupen och diskutera det vidare där och inte här......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



jtarnstrom skrev:

Det må tyckas att det är en trist attityd men den dagen det händer något kommer skrattet att fastna i halsen på någon. Ert team var bland de värsta syndarna med fyra vändningar under den första stinten. Helt onödigt! Speciellt med tanke på att ni har en jäkligt snabb bil och riktigt bra chaffisar. Men det fanns flera som måste skärpa sig till nästa gång. Det som retar mig är att det var många förare med erfarenhet från riktig racing som höll på så här. Jag har undvikit att peka ut några hittills men det beror på att det blir lite orättvist då jag inte vet vilka alla syndare egentligen var, bara att de hade kört annat tidigare.

Tärnström

Tja, så är det väl alltid, men ni verkade på osedvanligt gnällhumör och så mycket hemskt kan ni väl ändå inte ha råkat ut för med tanke på att ni hamnade 9:a? Men det är kanske debattglädjen och förbättringsviljan som visar sig? Jag tycker som sagt var inte att det var så hemskt. Det värsta jag råkade ut för var en kraftig påkörning bakifrån under gulflagg, så att jag puttades in i bilen framför trots låsta hjul, vilket kanske var lite väl, men någon vändning råkade jag aldrig ut för, dock några påkörningar på dörr och bakskärm när någon kom på innern, vilket jag ändå tycker är OK, bara det inte sker med allt för stor fart.

Lite svårt att kommentera de 4 vändingarna då jag inte kommer ihåg dem, eller vet om jag ens såg dem, men vad betyder en vändning? Det är ju inte alltid så himla säkert att det är bakomvarandes fel. Om vi förutsätter att vi kör efter moderna racingregler där man skall lämna plats till varandra så länge minsta lilla del av bilarna är parallella med varandra och inte "först in i kurvan har rätt till kurvan". Normalt på en asfaltsbana backar jag av om jag endast har fått in en liten del av bilen innanför den som skär in i kurvan, eftersom att jag är rädd för att den framför förutsätter det och dessutom har svårt att hålla koll på var jag är, samt förstås självbevarelsedrift då vi annars troligen åker av båda två med tillbucklad bil. Men i det här fallet på en hal bana är det oftast bara den som ligger på yttern som råkar illa ut och kan ju i någon mån anses få skylla sig själv.

Ett exempel är om man körde nedför startrakan så gick det att köra fullt hela rakan, genom den svaga högern och hela vägen till vänstern med hyfsat sen inbromsning, om man bara höll sig allra längst till vänster. Då kommer man in i vänstern på innern och har förstås ingen optimal ingång om det varit asfalt, men då det var tämligen halt på yttern så hade de som skar in i kurvan lite problem att komma in snabbt och det var lätt att hålla kvar nosen innanför bakskärmen, vilket kunde leda till att framförvarande snurrade om de inte var uppmärksamma nog att lämna plats. Bedömningsfråga, men om det inte är allt för aggressivt så tycker jag ändå att det är OK. Håller man däremot innern långt innan kurvan så ingen får in nosen innanför, så är det inte heller så himla stor chans att man blir snurrad på, om ingen toksatsar in i en förstås.

Jag lyckades göra en liten missbedömning på Chevan i en sån situation då han hann in snabbare än vad jag trodde så det blev en knuff bakifrån istället. Förvånande nog, eftersom jag inte tyckte att det tog så hårt, så åkte han ut i ytterspår. Om det nu inte var en schysst förbisläppning?

Vi fick f.ö. två svartflagg, så strafflösa blev vi knappast, men om vi ansågs tillhöra de värre så har jag ändå svårt att tro att det var så himla grova tag på banan, även om jag förstås är part i målet.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
conax
Sala
Här sen Jun 2006
Inlägg: 5



Fredrik - SLC skrev:
Hoppsan skrev:
Efter en sånhär fin dag har det tyvärr uppstått ett litet orosmåln för mig.

Det finns tydligen deltagare som inte kan holla en rimlig nivå på snacket efteråt utan skunkit till någon dagis nivå.

Detta skrevs i ett annant forum (ej medlem där så jag skriver här)

"Halkan kan jag ta, inga problem, men påkörningar och försök till avpetningar under gulflagg har jag svårare med. Nästa gång ska jagf stå och vänta med järnrör utanför grindarna på de jävlarna som håller på värst. I synnerhet killarna i den beiga jettan/polon eller vad det nu var för bil."

http://www.f1bb.com/f1forum/index.php?showtopic=8477&st=570 post 597

Har pratat med mitt team och alla står för sin körning och anser att dom inte gjort något fel.
Det är väll ändå så att vi gör detta för att ha kul och det handlar om att ge och ta.


Nu ska jag inte urskylda någon för vad dom skrivit eller menar egentligen...

men ta inte allt ordagrannt på F1BB, det är en hårdare jargon och snack sinsemellan där än här på Rejsa....

tror inte järnrör är aktuella i verkligheten

EDIT: såg att Tärnström skrev samma sak som jag... Och vi sa ju samma sak om F1BB


Det har väl ingenting med deras jargong att göra,det är ett rent hot mot nån som han inte känner,jag tycker att en ursäkt vore på sin plats.
Vore jävligt kul att få veta vilken bil han körde.

Lasse/Salaligan

_________________
Lars Lissdaniels
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Anders,

det är retorik du ägnar dig åt - tjatar man tillräckligt länge om att någon är gnällig så uppfattas han snart som det, tycks vara taktiken.

Mig veterligen var inte vi inblandade i några incidenter med er så eventuell upprördhet från min sida har ingenting med gnäll över vår eller er placering att göra - för mig handlar den här diskussionen enbart om säkerhet, ingenting annat. Dina exempel har jag ingenting att invända mot. Det jag inte gillar är när jag ser någon, er förare, skjuta en konkurrent framför sig, redan före krönet, och fortsätta med att vända denne en bit ner i backen. Det var ingen tillfällighet. Ingen olycka. Det var medvetet kört och inte acceptabelt under några omständigheter. Det hade bara varit att lätta lite på gasen så hade allt varit ok. Samma förare fortsatte sedan med att skjuta av en konkurrent i kurva 4 (högern efter den såphala vänstern). De övriga avpetningarna kommer jag inte ihåg. Kanske inte att alla incidenter var er förares fel men när man på så kort tid är inblandad i fyra incidenter så börjar man ju undra. Där jag stod var jag långt ifrån ensam om att uppmärksamma den körningen. Om du tycker att det är ok att köra på det viset så får du gärna fortsätta med att kalla mig för gnällig.

Visar det sig att det är där nivån ligger ute på banan så kommer vi med en folkracebil till nästa race. Törs inte fan åka omkring utan bur om det ska köras på det viset.

Tärnström

_________________
Joakim Tärnström
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164



jtarnstrom skrev:
Det ligger i allas intresse att efterlevnaden av reglerna förbättras. Även om det är glest mellan posteringarna var det många som körde som svin direkt efter en gulflaggspostering. Om minnet är så kort ska man kanske ta kontakt med sin läkare för en undersökning - något måste vara fel. Det som gör mig lite betänksam är att det är erfarna förare som tävlar i större sammanhang som beter sig så här. Respekten för gulflaggorna borde vara ännu större vid ett evenemang som detta än i andra sammanhang, med tanke på säkerhetsnivån i övrigt. Det är också betydligt fler riktiga amatörer som är med och lite mer hänsyn av de erfarana förarna vore på sin plats. Det är inte schysst, vare sig mot andra deltagare, funktionärer, eller arrangörer att köra på det viset. De som inte har någon större erfarenhet av att köra tar efter och det blir en negativ spiral där allt färre bryr sig om att följa reglerna. I synnerhet som alltfler verkar ta tävlingen på allvar är det viktigt att följa reglerna annars så urartar det. Sitter man där och ser konkurrenterna passerar tio bilar under gulflagg så börjar man snart köra om själv - jag vet, för i min frustration sket jag själv i det till slut.

Jag hoppas och tror att Fredrik kommer att skärpa linjen men det vill också till att deltagarna faktiskt tar säkerhetsfrågan på allvar. Till deltagarna vill jag rikta följande uppmaning: Se till att hjälpa Fredrik att göra 5papp till ett säkert arrangemang i stället för att motverka domarens och funktionärernas arbete.

Tärnström


Tycker som Anders att det är onödigt mycket gnäll, en del av problemet är väl att det är lite sandlådenivå. Trodde att det handlade om att ha roligt och inte millimeterrätvisa, eftersom jag körde sista timmen så fick jag både smällar bakifrån och blev vänd. Gled väl även ut från innern och törnade emot en del, inte det smartaste att försöka köra om på utsidan under halkan som var sista timmen. Gulflaggorna var väl inte det lättaste att hantera, bilar gled till höger och vänster och snurrade. Dessutom gulflagning en stor del av testen.

Tycker att Fredriks ide om svartflagg som kan delas ut av medtävlande är okey, och då får man stå för det. Inga anonyma tvättstugegnällappar.
och gärna en tjusig tavla där syndarna sätts upp och prickas av snyggt och prydligt, vid vilken tidpunkt felet begicks och när de varit inne och tagit straffet.
och glömm inte att det är frivilligt att vara med.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
jtarnstrom
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 48



Nisse,

det är lite trist att ni försöker föra över diskussionen på resonemang om rättvisa eller att "gnället" skulle ha att göra med att vi skulle ha blivit drabbade av er framfart. Lyft blicken lite. Det handlar inte om oss eller om er. Diskussionen handlar om säkerhet. Det var en av anledningarna till att jag egentligen inte ville börja peka ut syndare eftersom man lätt hamnar i en diskussion om vems fel det var. Nu tog Anders åt sig så mycket att jag fick gå in på detaljer. Det fanns flera andra som körde för aggressivt.

Vad menar du med att det är frivilligt att vara med? Att det är ni som sätter nivån och vill man inte vara med på era villkor så kan man stanna hemma? Som sagt, är det er nivå som gäller så kommer vi med en folkracebil. Inte för att knuffas, utan för att sitta säkert.

Det räcker med att kolla in Peggan som blev av med bakpartiet. Den smällen hade inte jag velat ha i dörrhöjd, det kan jag säga.

Tärnström

PS. Såg att du hade fetmarkerat det jag skrev i ett tidigare inlägg. Kanske fattade jag ditt inlägg lite fel. Hur som helst, jag tror att det smyger sig in ett element av allvar i den här tävlingen. Tycker att det var tydligt att en del tog betydligt seriösare på den här tävlingen än den förra. Och en del tycker kanske att det är det som är roligt. Inget problem med det. Andra tycker kanske att det roliga ligger i att gasa och stångas och putta på andra. Det har jag däremot lite större problem med.

_________________
Joakim Tärnström
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164



Det jag menar är att en del, lätt glömmer bort egna synder. Eftersom den gjorde si så kan jag göra så. Och det tycker jag är gnäll.
Givetvis vill jag inte heller se några olyckor, och tror att största chansen att skada sig alvarligt var att slå på arschlet i lördags.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
Eftersnack
2007-02-10 5 Papp Cupen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (46212 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande