Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Häftig Luftfärd!
<<   1, 2
9 besök senaste veckan (6895 totalt)
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Micke Holmström skrev:
Jag är antagligen lite konstigt vaggad en gång i tiden men jag börjar fundera på hur lång tid det kan ta för en racefjäder att övervinna motståndet från dito stötdämpare och fjädra ut till sin fulla längd från normalt belastningsläge när marktrycket plötsligt försvinner...

Har någon en kvalificerad gissning?

Kan hjulen ha fjädrat ut helt eller är dämparen för stark? (när bilden togs om den inte är/var fejk)


På en rejsbil kan vi anta att egenfrekvensen för fjädringen är 3 Hz. Anta att fullt hopfjädrad är 6 cm fjädringsväg från nedre läge och att utgångsläget innan hoppet var detta. Jag räknade lite snabbt på transienten för detta och vid 0.05 s var fjädringen 22 mm från bottenläget, 0.1 s var fjädringen 9 mm från nedre läge och vid 0.2 s var fjädringen 1.4 mm ifrån bottenläget. Så fjädringen borde hunnit jobba ut mot bottnen.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



PCR skrev:
En racefjäder på säg ungefär 600lb borde klämma ut dämparen på ungefär ingen tid alls...
Men på en bil av den här kalibern borde man väl ha hjälpfjädrar oxå, och dom klarar knappast att trycka ut dämparen särskilt fort...


Arrrrghhh, kan inte vi använda det alldeles utmärkta Franska SI-systemet så att man kan förställa sig hur hård fjäderna är?!

Betyder det 600 pound per inch eller?

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Nääe lb står för Lagom Bra...

Per inch är helt rätt...om jag inte minns totalt fel (inte alls omöjligt) är en lb, utalas väl pounds eller nåt, ungefär ½ kilo. Finns säkert någon praktisk liten översättningstabell.
En anledning till knaseriet med lb/tum är att engelsmän totalt vägrar använda något annat, och dom är ju som bekant inte helt små i räserbranchen

_________________
Karl Brag
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Pär Hylander skrev:
PCR skrev:
En racefjäder på säg ungefär 600lb borde klämma ut dämparen på ungefär ingen tid alls...
Men på en bil av den här kalibern borde man väl ha hjälpfjädrar oxå, och dom klarar knappast att trycka ut dämparen särskilt fort...


Arrrrghhh, kan inte vi använda det alldeles utmärkta Franska SI-systemet så att man kan förställa sig hur hård fjäderna är?!

Betyder det 600 pound per inch eller?


Bra sida med konverteringar mellan enheter. På huvudsidan finns även annat matnyttigt.

http://www.efunda.com/units/index.cfm

Problem som ofta kan uppstå är när man kanske menar 600 lb/inch om en fjäder och det blivit praxis att bara säga 600 lb och då är det ju lätt att tro att fjäderns massa är 600 lb

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Fjädrar...bra då kanske man kan reda ut det en gång för alla.....

på Porschen har jag H&R fjädrar som nån envisas med att kalla 100kg. Betyder det 100kg/cm då eller..... Och vad skulle det motsvara i lb/tum (om ingen svarar så betyder det att jag måste lyfta min lata konsultröv och hämta en miniräknare....men jag litar på att Daniel hinner före )

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Har du inte miniräknare på datorn??

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



FSN skrev:
Fjädrar...bra då kanske man kan reda ut det en gång för alla.....

på Porschen har jag H&R fjädrar som nån envisas med att kalla 100kg. Betyder det 100kg/cm då eller..... Och vad skulle det motsvara i lb/tum (om ingen svarar så betyder det att jag måste lyfta min lata konsultröv och hämta en miniräknare....men jag litar på att Daniel hinner före )


Fredrik, betänk att min r*v också sitter på en lat konsult!

/Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN skrev:
Fjädrar...bra då kanske man kan reda ut det en gång för alla.....

på Porschen har jag H&R fjädrar som nån envisas med att kalla 100kg. Betyder det 100kg/cm då eller..... Och vad skulle det motsvara i lb/tum (om ingen svarar så betyder det att jag måste lyfta min lata konsultröv och hämta en miniräknare....men jag litar på att Daniel hinner före )


om jag får gissa, kanske t o m blir det en kvalificerad gissning.....

Antagligen så har dom ordentliga tyskarna angivit fjäderkonstanten i SI-enheten N/mm. Sen har då antagligen någon som inte begripigt SI-systemets förträfflighet genast börjat kalla det 100 kg/cm och därefter förkortat det 100 kg för det låter bekant??? Som sagt bara en gissning

om vi ska göra om N/mm till Pounds per inch så torde man dividera med ca 4,5 och muliplicera med 25,4 så dina 100 "kg" (N/mm) fjädrar torde bli ungefär 560 "lb" (Pounds per inch). Undrar om jag fick det rätt.....

Jag är ju inte konsult så jag behöver ju inte veta själv... Jag kan ju vara så lat att jag bara lyfter luren och ringen en konsult

_________________
Pär Hylander
Citera
Bilder o videos
Häftig Luftfärd!
<<   1, 2
9 besök senaste veckan (6895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande