Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Garagedomkraft av blingkaraktär med mera
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
21 besök senaste veckan (124092 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Efter en tids användning kan jag säga att den billigare varianten jag köpt på Jula fungerar mycket bra. Jag jämför då med min biltemadomkraft.

Positivt: Den är lätt och smidig att flytta omkring och in under bilen om man skall lyfta och hissa saker. Den lyfter också mycket för varje pumptag.

Negativt: Den kräver en ganska rejäl inledande smörjning(!) annars kärvar den fast! Den är tyvärr också jäkligt giftig vid sänkning av stora laster (typ om man lyft hela bilen på kardan och skall sänka ner igen); det är noll och ett på känsligheten.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag den till en som harvar runt med biltemas 149:a eller den som behöver en kompetent domkraft i bagaget vid resan till ringen. Men det är inget för den som är van vid en riktig garagedomkraft.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Pär Hansson skrev:
Swedol har kampanj t o m 30/4 på sin domkraft: http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=310

Inkl moms är priset sänkt från 1688 till 1371.
Blev en sån för mig.

Har klämt och kännt på tre liknande och min subjektiva ranking av nån sorts "soliditetskänsla" blir:

1. Biltema
2. Swedol
3. Jula

...men skillnaderna är små och det blev som sagt en från Swedol ändå. De finns i stan, så ev garantifrågor antar jag löser sig smidigast då.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hansson skrev:
Har klämt och kännt på tre liknande och min subjektiva ranking av nån sorts "soliditetskänsla" blir:

1. Biltema
2. Swedol
3. Jula

...men skillnaderna är små och det blev som sagt en från Swedol ändå. De finns i stan, så ev garantifrågor antar jag löser sig smidigast då.


Kul att jag slog till på en Biltema då! thumbs up

Min anledning att köpa just Biltema var iof samma som din att köpa Swedol. Nära till hands om något strula.

Än så länge är jag jättenöjd med min Biltema domkraft, den fick följa med ner i räserbilen till Sviesta också, fick precis plats mellan R-däcken i bagaget. 924or är praktiska bilar!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Swedols har jag haft i snart ett år och den fungerar bra men är lite vek i sidled. Bilar över 1.5 ton är inte så roliga att hissa.

Jag tror att livslängden på den är rätt begränsad. Jag hade dock köpt en sådan även om jag fick välja igen.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



gzon skrev:
Swedols har jag haft i snart ett år och den fungerar bra men är lite vek i sidled. Bilar över 1.5 ton är inte så roliga att hissa.

Jag tror att livslängden på den är rätt begränsad. Jag hade dock köpt en sådan även om jag fick välja igen.


Skönt att höra för jag köpte den o 4 pallbockar i samma serie denna vecka!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



gzon skrev:
Swedols har jag haft i snart ett år och den fungerar bra men är lite vek i sidled. Bilar över 1.5 ton är inte så roliga att hissa.

Jag tror att livslängden på den är rätt begränsad. Jag hade dock köpt en sådan även om jag fick välja igen.
Man får väl, som vanligt, tänka på att den kan rulla så bra som möjligt så det inte blir sidkrafter i onödan. Men det är ju inte alltid så lätt. Jag kompletterar nog f.ö. med en AC när ekonomin blir mer förutsägbar, men en sån här är ju ändå så mkt mer behändig.

Hur menar du med livslängden, har du sett några tecken på slitage eller läckor redan?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



gzon skrev:
Swedols har jag haft i snart ett år och den fungerar bra men är lite vek i sidled. Bilar över 1.5 ton är inte så roliga att hissa.


Jag har hissat vår Tahoe med Biltema domkraften... Räknar med att man inte kommer upp i över 1,5 ton på domkraften när man bara lyfter ett hjul i taget. Det som känns vekt vid de lyften är pumphandtaget som böjer sig lite när man får ta i för att pumpa upp den. Annars har det känts helt stabilt.

Tänker jag fel angående belastningen på domkraften vid ett sådant lyft förresten? Det borde väl iaf inte bli mer än halva bilens vikt?

1,5 Ton som står på domkraften är väl inte bilens vikt utan belastningen på domkraften hoppas jag...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är domkraftens maxbelastning som avses. Man kan ju lyfta och pressa andra saker än bilar med den.
Det borde rimligen vara en hyffsat stor marginal på angiven maxlast förutsatt att man lyfter rakt och med fast mark under hjulen.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Anton Lillsund skrev:
Det är domkraftens maxbelastning som avses. Man kan ju lyfta och pressa andra saker än bilar med den.
Det borde rimligen vara en hyffsat stor marginal på angiven maxlast förutsatt att man lyfter rakt och med fast mark under hjulen.


Som jag misstänkte då! Bör således inte vara någon fara att lyfta ett hjul i taget på en 2,6-2,7 ton Tahoe?!

Lyfter man en SIDA i taget så borde det ju bli max 1,3-1,4 ton man lyfter och då är man ju t.om kvar innanför domkraftens märkningsområde, sen borde det ju som du säger finnas marginal utöver det också (fast DET är nog dumt att testa).

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är nog inga som helst problem att lyfta Tahoen..
Närmar sig gränsen så brukar det bli ostabilt och svajjigt innan det brakar åt fel håll. Var uppmärksam

Det jag har märkt på en del billigare domkrafter är att cylindrarna verkar vara gjorda av smör. Väggarna i cylindern äts upp och till slut tätar inte kolvtätningarna. Vips så har man automatisk sänkning av domkraften vid belastning. thumbs down
Kan tänka mig att det beror på fel materialval alternativt måttangivelser med lite för optimistiska toleranser vid tillverkning..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Anton Lillsund skrev:
Det är nog inga som helst problem att lyfta Tahoen..
Närmar sig gränsen så brukar det bli ostabilt och svajjigt innan det brakar åt fel håll. Var uppmärksam


Det har känts helt stabilt trots dåligt underlag (grusunderlag på garageuppfarten! ), självklart använder jag alltid pallbockar också när man väl fått upp bilen i luften.

Det enda som oroar en lite vid det relativt tunga lyftet är som sagt att pumphandtaget känns lite vekt, det böjer sig lite, dock inga bestående deformeringar än så länge iaf.

Totalt sett är jag mycket nöjd med köpet av Biltemas bling..flåt... racedomkraft!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Skjut ner ett rör av lämplig diameter i det befintliga röret så klarar det sig bättre.
Eller gör ett nytt rör till pumpen som är stabbigare. thumbs up

Det som förmodligen inte orkar med i längden är nog pumpen som kommer ge vika förr eller senare.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Anton Lillsund skrev:
Det som förmodligen inte orkar med i längden är nog pumpen som kommer ge vika förr eller senare.


Det kan man såklart göra, men SÅÅÅ farligt är det inte. Lyfter inte Tahoen så ofta heller. Men kommer jag ihåg det så kan jag ju se över det nästa gång. Tack för tipset! thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131


Trådstartare
Hur är det med de billiga blingarna, kan man höja till maxhöjd med ett eller få slag eller måste man jucka som på en vanlig?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Björn Larsson skrev:
Hur är det med de billiga blingarna, kan man höja till maxhöjd med ett eller få slag eller måste man jucka som på en vanlig?
Finns oftast en lite dyrare variant med snabblyft (5-7 slag till max) men de billigare är det fler pumpningar som behövs (men inte jättemånga).

NASCARvarianterna som lyfter max på två pumptag är nog nåt annat (men då måste det vara en tung gubbe som hänger sig på också)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är dom snabblyftande med last?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Anton Lillsund skrev:
Är dom snabblyftande med last?
Det beror på hur tung gubbe som hänger på. En liten fjäderlätt person kan det nog ta längre tid att lyfta bilen med en snabblyftande (kämpande längst ut på skaftet).

Snabblyftningen är antagligen en annorlunda hydraulisk utväxling bara. För "racingbruk" så är det ju snabbt lyftande som är intressant, inte bara snabb rörelse utan last.

Lite riktiga saker (1 eller 3 pumptag):
http://www.brunnhoelzl.com/LOWPROFILEJACKS.htm

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Björn Larsson skrev:
Hur är det med de billiga blingarna, kan man höja till maxhöjd med ett eller få slag eller måste man jucka som på en vanlig?


Jag köpte ju en billig blingare och den lyfter till fullhöjd på max 10 tag.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



BTG skrev:
Björn Larsson skrev:
Hur är det med de billiga blingarna, kan man höja till maxhöjd med ett eller få slag eller måste man jucka som på en vanlig?


Jag köpte ju en billig blingare och den lyfter till fullhöjd på max 10 tag.


Har inte räknat med last... men utan last är det 2 pumptag till max med Biltemadomkraften. thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



patand skrev:
BTG skrev:
Björn Larsson skrev:
Hur är det med de billiga blingarna, kan man höja till maxhöjd med ett eller få slag eller måste man jucka som på en vanlig?


Jag köpte ju en billig blingare och den lyfter till fullhöjd på max 10 tag.


Har inte räknat med last... men utan last är det 2 pumptag till max med Biltemadomkraften. thumbs up


Jag skall kolla ikväll. 10 ggr var en försiktig uppskattning.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Nå, hur har dom funkat nu när ni har haft dom ett tag. Har funderingar på att gå och införskaffa mig en domkraft i veckan. Swedols verkar ju ha blivit billigare än priserna som figrerar i tråden, så det lutar åt en sådan. thumbs up Men är det nån som har sett nån bättre deal nån annan stans eller tycker att den är helt kass så sjung ut.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Garagedomkraft av blingkaraktär med mera
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
21 besök senaste veckan (124092 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande