Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Garagedomkraft av blingkaraktär med mera
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
12 besök idag (124139 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Julas variant Big Red (domkraften är dock blå) är irriterande giftig vid sänkning med mycket last. Det är i princip digital känslighet; allt eller inget.

om någon annan köpt just Julas variant och inte upplever samma sak kan ni väl skriva en rad?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



En polare har en domkraft inköpt på Jula för nåt år sedan och den sänker i rimlig hastighet (om man är försiktig). Den är röd och silverfärgad till färgen, men big red står det nog inte på den vad jag kan minnas. 600 spänn dyrare än Swedol verkar det som för den big red domkraften som finns på Jula nu.

_________________
Peter Karlsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Barbapappa skrev:
En polare har en domkraft inköpt på Jula för nåt år sedan och den sänker i rimlig hastighet (om man är försiktig). Den är röd och silverfärgad till färgen, men big red står det nog inte på den vad jag kan minnas. 600 spänn dyrare än Swedol verkar det som för den big red domkraften som finns på Jula nu.


Jepp, det är den variant som är lite dyrare och fungerar kanon. Jag köpte för en gångs skull billigt och det blev som alltid väldigt "dyrt".

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Jag har fått ett läckage på min Biltema domkraft... Den läcker ut hydralvätska när man pumpar upp den. Dock sjunker den inget när den är väl är uppe.

Det är ju 1 års garanti (minst) på den så det är väl bara att byta den, men jag har sullat bort kvittot verkar det som och givetvis kräver de kvitto trots att de inte ens sålt denna domkraft i 1 år tid... thumbs down Varför gör de på detta viset?

Är det någon som har ett kvitto på Biltemas racedomkraft att låna ut en stund?

Annars får jag väl köpa en till domkraft hos dem, få den trasiga utbytt och sen lämna tillbaka den andra innan ångerrätten går ut (om man har någon)?!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Var på Swedol idag, blingdomkraft inköpt.
Gjorde ett provlyft med den idag och det verkade lovande, snabbt och bra.
Ska leka mer med den under morgondagen då vissa mek ska utföras på lägre bilar än idag.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



patand skrev:
Jag har fått ett läckage på min Biltema domkraft... Den läcker ut hydralvätska när man pumpar upp den. Dock sjunker den inget när den är väl är uppe.

Det är ju 1 års garanti (minst) på den så det är väl bara att byta den, men jag har sullat bort kvittot verkar det som och givetvis kräver de kvitto trots att de inte ens sålt denna domkraft i 1 år tid... thumbs down Varför gör de på detta viset?

Är det någon som har ett kvitto på Biltemas racedomkraft att låna ut en stund?

Annars får jag väl köpa en till domkraft hos dem, få den trasiga utbytt och sen lämna tillbaka den andra innan ångerrätten går ut (om man har någon)?!


Enligt konsumenträtten har tillverkaren ansvar för sina produkter! Du har ju fortfarande köpt en produkt oavsett om du har ett kvitto eller inte, således måste de ta ansvar för produkten! Var på Biltema igen och hota med att vända dig till Konsumentverket så händer det nog grejer!

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Jag köpte blingaren från jula för något år sen och nu har den börjat fungera rätt illa.. Den vill inte lyfta i de högre lägena och den har börjat knarra lite gött =) Det som är riktigt konstigt är att jag inte märkt att någon vätska har läckt ut!? Jag måste leta upp kvittot och se om det går att byta den på garantin... Så jag vill lyfta ett varningens finger för kvalitén på de här domkrafterna!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



bmw130 skrev:
Enligt konsumenträtten har tillverkaren ansvar för sina produkter! Du har ju fortfarande köpt en produkt oavsett om du har ett kvitto eller inte, således måste de ta ansvar för produkten! Var på Biltema igen och hota med att vända dig till Konsumentverket så händer det nog grejer!


Man kan ju försöka iaf... men den nissen som stod vid reklamationsdisken verkade slö i huvet så han vet väl inte ens vad konsumentverket är... men men, jag får försöka igen som sagt. Tack för tipset om att hota med verket! thumbs up

Ska läsa på lite på deras hemsida, produkten har ju inte ens sålts av Biltema i 1 år så garantin kan det ju inte vara någon tvekan om att den gäller fortfarande iaf, annars kan jag förstå att man måste ha kvitto för att visa att garantitiden inte gått ut.

Jag återkommer när jag fått mer tid till detta...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Konsumentverket skrev:
Reklamation
om du vill klaga på en felaktig vara, eller lämna in en reklamation, vänd dig i första hand till säljaren. Kvitto är inget krav vid en reklamation men underlättar.


Bör alltså gå utmärkt att få min domkraft bytt även utan kvitto... enligt lagen alltså.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

patand skrev:
Konsumentverket skrev:
Reklamation
om du vill klaga på en felaktig vara, eller lämna in en reklamation, vänd dig i första hand till säljaren. Kvitto är inget krav vid en reklamation men underlättar.


Bör alltså gå utmärkt att få min domkraft bytt även utan kvitto... enligt lagen alltså.


Ring/maila Biltemas centrala kundtjänst och gör dem uppmärksamma på problemet.
Du kan ju gnälla över att det är dyrt att åka till butiken etc så att de får skicka en med paket och returavi.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



steffe skrev:
Ring/maila Biltemas centrala kundtjänst och gör dem uppmärksamma på problemet.
Du kan ju gnälla över att det är dyrt att åka till butiken etc så att de får skicka en med paket och returavi.


Men gisses vad alla har bra idéer! Tack! thumbs up

(visserligen åker jag ju 500m från Biltema varje dag jag åker till och från jobbet, men det behöver ju inte kundtjänsten få veta... )

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pratade med Biltemas kundtjänst, de hänvisade till butiken...

Tog dock och ringde butiken och var beredd på krig! Fick prata med en vänlig tjej som hade koll på läget. De kunde ta fram en kvittokopia om inte köpet hade skett allt för länge sedan och mitt köp i februari(?) var inga problem. Kriget kom av sig således innan det startade...

Så nu ska jag dit med domkraften på fredag (närmsta dagen då jag har tid) och den där tjejen jobbar då och jag skulle bara be att få prata med henne. Tänk vad viktigt det är att man får prata med rätt person... :roll:

Tack för alla bra tips, ser ju ut att lösa sig nu. thumbs up Bara hoppas att det inte blir några problem när man väl kommer dit och att en utbytesdomkraft håller lite längre än vad den jag har nu gjorde...

EDIT: Undrar om jag ska begära pengarna tillbaka och åka direkt till Jula och köpa den stora "Big Red" istället... behöver ju bara lägga på runt 400kr...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Har visst glömt att berätta hur det gick.

Det gick kanon! Stegade in på biltema med den gamla domkraften i sin kartong och sa som det var att jag hade tappat bort kvittot men att Marie hade sagt att hon kunde ta fram ett nytt.

"Jag tror dig, så jag orkar inte gå in på kontoret. Här har du ett tillgodokvitto, du väljer själv om du vill hämta en ny domkraft eller bara få pengarna tillbaka i kassan. Du får 1 års garanti på den nya domkraften och ett nytt kvitto på den"



Självklart tog jag en ny domkraft, har ju 1 års garanti på den från när jag hämtade ut den och, nu har jag sparat kvittot, om den också pajjar inom några månader så blir det att ta pengarna istället och prova ett nytt märke på domkraften (antagligen blir det julas "big red" i det fallet). thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Min blå "enkel-pistongsdomkraft" gav upp i vårmeket. Den tappade inte direkt mycket i höjd men den läckte hydraulolja så jag lämnade in den på JULA och får pengarna tillbaka. Jag nöp ju den när de var nersatta från 1595:- till 995:- Mao får jag lägga till dineros (och förmodligen svenska kronor också!) för att få en ny.
Det som nu finns att köpa istället är den röda dubbelpistongsvarianten. Den känns gedignare och lyfter hela 500mm. Kostar 1695:-

Ni som har sådana, är de bra?
Aktuell vara alltså:

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



BTG skrev:
Min blå "enkel-pistongsdomkraft" gav upp i vårmeket. Den tappade inte direkt mycket i höjd men den läckte hydraulolja så jag lämnade in den på JULA och får pengarna tillbaka. Jag nöp ju den när de var nersatta från 1595:- till 995:- Mao får jag lägga till dineros (och förmodligen svenska kronor också!) för att få en ny.
Det som nu finns att köpa istället är den röda dubbelpistongsvarianten. Den känns gedignare och lyfter hela 500mm. Kostar 1695:-

Ni som har sådana, är de bra?
Aktuell vara alltså:


Jag tycker den är kanonbra. Hade en racing jack eller vad den hette innan som såg likadan ut men kostade 3500:- och den var sämre då det var astungt att lyfta bilen med den. Köpte en sådan (om det är samma som swedools) när 3500:- domkraften gick sönder och är somsagt nöjd med den. Kommer även under låga bilar vilket kan skilja flera cm på liknande domkrafter

_________________
/Petter Ledin
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134


Trådstartare
...jag har FORTFARANDE inte köpt någon...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Min Swedol-domkraft gav upp i en tätning nu i vår också. Ena sidan av 406:an lyfte jag, men det ska den ju klara.

Inlämnad för reparation. Hoppas den håller några år nu då.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



BTG skrev:
Min blå "enkel-pistongsdomkraft" gav upp i vårmeket. Den tappade inte direkt mycket i höjd men den läckte hydraulolja så jag lämnade in den på JULA och får pengarna tillbaka. Jag nöp ju den när de var nersatta från 1595:- till 995:- Mao får jag lägga till dineros (och förmodligen svenska kronor också!) för att få en ny.
Det som nu finns att köpa istället är den röda dubbelpistongsvarianten. Den känns gedignare och lyfter hela 500mm. Kostar 1695:-

Ni som har sådana, är de bra?
Aktuell vara alltså:


Jag har en sån och den har tjänstgjort i över ett år nu utan några som helst problem. Bra grej är mitt betyg

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Calle gsi skrev:
BTG skrev:
Min blå "enkel-pistongsdomkraft" gav upp i vårmeket. Den tappade inte direkt mycket i höjd men den läckte hydraulolja så jag lämnade in den på JULA och får pengarna tillbaka. Jag nöp ju den när de var nersatta från 1595:- till 995:- Mao får jag lägga till dineros (och förmodligen svenska kronor också!) för att få en ny.
Det som nu finns att köpa istället är den röda dubbelpistongsvarianten. Den känns gedignare och lyfter hela 500mm. Kostar 1695:-

Ni som har sådana, är de bra?
Aktuell vara alltså:


Jag har en sån och den har tjänstgjort i över ett år nu utan några som helst problem. Bra grej är mitt betyg


Jag har också en sån. Den första gick sönder efter 4 månader. Den andra har hängt med i några månader nu. Inte helt lätt doserad vid sänkning, men det går ju.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Calle gsi skrev:
BTG skrev:
Min blå "enkel-pistongsdomkraft" gav upp i vårmeket. Den tappade inte direkt mycket i höjd men den läckte hydraulolja så jag lämnade in den på JULA och får pengarna tillbaka. Jag nöp ju den när de var nersatta från 1595:- till 995:- Mao får jag lägga till dineros (och förmodligen svenska kronor också!) för att få en ny.
Det som nu finns att köpa istället är den röda dubbelpistongsvarianten. Den känns gedignare och lyfter hela 500mm. Kostar 1695:-

Ni som har sådana, är de bra?
Aktuell vara alltså:


Jag har en sån och den har tjänstgjort i över ett år nu utan några som helst problem. Bra grej är mitt betyg


Jag har också en sån. Den första gick sönder efter 4 månader. Den andra har hängt med i några månader nu. Inte helt lätt doserad vid sänkning, men det går ju.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



har också "den blåe" från Jula. Haft den i ett år nu utan problem thumbs up
Utväxlingen när man ska sänka den är iof väldigt kort men när man väl vant sig så är det inga problem att sänka bilen allt från 0.5 sekunder till 20 minuter.

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Allmänt banåkaforum
Garagedomkraft av blingkaraktär med mera
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
12 besök idag (124139 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande