Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Garagedomkraft av blingkaraktär med mera
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
9 besök senaste veckan (124031 totalt)
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129


Trådstartare
För ett tag sedan vår det uppe i någon tråd om blinggaragedomkrafter i aluminium med låg lägstahöjd men ändå skaplig lyfthöjd.

Nu har det gått ett tag & jag undrar vad folk köpt & om grejorna håller fortfarande.

Jag har numera garage på två ställen & behöver följdaktligen dubbelt av vissa saker, därav frågan...

Kort sagt: Vad skall jag köpa?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



De tre $78 domkrafter jag är skyldig till har inte dött än (vad jag vet).
Min egen har skurit i rullen en gång men det gick att lösa genom att slipa bort graderna och lägga dit lite fett.

Nu använder jag den inte ens varje månad under vintern men den åker med till banan på sommaren.
Den större varianten som Jula säljer för ca 1700:- tror jag är ett bättre köp.
De små måste lyfta max för att nå upp på en lägstahöjden på en liten biltemapallbock (och lyfter man max så skjuver det så i sidled om rullen inte rullar fritt, vilket kräver grusfritt golv).

Men är man bara ute efter en lättburen domkraft för de små jobben så fungerar de små helt ok (än så länge, dvs ett drygt år).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Denna verkar vara något liknande Julas men till betydligt bättre pris:

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=5209&Hkat=

När jag såg den där de har på Jula IRL för 1,5-2 år sedan blev jag kär, tycker dock det känns som lite mycket pengar för en domkraft. Men det pirrar i plånboken varje gång jag ser den...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Även Biltema har Racingdomkrafter numera. Dock kallas den Racerdomkraft i den lokala butiken.

Priset verkar helt okej.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=492&iItemId=130300

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129


Trådstartare
Hmm, Bilbuttrix & verktygsbodens verkar vara samma. Bilbuttrix är dock dyrare...

Man som sagt: erfarenheter? Vad håller?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Den från jula har jag och tycker den funkar utmärkt! Det var den enda jag hittade som fick plats under min bil.

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Har inte provat domkraften i fråga, men Verktygsboden generellt sett är thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up. Det ligger en kilometer hemifrån (hemifrån hemifrån) och jag har handlat MÅNGA saker där. Deras grejer håller generellt bra kvalitet och priserna är nästan alltid kanon.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Var i Jönköping ligger Verktygsboden? Hade ingen aning om att det fanns i stan.
Jag köpte en blå aludomkraft på Jula, ser ut som den i Biltemalänken ovan. Det var utförsäljning på dem, 1000 kr ville de ha. Jag fick sista exet och dessutom prutade jag en hundring eftersom spärren till handtaget saknades. Löstes med en M8 bult. Nöjd än så länge, fattas kanske ett par cm lyfthöjd jämfört med den röda, lite större modellen. Känns ljusår bättre än min gamla otäcka snikdomkraft som jag köpte för 179 :- på... Biltema...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129


Trådstartare
Citat:
Var i Jönköping ligger Verktygsboden? Hade


Det ligger i Borås. Jag antar att "hemifrån hemifrån" betyder något i stil med "hemifrån det hem jag växte upp i"...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Har kört med 2 st av julas aludomkraft under Chevan hela sommarn/hösten. den första började sjunka vid last efter ca 1 månads användande, fick en ny och den har hållt utan problem än så länge. Det är väl kina grejor men det var inga problem att få en ny.
Vektygsboden och biltemas är liknade utförande som julas men en aning mindre i storlek tror jag, men den skall ju klara lika mycket last så...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Björn Larsson skrev:
Citat:
Var i Jönköping ligger Verktygsboden? Hade


Det ligger i Borås. Jag antar att "hemifrån hemifrån" betyder något i stil med "hemifrån det hem jag växte upp i"...


Stämmer bra. Beklagar att jag inte förklarade mig närmare. Verktygsboden ligger på Brämhultssidan av R40, alltså på högersidan direkt när man kommer innanför stadsgränsen från Jönköpingshållet.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Hmmm låter som att man kanske skulle satsa på en av dessa "bling" domkrafter trots allt. Jag har bara en sådan där enormt snikig modell just nu ala biltemas billigaste (fast jag tror min är från Rusta) och den är egentligen för hög för att gå in under bilen. Alla dessa "bling" domkrafter har ju fördelen att vara några centimeter lägre samtidigt som de verkar betydligt stabilare.

Blir nog att svänga in på biltema och kolla in den där modellen, sen får jag se om man beställer från verktygsboden eller köper direkt på biltema (eller kanske satsar fullt ut och köper Julas stora modell?!)

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Niklas Falk skrev:
Den större varianten som Jula säljer för ca 1700:- tror jag är ett bättre köp.


Tips!
Jula har kampanj på denna domkraft t.o.m. imorgon (9/4). Kampanjpris 995:-

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



BTG skrev:
Niklas Falk skrev:
Den större varianten som Jula säljer för ca 1700:- tror jag är ett bättre köp.


Tips!
Jula har kampanj på denna domkraft t.o.m. imorgon (9/4). Kampanjpris 995:-


Det är inte samma modell utan någon snikmodell som saknar snabblyft och sen lyfter den tyvärr inte lika mycket men det är ett bra pris.

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Magnus Svensson skrev:
Det är inte samma modell utan någon snikmodell som saknar snabblyft och sen lyfter den tyvärr inte lika mycket men det är ett bra pris.


Helt rätt, my bad!
Den som är till salu är denna: http://www.jula.se/Butik/default.asp?url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-601 . . . .
Skillnaden torde vara försumbar, den billigare lyfter från låg höjd upptill 38 cm. Vet inte hur mycket högre den andra lyfter?

Men ingen av dem har väl snabblyft va?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Claes Haglund skrev:
Har inte provat domkraften i fråga, men Verktygsboden generellt sett är thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up. Det ligger en kilometer hemifrån (hemifrån hemifrån) och jag har handlat MÅNGA saker där. Deras grejer håller generellt bra kvalitet och priserna är nästan alltid kanon.


Märkligt, allt jag har sett som kommit därifrån har varit 100% skit.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



patand skrev:
Blir nog att svänga in på biltema och kolla in den där modellen, sen får jag se om man beställer från verktygsboden eller köper direkt på biltema (eller kanske satsar fullt ut och köper Julas stora modell?!)


Hmmm har ju glömt att uppdatera här... jag kunde inte hålla mig utan slog till på Biltemas variant. Den har funkat kanon så här långt iaf! Känns gedigen och rejäl och den lyfter både högt och snabbt. Samt att den går in under bilen utan att man behöver köra upp bilen på plankor innan!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129


Trådstartare
Citat:
Hmmm har ju glömt att uppdatera här... jag kunde inte hålla mig utan slog till på Biltemas variant. Den har funkat kanon så här långt iaf! Känns gedigen och rejäl och den lyfter både högt och snabbt. Samt att den går in under bilen utan att man behöver köra upp bilen på plankor innan!


Det låter ju lovande. Jag har inte slagit till på någon än, det kanske är dags att åka & titta på deras...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Sanden har den från Verktygsboden och han bedriver bilverkstad o verkar helnöjd med den!

Den får det nog bli, eller den från Swedol.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Björn Larsson skrev:
Citat:
Hmmm har ju glömt att uppdatera här... jag kunde inte hålla mig utan slog till på Biltemas variant. Den har funkat kanon så här långt iaf! Känns gedigen och rejäl och den lyfter både högt och snabbt. Samt att den går in under bilen utan att man behöver köra upp bilen på plankor innan!


Det låter ju lovande. Jag har inte slagit till på någon än, det kanske är dags att åka & titta på deras...


Jag har ju inte använt någon av de andra varianterna på samma tema. Jag jämför ju mest med min 149kr domkraft jag hade innan... det mesta är nog bättre än den... Men JAG är iaf nöjd, mer än så vågar jag inte lova.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Swedol har kampanj t o m 30/4 på sin domkraft: http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=310

Inkl moms är priset sänkt från 1688 till 1371.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
Garagedomkraft av blingkaraktär med mera
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
9 besök senaste veckan (124031 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande