Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
vinklar mellan armar på A.arm??
<<   1, 2, 3
23747 besök totalt
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Cassius skrev:

Det är tanken ja, jag vet att SFRO rekommenderar 30x3 men jag tycker det blir lättare att ansluta mot spindellederna med 25mm rör istället. (I vart fall nedtill lutar jag starkt åt en pressad led istället för skruvad för tillfället)

Innan du bygger färdigt är det nog läge att kolla med SFRO först.
Är ju inte kul om det blir nekat vid fösta SFRO besiktningen och behöva göra nya bärarmar.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



super7 skrev:
Innan du bygger färdigt är det nog läge att kolla med SFRO först.
Är ju inte kul om det blir nekat vid fösta SFRO besiktningen och behöva göra nya bärarmar.


Absolut. Jag är i CAD stadiet ännu så det är en bra bit kvar

Jag har ju även tagit höjd i beräkningarna. Jag tror t ex inte att jag kommer få så mycket som 70% viktfördelning fram då det är en mittmotorbil med väldigt låg CGH. Jag tror inte heller att jag kommer kunna bromsa -2G.

Sätter jag ett mer realistisk retardations värde på -1,2G får jag en Fö resp. Fu på 3000/7800N. Det ger med de bakre benen 50mm bak från centrumlinjen, och de främre benen 250mm fram från centrum linjen i den undre bärarmen en tryckande kraft på 10 000N och en dragande på 11800N.

Med det kommer jag inte ens upp i 105MPa med 20x2 rör, Eulers knäckformel ger att ett 20x3 fungerar då det ska klara 10 265N i tryck.

Med det tuffare förhållandet med -2G i retardation får jag istället Fö/Fu = 5200N/13100N
Med samma undre bärarm, bakre benet 50mm från centrum och främre 250 framför centrum blir tryckande 16700N och dragande 20 000N.

Då kommer jag upp i 176MPa på ett 20x2 rör så även här blir Euler dimensionerande. 25x2,5 tar 15 700N innan knäckning och 25x3 tar 17 700 innan knäckning.

Så de två olika fallen ger på den mest utsatta bärarmen att jag med a = -1,2 kan använda 20x3, och med a = -2 behöver jag gå upp på ett 25x3.

Nu är ju detta bara teori och i ett lastfall, så att lägga sig på gränsen är inte aktuellt. Men med tanke på att det i praktiken mer troliga lastfallet ger att jag kan använda 20x3 borde jag klara mig med 25x3 som ju även, teoretiskt, ska fungera för det värre lastfallet.

Det som ställer till det är hur jag önskar konstruera bärarmarna, jag får kika på hur det påverkar ramens utformning i CAD också, det kan ju vara så att det knappt blir någon skillnad mellan 50 och 100mm avstånd från centrum för det bakre benet t ex. Vill jag sen ha övre och undre bakre bärarms infästning i linje med varandra, och räknar med upp mot 8 grader caster så är det ca 40mm som kommer till där. Dvs om den övre har bakre benet 50mm offset så behöver den undre ha det 90mm offset för 8 grader caster och bakre fästena i lodlinje.

Jag vet att det godkänts bilar av den här sorten men med mer normalt utformade bärarmar i 25mm rör, jag är dock i skrivande stund osäker på om det var 2 eller 2,5mm gods..

Edit: Kikade även bak, fast i acc fallet. Drömmer jag mig bort och inbillar mig Tesla Model S prestanda så tittar jag på minst 30x2,5 rör med infästningarna 100 resp 250mm offset hjulcentrum. Mycket tack vare de halvmetern långa rören.. Vill man jaga hade det väl gått sträva bärarmarna för att komma ner till 25mm även där. Får väl se var de slutar..

Jag känner mig ganska säker på att det finns rördimensioner i vettiga storlekar som gör att jag kan rita bärarmarna som jag vill i alla fall (Ser väl ut som att det blir 30x3 bak och 25x3 fram i de undre, samt 25x3 i alla fyra övre om jag inte orkar skaffa några korta bitar 25x2 för de främre övre i jakt på några gram till)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Cassius:
Vill du jag skall gnälla mer?
Om ja gärna en skiss på övre och undre länkarmar geomnetri sett uppifrån, framifrån, och från sidan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



fuling skrev:
Cassius:
Vill du jag skall gnälla mer?
Om ja gärna en skiss på övre och undre länkarmar geomnetri sett uppifrån, framifrån, och från sidan.


Du får gnälla hur mycket du vill!
Jag har modelerat lite så just nu är bärmarna fram enligt detta:

Övre främre - 175 från C-linje
Övre bakre - 100 från C-linje
Längd 232mm

Nedre främre - 210 från C-linje
Nedre bakre - 147 från C-linje
Längd 380

Så krafterna har blivit lite snällare i armarna. Med dom här måtten får jag bakre infästningar i samma linje vilket jag tycker underlättar ramkonstruktionen lite.

Enkel typ Paint-nivå bild. Kan lösa 3D med men utan måttsättning i så fall :/



Grått = markplan
Nedre arm blå, övre grön förutom vyn framifrån.

Infästningarna har jag ritat justerbara +/-10mm i höjdled från detta, samt att undre går schimsa 7mm frammåt och övre 7mm bakåt för caster justering. Nu påminde jag mig själv om att kolla vilken grundnivå jag la som caster också... har för mig jag tog 5 grader som grund (dvs minsta möjliga castervärde = 5 grader)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

m=1150kg
f%=0,4 (vikt fram)
CGH=400mm
L=2400 (axelavstånd)
ax=1,2 (antal g broms)


(12=fram och 1=vänster fram osv)
F12=1150*9,81*0,4 + 1150*9,81*1,2*400/2400
F12=6770N
6770/1150/9,81 -> 0,6 (fram vid broms)

F1=F2=6770/2 -> 3385N

Undre kulbult:
3385*-1,65 -> -5585N
Övre kulbult:
3385*0,65 -> 2200N

Över bärarm: (i rör riktningen)
Främre rör-2325N
Bakre rör 2021N

Undre bärarm:
Främre 6791N
Bakre rör -6373N

Hur känns detta?
Har jag fel denna gång?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Fel vet jag inte Du har inte använt samma indata som mig så jag kan inte se om jag fått samma resultat heller. Jag har ju räknat med ax = 2 för att ha säkerhetsmarginal, samt gissat på en viktfördelning om 45% fram, 70% vid full broms. CGH torde landa på max 400 (bilen är bara drygt metern upp på taket)

Men slår jag in 1,2 och 50% vikt fram vid broms så får jag samma resultat vad gäller lasterna i yttre leder.

Dubbelkollar jag sen med den Truss kalkylatorn jag hittade ger den också samma resultat som du fått vad gäller lasterna i rören!

Så då känns det nog mer som att vi båda fått rätt Jag vet ju att jag använt extra tuffa indata med 70% viktfördelning fram och -2G i broms. Men räknar jag där hem t ex 25x2 rör så känner jag mig inte de minsta orolig för att använde det senare heller

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Cassius:
Vad har du räknat med för axelavstånd?

ok 45% fram som start.
1,2g broms ger mig 65% fram
2g -> 78%
Med cgh på 400mm och axelavstång på 2400
Vikt 1150kg.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



fuling skrev:
Cassius:
Vad har du räknat med för axelavstånd?

ok 45% fram som start.
1,2g broms ger mig 65% fram
2g -> 78%
Med cgh på 400mm och axelavstång på 2400
Vikt 1150kg.


2414mm om man ska vara mega petig, 2400 duger säkerligen att räkna med

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur kommer du till drag och tryckkrafterna i rören på länkarmarna?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



fuling skrev:
Hur kommer du till drag och tryckkrafterna i rören på länkarmarna?


Jag hittade en online kalkylator för fackverk och använde den. Fick inte till matten själv, även om jag vet att jag räknat på sådant förr och fömodligen har ett excelblad undangömt någonstans..

Kanske inte är 100% rätt men borde vara tillräckligt nära sanningen.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
vinklar mellan armar på A.arm??
<<   1, 2, 3
23747 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande