Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1571 totalt) |
Hur börjar man med racing?
Tjena, är en kille på 19 år som alltid haft ett stort intresse för all form av racing på 4 hjul... Efter man tagit körkort så är det ju alltid kul att ta landsvägskurvorna och annat på bästa/snabbaste vis. Problemet är ju att man väldigt fort begränsas av hastighets- och säkerhets-begränsningar som man inte alltid vill överskrivda. Skulle väldigt gärna vilja prova på lite äkta vara på bana, någon trackday eller dylikt.. fast gärna med rejs-färdiga bilar att ställa upp med... i personbilsklass. Hör ofta om att man ska börja med go-carts och dylikt, och visst har det blivit en del sådant... Men vill gärna börja träna på att hantera bil i full skala så att säga... Man har ju Sturup Raceway och Knutstorp inom räckhåll... Men det enda jag kan hitta där är en massa trafiksäkerhetsutveckling osv... Vart börjar man, och kanske något konkret i skåneregionen ? _________________ Jan Malmkvist |
||||||
Ett bra sätt kan vara att
a) köra massor av gokart b) titta på mycket racing live och på TV. c) ta racinglicens, lämpligen med en klubb som ger mycket bantid. c2) ta licens /utbilda dig med en kommersiell kurs (länkar nedan) optional: *) Kör några banträffar med farsans sura familjebil, Expressen Motorklubben, kanske kan vara nåt. *) Köp en egen bil av lämplig sort och kör träffar. Finns massa klubbar; t.ex. BMW, Alfa, "Francophilia", Gti-klubben, japsvänner mm... *) köpa en långloppsstyrning - Problemet är rutinen - du får bara köpa en styrning om du kan köra men utan en styrning får du ingen rutin... ![]() Linköping iofs långt bort men en möjlighet till licens. http://www.drivingevent.com/de/export/sites/drivingevent/ Motor events arbetar med Knutstorp http://www.motorevents.com/motorevents/racing.asp?avd=Racing-School http://www.hyllingems.nu/index.asp?M=328 Klicka på "Bli Räserförare" om inte rätt sida Men om du har råd att köpa en bil - köp en Miata och gå med i MGCC. Mycket köra! http://www.mgcc.nu/mgcc.htm Har du inte råd att köpa en Miata är det väl bara att skriva: Köp en BMW 318is, E30 modellen... även känd som M3 CSN Edition ![]() ![]() ![]() |
||||||
Vill minnas att Sturup Raceway har ett gäng Alfa 147 de haör körutbildning med på banan!! Kolla in deras hemsida och hör med dem!
|
||||||
Absolut billigast att få erfarenhet på bana innan man går över tilll racing är att skaffa en lämplig bil, tex en gammal Golf GTI, en äldre Alfa, en äldre Opel GSI osv osv osv och gå med i klubb som ordnar banåka. Du får lätt ihop massa massa mil banåka för en spottstyver. Kika runt här på Rejsa.nu på menyvalen "Bankalander" och "Arrangörer"
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Tack för tipsen! Galne... Ska genast kolla upp körutbilödningen med Alforna! och som nämndes av Kristoffer... Idag kör jag 318is E36... Vilket kanske skulle lämpa sig för mina ändemål, men den har fixat med alltförlänge för att orka börja slita ner på... Att E30 318is vore ju antagligen det bästa alternativet i längden då jag är intresserad av att utvecklas med bakhjulsdrivet. I sådant fall blir väl antagligen BMW-Evenemang de mest logiska, ska även kolla upp de övriga träffar/klubbar ni nämner! Magnus, ahh såg inte att det fanns grejer här på sidan direkt! Hur mycket brukar en-dagsevent ligga på förresten, för priserna verkar variera när jag kollar... exempel på med och utan egen bil? Tack igen Samtliga verkar vara bra ställen att leta en början på. MVH// Jocke _________________ Jan Malmkvist |
||||||
Re:
Att köra bana med bli sliter inte på något dåligt sätt. Jag ser det inte som något underbyggt argument att man ska låta bli att köra bana med sin standardbil av den anledningen. Se till att ha färsk bromsvätska och ut och kör. That's it. _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Ptja, koppling, låda mår väl inte super av konstant piskning i hundratals mil? Speciellt då jag under sistonde kännt lite synk-fel från lådan, kopplingen har slirat lite för mycket och bromsarna vibrerar... Men någon enstaka prova-på dag ska jag säkerligen rulla ut med E36an!... fridh, ska kolla svedalamotorklubb, tack för tipset! _________________ Jan Malmkvist |
||||||
Re:
koppling och låda slits väl inte alls? Det är ju inte direkt några rivstarter, och man måste ju inte slita i växlarna för att kunna köra hyggligt fort... Jag började med en helt standard calibra turbo, utan några mods alls... jag tycker din 318 låter som ett ypperligt start material, bättre än det jag började med då jag hade för mycket effekt i förhållande till min erfarenhet i början vilket gjorde att jag körde fort på rakorna men bromsade för mycket och körde långsamt i kurvorna, dvs trodde jag skulle köra om dem jag nådde på rakorna men blev frånåkt så fort det började svänga. Det bästa är helt enkelt att komma ut på banorna för att få erfarenhet och träning, sen kan man börja fundera på materialet enligt min åsikt. Min åsikt behöver iofs inte ta på för stort allvar då jag inte tävlar i mer än på konbanetävlingar och åker på bana bara för mitt eget höga nöjes skull... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Har du en 318 is redan så har du väl verkligen hamnat rätt!
![]() ![]() ![]() ![]() Koppling och bromsar är förslitningsvaror!!! ![]() Du kan välja att byta dem när de är slut eller byta dem för att de rostat sönder/fast Men f-n vet om man inte sliter mer koppling på väg. om koppling/lådan blir kass => fel på körteknik. Ta det som lärospån. |
||||||
Hej Joakim!
Välkommen hit om du är sugen http://www.bmwsc.com/ Vi har 5 bandagar bokade under 2007 varav minst 2 på Knutstorp. "Trackdays" med mycket körning, även utan banlicens. Rekommenderar dock banlicens se här http://www.soedrabf.se/Inbjudan/2007 Lycka till & hör av dig till mig om du har frågor om BMW Sport Club _________________ Patrik Skoog |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1571 totalt) |