Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lamborghini Urraco 1973
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (27281 totalt)
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



I lördags råkade jag se Top Gear på BBC. Programmets huvudtema denna gång var en tävling mellan de tre programledarna som gick ut på att köpa varsin "supercar" för max 10.000£ och sen vinna ett antal moment, bl.a. varvtid på Castle Combe, effektmätning på rullande landsväg och byte av tändstift och olja. Bilarna blev Ferrari 308 GT4, Maserati Merak och Lamborghini Urraco. Ferrarins elsystem kollapsade och Maseratins motor totalhavererade (ljudet när den gjorde det skar rätt in i märgen). Lamborghinin vann till slut trots att den fick bärgas till starten!

Hoppas du kommer att köra med lååånga smala megafoner som på bilderna (...och att jag kommer att höra den någon gång!).

Mvh / Peter

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (såld)
TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Ducati Monster 797
Citera
3.2 -74
utlandet
Här sen Maj 2004
Inlägg: 73



Peter Svelenius skrev:
I lördags råkade jag se Top Gear på BBC.


Äh, bastade då detta program sändes. Kommer det i repris eller kan man se det över nätet. Urraco och Merak är mina favoriter (efter Porsche, förstås).

_________________
Kristian Hydén

BMW M3 -01
Porsche 911s -70
Alfa Romeo GT1300 Junior -67
Honda VFR800F -16
Honda VFR400r -90
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Peter Svelenius skrev:
I lördags råkade jag se Top Gear på BBC. Programmets huvudtema denna gång var en tävling mellan de tre programledarna som gick ut på att köpa varsin "supercar" för max 10.000£ och sen vinna ett antal moment, bl.a. varvtid på Castle Combe, effektmätning på rullande landsväg och byte av tändstift och olja. Bilarna blev Ferrari 308 GT4, Maserati Merak och Lamborghini Urraco. Ferrarins elsystem kollapsade och Maseratins motor totalhavererade (ljudet när den gjorde det skar rätt in i märgen). Lamborghinin vann till slut trots att den fick bärgas till starten!

Hoppas du kommer att köra med lååånga smala megafoner som på bilderna (...och att jag kommer att höra den någon gång!).

Mvh / Peter


Iofs länge sen jag såg just det programmet, men va det inte en Lamborghini Espada dom använde !? (den fula lambon)

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Espadan, ful? Är du inte riktigt klok Jaraman kanske ser ut som en pungspark, men Espadan är ju bara ett bevis för att det går att bygga balla familjebilar.

och det var en Urraco som var med i TG-testet.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



P.P. skrev:
Espadan, ful? Är du inte riktigt klok Jaraman kanske ser ut som en pungspark, men Espadan är ju bara ett bevis för att det går att bygga balla familjebilar.

och det var en Urraco som var med i TG-testet.


thumbs up

Ulf,

Urracon är en av de absolut läckraste italienska bilarna, jag läste sönder flera Teknikens värld i mitten på sjuttiotalet när Urracon producerades. Helrätt projekt, lycka till!

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



CARGASM skrev:
, men va det inte en Lamborghini Espada dom använde !? (den fula lambon)


I så fall måste de ha flyttat bak motorn till bagageutrymmet (växthuset)...och satt på en Urraco-kaross

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (såld)
TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Ducati Monster 797
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Marcello Gandini

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Kraniel skrev:
Marcello Gandini

Trådkapning.... Leonardo Fiorovanti
För att göra något vettigt Har hört att det är svårt med reservdelar till v8 orna topplockspackningar etc. Har sett en här i Uppsala som var duktigt korroderad vet ej om den fortfarande väntar på en topplockspackning...........

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



finns en urraco i oförskämt dåligt skick på mobile.de nu Inte i närheten så fin som den på bilderna här!

Keep it up!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Ulf skrev:
Med alla dom har kommentarerna så stiger motivationen fort!!

Motorn är Lambo's egen. Den har ingen släktskap med Alfa.
Bottendelen är samma i alla Urraco, Silhouette och Jalpa.
Kommer bilder på den snart.

Sittställningen är varken bättre eller sämre än samtida supersportbilar. Är väl lite jävig men har kört ett flertal av dom.

Det mesta av bygget som händer nu är leta delar, prata med plåtslagaren för kaross modifikationen. Tillverka fälgar osv.

Att designen känns igen från ett flertal bilar är korrekt. Bilen designades av Gandini hos Bertone. Han var också involverad i Countach, Ferrari 308 GT4, Pantera, några Maseratis osv.

Här kommer ett par bilder till.



Tuff bil!
Min skadade hjärna noterar även att Commodoren som står i bakgrunden är lika hög som karossen som står bredvid på jiggen...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Ulf
Rydsgård
Här sen Jun 2004
Inlägg: 383


Trådstartare
För den intresserade så kommer här måten på Urraco P250S:
Wheelbase : 2450 mm
overall length : 4250 mm
Typo III : 4440 mm
overall width : 1720 mm
Typo III : 1740 mm
overall height : 1115 mm
Typo III : 1160 mm
Front track : 1460 mm
Typo III : 1450 mm
Rear track : 1460 mm
Typo III : 1470 mm
Ground clear. : 150 mm
Front overhang : 990 mm
Rear overhang : 810 mm
Weight : 1100 kg
Typo III : 1300 kg
Distribution : 41.6/58.4 % front / rear
Tipo III är US spec bilar.

Här kommer även en bild på min bil innan ombyggnad

Bilden är tagen ca 1986-87. Den noggranne ser att det italienska skattekvittot sitter kvar i vindrutan.

Reservdelar är svårt idag men det går att få fram det mesta. Tror inte att toppackningar är några problem.


_________________
Ulf Danielsson
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Jag besökte Lotus europa & renault trimmnings gurun Arne Berg för knappt ett år sedan & han höll då på att renovera en uracco motor, han sa att delar inte va så svåar att få tag på men dom va MYCKET dyra...

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



cat7even skrev:
Kraniel skrev:
Marcello Gandini

Trådkapning.... Leonardo Fiorovanti
För att göra något vettigt Har hört att det är svårt med reservdelar till v8 orna topplockspackningar etc. Har sett en här i Uppsala som var duktigt korroderad vet ej om den fortfarande väntar på en topplockspackning...........



var det en svart du menade?? för att det stor en svart krockad i en liten verkstad i alunda vet jag (regplåten ??? 051)


hur kommer det sig att din bil står i Japan??

_________________
Philipp Klement
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



3.2 -74 skrev:
Kommer det i repris eller kan man se det över nätet. Urraco och Merak är mina favoriter (efter Porsche, förstås).

http://www.mininova.org/tor/348975
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Grattis Ulf till en i mitt tycke extremt maffig, frän, läcker, rå etc Lamborghini! Det finns inte mycket som slår en 70-tals sportbil som biffas upp enligt dåtida racestuk! thumbs up

Angående bilden, jag noterar att det i bakgrunden skymtas en Countach, en 350/400 GT under skynket, någon tysk bruksbilshistoria från Rüsselsheim () och en Jarama. Men vad är det egentligen som står på jiggen? Underdelen av fronten liknar en Urraco, men de dubbla stålkastarna får jag inte ihop...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Ulf
Rydsgård
Här sen Jun 2004
Inlägg: 383


Trådstartare
Skarpa ögon.

Det är en av prototyperna till Urracon.
Har bilder på den som jag lägger upp senare i helgen.

_________________
Ulf Danielsson
Citera
Jota 5084
Kållered
Här sen Aug 2004
Inlägg: 19



Mycket bra ide Ulf, kunde Piet Pullford bygga en replika av den fantastiska Miura Jota av Miura #3033 så kan du bygga Uracco "Bob" replika. Ska du inte använda en 3 liters motor med kamkedjor i stället för den ömtåliga 2,5:an?

_________________
/ Eric Andersson
Citera
Ulf
Rydsgård
Här sen Jun 2004
Inlägg: 383


Trådstartare
Hej,

Lovade en bild på protoyp Urracon.



Lamborghini ratade den och konceptet kom att användas till "systerbilen" Ferrari 308 GT4.

Klart jag skulle vilja ha en 3 eller 3,5 liters motor men dom växer inte på träd direkt.

Kommer några bilder från verkstaden snart.


_________________
Ulf Danielsson
Citera
Jota 5084
Kållered
Här sen Aug 2004
Inlägg: 19



Första Lambon i bakgrunden, 350GTV.

_________________
/ Eric Andersson
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2150



Jäkligt häftig bil du har där, gratulerar!

En granne till mina föräldrar (som bor i Enebyberg utanför Stockholm) har en Urraco. Jag blev hyfsat förvånad när jag såg den första gången. Jag stod i deras trädgård en vårdag för ett par år sedan och meckade med min Lotus, och plötsligt råmar en Urraco förbi

Angående motorval så kanske en Jalpa-motor skulle vara något. Eurospares i England skrotar en Jalpa och du kan ju fråga vad de ska ha för motorn?

http://www.eurospares.co.uk/breaking2.asp?page=54#

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Ulf
Rydsgård
Här sen Jun 2004
Inlägg: 383


Trådstartare
Tack för tipset.
Ringer Eurospares idag.


_________________
Ulf Danielsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lamborghini Urraco 1973
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (27281 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande