Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Instabil vid inbromsning
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8470 totalt)
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Upptäckte en lite jobbig egenskap på min SAAB. När jag bromsade hårt i slutet av rakan på Björkvik blev den väldigt lätt i häcken. Slingrade sig en hel del. Kanske någon såg som låg bakom?
Skivor och belägg är nya (originalskivor+tar-ox belägg).

Nån idé om vad jag kan göra åt saken? Däcken tappade greppet väldigt tidigt. Kan det vara så enkelt som att jag bara behöver byta däck?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



DanneT16 skrev:
Upptäckte en lite jobbig egenskap på min SAAB. När jag bromsade hårt i slutet av rakan på Björkvik blev den väldigt lätt i häcken. Slingrade sig en hel del. Kanske någon såg som låg bakom?
Skivor och belägg är nya (originalskivor+tar-ox belägg).

Nån idé om vad jag kan göra åt saken? Däcken tappade greppet väldigt tidigt. Kan det vara så enkelt som att jag bara behöver byta däck?


Att bilen blir lätt i baken är inte mycket att göra något åt. Mer än att sänka CGH, vilket inte är gjort på en eftermiddag.
Det låter som broms oblanas mellan fram å bak. Vilken ände visas av vilken axel som vandrar.
om det inte är något toe-fel eller glapp i framvagnen.
om däcken är av samma typ och slitage runt om tror jag inte det är däcken. Såvida du inte ändrat dimensioner eller typ och inte kompenserat med hjulvinklar.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Jag har samma problem på min, känns som för mycket bromsverkan bak.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Kan man sätta in nån justeringsventil till bakbromsarna?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

- Är det med eller utan ABS?

- om med ABS så förutsätter jag att du bromsade fullt med ABS'en klapprande?

- om utan ABS: låste något hjul upp o i så fall vilket/vilka?

- Är alla stötdämpare 100% friska? (inte meningen att vara oförskämd liksom men måste ju fråga )

- Vad har du för däckstryck fram respektive bak (om du har olika dimension så ange det osså)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
okej här är specen..
En månad gamla Bilstein dämpare + kilenfjädrar så dom är nog friska thumbs up
195/60 15 däck med 2,6 kilo
Ingen ABS och det var inget däck som låste

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Låter ju perfekt :-)

Antar att du fått hjulvinklarna uppmätta nyligen eftersom du fått på chassiegrejerna... tänkte på toe bak... Men hade den stått fel så hade du nog känt det när du svängde

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Kan inte ställa toe bak... stel axel vettö thumbs down

Kan framvagnsinställningarna påverka inbromsningen?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



DanneT16 skrev:
Kan inte ställa toe bak... stel axel vettö thumbs down

Kan framvagnsinställningarna påverka inbromsningen?


Nu har du förmodligen liten skrubbradie men om framhjulen redan från början har toe-out och det blir än mer av inbromsningen, så blir bilen känslig för alla vägojämnheter. Eftersom skillnader i grepp påverkar mer när hjulet bromsas. Toe-out är som bekant en instabil situation. Som därför kan används till Turn-in.
Du kanske har bra turn-in? I så fall kanske du redan har en "raceinställning" av misstag. Ställer man toe-out för att erhålla turn-in, så blir bilen oroligare.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



DanneT16 skrev:
Kan inte ställa toe bak... stel axel vettö thumbs down

Kan framvagnsinställningarna påverka inbromsningen?


Står bakaxeln rakt? Annars är det vär att kolla

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tror vi kom fram till att din bil har väldigt lite caster. Detta borde ju inte borga för stabila inbromsningar.

Vad säger du Göran, eller ngn annan, om det?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Det är inte så enkelt att du har fina TAROX belägg fram som gillar att bromsa, och sedan "biltema-kvalitet" på beläggen bak, som ger upp efter två inbromsningar?

Att matcha belägg fram och bak är ett väldigt enkelt sätt att ändra bromsbalansen...

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



AL skrev:
Tror vi kom fram till att din bil har väldigt lite caster. Detta borde ju inte borga för stabila inbromsningar.

Vad säger du Göran, eller ngn annan, om det?


Jag har varit nere på 2gdr caster med Panteran utan någon direkt
broms instabilitet. Caster ger riktnings stabilitet i mer eller mindre hög grad. Men inte orolig nyckfullhet, om nu det är en bra beskrivning. Men visst, ligger man på gränsen med lite caster så påverkar det och blir snabbt värre om man skulle glida över i negativ caster.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Min kart som endast bromsar bak, har lite toe-out och saknar fjädring, är lite lätt(hrm) orolig vid inbromsning. Så jag antar att en bil med samma egenskaper lär lida av samma symptom, men det finns säkert en massa andra orsaker till det fenomenet.
Själv tycker jag det ger en fin fartkänsla vid inbromsningar. thumbs up Men visst, det är ju lite farthämmande och kanske inte så kul när bakänden ibland vill åka först in i kurvan.

Racebilen som snarare lider av motsatsen när det gäller bromsbalans är desto stadigare - tråkigt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Samma fenomen får man med saab 95/96 om man åker med std bromsar och reält uppbackade bakbromsar, det blir alla orm när man kliver på häjdarna riält. Käns som röven lever ett eget liv.

Angående castern på 99/900 så ligger den på 1 +-0,5grader, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3188&postdays=0&postord . . . .
Har man nu lite flex i bärarmsbussinger pluss att bilen tippar framåt så kan det inte bli specielt mycket possetiv caster kvar.

Edit:
VAR
(specielt mycket negativ caster kvar. Hmm, negativ är väll luta bakåt)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
>>Ghoofy
Nä då jag har Tar-ox bak med. För jag läste här på forumet att man skulle ha samma typ av belägg fram och bak thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Hmm, negativ är väll luta bakåt????


Positiv caster är när övre spindelleden ligger längre bak på bilen.
Lite förvillande med tanke på hur man benämner camber. Där är det ju negativt när övre spindelleden ligger innåt bilen.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Jag fick problem med bromsbalansen på en bil (volvo) när jag satte på bättre/bredare/"greppigare" däck runt om , försköt bromsbalansen framåt kan inte förklara det logiskt borde ju bromsa bättre bak oxå men det verkar som om däcken gjrode mer nytta fram , iofs RWD det kanske sitter där i , jaja hoppas du får ordning på det

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Tack Göran
Negativt, possetivt gäller att det blir rätt.
Jag ändrar mitt förra inlägg.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Fredrik L skrev:
Jag fick problem med bromsbalansen på en bil (volvo) när jag satte på bättre/bredare/"greppigare" däck runt om , försköt bromsbalansen framåt kan inte förklara det logiskt borde ju bromsa bättre bak oxå men det verkar som om däcken gjrode mer nytta fram , iofs RWD det kanske sitter där i , jaja hoppas du får ordning på det


Det stämmer.
Bättre grepp ger bättre bromsverkan = högre G kraft vid broms vilket ökar viktförskjutningen framåt och du får mer tryck på framaxeln, detta gör att du kan bromsa hårdare innan framhjulen låser upp, tyvärr har bakhjulen då i många fall redan låst sig.

Jämför med när det blir blött på banan. Mindre G=mindre vikt på framvagnen och mer på bakvagnen. Seriösa banåkare har bromskraftsfördelare (våg, reducering) och justerar så att det kommer mer bromskraft bak när det är blött.

När det gäller bakhjulsdriften brukar regeln vara att ställa in bromsfördelningen med motorbroms. Utan motorbroms så får bakhjulen mer grepp och ställer man in för detta och sedan använder motorbroms blir åket lite lös i baken=). För FWD blir det ju tvärtom.

M.a.o. med mer grepp krävs förskjutning med mer bromskraft fram.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Sparade trådar/FAQ
Instabil vid inbromsning
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8470 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande