Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2003-07-05/06 Samträffen på Kinnekulle
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (19475 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
oj vad mycket bilar det var! Men ställde man sig bara i lineup kön så fick man ju köra efter en stund Jag trodde det skulle tunna ut på e.m. men alla var entusiastiska o körde o körde o körde.... så inte blev det kortare köer inte

Kul o testa Golf R32 med slicks! Borta i kvarnen funkade dock inte mitt favoritspår. R32'an hade inte tillräckligt med pulver upp för backen för min spårvalsvariant så det gällde att ta det mer klassiska spåret för att få med farten genom ingången (för man kunde hålla riktigt hög fart uppför backen tack vare slicksen och det gick inte att gasa upp i den möjliga farten utan att ha med sig det in. Med M3'an kommer man upp i "max" fart som sidogreppet tillåter precis i början av backen ändå även om man tar mitt favvospår som ger sämre ingångsfart). Intressant, mer grepp än motor liksom tack var slicksen...

M3'an understyrde lite mer än vad jag räknat med. När jag kom hem så såg jag att ena framhjulets camber nog ändrat sig lite... Ska kolla upp det nu i veckan (det är ett ovalt fästhål för den övre bulten till spindeln, det kan ju ha flyttat sig lite...) Jag får väl offra mig och komma på en träff till på Kullen för att se om det funkar bättre då, hehe!!!

Mest spännande var när jag kom ikapp en liten svart Opel med något om "TIC" på regskylten bak. Precis innan vi skulle in under bron så släpper han ett stort rökmoln och jag ser plötsligt inte ett SMACK! Hela vindrutan är nedkletad av olja. På med vindrutetorkarna o massa spolarvätska.... efter en stund så ser jag igen Tack o lov körde han inte så fort så jag låg bakom med långt ifrån full fart in under bron, annrs kunde det blivit riktigt "intressant". Jag var orolig för att det skulle blivit halt av all olja så jag slog på varningsblinker o körde lite saktare och körde sen in till utsläppet för att säga till om risken. Ingen åkte tack o lov av Det verkade ligga en väldigt smal sträng av olja som nog inte låg i det vanliga spåret man normalt kör i. Hela fronten på min bil var redigt inoljad

Någon som sett tiderna för slalomen? Med M3'an så tog jag en kon och med R32'an (med gatdäck då...) missade jag lite på ett ställe när bilen bestämde sig för att gå rakt fram fast jag ville svänga

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Jag hade väldigt kul på lördagen, första gången jag körde på bana (hoppas jag inte var i vägen för mycket) På morgonen när jag åkte från Trollhättan hade bilen gått 8 mil sedan motorn startades första gången. Motorn funkade dock bra även om några ponnysar till hade varit trevligt på raksträckorna. Lite mer camber i fram och bättre bromsar är nog planerna för framtiden... Bilen fungerade iaf hela dagen även om jag när jag kom hem saknade ca 1 liter vatten i kylsystemet.
Stort tack till alla trevliga rejsa människor man fick prata med...
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Nu är jag hemma igen efter att ha besökt 2dagars på kullen och känner mig allmänt missnöjd pga flera orsaker.

Bla så är jag lite besviken på saabklubben, jag och många med mig upplevde dem som lite utav "banhitlers" då massor av bilar blev svartflaggade för högt motorljud (bla jag) gränsen är satt till 95db och jag hade 96db, även andra som hade 95db blev svartflaggade
Visst, regler är regler men det kändes som om dom inte hade annat att göra?
Minus för att dom inte hade något förarmöte innan heller då jag tycker detta är viktigt speciellt för dom som aldrig varit ute på en bana förut.
Det kändes även som om schemat för dagen låg efter vilket resulterade i att många inte fick köra konbanan eller endast en vända.
Sedan att stänga av för lunch?? det fanns gott om folk från dem andra klubbarna som hade kunna ställa upp och hjälpa till med flaggposteringar.


ovan på detta så lyckades jag få släpp på bakvagnen i kurvan innan mohlins knäpp var på det bar ut i gräset och slog ned i en stor fåra och stutsade upp igen så att hela bilen lättade från marken
Hem till morsan och panik meka men en bussning hade tagit stryk så att det blev att lasta och åka hem

Idag ligger inte lotivationen på topp och kroppen känns mör.
Jag har t.o.m funderat på att sälja..

/En missnöjd Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Då måste jag säga att jag är betydligt nöjdare än Peter!

Dom nya drivaxlarna höll och det nya motorfästet gjorde att grenröret inte längre tog i krängningshämmaren. Nackdelen var att det var så hårt att jag inte längre ser något i backspeglarna för alla vibrationer och att mina plomber numera inte sitter där dom satt...
Nä, ut med det och i med något annat!

Körningen funkade bra och jag tycker att det var bättre disciplin på dom man kom ikapp. Jag såg iallafall inga tendenser till "Han skall f*nimej inte komma förbi!"
Att jag själv tänkte så när det kom en blå M3 bakifrån hör inte hit.
Sista passet på söndagen när jag skulle ut så lät det konstigt från vänster fram. Jag tänkte att det var någon gummikorv som satt i däcket och förde oljud och åkte in direkt. Hittade en korv, tog bort den och åkte ut igen, men nu var det ännu värre!
Felet hittades när jag skulle plocka av hjulet för att leta. Hjulbultarna satt löst. Flera varv!!! Ibland har man tur att hitta felen innan det händer något.

På söndagen verkade dom att ha glömt bullermätaren. Där var det flera som inte skulle klarat gränsen.
Till STCS:s försvar så måste man väl säga att det är ju för allas vår skull mätningarna görs och att det inte är dom som satt reglerna. Visar det sig att vi inte kan hålla nivåerna kan ju banan i slutändan stängas för gott och det vill vi ju inte!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496





Den flaggan såg man ett par gånger, alltid lika kul att vara ute och köra fast med gamla Yokohama 008 som är snäppet hårdare än backelit så får man kämpa lite mer än alla andra bara..

Det var riktigt kul, många som ville köra men som Peter skrev så tyckte jag det var lite tråkiga regelincidenter och saker som ändrades pang på under dagen, men det var ändå kul!

Dags för nya R-däck på Vectran iaf när ekonomin tillåter (får bli under vintern), det borde de som var där på lördagen veta iaf då jag valde att ta en skogsutflykt efter bron vid start och målrakan... Nåja, shit happends och bilen tog inte så mycket stryk..

Nya däck, sen ska det bli åka av!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Lördan börja med att byta remmar till kompressorn.
Ladtrycket blev inte bättre för det så jag körde vidare med dåligt tryck (0.7 bar) men det var kul än då.

Söndagen börjades med att byta tillbaka till dom gamla remmarna och sen kunde jag bara varva till 5500 rpm för sen slira det bara i remmarna Efter att jag hade spänt upp remmarna liote mer så gick det bätter ( 1,15bar)

Sen gick det lite foratare ute åp bana och börja löra mig bilen lite mer efter diverse ombbygnade efter vintern.


Helgen var väldigt lyckad ur min synvinkel.

_________________
// Jani Hast
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962



Hejsan!

Hade en trevlig helg, trots kokande motor och ett ruskigt brett ställ i kurvan ut på långa rakan. Lätt bakvagn resulterade i "något" mer lastväxelreaktion än vad jag hade hoppats på... ville ju bara ha hjälp att styra in, heh...

Eftersom jag bokstavligen talat bodde med stora delar av banansvariga kan jag väl ge lite förklaringar/ursäkter i vissa frågor.
Wärhner skrev:
Bla så är jag lite besviken på saabklubben, jag och många med mig upplevde dem som lite utav "banhitlers" då massor av bilar blev svartflaggade för högt motorljud (bla jag) gränsen är satt till 95db och jag hade 96db, även andra som hade 95db blev svartflaggade
Visst, regler är regler men det kändes som om dom inte hade annat att göra?


Jo, det var mycket "debatt" kring detta under framförallt lördagen. Har personligen förståelse för att folk blir upprörda, men samtidigt så får man väl tänka på att racecrew ibland hade uthyraren av banan hängande över axeln när de stod där med dB-mätaren. Detta resulterade väl kanske i ett lite väl hårt genomförande generellt under dagen... Vissa lyckades dock lösa problemet genom att t.ex. montera en sista böj som vinklade ner avgaserna i backen, eller satte ett kryss i slutröret som slog sönder ljudpulserna. Fanns även de som åkte hem och svetsade om avgassystemet till söndagen... Men visst, jag lider med dem som hade åkt långt och fick packa ihop...

Wärhner skrev:
Minus för att dom inte hade något förarmöte innan heller då jag tycker detta är viktigt speciellt för dom som aldrig varit ute på en bana förut.

Hmm... jag var allt på en samling i depån innan första körpasset där det talades om flaggor etc. Har tom för mig det stod i schemat att det skulle hållas där i början, men det kan jag inte ta gift på.

Wärhner skrev:

Det kändes även som om schemat för dagen låg efter vilket resulterade i att många inte fick köra konbanan eller endast en vända.

Ett problem med konbanan var att folk inte fattade att det var konbanekörning. Vi var ett gäng (max 10 bilar) som hade linat upp och fick köra varsin omgång, sen kom "allt" folk när de insåg att konbanekörningen startat. Då framkom även önskemål på att det skulle köras ytterligare en "följa-John"-omgång, och allt detta försenade alltihopa en massa...
Schemat för dagen skickades ju ut innan träffen, missade folk att läsa klockslaget för konbanekörningen där?

Wärhner skrev:
Sedan att stänga av för lunch?? det fanns gott om folk från dem andra klubbarna som hade kunna ställa upp och hjälpa till med flaggposteringar.

Ja det kan man ju fraktiskt ifrågasätta. Personligen tänkte jag inte på det då det varit så på alla klubbträffar jag varit på, men jag kanske bara är miljöskadad?
Förövrigt hade de tydligen problem med att få tag på villiga flaggvakter under lördagen. Får väl dock delvis skyllas på dålig organisation... lite strul med att de som i förväg hade sagt sig vara tillgängliga inte var det etc...

Men visst fanns det brister i organisation och genomförande... det vore dumt att inte erkänna.

Hoppas suget kommer tillbaka för dig!

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Just det... glömde säga att jag även tog ett par bilder...212 st för att vara exakt...samt även en film..

Bilderna finns på:
http://figgz.mine.nu/traffar/2dagars_03/

Filmen ja... Sierra Cossie som inte satsade på spårval, men väl att drifta:
http://figgz.mine.nu/traffar/2dagars_cossie_driftar.avi

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jani Hast skrev:
...för sen slira det bara i remmarna Efter att jag hade spänt upp remmarna liote mer så gick det bätter ( 1,15bar)


Bosse Bildoktor sa:
Köp ett par kilo potatismjöl och häll på remmarna så slirar dom inte!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Vad glad jag blev av att se samtliga rejsa-folk sköta sig exemplariskt på banan!
Bra spårval också! thumbs up

Keep up spreading the rejsa religion!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Nisse Classon skrev:
Jani Hast skrev:
...för sen slira det bara i remmarna Efter att jag hade spänt upp remmarna liote mer så gick det bätter ( 1,15bar)


Bosse Bildoktor sa:
Köp ett par kilo potatismjöl och häll på remmarna så slirar dom inte!



Jag går bort till den lokala mataffären och köper 5 kilo potatis mjöl och tar med det ner till Ringen.

_________________
// Jani Hast
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Verkligen en kanon helg, visst ljudnivån kan ju diskuteras men jag tycker personligen att det ska låta om rejsbilar

Kanon kul att få köra lite på hemmabana igen, spårvalen satt ganska bra tyckte jag, visserligen kände man sig ju som en när Nisse brände förbi men det är bara att fortsätta träningen så kanske man har en liten chans att hänga på om några år eller så

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962




_________________
Ragnar Burenius
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



Kul att träffa så många rejsa personer!!!

Kanske midre kul att det var mycket vänta, tycker nog att man kan skippa konbanan till fördel för bankörning. Alternativt köra konbana någon annanstans? Sedan håller jag nog med Wärhner att man borde köra även under lunchen. 95db gränsen är nog bara att lära sig att leva med, som tur för mig så har jag en "roterande ljuddämpare" som sitter på mitt grenrör....

Tyvärr så blev det inte så mycket köra för min del. Jag är inte helt överens med mina bromsar. Som blir väldigt mjuka väldigt fort. Iom att man inte kan bromsa ordentligt så stör jag väldigt mycket i körandet, flyttade bromspunkter, missar linjen osv.
Ska testa att byta/lufta bromsvätska, och se om det hjälper.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
kraft
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 103



Wärhner skrev:
Nu är jag hemma igen efter att ha besökt 2dagars på kullen och känner mig allmänt missnöjd pga flera orsaker.

Bla så är jag lite besviken på saabklubben, jag och många med mig upplevde dem som lite utav "banhitlers" då massor av bilar blev svartflaggade för högt motorljud (bla jag) gränsen är satt till 95db och jag hade 96db, även andra som hade 95db blev svartflaggade
Visst, regler är regler men det kändes som om dom inte hade annat att göra?
Minus för att dom inte hade något förarmöte innan heller då jag tycker detta är viktigt speciellt för dom som aldrig varit ute på en bana förut.
Det kändes även som om schemat för dagen låg efter vilket resulterade i att många inte fick köra konbanan eller endast en vända.
Sedan att stänga av för lunch?? det fanns gott om folk från dem andra klubbarna som hade kunna ställa upp och hjälpa till med flaggposteringar.


ovan på detta så lyckades jag få släpp på bakvagnen i kurvan innan mohlins knäpp var på det bar ut i gräset och slog ned i en stor fåra och stutsade upp igen så att hela bilen lättade från marken
Hem till morsan och panik meka men en bussning hade tagit stryk så att det blev att lasta och åka hem

Idag ligger inte lotivationen på topp och kroppen känns mör.
Jag har t.o.m funderat på att sälja..

/En missnöjd Peter


Tyvärr är jag böjd att hålla med, jag har alldrig varigt med om sämre roddad träff. thumbs down
Sen var bullermätningen ett skämt, jag fick svartflagg två gånger pga högt ljud.
Första gången låg jag på 102db i 3 varv och andra gången runt 98db sa dom.
På Mantorp låg jag på 85db på deras fasta mätutrustning, undrar just vilken som är mest exakt .

Men trots alla motgångar så var det en lyckad dag, man fick ju trots allt göra det man gillar bäst: Pressa Civicen på bana


Röd Honda Civic VTI

_________________
John Kraft
Glidare: Honda NSX
Banbil: Honda S2000 kompressor.
Tidigare: EVO IX
Tidigare: S2000 turbo
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Men snälla nån, stackars bil...


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



På jobbet igen efter en hektisk helg på Kinnekulle.

Problem:
Kylaren läckte när vi kom fram till banan. In i depå, loss med kylaren, kleta på avgastätning samt hälla på en flaska kylartätning. Sen funkade det.

När vi kom ut till banan på söndagen lät det lite mer om bilen än tidigare, vid närmare undersökning visade det sig att avgasrörer spruckit precis vid främre burken. Efter rådslag och lite letande hittade vi en bilverkstad nere i Kinne kleva. Killen var inne och söndagssvetsade på sin Amazon och hjälpte även oss med avgasröret. Heders till honom.

Andra passet på söndagen och det börjar låta illa om höger bak, in i depå för kontroll. Bakdäcket är sönder, separation mellan slitbana och däck, snabbt byte till vardagsdäcken och ut på banan igen, hinner två varv till innan passet flaggas av.

Diverse tråkigheter:

Bilen borde vara snabbare än förra året med bättre däck (nåja) och bättre förgasare och bromsar. Ändå kom jag inte under 1.11 > Förra året var jag under 1.11.

Kritik

Visst borde man köra på lunchen också. Men kanske borde jag inte gnälla då jag inte själv anmälde mig till att stå flaggvakt

Skippa konbana som tar dyrbar bantid.

Skippa strippenåkning som tar dyrbar bantid.

Vid långa köer korta ner banpassen till 10 eller 15 minuter. Sista fem minutrarna är det bara några få bilar som är ute och kör ändå.

Ljudmätningar

OK för min del (min bil är tyst). Hur svårt kan det vara att bygga ett tyst avgassystem? Använd erat sunda förnuft. Om banan ska få forstsätta med sin verksamhet får bilarna inte väsnas mer än 95 dB. Sen kan man givetvis tvista om mätningarna och hur dom ska göras. Personligen så tyckte jag att man plockade av rätt bilar. Och man kunde varit ännu hårdare tycker jag. Racerbilar behöver inte dåna som viggenplan.

Slutligen

Det är kul att köra på bana Tack till arrande klubbar för att ni lät mig och min bror vara med och leka. Kinnekulle är fortfarande min favorit bland de banor jag prövat (i Sverige). Tillomed kvarnkurvan är kul nu när förgasarna funkar utan att påverkas av g-krafter. Sista passet med standardäcken bak kunde jag tillomed ligga med svagt ställ genom hela kurvan, kul men tiderna blev lidande (ytterligare)

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Anders C: Var det dig jag pasera på vägen hem från kullenutanför Trollhättan i en lite grå Polo som vinka när jag körde om ??

_________________
// Jani Hast
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Jani Hast skrev:
Anders C: Var det dig jag pasera på vägen hem från kullenutanför Trollhättan i en lite grå Polo som vinka när jag körde om ??


Jag satt i en Audi 100 på väg upp till Örebro mellan 16.15 och 18.10. Min bror däremot körde hem BMW:n till Göteborg efter träffen, det kan varit han du vinkade åt

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Var på Kullen och körde i lördags och jag tycker jag hann med och köra så mycket jag ville och bilen gick kanon bra!
Att framdäcken slits, kan jag nog inte skylla på bilen...


Att köra slalombana på en stor träff med många bilar, tycker jag generellt är slöseri med bantid, eftersom det bara är en bil som kan köra i taget.
Som det var i lördags, så hann de flesta bara köra en runda under de 1 1/2 h som var avsatt för slalomkörning. thumbs down
Slalomkörning är kul när det är 10-12 bilar med, men inte när det är 100!!!

Arrangörerna hade en kort förargenomgång innan första bankörningspasset, där dom snabbt gick igenom flaggor och att dom skulle genopmföra bullermätningar och att det var 95 Db som gällde.

20 minuters pass är i mitt tycke också lite väl långt.
Kör man intensivt i 20 minuter så är risken större för att däck, bromsar, motorer och förare överhettar.
Då vore det bättre med 10-15 minuters pass och att man kanske inte byter funktionärer mellan varje pass, utan t ex mellan vart annat pass.

För min del tycker jag dock att jag fick tillräckligt med körtid för att slita ut två uppsättningar framdäck(OK, de var bra slitna redan från början...).

Lunchbreak är ju bra om man kan undvika för att utnyttja bantiden maximalt.

Men i det stora hela tycker jag det var en kanondag!!! thumbs up
Ett stort TACK till alla arrangörer och funktionärer som ställde upp! thumbs up

För min del slutade dagen lite negativt med att bilen började koka när jag skulle åka hem. Det var väl bilens protest mot att jag inte skulle stanna kvar till söndagen.
Förhoppningsvis är det bara termostaten som hängt sig, så att den inte öppnar tillräckligt i kombination med att elfläkten inte verkar fungera.
Lämnade in bilen idag, så får verkstan kolla upp det.
Tack för liften hem, Magnus och tack Nisse och Patrik för all felsökning!!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Anders C skrev:
Jani Hast skrev:
Anders C: Var det dig jag pasera på vägen hem från kullenutanför Trollhättan i en lite grå Polo som vinka när jag körde om ??


Jag satt i en Audi 100 på väg upp till Örebro mellan 16.15 och 18.10. Min bror däremot körde hem BMW:n till Göteborg efter träffen, det kan varit han du vinkade åt

/Anders C


ok.

_________________
// Jani Hast
Citera
Eftersnack
2003-07-05/06 Samträffen på Kinnekulle
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (19475 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande