| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Räknehjälp på krängare
|
2249 besök totalt |
|
Räknehjälp på krängare
Jag har ritat upp en kränghämmare som ser ut så här.
Jag skulle gärna vilja veta vad det är för fjäderkonstant osv på den. Det är tänkt att den ska göras av solid stång. D1 och D2 gäller för hela krängaren, så det blir två varianter alltså. Måtten är tagna på "innersidan" av krängaren eftersom det är där det behövs frigång för ramben och sånt. Nån som gillar att räkna?
Edit: jag har sökt men inte hittat nåt som jag begriper, så lite hjälp vore trevligt.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re: Räknehjälp på krängare
Finns ett utmärkt excel-dokument där som du kan leka lite med. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043 |
||
|
[color=blinking red]OT[/color]
Har funderat lite på det där med krängare. Styvhet och direkt omräkning till hjulkonstant förstår jag. Har läst lite böcker och vad jag minns hanteras krängarkonstanten som ett konstant tillskott till fjäderkonstanten vid krängning. Kan ha fel eller vara sent ute och isåfall kan ni bortse från mitt inlägg. Just vad gäller krängstyvhet med axelns båda hjul i backen stämmer det säkert. Men om man tänker sig extremfallet med en styv krängare och innerhjulet i luften. Den fjädring som verkar på ytterhjulet borde då vara en parallellkoppling av dessa två fjäderelement: -Ytterhjulets fjäder. -En seriekoppling av krängaren och innerhjulets fjäder. om detta är något nytt eller har någon praktiskt betydelse vet jag inte, men det blir lite intressanta tankeslingor om man fortsätter till nästa extremfall, en oändligt styv krängare, dvs att ytterhjulets rörelse överförs helt till innerhjulet i luften. Då borde man kunna konstatera att man fördubblat både ytterhjulets hjulkonstant och dess ofjädrade massa från statiskt läge till kurvtagning. Krängarens tillskott är alltså inte konstant, utan beror på krängvinkeln och påverkar dessutom den ofjädrade massan. Hur stor inverkan detta fenomen har beror förstås på förhållandet mellan krängarens och fjädrarnas hjulkonstanter och har kanske ingen praktisk betydelse? En liten tankevurpa jag fick för mig att vädra...
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Re:
Däremot kan du få samma torsionsstyvhet med lägre vikt om du tar ett rör med lite större ytterdiameter. Torsionstyvheten för ett rör kan beskrivas som styvheten hos en stång med ytterdiametern minus styvheten av en stång med innerdiametern. |
||
|
Re:
Fjäderkonstanten ~ D^4-d^4. Massan ~ D^2-d^2. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Tack för tipsen! Lekte lite med Excelfilen och fick fram lite siffror. Vad de betyder har jag inte riktigt koll på iofs. Knapprade in 26 mm ytterdiameter och övriga mått som jag tror kommer att passa bilen. Då fick jag en total fjäderkonstant på 43,7 N/mm. Matar jag in 21 mm ytterdiameter blir det 18,8 N/mm. Innerdiameter skrev jag noll, det måste väl stämma för solid stång? Ytterdiametrarna kommer från omega och Commodore originalkrängare, dock är inte hävarmslängden rätt utan anpassad till min kaross.
Tanken med den nya krängaren är att spara lite plats och minska antalet specialfästen som jag fick göra till den gamla. Blev så mycket krångel och grejer som var i vägen, så jag vill byta. Måste ändå styva upp framänden lite när 6an ska i, det blir lite mer framtungt då. Det lutar åt en rörkrängare nu, med stumma hävarmar och lite justermöjlighet. Vad ska jag använda för rör? Sömlöst stålrör eller chrome molly? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
ok
d=26 -->43,7N/mm d=21 -->18,8N/mm Ett riktigt höftskott är att krängarns fjäderkonstant skall vara ca ca 75-100% av fjäderns hjulkonstanten fram. och icke att förglömma 43,7 och 18,8 är för hela krängarn så halva krängrs fjäderkontant är den dubbla(87,4 o 37,6) innan MR^2 för krängarn är minskad med. Hur hårda fjädrar har du bak och fram? MR bak och fram? Krängran kan du formodligen göra i sömlöst stålrör eller chrome molly. Beror nog mer på vad du hittar. Då din bil är temligen hård om jag mins rätt. Hävarmarna skulle jag göra i ståene plattjärn med en lite förstäring uppe och ner så man får typ en I-balk. Sen gäller det att fästa krängarn så långt ut på bärarmen som möligt så MR blir så stor som möligt så man inte behöver en mastådont krängre för att få en vättig fjäderkonstant på hjulet från krängarn. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Ska ta reda på MR och fjäderhårdhet. Hur gör man om hävarmen på krängaren måste ha en "knyck" för att hjulet ska gå fritt? Är det kanske inget som påverkar om man kör I-balks armarna? Jag vet inte om det är nödvändigt än, ska mäta och klura lite mer imorrn. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Har man typ plattjärnshämarm så är det bara avståndet vinkelrätt mot röret till infästingspunket för länken till bärarmen som är hävarmen.
Allså hävarmen kan se ut hur fa.... som hälst. Det är bara sätta vinken i excelarket till 90grd och sätta hävarmens diameter till tex 100mm. Så är det bara tvärrört som ger krängarns fjäderkonstant. Gör du så att du får 75% av fjäders hjulkonstent på krängarna. och har en justermån på +-25% brode du vara hemma. Borde gå då fjäderkonstanten för krängarn ändras med hävarmen i kvadart _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Nu har jag nog lite mer att komma med.
Fjädrar fram 33,4 kg/cm2 eller 475 lbs/sq in. Fjädrar bak 21,1 kg/cm2 eller 300 lbs/sq in. Jag tror det här stämmer, hittade en omvandlare på nätet och matade in de siffror jag har på fjädrarna. MR fram borde väl gå att få fram av denna bild.
om jag använder måtten på bilden får jag ett MR på 0,56. Stämmer det? Kränghämmarens hävarm sitter ungefär mitt mellan kulbulten och dämparen. MR bak vet jag inte hur man räknar ut, är ju en stel pinne där. Dämparna sitter bakom axeln, typ 5 cm bakom navcentrum. Sitter rakt upp 90 grader mot axeln och marken.
Vet inte om bilden hjälper nåt vidare. Jag kan mäta mer om det behövs. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Nu har jag grejat lite med excelarket och fått fram ett par alternativ.
Antingen ett rör med 25 mm ytterdia och 20 mm innerdia eller 26 mm yttre och 22 inre. 25x20 röret får fjäderkonstant 26,5 N/mm. 26x22 röret får 25,5 N/mm. Båda ligger på ca 75% av fjäderhårdheten fram, lite justermån blir det ju också. Nu är bara frågan vilket rör jag hittar lättast hos lokale smeden, får väl se om han har nåt i gömmorna. Det går ju åt knappt en meter, och så lite bandjärn till hävarmarna. Är det bara att svetsa direkt i tvärröret? Känns lite lurigt, men det är väl bara att kräma på lite exta kanske. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Räknehjälp på krängare
|
2249 besök totalt |