Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
19 besök senaste veckan (105799 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Cédric skrev:
safe skrev:
Det rimliga alternativet borde väl vara att riva ut kjet och stoppa i något modernare som är justerbart på ett enkelt sätt. Speciellt på en modifierad motor.


Nä det är fegt

Gick den snålare även i cruise, bra att veta om det är ett generellt problem eller om det tex är kopplat till laddkompenseringen? Borde ju inte vara ett problem i ditt fall, men en igensatt WUR ger det beteendet(det lilla filtret) , även snålare under ladd. Men mätning av styr och systemtryck är ju steg 1.


gick snålare överallt
kändes i bilen hur den även gick mycket ryckigare vid normal körning pga lite för snålt.

allt tyder ju på soppa pump tycker jag men då borde den ju vara helt död. aldrig varit med om en som börjar pumpa mindre.

ska ta fram den ur garaget nästa vecka och fortsätt felsökningen men alltid bra med lite tips

byta ut kjet är inte ett alternativ, vill behålla så mycket som möjligt av bilens ursprung av många skäl.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
nkro
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 46



Nu vet jag inte vilken Wur just din bil har. Men det finns en modell som påverkas av trycket i insuget. Membranet i den går sönder vid för högt turbotryck.

_________________
Niklas Rosenberg
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Micke Svens har väl koll på 930 och k-jet annars.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
nkro skrev:
Nu vet jag inte vilken Wur just din bil har. Men det finns en modell som påverkas av trycket i insuget. Membranet i den går sönder vid för högt turbotryck.


fast jag kan se att styrtrycket ändras vid laddtryck så membranet bör vara helt

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
safe skrev:
Micke Svens har väl koll på 930 och k-jet annars.


Svens var faktiskt där på mantorp med sin 930 dagen då detta hände
så vi snacka en del men han kunde inte komma på nått

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



spjuvern skrev:
Cédric skrev:
safe skrev:
Det rimliga alternativet borde väl vara att riva ut kjet och stoppa i något modernare som är justerbart på ett enkelt sätt. Speciellt på en modifierad motor.


Nä det är fegt

Gick den snålare även i cruise, bra att veta om det är ett generellt problem eller om det tex är kopplat till laddkompenseringen? Borde ju inte vara ett problem i ditt fall, men en igensatt WUR ger det beteendet(det lilla filtret) , även snålare under ladd. Men mätning av styr och systemtryck är ju steg 1.


allt tyder ju på soppa pump tycker jag men då borde den ju vara helt död. aldrig varit med om en som börjar pumpa mindre.


Jag hade så på min Z3M att den gick sämre över hela registret och tappade 50hk. Var bränslepumpen som pumpade lite mindre bara...

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057



spjuvern skrev:
Cédric skrev:
safe skrev:
Det rimliga alternativet borde väl vara att riva ut kjet och stoppa i något modernare som är justerbart på ett enkelt sätt. Speciellt på en modifierad motor.


Nä det är fegt

Gick den snålare även i cruise, bra att veta om det är ett generellt problem eller om det tex är kopplat till laddkompenseringen? Borde ju inte vara ett problem i ditt fall, men en igensatt WUR ger det beteendet(det lilla filtret) , även snålare under ladd. Men mätning av styr och systemtryck är ju steg 1.


gick snålare överallt
kändes i bilen hur den även gick mycket ryckigare vid normal körning pga lite för snålt.

allt tyder ju på soppa pump tycker jag men då borde den ju vara helt död. aldrig varit med om en som börjar pumpa mindre.

ska ta fram den ur garaget nästa vecka och fortsätt felsökningen men alltid bra med lite tips

byta ut kjet är inte ett alternativ, vill behålla så mycket som möjligt av bilens ursprung av många skäl.


Du bör då definitivt mäta systemtrycket och se att du har rätt nivå. Har du inte det kanske det går att låna en pump av någon för att säkerställa att pumpen verkligen är felet.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Cédric skrev:
spjuvern skrev:
Cédric skrev:
safe skrev:
Det rimliga alternativet borde väl vara att riva ut kjet och stoppa i något modernare som är justerbart på ett enkelt sätt. Speciellt på en modifierad motor.


Nä det är fegt

Gick den snålare även i cruise, bra att veta om det är ett generellt problem eller om det tex är kopplat till laddkompenseringen? Borde ju inte vara ett problem i ditt fall, men en igensatt WUR ger det beteendet(det lilla filtret) , även snålare under ladd. Men mätning av styr och systemtryck är ju steg 1.


gick snålare överallt
kändes i bilen hur den även gick mycket ryckigare vid normal körning pga lite för snålt.

allt tyder ju på soppa pump tycker jag men då borde den ju vara helt död. aldrig varit med om en som börjar pumpa mindre.

ska ta fram den ur garaget nästa vecka och fortsätt felsökningen men alltid bra med lite tips

byta ut kjet är inte ett alternativ, vill behålla så mycket som möjligt av bilens ursprung av många skäl.


Du bör då definitivt mäta systemtrycket och se att du har rätt nivå. Har du inte det kanske det går att låna en pump av någon för att säkerställa att pumpen verkligen är felet.


jag ser systemtrycket i loggen och det är samma som innan, det är ju de som är lite skumt

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
https://youtu.be/sV3R1-6hA5o

från förra året då den som sagt inte gick som den ska
micke svens 930 framför

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Bara spånar lite.

Kompenserar du med Lambdareglering på fullast ?
Det kan vara lite lömskt och maska bort problem på enstaka cylindrar, har du kollat hur stiften ser ut ?
Tänker så inget tråkigt händer med motorn.

Jag hade en gammal K-Jet BMW 518 där packningarna i bränsle huvudet gav upp, och det resulterade i olika mängd bränsle till cylindrarna.

I början kunde jag få CO halt rätt OK men på stiften syntes skillnad.
Och efter någon månads problem började den gå på tre cylindrar på tomgång.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



spjuvern skrev:

jag ser systemtrycket i loggen och det är samma som innan, det är ju de som är lite skumt


Att mäta är att veta. Om systemtrycket är detsamma som när bilen gick som den skulle så är åtminstone pumparna inte problemet.

Systemet är ganska enkelt: systemtrycket kompenseras (negativt) av styrtrycket. Nästa steg är att mäta styrtrycket. Om den har ökat av någon anledning kommer systemet att gå snålt.

Om styrtrycket är korrekt kan jag inte tänka mig något annat än igensatta spridare (osannolikt), luftläckage eller kärvande klaff i flödesmätaren.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
beepbeep skrev:
spjuvern skrev:

jag ser systemtrycket i loggen och det är samma som innan, det är ju de som är lite skumt


Att mäta är att veta. Om systemtrycket är detsamma som när bilen gick som den skulle så är åtminstone pumparna inte problemet.

Systemet är ganska enkelt: systemtrycket kompenseras (negativt) av styrtrycket. Nästa steg är att mäta styrtrycket. Om den har ökat av någon anledning kommer systemet att gå snålt.

Om styrtrycket är korrekt kan jag inte tänka mig något annat än igensatta spridare (osannolikt), luftläckage eller kärvande klaff i flödesmätaren.


jag är rätt säker på att jag kollade mot tidigare loggar att både systemtryck och styrtryck var samma som innan ändå gick den plötsligt snålt.
har provtryckt direkt efter flödesmätaren men hittade inget läkage.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



spjuvern skrev:
beepbeep skrev:
spjuvern skrev:

jag ser systemtrycket i loggen och det är samma som innan, det är ju de som är lite skumt


Att mäta är att veta. Om systemtrycket är detsamma som när bilen gick som den skulle så är åtminstone pumparna inte problemet.

Systemet är ganska enkelt: systemtrycket kompenseras (negativt) av styrtrycket. Nästa steg är att mäta styrtrycket. Om den har ökat av någon anledning kommer systemet att gå snålt.

Om styrtrycket är korrekt kan jag inte tänka mig något annat än igensatta spridare (osannolikt), luftläckage eller kärvande klaff i flödesmätaren.


jag är rätt säker på att jag kollade mot tidigare loggar att både systemtryck och styrtryck var samma som innan ändå gick den plötsligt snålt.
har provtryckt direkt efter flödesmätaren men hittade inget läkage.


Om så är fallet, är du säker på att du har ett problem?
En liten vakuumläcka skulle väl bara märkbart utan laddtryck?
Det är inte bara så att du har en avgasläcka som gör att du får felaktiga värden, eller kanske en trasig eller okalibrerad bredbandslambda?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Nä jag kände tydligen skillnad att den började rycka på låglast
Och inte alls gå lika fint som innan så helt klart nått som hände.


Och den gick från afr 12 till afr 14 på last

1500cc på 30sec har jag fått tips att den bör ge
Det blir nästa test när jag får ut bilen

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



spjuvern skrev:


jag är rätt säker på att jag kollade mot tidigare loggar att både systemtryck och styrtryck var samma som innan ändå gick den plötsligt snålt.
har provtryckt direkt efter flödesmätaren men hittade inget läkage.


Om både systemtryck och styrtryck är OK (OBS! Den ändras under uppvärmning!) så är det inte pumparna.

Konstigt problem. Löper mätklaffen fritt? Funkar dumpventilen? (Vet ej hur det ser ut på 91:or men gamla 3.3:or hade en stor dumpventil med en kolv som löpte fram och tillbaka. O-ringar för kolven kan torka och sugas in i motorn/fastna).

Jag skulle kolla läckor (både avgas och insug), klaffen (löper fritt?) och slutligen spridarna (igensatta?).
Kolla också spänningen på pumparna...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
nkro
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 46



Spridare fixade jag för ett tag sedan. Ner i ultraljudstvätten och lite WD40 sen fungerade dom igen. Möligt att dom inte tycker om att stå oanvända länge med dagens soppa. Kan vara värt att göra i vilket fall som helst.

_________________
Niklas Rosenberg
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Har kört en del gata i sommar och förbättrat en del små grejor.
Bland annat bytte jag ut den bakre soppa pumpen till 044 så nu har jag två lika.
Passade även på att förbättra strömförsörjningen till dem med två separata relän och 6mm2 kablar

Och det gjorde en del skillnad så nu sjunker inte systemtrycket på varv som förut och AFR bättre på fullt.

Jag har gjort två olika mappar
1.0 bar och 1.3 bar tyvärr finns de fortfarande inte riktigt bränsle på slutet på varv så jag får använda boostcontrolern att sänka vid 5500.

Antar att nästa steg på de är gnista bränslehuvudet nån som vet om nån kan göra de i Sverige nuförtiden?

För övrigt så var de fortfarande väldigt dåligt grep fram, både understyrt och dålig bromsverkan.
Ska pröva ett par mjukare fjädrar och se.

Här kommer en film och några bilder från Mantorp trackday






_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Vad får dig att tro att bränslet inte räcker "på slutet"? Vad är AFR på höga varv?

Kom ihåg att man fettar på där spikbenägenheten/cylindertrycket är som högst = mellanvarv. På toppen andas dessa motorer ganska dåligt pga smala portar och milda kammar. Så även om du laddar lika mycket hinner inte lika mycket luft "sväljas" av motorn.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057



Fast luftflödet ökar pga varvtalet, även om volumetriska verkningsgraden går ner. Där luftflödet gå ner så gör även effekten det, då bör man ha växlat vid den punkten.

Har du bottnat styrtrycket på höga varvtal?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Jag har stort portade toppar och sportiga kammar så min är långt ifrån en original motor.


Om jag ställer på laddtryck så sticker de snabbt iväg till AFR 12.5 eller ännu snålare på varv och de känns alldeles för snålt om man ska åka varv efter varv fullt.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
nkro
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 46



Trendab är nog ett tips om du ska gnista bränslehuvudet. Även om jag har hört att dom lämnade bort det jobbet till en annan firma. Sen ett annat tips är att använda ngt som smörjer systemet. Jag har fått både 2 takts olja och redline som tips. Spridarna jag rengjorde hade gått med 30 % E85. Nu får man kanske blanda i mindre E85 om man nu tänkt det. Möjligt att Gamla oringar ger upp när man blandar. Och ngn smörja behövs för grejerna rostar ihop annars.

_________________
Niklas Rosenberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
19 besök senaste veckan (105799 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande