Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14 >> 11 besök senaste veckan (105808 totalt) |
gick snålare överallt kändes i bilen hur den även gick mycket ryckigare vid normal körning pga lite för snålt. allt tyder ju på soppa pump tycker jag men då borde den ju vara helt död. aldrig varit med om en som börjar pumpa mindre. ska ta fram den ur garaget nästa vecka och fortsätt felsökningen men alltid bra med lite tips byta ut kjet är inte ett alternativ, vill behålla så mycket som möjligt av bilens ursprung av många skäl. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
fast jag kan se att styrtrycket ändras vid laddtryck så membranet bör vara helt _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Svens var faktiskt där på mantorp med sin 930 dagen då detta hände så vi snacka en del men han kunde inte komma på nått _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Jag hade så på min Z3M att den gick sämre över hela registret och tappade 50hk. Var bränslepumpen som pumpade lite mindre bara... //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||||
Du bör då definitivt mäta systemtrycket och se att du har rätt nivå. Har du inte det kanske det går att låna en pump av någon för att säkerställa att pumpen verkligen är felet. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
jag ser systemtrycket i loggen och det är samma som innan, det är ju de som är lite skumt _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
https://youtu.be/sV3R1-6hA5o
från förra året då den som sagt inte gick som den ska micke svens 930 framför _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Bara spånar lite.
Kompenserar du med Lambdareglering på fullast ? Det kan vara lite lömskt och maska bort problem på enstaka cylindrar, har du kollat hur stiften ser ut ? Tänker så inget tråkigt händer med motorn. Jag hade en gammal K-Jet BMW 518 där packningarna i bränsle huvudet gav upp, och det resulterade i olika mängd bränsle till cylindrarna. I början kunde jag få CO halt rätt OK men på stiften syntes skillnad. Och efter någon månads problem började den gå på tre cylindrar på tomgång. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||
Att mäta är att veta. Om systemtrycket är detsamma som när bilen gick som den skulle så är åtminstone pumparna inte problemet. Systemet är ganska enkelt: systemtrycket kompenseras (negativt) av styrtrycket. Nästa steg är att mäta styrtrycket. Om den har ökat av någon anledning kommer systemet att gå snålt. Om styrtrycket är korrekt kan jag inte tänka mig något annat än igensatta spridare (osannolikt), luftläckage eller kärvande klaff i flödesmätaren. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
jag är rätt säker på att jag kollade mot tidigare loggar att både systemtryck och styrtryck var samma som innan ändå gick den plötsligt snålt. har provtryckt direkt efter flödesmätaren men hittade inget läkage. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Om så är fallet, är du säker på att du har ett problem? En liten vakuumläcka skulle väl bara märkbart utan laddtryck? Det är inte bara så att du har en avgasläcka som gör att du får felaktiga värden, eller kanske en trasig eller okalibrerad bredbandslambda? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Nä jag kände tydligen skillnad att den började rycka på låglast
Och inte alls gå lika fint som innan så helt klart nått som hände. Och den gick från afr 12 till afr 14 på last 1500cc på 30sec har jag fått tips att den bör ge Det blir nästa test när jag får ut bilen _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Om både systemtryck och styrtryck är OK (OBS! Den ändras under uppvärmning!) så är det inte pumparna. Konstigt problem. Löper mätklaffen fritt? Funkar dumpventilen? (Vet ej hur det ser ut på 91:or men gamla 3.3:or hade en stor dumpventil med en kolv som löpte fram och tillbaka. O-ringar för kolven kan torka och sugas in i motorn/fastna). Jag skulle kolla läckor (både avgas och insug), klaffen (löper fritt?) och slutligen spridarna (igensatta?). Kolla också spänningen på pumparna... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Spridare fixade jag för ett tag sedan. Ner i ultraljudstvätten och lite WD40 sen fungerade dom igen. Möligt att dom inte tycker om att stå oanvända länge med dagens soppa. Kan vara värt att göra i vilket fall som helst.
_________________ Niklas Rosenberg |
||||||||
Har kört en del gata i sommar och förbättrat en del små grejor.
Bland annat bytte jag ut den bakre soppa pumpen till 044 så nu har jag två lika. Passade även på att förbättra strömförsörjningen till dem med två separata relän och 6mm2 kablar Och det gjorde en del skillnad så nu sjunker inte systemtrycket på varv som förut och AFR bättre på fullt. Jag har gjort två olika mappar 1.0 bar och 1.3 bar tyvärr finns de fortfarande inte riktigt bränsle på slutet på varv så jag får använda boostcontrolern att sänka vid 5500. Antar att nästa steg på de är gnista bränslehuvudet nån som vet om nån kan göra de i Sverige nuförtiden? För övrigt så var de fortfarande väldigt dåligt grep fram, både understyrt och dålig bromsverkan. Ska pröva ett par mjukare fjädrar och se. Här kommer en film och några bilder från Mantorp trackday _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Vad får dig att tro att bränslet inte räcker "på slutet"? Vad är AFR på höga varv?
Kom ihåg att man fettar på där spikbenägenheten/cylindertrycket är som högst = mellanvarv. På toppen andas dessa motorer ganska dåligt pga smala portar och milda kammar. Så även om du laddar lika mycket hinner inte lika mycket luft "sväljas" av motorn. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Fast luftflödet ökar pga varvtalet, även om volumetriska verkningsgraden går ner. Där luftflödet gå ner så gör även effekten det, då bör man ha växlat vid den punkten.
Har du bottnat styrtrycket på höga varvtal? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Jag har stort portade toppar och sportiga kammar så min är långt ifrån en original motor.
Om jag ställer på laddtryck så sticker de snabbt iväg till AFR 12.5 eller ännu snålare på varv och de känns alldeles för snålt om man ska åka varv efter varv fullt. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Trendab är nog ett tips om du ska gnista bränslehuvudet. Även om jag har hört att dom lämnade bort det jobbet till en annan firma. Sen ett annat tips är att använda ngt som smörjer systemet. Jag har fått både 2 takts olja och redline som tips. Spridarna jag rengjorde hade gått med 30 % E85. Nu får man kanske blanda i mindre E85 om man nu tänkt det. Möjligt att Gamla oringar ger upp när man blandar. Och ngn smörja behövs för grejerna rostar ihop annars.
_________________ Niklas Rosenberg |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14 >> 11 besök senaste veckan (105808 totalt) |