Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 | << 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 13 besök senaste veckan (105815 totalt) |
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||||
Nästa träff blev Gotland ring nya helvarvet ihop med några kompisar förra helgen.
jag bytte till mjukare framfjädrar 100n/mm men understyrningen är fortfarande riktigt trist, mycket sitter nog i dom nästan oanvände 14år gamla michelin cup däcken, får bli nya nästa år. Annars var de en lyckad två dagars körning och banan är klart rolig. på rakan märks det mycket av den guppstyrning denna biltyp har speciellt när den är sänkt så de blir ett projekt att titta på i vinter vad jag kan göra för att förbättra de. Här är en film från ett varv, långt ifrån perfekt och soppan är som alltid slut i tanken så bilen hackar i flera av dom skarpaste kurvorna. borde nog släppt av men de var dags att åka hemåt mot färjan och jag ville ha ett okey varv på film. snitt 3,3 liter milen drar den på banan och lite landsväg till och från visby _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||||||
Inte blivit mycket körning i år.
Men en träff på Arlanda testtrack. Kändes helt fel med denna typen av bil men kul att testa. Jag har även monterat Elephantracing bumpsteer kit Efter som de inte fanns nån möjlighet att justera så brydde jag mig aldrig om att mäta upp, kanske gör de senare bara för de är intresserat. En annan fördel är inre leden som är kula istället för original gummi i ett U. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||||||
Jag har länge funderat över bakvagnsbussningarnas skick,
Så beslutade att byta dom. Efter som jag försöker hålla en lagom trackday nivå så blev det poweflex i den yttre leden och uniball svärd med separat toe justering på den intre. Och i samband med de skickade jag stötdämparna till Intrax för service och uppdateringar till senaste spec. Nu är bara frågan vad för trackdays man kan hitta i slutet av oktober? 😊 _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||||||
Blev det någon skillnad då? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||||
På gammel 930 så satt kula som standard och uppgraderingen du gjort kallas "turbostyrstag" som man gör på äldre 911. Intressant att Porsche gick tillbaka till bussning igen på 965. Bränslemässigt så har Micke Svens kunskaper om hur få ut mer ur bränslehuvudet. Min är bänkad till 520hk i Mickes broms för typ 15år sen. Skulle gå på EFI om jag skulle uppgradera (enda anledningen till att inte göra det för att behålla original känslan). Fin bil och fina uppgraderingar ser Fram emot fler under vintern _________________ Stefan Söderstedt |
||||||||||||
Jag vill ha kvar original känslan så kommer aldrig bli EFI Vad har du för grenrör/turbo på din? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||||||
Original grenrör, K27 med relativt liten kompressor vs turbin (53.5mm inducer 65mm exducer) för att "matcha" bränsle kurvan på K-jet, Kokeln IC etc. Allt byggt oldschool (tidstypiskt när bilen var ny). Segt ladd men en jävla punch när laddet kommer vid 4000rpm. För att komma längre med bibehållen K-jet så kanske köra 6st extra spridare och tändning som är mapbar. Jag har tagit bort recirkulationsventilen på insuget så att när man släpper gasen så är det stängt, blir mycket trevligare körning på bekostnad av lite smällar i avgassystemet. Dessvärre drar min mer än det dubbla jämfört med din vid busåkning, går att åka på litern om man kör laddtryckslöst och matar på fyran. Spelade ingen roll om man tuffade i 90 eller 130 så länge man höll sig laddtryckslöst (sommarpendlade 12 mil om dan) _________________ Stefan Söderstedt |
||||||||||||
Intressant, men 924T som har ungefär samma teknologi blev rätt jobbig när jag provade med bortkopplad recirk, blev som ett litet varvtalshäng vid snabba gasuppsläpp. Med styv fjäder i recirken fick jag eldboll i avgassystemet vid gasuppsläpp, vilken jag misstänkte var studs i kjetplattan när tryckvågen gick baklänges. Med mjuk fjäder upphörde Problemet. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||
Dumpventilen (blow of valve) är fortfarande återcirkulerande, men 930in har också en decaleration valve (by pass förbi spjällhuset) det är den som jag blockerade för jag vill inte att luft skall passera in i motorn när jag släppt gasen. _________________ Stefan Söderstedt |
||||||||||||
Aha, då är jag med, den har ju diskuterats genom åren, med många åsikter Kanske man borde testa utan nån gång för att se hur det känns, antar att varvtalet faller snabbare mellan växlingarna ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||
[/quote]
Original grenrör, K27 med relativt liten kompressor vs turbin (53.5mm inducer 65mm exducer) för att "matcha" bränsle kurvan på K-jet, Kokeln IC etc. Dessvärre drar min mer än det dubbla jämfört med din vid busåkning, går att åka på litern om man kör laddtryckslöst och matar på fyran. Spelade ingen roll om man tuffade i 90 eller 130 så länge man höll sig laddtryckslöst (sommarpendlade 12 mil om dan) [/quote] Det är ju mindre turbo än min k27 7200 att ni fick ut så mycket hk med den. Min drog lika mycket som din innan jag monterade frankencis som jag nu styrt hela bränsle kurvan med lambda frekvens ventilen på bränsle huvudet. Så lambda ligger som på en vanlig bil genom hela registret. . Men om jag nu ska gå vidare och modifiera huvudet för mer bränsle så säger dom att jag inte längre kan använda den utan det måste plockas bort helt för att få ut Max flöde ut huvudet. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||||||
Original grenrör, K27 med relativt liten kompressor vs turbin (53.5mm inducer 65mm exducer) för att "matcha" bränsle kurvan på K-jet, Kokeln IC etc. Dessvärre drar min mer än det dubbla jämfört med din vid busåkning, går att åka på litern om man kör laddtryckslöst och matar på fyran. Spelade ingen roll om man tuffade i 90 eller 130 så länge man höll sig laddtryckslöst (sommarpendlade 12 mil om dan) [/quote] Det är ju mindre turbo än min k27 7200 att ni fick ut så mycket hk med den. Min drog lika mycket som din innan jag monterade frankencis som jag nu styrt hela bränsle kurvan med lambda frekvens ventilen på bränsle huvudet. Så lambda ligger som på en vanlig bil genom hela registret. . Men om jag nu ska gå vidare och modifiera huvudet för mer bränsle så säger dom att jag inte längre kan använda den utan det måste plockas bort helt för att få ut Max flöde ut huvudet.[/quote] Bromsning och siffror var under föregående ägares tid, men bekräftades av Micke i samband med besök där något är efter jag köpt den. Har tydligen ägt bilen i 16 år se det var innan dess. Hur är dina erfarenheter av frankencis? Lätt eller svår att mappa och hitta rätt? Finns som med allt annat förespråkare och motståndare. Har du fått något svar om varför den inte går att kombinera med modifierat huvud (styrtrycksdelen reglerar ju motståndet luftvågen möter, inte bränsletillförseln). Modifierat huvud borde ge mer bränsle vid samma utslag på luftvågen jfr orginal varför styrtrycket höjs för att få samma afr? _________________ Stefan Söderstedt |
||||||||||||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||||||
Kunde inte hålla mig från att mäta upp guppstyrningen
2mm ut vid 40mm infjädring 2mm in vid 40mm utfjädring Finns ju ingen juster möjlighet på de kit jag köpte så tror jag lämnar de där. https://www.instagram.com/p/CkWW0Noo _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||||||
Kanske behövs en "Fuling" för att förklara detta, men vill man ha 0 i bumpsteer?
De flesta bilar har ju lite inprogrammerat i geometrin. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 | << 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 13 besök senaste veckan (105815 totalt) |