Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
13 besök senaste veckan (105815 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Skippa kjet.
Trendab fixade väl bränslehuvuden tidigare i alla fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Nästa träff blev Gotland ring nya helvarvet ihop med några kompisar förra helgen.

jag bytte till mjukare framfjädrar 100n/mm
men understyrningen är fortfarande riktigt trist, mycket sitter nog i dom nästan oanvände 14år gamla michelin cup däcken, får bli nya nästa år.

Annars var de en lyckad två dagars körning och banan är klart rolig.
på rakan märks det mycket av den guppstyrning denna biltyp har speciellt när den är sänkt
så de blir ett projekt att titta på i vinter vad jag kan göra för att förbättra de.

Här är en film från ett varv, långt ifrån perfekt och soppan är som alltid slut i tanken
så bilen hackar i flera av dom skarpaste kurvorna.
borde nog släppt av men de var dags att åka hemåt mot färjan och jag ville ha ett okey varv på film.
snitt 3,3 liter milen drar den på banan och lite landsväg till och från visby


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jävligt snygg bil!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Så nice.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Inte blivit mycket körning i år.
Men en träff på Arlanda testtrack.
Kändes helt fel med denna typen av bil men kul att testa.



Jag har även monterat Elephantracing bumpsteer kit

Efter som de inte fanns nån möjlighet att justera så brydde jag mig aldrig om att mäta upp, kanske gör de senare bara för de är intresserat.
En annan fördel är inre leden som är kula istället för original gummi i ett U.



_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Jag har länge funderat över bakvagnsbussningarnas skick,
Så beslutade att byta dom.
Efter som jag försöker hålla en lagom trackday nivå så blev det poweflex i den yttre leden och uniball svärd med separat toe justering på den intre.








Och i samband med de skickade jag stötdämparna till Intrax för service och uppdateringar till senaste spec.




Nu är bara frågan vad för trackdays man kan hitta i slutet av oktober? 😊

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



spjuvern skrev:

Jag har även monterat Elephantracing bumpsteer kit

Efter som de inte fanns nån möjlighet att justera så brydde jag mig aldrig om att mäta upp, kanske gör de senare bara för de är intresserat.
En annan fördel är inre leden som är kula istället för original gummi i ett U.


Blev det någon skillnad då?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Körde bara en liten sväng och nu står den står fortfarande på pallbockar så får återkomma när allt allt är klart.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



safe skrev:
spjuvern skrev:

Jag har även monterat Elephantracing bumpsteer kit

Efter som de inte fanns nån möjlighet att justera så brydde jag mig aldrig om att mäta upp, kanske gör de senare bara för de är intresserat.
En annan fördel är inre leden som är kula istället för original gummi i ett U.


Blev det någon skillnad då?


På gammel 930 så satt kula som standard och uppgraderingen du gjort kallas "turbostyrstag" som man gör på äldre 911. Intressant att Porsche gick tillbaka till bussning igen på 965.
Bränslemässigt så har Micke Svens kunskaper om hur få ut mer ur bränslehuvudet. Min är bänkad till 520hk i Mickes broms för typ 15år sen. Skulle gå på EFI om jag skulle uppgradera (enda anledningen till att inte göra det för att behålla original känslan).
Fin bil och fina uppgraderingar ser Fram emot fler under vintern

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Homegrown skrev:
safe skrev:
spjuvern skrev:

Jag har även monterat Elephantracing bumpsteer kit

Efter som de inte fanns nån möjlighet att justera så brydde jag mig aldrig om att mäta upp, kanske gör de senare bara för de är intresserat.
En annan fördel är inre leden som är kula istället för original gummi i ett U.


Blev det någon skillnad då?


På gammel 930 så satt kula som standard och uppgraderingen du gjort kallas "turbostyrstag" som man gör på äldre 911. Intressant att Porsche gick tillbaka till bussning igen på 965.
Bränslemässigt så har Micke Svens kunskaper om hur få ut mer ur bränslehuvudet. Min är bänkad till 520hk i Mickes broms för typ 15år sen. Skulle gå på EFI om jag skulle uppgradera (enda anledningen till att inte göra det för att behålla original känslan).
Fin bil och fina uppgraderingar ser Fram emot fler under vintern


Jag vill ha kvar original känslan så kommer aldrig bli EFI

Vad har du för grenrör/turbo på din?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



spjuvern skrev:
Homegrown skrev:
safe skrev:
spjuvern skrev:

Jag har även monterat Elephantracing bumpsteer kit

Efter som de inte fanns nån möjlighet att justera så brydde jag mig aldrig om att mäta upp, kanske gör de senare bara för de är intresserat.
En annan fördel är inre leden som är kula istället för original gummi i ett U.


Blev det någon skillnad då?


På gammel 930 så satt kula som standard och uppgraderingen du gjort kallas "turbostyrstag" som man gör på äldre 911. Intressant att Porsche gick tillbaka till bussning igen på 965.
Bränslemässigt så har Micke Svens kunskaper om hur få ut mer ur bränslehuvudet. Min är bänkad till 520hk i Mickes broms för typ 15år sen. Skulle gå på EFI om jag skulle uppgradera (enda anledningen till att inte göra det för att behålla original känslan).
Fin bil och fina uppgraderingar ser Fram emot fler under vintern


Jag vill ha kvar original känslan så kommer aldrig bli EFI

Vad har du för grenrör/turbo på din?


Original grenrör, K27 med relativt liten kompressor vs turbin (53.5mm inducer 65mm exducer) för att "matcha" bränsle kurvan på K-jet, Kokeln IC etc.
Allt byggt oldschool (tidstypiskt när bilen var ny). Segt ladd men en jävla punch när laddet kommer vid 4000rpm.
För att komma längre med bibehållen K-jet så kanske köra 6st extra spridare och tändning som är mapbar.
Jag har tagit bort recirkulationsventilen på insuget så att när man släpper gasen så är det stängt, blir mycket trevligare körning på bekostnad av lite smällar i avgassystemet.
Dessvärre drar min mer än det dubbla jämfört med din vid busåkning, går att åka på litern om man kör laddtryckslöst och matar på fyran. Spelade ingen roll om man tuffade i 90 eller 130 så länge man höll sig laddtryckslöst (sommarpendlade 12 mil om dan)

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Homegrown skrev:
spjuvern skrev:
Homegrown skrev:
safe skrev:
spjuvern skrev:

Jag har även monterat Elephantracing bumpsteer kit

Efter som de inte fanns nån möjlighet att justera så brydde jag mig aldrig om att mäta upp, kanske gör de senare bara för de är intresserat.
En annan fördel är inre leden som är kula istället för original gummi i ett U.


Blev det någon skillnad då?


På gammel 930 så satt kula som standard och uppgraderingen du gjort kallas "turbostyrstag" som man gör på äldre 911. Intressant att Porsche gick tillbaka till bussning igen på 965.
Bränslemässigt så har Micke Svens kunskaper om hur få ut mer ur bränslehuvudet. Min är bänkad till 520hk i Mickes broms för typ 15år sen. Skulle gå på EFI om jag skulle uppgradera (enda anledningen till att inte göra det för att behålla original känslan).
Fin bil och fina uppgraderingar ser Fram emot fler under vintern


Jag vill ha kvar original känslan så kommer aldrig bli EFI

Vad har du för grenrör/turbo på din?


Original grenrör, K27 med relativt liten kompressor vs turbin (53.5mm inducer 65mm exducer) för att "matcha" bränsle kurvan på K-jet, Kokeln IC etc.
Allt byggt oldschool (tidstypiskt när bilen var ny). Segt ladd men en jävla punch när laddet kommer vid 4000rpm.
För att komma längre med bibehållen K-jet så kanske köra 6st extra spridare och tändning som är mapbar.
Jag har tagit bort recirkulationsventilen på insuget så att när man släpper gasen så är det stängt, blir mycket trevligare körning på bekostnad av lite smällar i avgassystemet.
Dessvärre drar min mer än det dubbla jämfört med din vid busåkning, går att åka på litern om man kör laddtryckslöst och matar på fyran. Spelade ingen roll om man tuffade i 90 eller 130 så länge man höll sig laddtryckslöst (sommarpendlade 12 mil om dan)


Intressant, men 924T som har ungefär samma teknologi blev rätt jobbig när jag provade med bortkopplad recirk, blev som ett litet varvtalshäng vid snabba gasuppsläpp. Med styv fjäder i recirken fick jag eldboll i avgassystemet vid gasuppsläpp, vilken jag misstänkte var studs i kjetplattan när tryckvågen gick baklänges. Med mjuk fjäder upphörde Problemet.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Cédric skrev:
Homegrown skrev:
spjuvern skrev:
Homegrown skrev:
safe skrev:
spjuvern skrev:

Jag har även monterat Elephantracing bumpsteer kit

Efter som de inte fanns nån möjlighet att justera så brydde jag mig aldrig om att mäta upp, kanske gör de senare bara för de är intresserat.
En annan fördel är inre leden som är kula istället för original gummi i ett U.


Blev det någon skillnad då?


På gammel 930 så satt kula som standard och uppgraderingen du gjort kallas "turbostyrstag" som man gör på äldre 911. Intressant att Porsche gick tillbaka till bussning igen på 965.
Bränslemässigt så har Micke Svens kunskaper om hur få ut mer ur bränslehuvudet. Min är bänkad till 520hk i Mickes broms för typ 15år sen. Skulle gå på EFI om jag skulle uppgradera (enda anledningen till att inte göra det för att behålla original känslan).
Fin bil och fina uppgraderingar ser Fram emot fler under vintern


Jag vill ha kvar original känslan så kommer aldrig bli EFI

Vad har du för grenrör/turbo på din?


Original grenrör, K27 med relativt liten kompressor vs turbin (53.5mm inducer 65mm exducer) för att "matcha" bränsle kurvan på K-jet, Kokeln IC etc.
Allt byggt oldschool (tidstypiskt när bilen var ny). Segt ladd men en jävla punch när laddet kommer vid 4000rpm.
För att komma längre med bibehållen K-jet så kanske köra 6st extra spridare och tändning som är mapbar.
Jag har tagit bort recirkulationsventilen på insuget så att när man släpper gasen så är det stängt, blir mycket trevligare körning på bekostnad av lite smällar i avgassystemet.
Dessvärre drar min mer än det dubbla jämfört med din vid busåkning, går att åka på litern om man kör laddtryckslöst och matar på fyran. Spelade ingen roll om man tuffade i 90 eller 130 så länge man höll sig laddtryckslöst (sommarpendlade 12 mil om dan)


Intressant, men 924T som har ungefär samma teknologi blev rätt jobbig när jag provade med bortkopplad recirk, blev som ett litet varvtalshäng vid snabba gasuppsläpp. Med styv fjäder i recirken fick jag eldboll i avgassystemet vid gasuppsläpp, vilken jag misstänkte var studs i kjetplattan när tryckvågen gick baklänges. Med mjuk fjäder upphörde Problemet.


Dumpventilen (blow of valve) är fortfarande återcirkulerande, men 930in har också en decaleration valve (by pass förbi spjällhuset) det är den som jag blockerade för jag vill inte att luft skall passera in i motorn när jag släppt gasen.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Citat:


Dumpventilen (blow of valve) är fortfarande återcirkulerande, men 930in har också en decaleration valve (by pass förbi spjällhuset) det är den som jag blockerade för jag vill inte att luft skall passera in i motorn när jag släppt gasen.


Aha, då är jag med, den har ju diskuterats genom åren, med många åsikter Kanske man borde testa utan nån gång för att se hur det känns, antar att varvtalet faller snabbare mellan växlingarna ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
[/quote]

Original grenrör, K27 med relativt liten kompressor vs turbin (53.5mm inducer 65mm exducer) för att "matcha" bränsle kurvan på K-jet, Kokeln IC etc.


Dessvärre drar min mer än det dubbla jämfört med din vid busåkning, går att åka på litern om man kör laddtryckslöst och matar på fyran. Spelade ingen roll om man tuffade i 90 eller 130 så länge man höll sig laddtryckslöst (sommarpendlade 12 mil om dan) [/quote]


Det är ju mindre turbo än min k27 7200 att ni fick ut så mycket hk med den.

Min drog lika mycket som din innan jag monterade frankencis som jag nu styrt hela bränsle kurvan med lambda frekvens ventilen på bränsle huvudet.
Så lambda ligger som på en vanlig bil genom hela registret. .

Men om jag nu ska gå vidare och modifiera huvudet för mer bränsle så säger dom att jag inte längre kan använda den utan det måste plockas bort helt för att få ut Max flöde ut huvudet.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



spjuvern skrev:


Original grenrör, K27 med relativt liten kompressor vs turbin (53.5mm inducer 65mm exducer) för att "matcha" bränsle kurvan på K-jet, Kokeln IC etc.


Dessvärre drar min mer än det dubbla jämfört med din vid busåkning, går att åka på litern om man kör laddtryckslöst och matar på fyran. Spelade ingen roll om man tuffade i 90 eller 130 så länge man höll sig laddtryckslöst (sommarpendlade 12 mil om dan) [/quote]


Det är ju mindre turbo än min k27 7200 att ni fick ut så mycket hk med den.

Min drog lika mycket som din innan jag monterade frankencis som jag nu styrt hela bränsle kurvan med lambda frekvens ventilen på bränsle huvudet.
Så lambda ligger som på en vanlig bil genom hela registret. .

Men om jag nu ska gå vidare och modifiera huvudet för mer bränsle så säger dom att jag inte längre kan använda den utan det måste plockas bort helt för att få ut Max flöde ut huvudet.[/quote]

Bromsning och siffror var under föregående ägares tid, men bekräftades av Micke i samband med besök där något är efter jag köpt den. Har tydligen ägt bilen i 16 år se det var innan dess.
Hur är dina erfarenheter av frankencis? Lätt eller svår att mappa och hitta rätt? Finns som med allt annat förespråkare och motståndare.
Har du fått något svar om varför den inte går att kombinera med modifierat huvud (styrtrycksdelen reglerar ju motståndet luftvågen möter, inte bränsletillförseln). Modifierat huvud borde ge mer bränsle vid samma utslag på luftvågen jfr orginal varför styrtrycket höjs för att få samma afr?

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1366



spjuvern skrev:



Snyggt varv och mycket bra kört.
Tack för att Du delade med dig. thumbs up

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Kunde inte hålla mig från att mäta upp guppstyrningen

2mm ut vid 40mm infjädring
2mm in vid 40mm utfjädring
Finns ju ingen juster möjlighet på de kit jag köpte så tror jag lämnar de där.


https://www.instagram.com/p/CkWW0Nooo7L/?igshid=YmMyMTA2M2Y=



_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Skönt att kunna minska guppstyrningen iaf!

Grymt jobbat

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Kanske behövs en "Fuling" för att förklara detta, men vill man ha 0 i bumpsteer?
De flesta bilar har ju lite inprogrammerat i geometrin.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
13 besök senaste veckan (105815 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande