Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Understyrt, eller Abusive understeer, hur ser jag skillnad?
2066 besök totalt
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Efter helgens banåkning på Gelleråsen har jag en kanske något skum fråga.

När man kommer upp mot Esset, och viker in bilen i den första högern, och sen viker ner ytterligare mer höger ner i bankningen (för att sedan få lägga om till vänstern), så vid nerläggningen ner i bankningen får jag en understyrd bil. Jag åker mer eller mindre med samma rattutslag från första högern, fram till bankningen, och vrider helt sonika bara mer på ratten där för att tvinga ner bilen i bankningen.

När sedan bilen tas igenom vänstern fick jag ibland lite lätt kas över alla fyra hjul, med övervikt på bakhas (överstyrt) i utgången.

Så nu till Rookiefrågan, är det Abuse understeer jag upplever vid ingången Esset, eller är det en 'vanlig' understyrning, som bör motverkas mekaniskt?

Mvh Jon

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 33



Hej Jon!

Har kikat på dina driftbox data (jon lånade min manick). Du går på betydligt tidigare än mig ut ur vänstern i Esset med högre utgångshastighet. Samtidigt minskar bankningen så vad du upplever är kanske rätt och slätt effekten av ordentligt gaspådrag med samtidig sidkraft = drift å svansvift. Men inte överdrivet, du kommer mycket snabbare ut än mig och på varvet jag tittade på så är driften ut inte mer än 2 grader (det snabbaste varvet av de som jag hade driftboxen.

Vad man däremot kan se är att du plogar med framhjulen i ingången av Essets vänster (gissar att min tolkning är rätt eftersom driftvinkeln går från minustecken till + tecken). Detta skulle man behöva titta noggrannare på (det kan ju vara en driftvinkel som är kvar från föregående kurva, kontrollerade inte driftvinkel mot sidkraftens riktning i denna sekvens). Du kan f.ö ladda ner programvaran för att titta på filerna på racelogics hemsida.

I övrigt kan man se att dina driftvinklar ofta, men inte alltid, är något mindre än mina.

Jag har haft likartade funderingar som jag tycker mig höra i din post: skall det inte vara så att en neutral bil kör mycket med neutralt rattutslag? Dvs att bakänden lyfter ut så mycket att jag slipper styra mer? Automobil definerar det hela som hur mycket mer än det som ges av kurvradien som jag måste vrida ratten. Initialt är bilen (om jag gissar rätt) alltid understyrd, det tar helt enkelt en stund för bilen att reagera på instyrningen. Vrider man 1/4 varv på ratten så ser man att styrvinkeln inte är speciellt stor. Hur stort styrvinkel hade du? Dvs rattvarv?

Frågan är om du sedan tvingas hålla kvar samma rattvinkel eller om baken sen börjar flyta ut?

Det jag uppfattat som abusive understeer är när bilen s a s inte lyder rattutslagget och så hör jag "drrr" från framhjulen som protesterar högljut när de kämpar om greppet.

På dina data ser man vidare att bromsarna inte hänger med, du bromsarr ex vis 60 meter tidigare inför Trösen. Tar man bort den effekten så tror jag att vi inte är alltför olika i varvtider.

Mvh

TL

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Vilken otroligt fräck pryl den där Driftboxen!! Får spara mina slantar, måste ha en

Måste analysera mina varv lite mer, roligare emellan banträffarna går nog inte att ha

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Understyrt, eller Abusive understeer, hur ser jag skillnad?
2066 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande